Теми статті: батькам, НУШ, освітній простір, педагогіка партнерства, російська агресія
30 Серпня 2023
15 718
0
Перший та п’ятий класи часто вважаються найбільш стресовими для школярів. Адже в першому дитина потрапляє в нове середовище – знайомиться з новими дітьми та новими дорослими, вчителями. У п’ятому класі учні починають навчання в середній школі з більшою кількістю предметів, кожен із яких викладає інший вчитель чи вчителька. Іноді учні йдуть у п’ятий клас до іншої школи, тож доводиться знайомитися з новими однокласниками та шкільним простором.
Зараз, коли українські родини через війну переїжджають із регіону в регіон або повертаються з-за кордону, адаптація до школи теж стає своєрідним викликом. Бо треба звикати й до іншої школи, і до нового місця проживання. На це може знадобитися більше часу та емоційних ресурсів, які через війну витрачаються швидше, ніж відновлюються.
На що мають звернути увагу батьки та освітяни перед 1 вересня, аби “повернення за парти” не стало для дітей додатковим стресом, “Нова українська школа” розпитала Інну Большакову, методистку, авторку підручників НУШ та методичних посібників для вчителів та Світлану Ройз, дитячу й сімейну психологиню.
У новому матеріалі читайте:
Чимало батьків дуже хвилюється, коли діти вперше йдуть до школи – іноді навіть більше за майбутніх учнів, каже Інна Большакова. Ці хвилювання можуть бути реакцією на новий і малознайомий етап життя, який починається в родині.
“Коли дитина йде в перший клас, вона опиняється в новому місці, новому контексті та у великому світі, яким стає для неї школа, – пояснює Інна. – Раніше вся увага дитини та її діяльність фокусувалися на родині. Навіть якщо вона відвідувала дитячий садочок, однаково всі основні події в її житті та свідомості відбувалися в сім’ї.
Коли ж дитина йде до школи, відбувається певний розрив, під час якого родина залишається для дитини своєрідним тилом, у який вона повертається після уроків. І цей тил має бути надійним, стабільним і готовим підтримати дитину”.
Щоби пом’якшити адаптацію до першого класу, Інна Большакова радить батькам:
Зупинимося докладніше на кожному із цих пунктів.
Знайомство зі шкільним простором
Передусім варто показати дитині школу, до якої вона прийде 1 вересня. Прогулянки шкільним подвір’ям (за можливості й шкільним приміщенням) підуть на користь. У такий спосіб невідомий світ стане трішки зрозумілішим.
За можливості можна зайти до школи. Дітям важливо “тілом відчути” місце, де вони будуть знаходитися, пояснює Світлана Ройз (можна доторкнутися до парти, піти до туалету, побачити їдальню). Також, на думку психологині, було б добре влаштувати екскурсію школою або поставити в школі вказівники.
Якщо навчання буде відбуватися онлайн, батьки можуть заздалегідь показати дитині, як буде проходити дистанційний урок. Можна ввімкнути Zoom чи інші онлайн-платформи для навчання, дати змогу дитині понатискати на різні “кнопки” та провести з нею власний мініурок.
Соціалізація
Інна Большакова застерігає, що цього року адаптація першачків буде складною, адже до школи підуть діти, які через пандемію майже два роки не відвідували дитячі садки. До цього додалися півтора роки війни, що теж ізолювали дітей одне від одного (не всі садочки змогли відновити роботу за браком укриттів). У дітей, крім цього, з’явилося відчуття небезпеки.
Може статися так, що дитина звикає до школи й водночас переживає кризу семирічного віку (криза пов’язана з переходом від структури меншого світу, у якому вона була, до структури великого світу). Усе це в комплексі (відсутність соціальних контактів + тривожність через війну + криза семи років) може впливати на поведінку дитини, яка отримує ще один виклик – йде до першого класу.
Саме тому батьки мають стати опорою для дитини.
“Найкраща адаптація – це турбота, піклування та хороший емоційний зв’язок із дитиною”, – зазначає Інна Большакова.
Чого не варто робити, допомагаючи дитині із соціалізацією:
Чим відкритіші батьки з дітьми й чим м’якше вони реагують на проблеми, тим відвертішою буде дитина.
“На це потрібно більше часу, ніж просто повчати дитину й нав’язувати свої думки, – веде далі Інна Большакова. – Дорослі, на жаль, зараз не в ресурсі. Їхні емоційні проблеми також будуть впливати на адаптацію дітей. Та якщо ми не будемо слухати дітей, вони перестануть нам розповідати про пережиті події в школі, про свої емоції та думки, а ми не дізнаємося про проблеми, які їх турбують”.
Реакція на різні шкільні ситуації
Крім знайомства із невідомим місцем (школою) батьки мають підготувати дитину до невідомих їй ситуацій. Наприклад, розказати, що в класі діти можуть штовхатися, битися чи не слухати вчителя. Діти, які відвідували дитсадок, уже мають досвід проживання таких випадків та швидше за все знають, як на це реагувати.
Якщо ж у дітей ще не напрацьовані реакції на різні побутові та навчальні ситуації, батьки мають обговорити, що саме може робити дитина, якщо в неї, наприклад, відбиратимуть ручку або її штовхне однокласник, та до кого вона може звернутися по допомогу.
Як каже Інна Большакова, варто скласти дорожню карту, що робити в різних випадках шкільного життя.
Партнерство з учителями
Якщо дитині складно адаптуватися в школі, експертка радить звернутися за порадою до вчителя та зробити його партнером. Можна розповісти чи написати листа вчителю, у якому описати особливості дитини, якщо такі є.
