Теми статті: вчителям, директорам, освітнім управлінцям, підвищення кваліфікації
11 Серпня 2023
4 528
0
Наприкінці липня з’явилася новина про освітянку з Кривого Рогу, яка встановила національний рекорд України, пройшовши 304 онлайн-курси й отримавши відповідні сертифікати. Аліна Кузьмич викладає в Державному університеті економіки й технологій, працює в. о. директорки Навчально-наукового юридичного інституту й завершує роботу над кандидатською дисертацією на тему “Організаційно-правові засади залучення самоврядних організацій у процесі розвитку території”.
На перший погляд, може здатися, що кейс Аліни Кузьмич є яскравою ілюстрацією до тези про “згубну сертифікатоманію”, яку неодноразово повторювали в опитуванні про підвищення кваліфікації вчителі. Однак, поспілкувавшись з освітянкою, редакція “Нової української школи” з’ясувала, що її випадок – радше антитеза до таких побоювань.
Під час інтерв’ю з Аліною ми дізналися, що онлайн курси можуть стати:
Про те, скільки часу знадобилося Аліні, аби пройти 304 курси, чи всі курси зарахували, як частину підвищення кваліфікації та який особистий рейтинг платформ вона створила, читайте в матеріалі.
Далі – пряма мова.
Дуже часто на відкритих онлайн-курсах у підсумкових сертифікатах не вказують, скільки годин тривало навчання чи який його еквівалент у кредитах ЄКТС. Отже, зараз я не можу точно сказати, скільки часу тривали всі курси разом.
Не у всіх сертифікатах зазначена кількість кредитів чи годин. Але за тим, що можна порахувати (десь 60–65 % сертифікатів) – це приблизно 2 100 годин. Я не намагалася рахувати години на тих сертифікатах, на яких вони не вказані.
Одразу зазначу, що в мене не було цілі поставити рекорд. Це трапилося само собою. Зрештою, я ж не спортсменка, яка готувалася до цієї відзнаки.
З початком карантину під час пандемії COVID-19 це стало загальною тенденцією: нас заохочували проходити онлайн-курси. Я працювала дистанційно – викладала, і вже близько року, як жила одна (перебралася від батьків), тож проблеми із вільним простором і спокійними умовами для навчання не мала.
Тоді я почала слухати онлайн-курси, скажімо так, замість серіалів – займаючись домашніми справами, наприклад, готуючи їсти чи прибираючи, під час прогулянок із котом, а пізніше, після карантину, – дорогою на роботу та в подорожах. І з’ясувала, що це найефективніший для мене формат сприйняття інформації. Значно продуктивніший, ніж, скажімо, читання книжок – це не зовсім “моє”. Ще готуючись до ЗНО 2013 року, я зрозуміла, що можу належно засвоювати знання за онлайн-уроками – наприклад, з географії, яку я склала досить пристойно, на 186 балів, хоча зовсім не мала цього предмета у випускному класі. Онлайн-уроки тоді були лише на YouTube, вони не були такими цікавими, як зараз, але цього вистачило.
[Нагадуємо, що ГО “Смарт освіта” реалізує проєкт “Вчися вухами” – аудіоуроки з історії України (7–11 класи), української мови й літератури (8–11 класи), які можна безоплатно прослухати за посиланням – ред.]
Сфера, у якій я працюю, публічне управління та адміністрування, динамічно змінюється. Це не формули, які можна запам’ятати раз і назавжди, – вчитися треба постійно. Я розуміла, що мені потрібно, скажімо, твердо засвоїти термінологію з публічного управління та адміністрування. Онлайн-курси здалися мені чудовою можливістю для саморозвитку – і, якщо чесно, про те, що їх я зможу “записати” собі в підвищення кваліфікації, я тоді навіть не думала. У той час я лише почала викладати, а через пандемію взагалі не було офлайн-подій (семінарів, конференцій, форумів), які мені подобалося відвідувати до цього.
Щоб їх компенсувати, я почала проходити онлайн-курси. А потім виявилося, що, коли проходиш якийсь курс, одразу хочеться розпочати ще один.
Так, відчувала азарт щодо можливості отримання нової інформації. Мені здається, це так само як люди, які обожнюють читання, читають книжки: закінчивши одну, вони ж не покидають цю справу на п’ять років, правда? Беруть наступну книжку. Так і в мене з онлайн-курсами.
До речі, я не проходжу їх паралельно – зосереджуюся на одному, поки не закінчу. І ще, знаєте, є люди, які не дивляться серіал, поки не вийшов увесь сезон? У мене та сама історія. Поки не вийшов увесь онлайн-курс, я його не проходжу, але потім, коли він є повністю, занурююсь у нього нон-стоп.
Можна сказати, що це моє хобі – те, що називають edutainment, поєднання освіти й розваги.
Тобто я почала цим займатися для себе, із цікавості. А коли подавала вперше звіт викладача із цими курсами, то перерахувала їх усі. І керівництво мене викликало – вирішило з’ясувати, чи точно я пройшла всі ці курси. Я кажу, бачите, там є посилання на кожен сертифікат, можна всі переглянути. І мені кажуть: “Ого!”. А я якось і не думала, що це “ого”, мені здавалося, що всі викладачі так, як я, – втомлюються вводити дані про своє навчання у звіт.
