Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

19 Червня 2024

Пошкоджені будівлі, невідремонтовані укриття й відсутність води та світла: з якими проблемами стикаються школи після деокупації

Унаслідок повномасштабної війни постраждали будівлі 23-х із 24-х шкіл на деокупованих територіях, які взяли участь у дослідженні. Тяжкість пошкоджень адміністрації закладів освіти оцінюють на 6 з 10. Крім того, у 10 зі 24 ЗЗСО частково або повністю знищені бібліотечні фонди, а в 13 школах росіяни:

  • викрали технічні прилади та устаткування;
  • пошкодили класні кімнати, меблі, вікна, двері тощо.

Про це йдеться в дослідженні “Деокуповані території України: результати відвідування закладів освіти”, яке провели ГО “Харківський інститут соціальних досліджень” і Благодійний фонд “Схід SOS”.

Ознайомитися з повним текстом звіту всі охочі можуть за посиланням.

У межах дослідження фахівці здійснили моніторингові візити до 24 ЗЗСО, що розташовані на деокупованих територіях таких областей:

  • Донецької;
  • Чернігівської;
  • Харківської;
  • Сумської;
  • Херсонської;
  • Миколаївської.

За даними дослідників, дві третини відвіданих шкіл (16 із 24) певний час перебували в окупації:

  • у 6 закладах розміщувалися військові рф, які розкрадали майно та трощили приміщення;
  • у 4 – знаходилася техніка ворога;
  • 1 школу окупанти використовували як шпиталь для військових рф.

Крім того, окупаційна влада примушувала до співпраці вчителів і представників адміністрації й навіть влаштовувала “перевірки” в їхніх будинках. росіяни також намагалися запровадити в школах навчання за програмами рф, тиснувши на батьків. Як розповіли освітяни, такі дії мали 2 мети:

  1. піддавати дітей пропаганді;
  2. використовувати учнів як живий щит для військових рф.

Під час окупації дві третини шкіл працювали в онлайн-форматі за українською програмою, інші не працювали взагалі.

Крім того, згідно з даними дослідження, одна зі шкіл на Харківщині хоч і не працювала під час окупації, проте отримала акредитацію на проведення навчальної діяльності у рф, аби розпочати освітній процес у вересні 2022 року. Деякі вчителі та директори інших ЗЗСО перейшли працювати до цієї школи, а після деокупації були притягнуті до відповідальності.

Загальний стан будівель своїх закладів освіти освітяни оцінили:

  • повністю або радше задовільний – 15 шкіл;
  • незадовільний – 7 шкіл;
  • радше незадовільний – 2 школи.

За результатами моніторингу, у більшості закладів є опалення, холодне водопостачання та світло. Утім:

  • у 14 школах є проблеми з гарячою водою;
  • 8 закладів не опалюються;
  • 6 закладів не освітлюються / не мають холодної води.

Крім того, у всіх школах санвузли розміщені в приміщенні (у 9 туалети є також на вулиці):

  • у 12 ЗЗСО стан санвузлів задовільний / радше задовільний;
  • у 5 ЗЗСО стан санвузлів повністю незадовільний;
  • у 7 – радше незадовільний.

Дослідники також з’ясували, що:

  • у 22 з 24 закладів освіти також є їдальні, проте лише в половині шкіл вони в задовільному / радше задовільному стані;
  • у 22 з 24 шкіл є бібліотеки, у більшості випадків їхній стан задовільний / радше задовільний (15/22);
  • у 21 з 24 шкіл є комп’ютерні класи, проте в деяких школах вони оснащені застарілою технікою (також зафіксовані непоодинокі випадки викрадення комп’ютерів окупантами);
  • у 8 з 24 шкіл немає інтернет-зв’язку або він працює з перебоями;
  • майже всі школи мають спортивні зали та майданчики, проте їхній стан у 12 ЗЗСО радше незадовільний / незадовільний.

Щодо шкільного автобуса, то:

  • у 7 відвіданих дослідниками закладах освіти він відсутній, але в ньому є потреба;
  • у 6 школах немає ані потреби, ані автобуса;
  • у 3 школах є автобус, що потребує ремонту;
  • у 8 школах є автобус у робочому стані.

Згідно з результатами дослідження у 23 із 24 шкіл навчаються діти з інвалідністю (1-17 осіб). Утім, 13 закладів освіти не пристосовані до навчання дітей з ООП. Зокрема, там:

  • немає пандусів, поручнів, кнопок виклику;
  • не облаштовані інклюзивні класи, ресурсні кімнати тощо.

У звіті також ідеться, що після деокупації приміщення близько половини шкіл використовувалися та/ або продовжують використовуватися як укриття або місця тимчасового проживання людей, які втратили житло. А на території 8 ЗЗСО облаштовані Пункти незламності.

Проте, за даними дослідників, у жодному з відвіданих закладів не було відремонтованого укриття, оснащеного необхідним устаткуванням для комфортного перебування під час повітряних тривог:

  • у 9 школах укриття відсутні;
  • у 15 – наявні, але потребують значного ремонту та оснащення, із них лише стан 6 можна оцінити як задовільний.

Крім того, інформаційні матеріали щодо безпеки дітей наявні майже в усіх закладах освіти (20/24). У межах інтерв’ю освітяни також зазначали, що з дітьми та батьками проводять просвітницькі заходи про:

  • мінну безпеку;
  • правила поведінки під час повітряної тривоги та інших надзвичайних ситуацій;
  • виявлення підозрілих і вибухонебезпечних предметів тощо.

Читайте також: “Більшість учнів та вчителів зі шкіл на деокупованих територіях перебувають вдома: результати дослідження”.

Титульне фото ілюстративне – зруйнована школа на Харківщині, “ТСН”; інфографіка в тексті – скриншоти зі звіту за результатами дослідження


Обговорення