Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

18 активностей для першого уроку, який запамʼятається: поради від Світлани Ройз

Новий 2024–2025 навчальний рік стартує за лічені дні, а це означає, що після довгих літніх канікул дітям знову потрібно буде адаптуватися до навчання і заводити нові знайомства. Бентежним цей час буде і для першокласників, які лише починатимуть дізнаватися, як це – навчатися в школі.

Щоби полегшити цей період, сімейна й дитяча психологиня Світлана Ройз спеціально для читачів “НУШ” підготувала добірку активностей, які вчителі можуть використати на першому уроці, щоби зблизити всіх учнів та учениць у класі.

Далі – пряма мова психологині.

[Нагадуємо, що нещодавно ми публікували матеріал про те, як змотивувати учнів та учениць на новий навчальний рік, почавши із цілепокладання.

Також раніше ми писали про те, що перший урок у новому навчальному році в МОН пропонують присвятити вшануванню пам’яті захисників і захисниць України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність нашої держави. Втім, ці пропозиції мають лише рекомендаційний характер, тож кожен вчитель та вчителька може підлаштувати тему під ситуацію в своєму класі та потреби дітей, аби уникнути ретравматизації. Наприклад, можна зосередити увагу учнів на стійкості, вдячності, натхненні та очікуваних зустрічах].

18 АКТИВНОСТЕЙ ДЛЯ ЦІКАВОГО ПЕРШОГО УРОКУ

Впевнена, що в кожного/ї вчителя/ки вже є свої ідеї та напрацювання для проведення першого уроку. Я ж наважуся запропонувати ідеї для того, щоб дітям із різним досвідом та невідомими нам прихованими болем і тривогами полегшити адаптацію до навчання.

1. Квест по школі.

Для першокласників та учнівства молодшої школи (особливо, якщо вони довго навчалися онлайн і вперше прийшли до приміщення закладу) можна створити квест, аби вони могли дослідити школу, класи, щось пригадати, впізнати. У цьому контексті також буде доречно розповісти чи нагадати про правила класу та школи загалом. Це допоможе дітям створити відчуття безпечного простору.

Джерело: starkon.city

2. Знайомі незнайомці

Кожного нового навчального року після довгої перерви учні й учениці зустрічаються і знову починають знайомитися та пізнавати одне одного. Першокласники взагалі, як правило, бачитимуться вперше. Тож вчителі можуть організувати квест-знайомство з кожним учнем та кожною ученицею в класі.

Для цього можна використати гру-практикум “Скажи мені: сила запитань“. Гра містить по 17 карток у семи розділах, які охоплюють різні сфери життя. Загалом – 119 запитань. Основні теми: уява, взаємини, тілесність, поведінка. Водночас запитання залучають різні канали сприйняття та активізують обидві півкулі мозку. Правила гри прості: кожен по черзі дістає картку, читає запитання та відповідає.

Така активність дасть можливість поговорити про особисті кордони, дізнатися, що подобається кожній окремій дитині, а чого вона не любить тощо. Завантажити гру безплатно можна за посиланням.

Джерело: ГО “Смарт освіта”

3. Талант-шоу

Ще одна активність, яка допоможе учнівству більше дізнатися одне про одного, – показати свої таланти та здібності. Нехай учні по черзі розповідають про себе та демонструють те, що вміють, та те, що подобається робити найбільше (співати, декламувати вірші, малювати тощо). Можна створити спільне відео з виступів і потім разом переглядати його.

4. Видатні постаті України

Допоможіть дітям поділитися на команди та обрати для себе якусь видатну постать з історії України, про яку вони шукатимуть інформацію, а потім ділитимуться цікавим із класом.

[Зауважимо, що в підготовці до цієї активності в пригоді може стати рубрика від “Нової української школи” – “Матеріали для уроків“].

5. “Це наше й це твоє”

Пригадайте з дітьми, які винаходи створили українці. Для цього можна переглянути мультик від ПлюсПлюс “Це наше й це твоє“, де розповідають, чим особлива Україна, які обереги носили українці, які винаходи та відкриття робили тощо.

6. “Нескорені міста”

Ще разом із дітьми можна подивитися мультсеріал “Нескорені міста” від телеканалу ПлюсПлюс. Після перегляду нехай діти розкажуть про власні приклади стійкості.

