“Диджиталізація за останні декілька років впевнено увійшла в початкову освіту, інтегрувавши цифрові технології в навчання початкової школи. Відтак змінилися і підходи до навчання: воно стало більш інтерактивним, доступним і ефективним”, – розповідає завідувачка відділу початкової освіти імені О.Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України та координаторка проєкту ГО “СТЕМ Освіта Україна” Оксана Онопрієнко.
У своїй колонці для “НУШ” фахівчиня розповіла:
- про переваги цифрових навчальних матеріалів;
- про можливості та варіанти використання аналітичних інструментів цифрових платформ;
- як диджиталізація може полегшити роботу вчителів і вчительок;
- про успішний досвід використання цифрових платформ зі штучним інтелектом, зокрема, Eduten;
- про переваги й недоліки диджиталізації;
- як безпечно користуватися цифровими ресурсами.
Далі – пряма мова Оксани.
ПЕРЕВАГИ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННІ
Учителі, діти та їхні батьки вже встигли відчути користь цифрових навчальних матеріалів, зокрема:
- електронних підручників;
- інтерактивних презентацій;
- застосунків;
- цифрових платформ;
- відеоуроків;
- онлайн курсів тощо.
Усі ресурси доступні в цифровому форматі цілодобово та без територіальних обмежень, а тому їх можна використовувати в зручний для занять час. До переваг, безумовно, можна додати й можливість опрацьовувати матеріал у комфортному для дитини темпі, а також за потреби повторно його переглядати.
Якщо говорити про дорослих, то використання аналітичних інструментів цифрових платформ дає змогу:
- миттєво отримувати зворотний зв’язок;
- легко відстежувати результати навчання дітей;
- аналізувати прогрес учнівства та визначати освітні втрати, аби вчасно коригувати навчання.
І все це завдяки одному натисканню опції аналітики. Тож в умовах фізичного та емоційного перевантаження такі розробки, безумовно, полегшують роботу педагогів і наближають суспільство до здійснення мрії про персоніфіковане навчання.
ПРО УСПІШНИЙ ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ РЕСУРСІВ
Революційним технологічним кроком стало використання в роботі цифрових платформ на базі штучного інтелекту. ШІ дав змогу адаптувати навчання під індивідуальні потреби дитини, зокрема, пропонувати матеріал відповідно до рівня знань і темпу засвоєння.
Гарним прикладом такої практики є математична цифрова платформа Eduten, створена в Університеті Турку. Можливість працювати з ресурсом платформи українським дітям і вчителям надали у 2023 році за підтримки Посольства Фінляндської Республіки та ГО “СТЕМ освіта Україна”. Тоді ж стартував проєкт Eduten Project Ukraine, що покликаний діагностувати освітні втрати з математики в українських учнів і учениць 1–5-х класів.
Хоча платформа працює в понад п’ятдесяти країнах світу, в Україні це був перший досвід використання штучного інтелекту для:
- вимірювання ступеня прогалин у знаннях дітей;
- визначення потрібних конкретній дитині навчальних завдань для покращення математичних навичок.
Аналітика платформи показала високу активність користувачів і результативність їхніх занять. Секрет зацікавленості математичними завданнями не надто мотивованих до навчання учнів і учениць полягає у:
- використанні на платформі елементів ігрового навчання;
- варіативності змісту;
- можливості самостійно обирати рівні складності й послідовність вправ.
Непомітно для себе за короткий час діти виконували (із цікавістю!) у рази більше завдань, ніж під час роботи в паперовому зошиті. Так, 100 % учителів, учасників проєкту, відзначили підвищення успішності учнів у математиці.