Однак, як я вже говорила, кількість ніколи не була самоціллю цього процесу.
Так, позаяк я слухаю вже “готові” курси, ті, які повністю вийшли, то не спілкуюся з лекторами. Є, наприклад, курси, де умовні 20 балів зі 100 нараховують саме за комунікацію із фасилітатором. Але я вже їх проходжу постфактум, тож максимально можу заробити, скажімо, 80 балів. Можливо, я б спілкувалася із лекторами, якби мені цього бракувало. Але зараз паралельно до роботи я навчаюся в аспірантурі. І я б не сказала, що мені бракує комунікації з викладачами вищої школи.
Усі курси безоплатні, я проходила їх на освітніх онлайн-платформах. І зрозумійте правильно: не те щоб це моя принципова позиція – не буду купувати онлайн-курси. Ні. Просто я для себе вирішила: спочатку використаю можливості безоплатного навчання. Їх зараз дуже багато. А потім уже, як вони закінчаться, перейду на платні, якщо будуть такі, що мене зацікавлять.
Але я доначу, наприклад, на Prometheus. Часто заходжу на різні платформи й там, де бачу оголошення про збір коштів на певну мету, то роблю внесок.
Після фіксації рекорду мене часто про це питають, тож я зібрала список посилань. Це ті платформи, які я готова рекомендувати:
Я не просто прослуховую курси – із деяких я виношу суть, доопрацьовую і роблю курс основою навчальних дисциплін, які читаю. Ми вводимо їх до освітньо-професійної програми. Багато курсів я і досі раджу студентам. Наприклад, курс “Децентралізація в Україні – теорія та практика” від Анатолія Ткачука, або курси про зв’язки із громадськістю й урбаністику – це, на мою думку, must have, щоб самостійно розібратися із тонкощами децентралізації, самоврядування, регіонального управління, принципу організації об’єднаних територіальних громад.
В університеті зараховували все, що я проходила. Однак слід зазначити, що я проходила різноманітні курси – не всі вони безпосередньо стосуються публічного управління та адміністрування. Наприклад, до цієї сфери не дотичний курс з SMM. Тому я обрала таку стратегію: ті курси, які я подаю у звіті викладача, напряму повʼязані з публічним управлінням та адмініструванням. І не було ще жодного разу, щоб документи про проходження поставили під сумнів. Однак усі свої сертифікати я вводжу в профіль науковця ORCID, це займає досить багато часу.
Водночас моя бабуся викладає в школі, тож мені знайома проблема, про яку ви говорите. Буває так, що я їй допомагаю з онлайн-курсами – підбираю, допомагаю зайти на платформу, зареєструватися тощо. Є ще одна родичка-вчителька – їй я теж можу надіслати ці посилання. Вони із бабусею працюють у різних закладах освіти. І буває, що одній педагогічна рада зараховує курс, а іншій – ні. Так було, наприклад, з онлайн-курсом з академічної доброчесності для освітян. Родичці сказали, що це курс не для шкільних учителів, а для викладачів університетів, а “ми наразі не в університеті”. А бабусі той самий курс зарахували без проблем.
Мені здається, у старших класах навчання досі відбувається великою мірою формалізовано: є програми, є домашні завдання, на уроках клас рухається за підручником – та й усе. У вищій освіті все-таки більше кейсів з інтегрованого, практичного навчання. Можливо, якраз цей напрям міг би стати перспективним для співпраці з підвищення кваліфікації.
Наголошу, що маю на увазі роботу саме з учнями 10–11 класів і 1–3 курсів університетів – це насправді плюс-мінус одна вікова категорія. За моїми спостереженнями, в університетах зараз багато уваги приділяють розвитку soft skills – більше, ніж у старшій школі. Тож було би корисно, якби викладачі поділилися з учителями своїми напрацюваннями в цій сфері: показали, як реалізувати різні методики у викладанні дисциплін – не лише гуманітарних, але й точних, природничих. Можливо, вчителі вже знають про ці методики, намагаються їх застосовувати – але підтримка й обмін досвідом ніколи не будуть зайвими.
Для Кривого Рогу й кількох інших міст [Київ, Дніпро й Чернігів – ред.] наразі діє платформа Освіта 4.0 HUB. Наш університет теж працює над удосконаленням цього ресурсу, який акумулює інформацію про заклади середньої, вищої, професійно-технічної освіти. Він допоможе здобувачам освіти обрати освітню траєкторію, починаючи зі школи, а викладачам вишів – спрямувати зусилля із додаткової підтримки вчителів і школярів, які поглиблено навчаються за певними профілями.
Я б хотіла ще раз наголосити, що в кожної людини є певний домінантний канал сприйняття інформації. І всі ми різні – хтось краще запам’ятовує текст візуально, хтось на слух, комусь потрібні лекції чи відеоролики. Якщо одна людина проходить онлайн-курс, а інша не проходить, це не означає, що хтось із них кращий чи гірший фахівець.
Тож я бажаю кожному знайти свій найефективніший і найкомфортніший формат навчання і сприйняття інформації – й активно користуватися ним для саморозвитку і для користі справи.
Ірина Пасько, “Нова українська школа”
Титульне зображення: ГО “Смарт освіта”
Обговорення