Теми статті: батькам, вчителям, директорам, історія, освітнім управлінцям, розʼяснення
20 Серпня 2024
5 400
0
Обговорення концепції історичної освіти, яку нещодавно затвердило Міністерство освіти і науки України, супроводжують бурхливі дискусії. Основні скарги стосуються того, що, через об’єднання історії України та всесвітньої в один курс, фокус із вивчення історії нашої держави зміститься, тому діти погано знатимуть історію України. Та й загалом, мовляв, під час війни змінювати історичну освіту не на часі.
Однак побоювання про втрату україноцентричності у загальному курсі історії безпідставні, адже на історію України планують відвести дві третини програми.
Редакція ознайомилася з текстом концепції історичної освіти, а також зібрала думки освітян-істориків, чи на часі зміни, які в ній передбачені.
Читайте в нашому матеріалі:
Ознайомитися з текстом концепції можна на сайті МОН. Нижче редакція “НУШ” спробувала виокремити її ключові пропозиції, а також порівняти, наскільки вони збігаються з тими змінами, які хочуть бачити вчителі-історики (про це йшлося в наших попередніх матеріалах, а також у звіті МОН щодо громадського обговорення концепції).
1. Концентричний підхід до вивчення історії.
Він передбачає, що учні й учениці поступово занурюватимуться у вивчення історії та, залежно від свого віку, засвоюватимуть нові, глибші знання про певні історичні події та процеси.
Учні й учениці зможуть завершити повний курс історії наприкінці 9 класу, а не вивчати, як зараз, незалежність України в 11 класі.
До речі, у школах Великої Британії учні вивчають ядро знань із більшості предметів у базовій ланці. Вважається, що на рівні базової освіти дитина має здобути всі необхідні їй знання, а в старших класах вивчати глибше певні предмети чи напрями, пов’язані з її майбутньою професією, наприклад, бізнес чи медицину.
2. Проблемно-тематичний підхід замість лінійно-хронологічного.
Відмовитися повністю від хронологічного підходу не вдасться, бо, якщо знайомити учнів початкової школи та учнів 5–6-х класів з основними подіями української історії, так чи так про них треба розповідати в певній часовій послідовності.
“Ідеться про зовсім інший принцип вивчення історії. Тепер не буде так, що вчитель/-ка записує на дошці дати та факти й розповідає про них. При проблемно-тематичному підході ми маємо зануритися в історичні події та явища, вибрати не окремі теми, а основні історичні процеси, та розглянути їх із різних сторін, – пояснює Юлія Топольницька, методистка ГО “Смарт освіта”, вчителька, історикиня.
Наприклад, коли діти вивчатимуть період Богдана Хмельницького, їм треба розповісти про передумови козацької революції та про те, що відбувалося в цей час у світі, що це дало і який мало вплив на наші події. Тому що в цей час, напередодні нашої революції 1648 року, у країнах Європи відбувалися свої революції. У Європі вже відбулася революція цін через відкриття колоній та бажання збагатитися їхнім золотом. Це відкрило економічний потенціал українських земель і водночас посилило соціальні суперечності. Тобто європейські процеси так чи так вплинули на ті процеси, які відбувалися в Україні”.
Окрім вивчення міжнародного й політичного складників, додає Юлія, за тематичним підходом мають розглядатися економічні, соціальні, культурно-релігійні, повсякденні практики в роки Козацької революції, їх порівняння зі світовими процесами.
[Докладніше про особливості хронологічного та тематичного підходів читайте в цій статті].
3. Інтеграція історії України та всесвітньої історії.
Об’єднання двох історій в одну в МОН ілюструють схемою, що раніше історія України та всесвітня історія вивчалися в школі окремими траєкторіями, а тепер історія України вивчатиметься в контексті подій та різних процесів у світі.
Водночас україноцентричний компонент залишається ключовим. За концепцією, розподіл тем матиме таке співвідношення: 70 % на історію України, 30 % на всесвітню.
Чому пропонують загальний курс історії?
Як ідеться в концепції, “під впливом російсько-української війни та дов’язаних із нею трансформацій міжнародних відносин Україна опинилася в епіцентрі геополітичних процесів. Це спонукає до виразнішого погляду на історію України як невід’ємного складника європейської та загалом світової історії. У системі загальної середньої освіти такий підхід має бути реалізований через запровадження єдиного загальноосвітнього курсу історії, ключовим виміром якого буде взаємодія України і світу в історичній ретроспективі”.
