Напишіть нам
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням

Всі проєкти

Всі теми

10 Лютого 2024

Як змінилася мотивація підлітків до навчання та їхній емоційний стан за останні два роки

Майже 12% підлітків відчувають постійну тривогу, а 6% потребують психоемоційної підтримки від дорослих, однак учителі та батьки часто бачать більше проблем із навчальними успіхами дітей, а не з їхнім психологічним станом. Чому виник такий дисбаланс та як вплинула на учнівське самопочуття війна – проаналізували автори дослідження “Війна та освіта. Два роки повномасштабного вторгнення”.

Дослідження проводив благодійний фонд savED за підтримки дослідницької агенції Vox Populi та Міносвіти. В опитуванні взяли участь понад 4 тисячі респондентів з усієї України, з-поміж яких 1400 – це учні віком від 14 років. Також автори дослідження цікавилися думками батьків, учителів, директорів та освітніх управлінців.

За результатами дослідження, 5% учнів почуваються дуже тривожно, ще 7% – скоріше тривожно.

“Позитив у тому, що понад 50% всіх респондентів відповіли, що діти почуваються дуже спокійно чи скоріше спокійно, - коментує результати дослідження директорка благодійного фонду savED Оленка Северенчук. – Досить тривожним є результат, що 12% учнів почуваються скоріше тривожно і дуже тривожно. Це те, що не зчитують батьки, які певні, що стану тривоги у дітей немає. 12% може здатися невеликою цифрою, але в розрізі дослідження це орієнтовно 160 учнів, тобто 160 особистих історій від дітей, які потребують підтримки, про яку не знають і не відчувають ані батьки, ані адміністрації шкіл”.

На запитання, чи потребують учні й учениці психологічної та емоційної підтримки:

  • 6% учнів зазначили, що дуже сильно потребують, натомість лише 2% батьків вважають, що така підтримка вкрай необхідна дітям;
  • по 20% учнівства та батьків вказали, що скоріше потребують;
  • 36% дітей і 49% батьків зазначили, що скоріше не потребують;
  • 38% учнівства і 28% відповіли, що зовсім не потребують.

Тобто діти більш відкрито і чесно артикулюють про свою потребу в отриманні психоемоційної підтримки, зазначає Оленка Северенчук. На противагу цьому 33% дітей дуже сильно потребує підтримки в надолуженні освітніх втрат,  39% скоріше не потребує, ще 17% зазначає, що не потребує взагалі, а 11% учням було важко відповісти.

До речі, 44% учнів та учениць відповіли, що всі або більшість учителів і вчительок пропонували їм допомогу та підтримку для подолання труднощів у навчанні.

Натомість 63% вчителів та 30% батьків зазначали, що успішність дітей погіршилася порівняно з періодом до 24 лютого 2022 року. Учні ж вважають – 39% – що їхня академічна успішність покращилася.

На думку учнівства, найбільше вплинули на їхню академічну успішність мотивація та лінощі. Батьки основним чинником у зниженні успішності бачать дистанційний формат, а вчительство та адміністрація виділяють три чинники, які перегукуються з думками учнів та батьків:

  • дистанційне навчання;
  • відсутність мотивації в учнів та учениць;
  • невміння учнівства докладати зусиль.

“Однак упродовж всього дослідження, яке тривало рік, ні від жодної дитини ніхто не почув, що вони звинувачують учителів або адміністрації шкіл у тому, що мають якісь прогалини в знаннях. І це є надзвичайно цінним“, - додає Оленка Северенчук.

Головним бар’єром у навчанні всі групи респондентів вказували повітряні тривоги, а учні нарікали на забагато предметів, брак зосередженості та гірше засвоєння деяких предметів. На думку вчителів, найчастіше навчанню заважає відсутність зосередженості в учнівства та брак техніки.

Водночас на запитання, які чинники визначають успіхи в навчанні, усі респонденти зійшлися на тому, що особисті зусилля і сила волі є ключовими на шляху до успішності.

Автори дослідження також цікавилися планами підлітків на майбутнє. Нагадаємо, в опитуванні брали участь учні від 14 років.

  • Так, 34% учнівства та 27% батьків зазначали, що діти вже мають конкретні плани на майбутнє, 48% підлітків та 54% батьків відповіли, що є різні варіанти, що хочуть робити після школи, по 19% батьків та учнів ще не визначилися.
  • 35% учнівства своїм ключовим сценарієм передбачає вступ до провідного університету України, 17% розглядає вступ до іншого університету (як варіант, місцевого), а 18% планує навчатися за кордоном. Ще 8% планує вступ до технікумів та коледжів, а 7% хоче взяти вільний рік (gap year).
  • 26% дітей і 23% батьків озвучили, що після закінчення школи скоріше за все діти захочуть жити за кордоном, 20% підлітків та 22% батьків не визначилися з цим питанням, а решта розглядає можливість залишитися в Україні.

“Позитив у тому, що понад 50% дітей хочуть лишатися в Україні. Частина з них, 29%, скоріше хочуть жити в цьому ж населеному пункті, в якому живуть зараз. І 3% хочуть переїхати в інший населений пункт, в якому вони проживають зараз. Загалом третина учнів і учениць в містах хотіли б переїхати за кордон. У селах цей показник 16%. Тобто діти з міст більше бачать своє майбутнє за кордоном, ніж діти з сіл, - розповідає Оленка Северенчук.

Також ми запитували, яким респонденти бачать майбутнє України. Дорослі більш оптимістичні у своїх прогнозах – 70% розцінює наше майбутнє дуже або більш оптимістично. Учні більш песимістично дивляться на майбутнє України – оптимістично налаштовані лише 51%. Але це може бути пов’язано з тим, що підлітки, як правило, здатні до песимізму, це їм властиво. Та знаючи дані про їхні настрої – маємо щось із цим робити”.

Читайте також: 44% вчителів відзначають збільшення робочого навантаження – результати дослідження savED

Фото у тексті: скриншоти з ютуб-каналу savED Charity Foundation

Титульне зображення: Лілія Буяло, ГО “Смарт освіта”


Обговорення