НЕГАТИВНІ СТОРОНИ ДИДЖИТАЛІЗАЦІЇ
Попри численні переваги для освіти, диджиталізація має і свої мінуси. Особливо це стосується такої вразливої категорії учнів як молодші школярі. Зокрема:
- часте, неконтрольоване дорослими, використання гаджетів може призвести до залежності дитини від них;
- школярі можуть втрачати інтерес до реального навчання, до звичайних дитячих ігор, до спілкування з однолітками тощо;
- тривале перебування перед екранами спричиняє проблеми зі здоров’ям, такі як погіршення зору, головні болі, проблеми з поставою та зниження фізичної активності;
- соціальна й емоційна сфери стають вразливішими – загальмовується або ж блокується розвиток соціальних навичок: співпраці, комунікації, емпатії.
Усе це негативно впливає на емоційний, психічний і навіть розумовий розвиток дітей.
Батьки та вчителі давно помітили, що:
- цифрові пристрої часто відволікають дітей від навчання;
- спричиняють перевантаження надмірною і невластивою дитячому віку інформацією;
- постійні сповіщення і пропозиції розваг ускладнюють зосередження на навчальних заняттях.
Складніші та вкрай небезпечні проблеми можуть спіткати дітей у випадках кібербулінгу, небажаного контенту та контактів із незнайомцями. Це вимагає постійного контролю з боку батьків і вчителів.
ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ, ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ МОЛОДШИМ ШКОЛЯРАМ БЕЗПЕЧНО КОРИСТУВАТИСЯ ЦИФРОВИМИ РЕСУРСАМИ
- Встановіть регламент на використання цифрових пристроїв: для дітей початкової школи – не більше, ніж 1 година на день із перервами кожні 10 хвилин, щоб зменшити навантаження на очі та запобігти втомі.
- Створіть безпечне середовище. Для цього використовуйте фільтри та інструменти батьківського контролю для обмеження доступу до небажаного контенту; регулярно перевіряйте історію відвіданих сайтів і використаних додатків. Велике значення також має якість цифрових пристроїв (розмір екрана, помірна яскравість зображень, зрозуміла навігація тощо). Подбайте про достатнє освітлення місця роботи з пристроєм, стежте за поставою дитини.
- Навчайте дітей цифрової грамотності. Поясніть дитині основні правила безпеки в інтернеті, зокрема, не розголошувати особисту інформацію та уникати спілкування з незнайомими людьми. Навчіть розпізнавати провокативний контент і повідомляти про нього дорослим.
- Супроводжуйте та підтримуйте дітей. Допомагайте дитині користуватися цифровими ресурсами на початкових етапах. Рекомендуйте корисні та цікаві програми, орієнтовані на вік та інтереси дитини. Обговорюйте з дитиною її досвід використання цифрових ресурсів. Дізнавайтеся про враження від програм і додатків. Це сприятиме відкритості та довірі в спілкуванні, покаже вашу готовність допомогти чи підказати корисне.
- Використовуйте якісні освітні ресурси – перевірені та рекомендовані фахівцями з розвитку дитини освітні платформи й додатки. Надавайте перевагу ресурсам з інтерактивними завданнями, ігровими елементами та можливістю самостійного вибору темпу виконання і рівня складності.
- Будьте прикладом для дитини. Ненав’язливо демонструйте відповідальне ставлення до використання цифрових пристроїв, дотримання встановлених для дитини правил і обмежень. Розширюйте поле інтересів дитини у фізичній активності прогулянками, рухливими іграми, спортом, творчістю, читанням книг, спілкуванням з однолітками.
- Встановіть разом із дитиною прості правила користування цифровими ресурсами (їх варто дотримуватися і дорослим).
Отже, цифрові засоби навчання мають як значні переваги, так і суттєві недоліки. Їх ефективне використання в навчанні молодших школярів залежить:
- від розумного балансування традиційних і цифрових методик та засобів;
- від усвідомленого підходу вчителів і батьків до організації навчання.
Тож саме від дорослих, які поруч із дитиною, буде залежати чим бути диджиталізації – другом чи ворогом для дитини.
Оксана Онопрієнко, завідувачка відділу початкової освіти імені О.Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України й координаторка проєкту ГО “СТЕМ Освіта Україна”.
Титульне фото: freepic.com
Обговорення