Також концепція передбачає, що курс “Історія” (або з іншими назвами, як-от “Історія: Україна і світ”, “Історія України та світу”) наблизить освіту до сучасних наукових інтерпретацій минулого та розширить саме поняття “історія України”.
Оскільки це питання спричинило найбільше дискусій між освітянами, докладніше на ньому зупинимося далі.
Хоча інтегровані курси історії – не новинка для української освіти. На сайті ІМЗО опубліковано 11 модельних програм, серед яких є і інтегровані курси вступу до історії та громадянської освіти для 5–6-х класів (ці курси є пропедевтичними) та інтегровані курси для 7–9-х класів, у яких поєднується історія України та всесвітня історія.
4. Інтеграція історичної та громадянської освіти.
Зараз громадянська освіта вивчається окремим курсом у 10 класі. Автори концепції пропонують повністю інтегрувати її в історію, починаючи з початкової школи. Тобто діти мають дізнаватися про свої права та обов’язки, як громадян України, про національні цінності, роль демократії та національної ідентичності тощо впродовж усього навчання.
У початковій школі ці теми можна інтегрувати, наприклад, у курс “Я досліджую світ” чи подібні до нього. А в середній та старшій школі – у курс історії.
Через ці дискусії щодо концепції може здатися, що документ готувався тишком-нишком, про нього мало хто знав і ніхто не долучався до обговорення.
Можливо, таке враження складається через те, що підготовка концепції почалася ще наприкінці 2022 року. Відтоді на сайті МОН було небагато згадок про роботу над документом.
Утім, у педагогів-практиків була можливість долучитися до громадського обговорення проєкту, яке проводили в червні-липні 2023 року. Про це МОН повідомляло на своєму сайті.
У звіті за результатами громадського обговорення йдеться, що МОН отримало 81 лист від педагогічних колективів та окремих вчителів-практиків, методистів, науковців.
А ще в травні 2023 року робоча група проводила анкетування про ключові положення концепції. До анкетування долучилося 3786 педагогів, кожен четвертий – це шкільний/-а вчитель/-ка або викладач/-ка історії.
Та, як зауважує Олександр Панарін, кандидат історичних наук, історик, вчитель вищої категорії, автор підручників і посібників з історії, офіцер ЗСУ, до будь-якого обговорення треба ставитися скептично. Адже до нього долучаються і ті, хто справді цікавиться темою обговорення і є фахівцем із цих питань, а також ті, хто геть не в темі.
А зараз, на думку історика, питання оновлення історичної освіти політизується, навколо нього навмисно шириться багато маніпуляцій. Наприклад, що інтеграція історій знищить вивчення історії України.
На думку Юлії Топольницької, головним непорозумінням концепції стало те, що не було комунікації між її стейкхолдерами: “Треба було інформувати вчителів час від часу, що відбувається з концепцією, на якому вона етапі, які пропозиції беруться до уваги, а які – ні. Бо інтегрований курс давно вже викладається в школі й досить непогано заходить учням. Але не було достатньої комунікації змін, тому зараз вирують дискусії”.
У будь-якому випадку офіційне обговорення концепції відбулося, і думки вчителів-практиків, за словами МОН, у ній зафіксовані.
Пропозиції / думки освітян під час громадського обговорення концепції історичної освіти | Пропозиції / думки освітян щодо змін у шкільному курсі історії, озвучені для матеріалів сайту “НУШ” | Пропозиції затвердженої концепції історичної освіти |
---|---|---|
Підтримують ідею об’єднання шкільних предметів (історія України та всесвітня історія) у єдиний курс. | Показати місце історії України в контексті всесвітньої історії.
Подолати надмірне навантаження фактами й датами. |
Перейти до загального курсу “Історія”, у якому зберігається фокус на україноцентричність і водночас є представлення історії України (не менше 2/3 змісту) у широких контекстах європейської та світової історії. |
Підтримують перехід до системи концентрів [вивчення одних і тих cамо періодів історії у два-три етапи, на кожному з яких учням подається складніший матеріал – ред.], але не погоджуються з хронологічним виміром навчального матеріалу для 9 класу (ХІХ – перша чверть XXI ст.), вважаючи його в такому вигляді перенасиченим. Натомість пропонували розвантажити змістову частину 9 класу, розмежувати ХІХ із ХХ – початком ХХІ ст. | Вивчати історію через концентричний підхід, який дає змогу декілька разів повертатися до історичних подій, явищ, процесів на різних рівнях дитячого розуміння.