Нічого страшного в цьому немає. Як пояснює Інна Большакова, під час адаптації можуть змінюватися харчові уподобання та поведінка загалом (про проблеми зі звиканням до шкільного середовища може свідчити небажання дитини розповідати про школу чи йти на уроки).
Успішність
Як тільки дитина пішла до школи, батьки очікують від неї перших результатів та цікавляться лише навчальними досягненнями. Та може виявитися, що діти ще не готові до навчання (докладніше про готовність дитини до 1 класу можна почитати тут) і не можуть успішно опанувати абсолютно всі предмети. Відповідно – великих успіхів у навчанні не матимуть.
До того ж під час адаптації всі сили дитини спрямовані на пристосування до нового середовища, а не на академічні успіхи.
Та як би не вчилася дитина, треба хвалити її навіть за маленькі досягнення. І розуміти, що в кожного вчителя свої вимоги та очікування від учнів. Для когось із класоводів одна й та ж дитина може бути готовою до 1 класу, а для когось – ні.
“Коли дитина йде до школи, дуже важливо, щоб її мозок дозрів, а вона могла контролювати свою поведінку. Саморегуляція допоможе їй виконувати шкільні правила та витрачати менше енергії на контроль власної поведінки, – додає Інна Большакова.
Звісно, коли дитина вміє читати, знайома із цифрами та числами, спілкується українською (це важливо для навчання в україномовній школі), то їй легше буде звикнути до нового етапу життя. Але якщо зосередитися лише на академічній підготовці, а випустити з поля зору підтримку дитини, її соціалізацію, то це матиме негативні наслідки й в адаптації, і в шкільному житті вцілому”.
Як підтримати дитину, яка переходить до п’ятого класу? Якщо школа і клас залишаються ті ж самі, то додаються нові вчителі, зростає навантаження та змінюється графік дня, адже уроків стає більше. Так чи так, навчання в середній школі відрізняється від початкової.
За словами Інни Большакової, як і для першачків, для п’ятикласників під час адаптації важливий родинний тил (дім має бути місцем опори та спокою). А також готовність батьків вислухати, уникати повчань та разом шукати виходи зі складних ситуацій.
Через пандемію та повномасштабне вторгнення, у дітей могла з’явитися тривожність та травматичний досвід. “Діти, які переходять зараз у п’ятий клас, мали три роки навчання в початковій школі в дещо ненормальних умовах. Ми маємо бути свідомі, що очікування батьків і вчителів до цих дітей дещо завищені. Адже ми не відреагували на нові виклики ні зміною програм, ні зміною навчальних посібників, ні зміною ставлення до учнів. Діти вчаться за тими ж правилами, які створювалися для іншого часу та інших можливостей”, – пояснює Інна Большакова.
Дитяча та сімейна психологиня Світлана Ройз підготувала перелік рекомендацій для батьків/опікунів та освітян, які допоможуть з адаптацією до школи (стосуються дітей різного віку). Такі поради психологиня готує щороку перед 1 вересня, а наразі додала до них два нові пункти – про самооцінку та техніку безпеки. У них врахувала той новий досвід, який здобули діти, батьки й вчителі за півтора року повномасштабної війни.
Налаштування на шкільну рутину
До 1 вересня лишається зовсім мало часу, тож можна поступово налаштовуватися на шкільний графік.
Дорога й безпека
Якщо дитина навчається офлайн і буде ходити до школи сама, можна пройтися з нею кілька разів дорогою до закладу освіти.
Зафіксувати, де є укриття, та домовитися, що дитина має робити під час сигналу повітряної тривоги, якщо йде пішки або їде в транспорті. Погодити, як і коли має виходити на зв’язок із батьками.
Якщо дитина навчатиметься онлайн, варто домовитися, що вона робитиме вдома під час повітряної тривоги.
Самооцінка та емоції
Світлана Ройз пояснює, що наслідками травматизації та хронічного стресу можуть бути сором, провина, тривожність, самотність, відчуття неадекватності та неспроможності. А початок шкільного життя може посилити ці стани.
Тож дітям знадобиться підтримка, простір безпеки та відчуття близькості поруч із дорослими:
Довготривале переживання стресу може призводити до двох протилежних реакцій: гіперактивності та загальмованості. Коли дитина відчує безпеку поруч із дорослими, вийде зі стану ступору, то може демонструвати роздратування, агресію та надмірну активність. Це нормальний процес, запевняє Світлана.
За її словами, дорослі мають пояснити дітям:
Стосунки
Діти, як і батьки, так само тривожаться перед початком навчального року. Їх турбує, чи приймуть їх однокласники, чи збереглися ті стосунки, які були минулого року, чи знайдуть вони своє місце в класі. За словами Світлани Ройз, війна та стрес загострюють відчуття самотності. Діти, які виходять на очне навчання після дистанційки, можуть відчувати водночас і радість, і тривогу.
Щоби пом’якшити повернення до школи:
Техніка безпеки
Ці поради Світлана Ройз адресує здебільшого освітянам. Рекомендації мають полегшити процес навчання та зробити його більш чуйним до потреб дітей:
Як може змінитися навчання
Якщо шкільний день почався з тривоги або тривога була вночі, важливо зустріти дітей словами емоційної підтримки, пояснює Світлана Ройз. І не варто починати навчання після важкої ночі з контрольної роботи чи тесту.
Також вона радить освітянам починати кожен урок протягом першої чверті із нагадування, що мають робити діти під час тривоги.
Психологиня описує, які зміни можуть відбутися в поведінці та навчальних досягненнях дітей:
Попри те, що викликів справді багато, бажаємо дітям, батькам та освітянам знайти в собі сили здолати їх легко та впевнено.
Інна Лиховид, “Нова українська школа”
Титульне фото: www.pbs.org
Обговорення