Теми статті: вчителям, матеріали для уроків
6 Травня 2024
12 364
0
З дорослішанням діти, стаючи підлітками, втрачають креативність. “Ми чекаємо від них [підлітків – ред.] правильних відповідей замість того, щоб дати простір, в якому вони можуть бути так само допитливими, як у дошкільні роки. Тому учні не розвивають творчі здібності у шкільні роки, а поступово втрачають їх. І через це за креативністю підлітки поступаються 10-річним учням, згідно з дослідженнями”, – розповідає директор директорату освіти та навичок ОЕСD, засновник PISA і ДоСЕН Андреас Шляйхер.
Тому педагогам важливо додавати в уроки вправи з елементами розвитку креативності. Як легко інтегрувати такі вправи в шкільні заняття, йтиме мова в добірці від “Нової української школи”.
Катерина Процько, тьюторка та вчителька історії, радить використовувати на уроках різні інтерактивні платформи, а також вправи на розвиток креативного мислення. Такі завдання допоможуть залучити учнів та учениць до активної взаємодії.
З нової добірки для вчителів від Катерини ви дізнаєтеся про:
“Тематичні криголами задають позитивний тон уроку. Тому їх можна використовувати на початку заняття, інтегруючи з методом “ролей” відповідно до теми та контексту уроку, – радить Катерина Процько. – А ще вони стануть у пригоді для рефлексії наприкінці уроку, аби підсвітити емоційний стан учня чи учениці та ставлення до теми опісля уроку”.
💡 Як створити?
Використовуйте будь-який графічний застосунок – Canva, Powerpoint або Google презентації найпростіші у використанні.
“Сторітелінг – чудова зачіпка як на початку заняття для зацікавлення та заохочення, так і наприкінці для узагальнення (зазначаючи сюжетну лінію, відповідно до вивченого матеріалу) та для рефлексії й релаксації”, – розповідає Катерина Процько.
Метод стане в пригоді як тьюторам, класним керівникам, так і вчителям-предметникам.
💡 Як створити?
Використовуйте інтерактивні платформи генерування ідей для цікавих історій, авторських казок, креативного сторітелінгу – “Story Dise” та “Story cube”.
За допомогою цих платформ ви зможете прокачати в дітей такі навички:
“Це справжній мозковий штурм для дітей різного віку!
Завдання гри допоможуть налаштувати учнів та учениць на взаємодію, залучити до нової теми, розвинути фантазію, креативність, навичку презентації та командну роботу”, – акцентує Катерина.
💡Як грати?
Учитель/ка дає завдання командам за 3 хвилин вигадати, що спільного в непов’язаних між собою речах –
Ці предмети можуть бути пов’язані з темою уроку, визначеннями чи ключовими поняттями. Опісля команди презентують по черзі одну спільну рису та пояснюють закономірність зв’язків.
Це ще одна гра на розвиток креативного мислення, фантазії, просторової уяви та інтуїції, яку пропонує Катерина.
💡Як грати?
За шаблонами учням та ученицям потрібно домалювати зображені елементи так, аби з’явився предмет. Предмет можна пов’язати з певною темою, а можна дати простір для фантазії.
Гру використовують на початку заняття для налаштування та залучення учнів і учениць.
Хмари слів (також відомі як хмари тегів, колажі слів або wordle) – це візуальне представлення тексту, відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми в більш наочний спосіб. Це допомагає швидше запам’ятати інформацію. Використання хмари слів доречне на уроках із будь-якої дисципліни.
“У “хмару” можна “зашифрувати” тему уроку, яку учні та учениці мають визначити. “Хмара” може слугувати опорним конспектом для подачі нового матеріалу чи його узагальнення”, – радить Катерина Процько.
💡Як використовувати?
Запропонуйте дітям
“Розмальовки стануть допоміжним інструментом на уроці для релаксації, заземлення та рефлексії, вираження емоцій через кольори. Можна використовувати для тайм-аутів, або для зміни діяльності”, – радить Катерина.
Ігрове колесо можна використовувати на будь-якому етапі заняття, залежно від контексту завдань. Універсальне ігрове колесо на платформі Wordwall має на кожній грані по одній літері українського алфавіту.
💡Як грати?
Учні й учениці по черзі крутять колесо та отримують певну літеру, на яку їм потрібно назвати характеристику, поняття, пов’язане з предметом чи темою уроку, або ж описати свій настрій, характер, захоплення.
“Можна влаштувати змагання, хто назве більше слів на одну букву, або все заняття спілкуватися лише тими словами, які починаються саме на ту літеру, яка вам випала”, – пропонує Катерина.
💡 Як використовувати?
Переходимо за посиланням, завантажуємо будь-яку картинку / фотографію – і слухаємо, яку мелодію чи звуки природи нам запропонує ресурс.
“Imaginarysoundscap – це нейромережа, яка підбере вашому зображенню / картинці / фото музичний супровід. Цікаво порівняти свої відчуття з тим, що почув: чи підійшло, чи здивувало”, – розповідає Катерина.
Ідеї для використання нейромережі:
Інтерактивні командотворчі ігри для згуртування колективу, розвитку креативності, критичного мислення та обґрунтування власних думок стануть у пригоді на тьюторських та класних годинах, на вступних уроках-знайомствах із дітьми.
“Можна використовувати на початку заняття для позитивного налаштування та встановлення контакту через обговорення та обмін думками”, – радить Катерина Процько.
Квести сприяють залученню дітей до пошукової діяльності й обговорень. Їх можна використовувати як розминку між різними етапами уроку, або як елемент квест-заняття.
💡 Як створити? Використовуйте будь-який графічний застосунок – Canva, Powerpoint або Google презентації найпростіші у використанні. Або ж запропонуйте учням створити квест самостійно.
ʼ
Катерина Молодик, методистка “Нової української школи”
Титульне фото: Марія Брикимова, ГО “Смарт освіта”, київська школа № 281
Обговорення