Замінювати хронологічний підхід на тематичний, де це можливо. |
Перейти до концентричного вивчення історії.
У хронологічному вимірі навчальний матеріал може бути розподілений так:
|
Збільшити кількість годин на викладання курсу історії – щонайменше 4 години на тиждень. | Переглянути навчальні програми та збільшити кількість годин для вивчення історії (зараз це 1 година на тиждень у 5 класі; 2,5 години у 6–9-х класах та 1,5 години у 10–11-х). | *У 5–6-х класах пропонується вивчати історію по 2 години на тиждень для кожного класу.
У 7–8-х класах – по 3 години на тиждень. У 9 класі – 4 години на тиждень. У 10 профільно-адаптаційному класі – 3 години на тиждень. В 11–12-х класах неісторичного профілю – 3 години на тиждень. Для 11–12-х класів історичного профілю – 6 годин на тиждень. |
Підготувати якісні підручники нового покоління та створити ресурс, де будуть усі необхідні для навчання матеріали. | Одночасно з концепцією мають готуватися нові програми та підручники. | 1. Інтегрований підхід до історичної та громадянської освіти потребує підкріплення ресурсом навчального часу, відповідної підготовки вчительства всіх циклів навчання, підготовки авторських колективів та експертного кола навчальної літератури, переосмислення змісту та форм його представлення.
2. Міжпредметні зв’язки мають практично реалізовуватися в модельних навчальних програмах, підручниках і посібниках, у календарно-тематичних планах бінарних, інтегрованих навчальних занять різних типів тощо. |
Передбачити положення про перерозподіл кредитів (кількості академічних годин) освітніх програм підвищення кваліфікації вчителів історії в співвідношенні: 50 % – найновіші наукові знання з історії України в контексті світової до 50 % – уміння і навички з вікової психології, дидактики, основ інклюзивної освіти, цифровізації, теорії та методики навчання, академічної доброчесності тощо. | Забезпечити зростання професійної компетентності педагогів через осучаснення змісту освітніх програм підготовки майбутніх вчителів, а також системи підвищення кваліфікації з урахуванням актуальних вимог до сучасної шкільної історичної освіти. | |
Розробити нову концепцію ЗНО, яка нині ґрунтується на перевірці дат та термінів. Форма ЗНО (НМТ) також потребує реформування. | Врахувати, що є невідповідність між ЗНО та програмою шкільного курсу історії. | |
Підготувати “дорожню карту” з термінами та механізмом запровадження концепції і її втілення в нормативні документи. | Долучати до роботи над концепцією науковців, учителів-практиків та психологів.
Окрім концепції та підручників, вчителі чекають на методичні рекомендації. |
МОН розробить дорожню карту реформування історичної освіти та долучатиме експертну спільноту на всіх подальших етапах упровадження змін, а також надаватиме методичну підтримку вчителям. |
*В оновленій Типовій програмі для 5–9-х класів на предмети історичної та громадянської освіти передбачено дещо інше навантаження, ніж вказано в концепції:
Загалом, як бачимо в таблиці, більшість пропозицій і зауважень учительства враховані в новій концепції.
А ще вчителі хочуть мати більше деталей про те, як саме буде втілюватися концепція, бо від цього залежатиме успіх оновлення історичної освіти.
Оскільки інтегровані курси історії вже є в школах України, можна зробити проміжні висновки, наскільки успішно вони впроваджуються та які перепони виникають. Відповідно, ці виклики та переваги можна взяти до уваги, коли в МОН працюватимуть над реалізацією концепції історичної освіти. І поставити в центр уваги учнів, адже будь-які зміни впроваджуються для покращення якості їхнього навчання.
До переваг інтегрованої історії Юлія Топольницька зараховує:
“Наприклад, у 6 класі зараз діти вивчають інтегрований курс історії, де левову частку програми займає історія Давнього світу. Цей період і для дорослої людини є надзвичайно складним, а для дітей 6 класу й поготів, – розповідає Юлія. – Про цей період їм треба знати й розуміти, що в час енеоліту та міднокам’яного віку на території України була трипільська культура, яка чомусь починає занепадати. Водночас у Єгипті, зовсім в іншому кліматі, зароджується єгипетська цивілізація з розвиненою економікою, політикою, військом, культурою, релігією.
Головне в цій історії, зʼясувати з дітьми, чому так сталося? Пояснити, що єгиптяни мусили виживати в складних географічних умовах, тож використовували ресурс єдиної річки в пустелі, як могли, так і до держави дійшли. Тоді як трипільці, користуючись перелоговою системою, виснажуючи родючі землі, не так переймалися питанням виживання. Так, імовірно, вони не змогли пристосуватися до змін клімату, зовнішньої загрози й зупинити внутрішні чвари”.