Скриншот із YouTube-каналу

7. Твоя сила

Це розмова про особисту силу та стійкість кожного й кожної. У цьому контексті можна:

  • використати практикум “Твоя сила“. Запитати в учнів, що їм допомагає поратися з тривогою та складними емоціями;
  • створити список копінг-стратегій класу (це сталі моделі мислення і поведінки, спрямовані на подолання життєвих труднощів). Для цього раджу використати книжечку-розмальовку з копінг-стратегіями;
  • або ж запропонувати дітям шаблони для спостережень та рефлексій із тілесної усвідомленості;
  • щоб скерувати агресію, учні можуть скористатися шаблоном розмальовкиПастка для злості“;
  • показати плакат “Я можу, щоби пояснити дітям, якими бувають емоції, як їх можна відчувати та що робити, щоби почуватися краще;
  • роздати учням “Оголошення“, де є пропозиції дій, які допомогають під час тривоги чи суму.

Скриншот оголошення

8. Символ сили

Учні й учениці також можуть створити власний символ сили. Це може бути малюнок чи розповідь про те, що допомагає дітям повертати спокій. Згодом можна створити хмарку асоціацій із відповідями дітей.

9. Герб класу

Запропонуйте створити учнівству свій особистий герб чи герб класу. Діти самі обирають, що буде на ньому намальовано. Втім, якщо це герб класу, то варто простежити, щоб кожен вніс щось від себе до його створення. Потім, наприклад, герб може висіти в класі прямо над дошкою.

10. Символ класу

Для дітей, які навчаються в початковій школі, вчитель/ка може обрати чи принести заздалегідь іграшку, яка буде символом класу. Або ж створити таку іграшку на уроці (розмалювати готовий шаблон).

Можна разом придумати їй біографію, описати риси характеру, мрії та бажання. Потім кожні вихідні нехай ця іграшка по черзі “ходить у гості” до кожної дитини з класу. Якщо є можливість, хай діти роблять фото з нею, роздруковують і так ви створите спільний “альбом пригод” іграшки й класу.

Скриншот із мультсеріалу “Лео”

11. Сила пам’яті

Можна поговорити про те, що нам важливо пам’ятати (історію, героїв, традиції…) і запропонувати дітям дискусію “Наша пам’ять про складні події додає нам сили чи слабкості?”. Тут можна підняти тему хвилини мовчання, вшанування героїв.

12. Майстер-клас

Якщо у вас є така можливість, ви можете запросити майстра чи майстриню для створення простої саморобки, ляльки, малювання, ліплення, оберега для військових тощо. Наприклад, можна разом зробити свічку. Але заздалегідь розкажіть дітям про правила безпеки.

13. Соціальний проєкт

Запропонуйте учнівству в командах вигадати свій волонтерський соціальний проєкт. Не обов’язково втілити його під час першого уроку. Вони можуть розробити концепцію, а реалізовувати можна і впродовж навчального року.

14. Капсула часу

Усім класом можна написати побажання на кінець навчального року й заховати в пляшку чи скриню, а відкрити її лише наприкінці навчання.

15. “Стіна сміху”

Запропонуйте на великому листі паперу, прикріпленому до стіни, зробити малюнки, які протягом року даватимуть учнівству підтримки та покращуватимуть настрій.

16. Флешмоб

Ви можете разом створити спільний танець чи рух, записати вірш, пісню тощо.

Джерело: school186.kiev.sch.in.ua

17. Спільний малюнок

Його можна зробити на великому аркуші паперу. Нехай кожна дитина малює свою частинку, а сам аркуш протягом року висить десь на стіні в класі.

18. Бажання і мрії

Поговоріть із дітьми про їхні бажання і мрії. Після спільної розмови кожна дитина, за бажання, може записати їх та наклеїти на стікері чи дошці. Однак важливо, щоб усі ідеї дітей сприймалися з повагою, без коментарів та критики. Далі можна запропонувати подумати, чи можемо ми допомогти втілити бажання одне одного.

Звісно, цей список може бути невичерпним. Усі ці активності не обов’язково використовувати за раз. Ви можете обирати те, що найбільше підійде для ваших учнів, та адаптувати ідеї відповідно до потреб і вподобань класу.

Легкого старту в новому навчальному році!

Світлана Ройз спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: авторка – Марія Брикимова, ГО “Смарт освіта”, Київська гімназія східних мов № 1

Матеріали за темою

Обговорення