Теми статті: батькам, вчителям, директорам, педагогіка партнерства
7 Червня 2019
93 120
0
Які батьківські збори вам сподобаються більше? Коли батьки приходять на визначену зарання годину, сідають за парти і протягом 40-ка хвилин слухають про успіхи та невдачі своїх дітей? Чи, можливо, вам імпонують батьківські збори, де вчителі разом з батьками п’ють чай, грають в ігри, спілкуються із психологом чи даютьмайстер-класи?
Інтерактивні батьківські збори насамперед ґрунтуються на принципі партнерства та діалогу. Сенс полягає в тому, щоб не нав’язувати учасникам погляди вчителів, а спонукати шукати власний вихід із ситуації, знайомитись та вчитись взаємодіяти колективом.
Журналістка “Нової української школи” підготувала добірку ідей інтерактивної взаємодії з батьками, що можуть замінити звичні батьківські збори та стати у пригоді директорам, вчителям та самим батькам.
Учитель пропонує батькам об’єднатися у 5-6 груп або об’єднує батьків сам. Далі – пропонує кілька ситуацій, до яких треба віднайти вирішення. Кожен у групі може ділитись власною думкою. Протягом 5-10 хвилин групи мають презентувати на дошці або на аркушах паперу остаточну відповідь.
Потім надається слово одному доповідачеві від кожної групи. Вчитель фіксує та зачитує остаточний спільний варіант.
Пропоновані ситуації:
Учитель пропонує батькам прочитати книгу про дитячу психологію чи поведінку. На це відводиться якийсь термін – наприклад, 2-3 місяці. Під час читання батьки мають занотовувати те, що їм найбільше подобається або не подобається у книзі.
Водночас, запитання, які найбільше турбують батьків, можна дізнатись через опитування. Підібрати літературу можна, залучивши психолога та бібліотекаря.
Після прочитання батьки разом з учителем обговорюють книгу та зачитують найцікавіші моменти. Це дає можливість не тільки слухати педагогів, а й самим вивчати літературу на тему виховання та підходу до дітей. Читання допомагають батькам ознайомитись із традиціями виховання дітей в інших родинах, переглянути ставлення до дитини.
Орієнтовні теми:
– Як формувати та розвивати вольові зусилля дитини?
Література: У. Джемс “Психологія в бесідах з вчителями”
– Як навчити дитину бути самостійною?
Література: М. Коляда “Шпаргалка для батьків”, Д. Літкотт-Гаймс “Як виховати дорослого”
– Як зацікавити дітей мистецтвом?
Література: Барб-Ґалль Франсуаза “Як розмовляти з дітьми про мистецтво”
– Як досягти гармонії у спілкування з дитиною?
Література: Д. Сігел, Тіна Брайсон “Досить істерик! Комплексний підхід до гармонійного виховання дитини”
– Як стати “супербатьками”?
Література: Е. Райшер “Супербатьки. 75 успішних стратегій виховання”
– Як знайти “ключ” до своєї дитини?
Література: Мері Шіді Курсінка “Виховання надзвичайної дитини”
Сенс цієї взаємодії полягає в тому, щоб дати доручення дитині, яка передала б його батькам. Один із героїв наших текстів, директор київської Середньої загальноосвітньої школи №45 Олександр Пошелюжний, розповідав про приклад такого методу, що вже практикують у цій школі.
До прикладу, учень каже вдома: “Ми беремо участь у проекті “Люби книгу”, треба прочитати оповідання або казочку. А ще – принести улюблену книгу для бібліотеки”. Тоді мама приходить на збори із книжкою. Тобто відбувається взаємодія через дитину до батьків, а від батьків – до вчителів. Можна також запропонувати батькам та дитині приготувати разом печиво чи намалювати малюнок для виставки.
Додаткова ідея: наприкінці зборів у 45-ій школі батьки написали дітям побажання, які потім клеїли на велике серце. З одного боку було “я тобі бажаю”, а з іншого – “за що я тебе люблю”. Протягом року цей плакат висів у класі. За словами вчительки, діти постійно до нього підходили: хтось гладив ці побажання, хтось перечитував.
Тут можуть брати участь не тільки вчитель та батьки, а і психолог та соціальний педагог. Під час таких консультацій батьки можуть поділитись проблемами, з якими стикаються у вихованні дитини, знайти однодумців та вислухати поради експерта.
Орієнтовні теми:
Учитель може запропонувати батькам поділитись з іншими тим, що вони вміють. Наприклад, хтось вміє робити витинанки, хтось (лікар або людина, яка пройшла відповідний тренінг) може розповісти про надання першої допомоги, хтось - продемонструвати, як виготовляти ляльок-мотанок, а хтось – поділитись цікавими рецептами приготування випічки.
Під час співпраці батьки пізнають одне одного, а вчитель тим часом може задавати теми розмови (якщо це технічна робота), які не стосуються майстер-класу.
Нагадуємо, що вчитель може вкладати власний зміст у форму роботи, яку обирає.
Матеріал підготовлено за допомогою методички, розробленої викладачами кафедри теорії та методики початкової освіти Київського міського педагогічного університету ім. Б.Д. Грінченка.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Цей матеріал представлений ГО “Смарт освіта” в рамках проекту “Програма сприяння громадській активності “Долучайся!“, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерiв i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.
Титульне фото: автор – Rawpixel, Depositphotos
Обговорення