На думку Олександра Панаріна, діти не мають бути фахівцям із теми Давнього світу, розбиратися у визвольних процесах Південно-Африканської Республіки тощо – цим темам можна присвятити один-два уроки, щоб загалом ввести в контекст. Але діти мають мати загальне уявлення про історію і дивитися на світ українськими очима.
“Критики концепції маніпулюють на тому, що ми тепер відкидаємо історію України й будемо вчити всесвітню історію, і так втрачається україноцентричне національне ядро, – розповідає далі історик. – Але йдеться якраз про інше: стрижнем, фундаментом загальної історії є історія України”.
Він наводить приклад, що національну визвольну революцію в Україні в середині XVII століття треба вивчати в контексті революцій у країнах Європи, бо тоді тут починався процес формування сучасних європейських націй [про що вище розповідала Юлія Топольницька – ред.]. З учнівством треба порівнювати, що було у Франції, Англії та Україні. А також розбиратися, чому таких національних революцій не було в Московії.
“Якщо знаходити відповіді на ці питання, дитина розумітиме, чому Україна є повноправною частиною Європи. Не через розташування на карті, а тому, що всю нашу історію ми проходили приблизно однаковий шлях, як і європейські країни, мали схожі події з подібними наслідками”, – акцентує Олександр Панарін.
Одним із викликів буде потреба в навчанні вчителів (що, ймовірно, їх теж бентежить), зміна підходів до навчання та створення нових методичних матеріалів.
На думку Юлії Топольницької, ще один із ризиків інтегрованого курсу може бути пов’язаний із тим, що автори спробують навантажити його надмірною інформацію.
У концепції йдеться, що інтегроване вивчення історії дасть учнівству декілька переваг:
Василь Дяків, переможець Global Teacher Prize Ukraine-2020, вчитель історії, громадянської освіти та основ здоров’я Заліщицької державної гімназії, як учитель-практик, вважає, що будь-які зміни треба розцінювати з позиції учнівства. А в учнів ключове питання нині – “Навіщо мені вчити історію?”. Щоб знайти на нього відповідь, викладання історії потребує інших підходів. Будувати їх якраз можна на базі нової концепції.
Освітянин описує декілька викликів, які треба врахувати під час реалізації концепції, орієнтуючись на інтереси учнівства.
“Адже підготовлений випускник, який уміє критично мислити, має таки бачити, що не тільки школа є територією державності, де діють закони, але й суспільство так діє”, – резюмує вчитель.
У концепції історичної освіти наведені аргументи, чому курс шкільної історії потребує змін.
Ці зміни в житті українців треба зафіксувати та відобразити в нових підходах до викладання та вивчення історії. Адже історична освіта загалом має реагувати на нові соціальні, культурні та політичні виклики, з якими нині маємо справу.
Юлія Топольницька додає, що учні мають здобувати в школі не лише знання, а й навички, як пристосуватися до різних умов життя та шукати виходи в різних ситуаціях, використовувати здобуті знання і вміння. Також історія безпосередньо пов’язана з формуванням громадянського суспільства та патріотичним вихованням. А зараз діти вчать акт проголошення незалежності України й часом не розуміють, чому і як це відбулося, як, зокрема, міжнародний чинник вплинув на розвал СРСР.
“Лише тоді, коли ми зрозуміємо, що процес формування нашої державності був довготривалий, а Україна завжди була в контексті світових процесів, проводячи паралелі, залежно від віку дітей, не навантажуючи їх зайвою інформацією, аж тоді навчимо дітей думати, – зауважує історикиня.
Тому концепція – це спроба навчити дітей історії не просто як набору дат і фактів, а як історії глобальної – історії, яка має причини й наслідки, історії, яка не закінчується державотворчими процесами. Україна завжди була частиною великої європейської цивілізації. Також нам важливо позбутися віктимізації та применшення української історії, бо в нас відбувалися ті самі процеси, що й у Європі. Можливо, в інший час та за інших обставин”.
За словами Олександра Панаріна, зміни в історичній освіті назріли давно, і для них не треба чекати завершення війни. Навпаки, варто реагувати на виклики, спричинені війною, і готувати молодь, що підростає, як мінімум, до ідеологічної боротьби.
Інна Лиховид, “Нова українська школа”
Титульне фото: НУШ
Обговорення