Теми статті: вчителям, директорам, матеріали для уроків, українська мова
6 Листопада 2022
44 536
0
Щороку 9 листопада в Україні відзначають День української писемності та мови. Традиційно в цей день усі українці пишуть Радіодиктант національної єдності, а в школах, окрім цього, проводять тематичні уроки з української мови та літератури.
Про це “Новій українській школі” розповів вчитель української мови та літератури, переможець Global Teacher Prize Ukraine 2021 Артур Пройдаков. Використовуйте його поради та лайфхаки в підготовці до уроку в День української писемності та мови.
“Насамперед, я б радив своїм колегам, адміністраціям шкіл та учням долучатися до написання Радіодиктанту національної єдності. Цю приємну традицію можна інтегрувати в урок не лише української мови, а й інших предметів. Вчителі також можуть писати диктант разом зі школярами.
Диктант – це класичний метод, який допомагає перевірити засвоєння учнями пунктуаційних та орфографічних норм. Це, звісно, не основна категорія перевірки знань, але він є хорошим тренажером. Однак Радіодиктант національної єдності не лише про перевірку грамотності, а про єднання”, – говорить Артур.
Вчитель додає, що коли люди різного віку, різних спеціальностей одночасно пишуть диктант, то в них з’являється відчуття належності до чогось масштабного та важливого. Тож така акція демонструє цінність української мови, а люди своїм прикладом стають мотивацією для інших вчити, поважати рідну мову й не боятися помилок. Тому Радіодиктант є обов’язковим не тільки для шкіл, а і для всіх українців.
Нагадаємо, що цьогоріч Радіодиктант транслюватимуть 9 листопада об 11:00 на:
Артур Пройдаков радить вчителям на уроці створити щиру та відверту атмосферу.
Для учнів середньої школи (5–8 класів) в урок краще додати творчі елементи. Наприклад:
Зі старшокласниками (9–11 класами) варто зануритись у контекст сьогодення і провести глибокі дискусії. Можна запропонувати підібрати фото про культуру в умовах війни.
За словами Артура Пройдакова, важливо не лише наголошувати на минулому, а й показати, що й сьогодні наша мова та культура розвиваються.
“Для учнів 9–11 класів я проводитиму тематичну тестову вікторину, де ми узагальнимо їхні знання і проведемо паралелі із сучасністю. Наприклад, одним із завдань буде впізнати за фото відомого українського письменника, сучасного музиканта, художника тощо. Також учні будуть відгадувати авторство цитат з українських творів чи пісень.
Ще старшокласників важливо заглиблювати в контекст, тому обов’язково потрібно наголосити на тому, що відбувається в Україні зараз: як ми змагаємося знову за свою незалежність, мову, культуру, історію.
Можна переглянути якісь тематичні ролики, документальні відео та провести дискусію про побачене, обговорити, у яких творах уже згадувалося протистояння росії та України. Наприклад, в 11 класі ми зробимо акцент на “Тигроловах” Івана Багряного. Цей та інші твори української літератури яскраво показують, що протистояння виникло не 24 лютого 2022 року, а має тяглість багатьох років та поколінь”, – наголосив Артур Пройдаков.
Він також вважає, що в будь-який урок можна інтегрувати елементи Дня української писемності та мови. Наприклад, на математиці влаштувати дітям математичний диктант і поєднати цифри з українською культурою. Можна показати гроші й запитати в дітей, хто на них зображений, що вони знають про певну постать тощо.
“У школі, де я працюю, ми поділили заходи до Дня української писемності та мови на два дні. 8 листопада проведемо розважально-пізнавальну вікторину між учнями 6–8 класів, а старшокласники змагатимуться зі збірною вчителів. На переможців чекатимуть призи. – ділиться вчитель. – 9 листопада плануємо писати Радіодиктант національної єдності, а ще ми дали учням творче завдання – створити виставку за мотивами творів української літератури. Кожен клас має підготувати імпровізовану сценку або щось схоже на музей воскових фігур. Перед цим ми проведемо жеребкування, де учні оберуть твори”.
Наприклад, один із класів школи, де працює Артур, має поставити сценку за мотивами “Енеїди” Івана Котляревського. Тобто хтось з учнів може “приміряти” образ Енея і стати експонатом виставки. Ще хтось підготує “Кайдашеву сім’ю” й покаже момент сварки Мотрі та Кайдашихи тощо. Учні, що не братимуть участі в сценках, зможуть відвідати виставку, а вчитель буде екскурсоводом та розповідатиме про кожен із творів. Згодом журі обере переможців, які перевтіляться найкраще.
За словами Артура Пройдакова, важливим елементом онлайн-уроку є візуалізація. Тому вчителям варто підготувати презентацію. Однак він застерігає, що не варто робити слайди лише із текстом.
“Лонгріди в нас ніхто не любить читати. Тому робити презентації, де лише текст, – це вже ознака “дурного виховання”. На слайді має бути кілька речень із великим шрифтом. Також варто додавати різні картинки й меми“, – розповів вчитель.
Він радить під час дистанційного уроку змінювати типи активності учнів, адже від цього залежить їхня концентрація та увага.
“Якщо я монотонно розповідатиму лекцію, без презентацій, картинок чи виведу на екран текст і скажу читати по черзі, то учні від цього не отримають багато натхнення для навчання. А коли ми, наприклад, одну хвилину відвели на вступне слово, десять хвилин почитали текст і обговорили його, зібрали приклади із життя, потім подивилися коротке відео про вживання м’якого знака з прикладу відомих людей, використали онлайн-дошку тощо, – то й учні активніше працюватимуть і будуть уважними.
Правду кажучи, такий формат цікавіший і для самих вчителів, адже куди приємніше дивитися на зворотній зв’язок від своїх учнів, слухати їхні дискусії, ідеї, аніж говорити до чорних квадратиків на екрані із вимкненими мікрофонами та камерами”.
За словами Артура Пройдакова, вчителям потрібно бути максимально чесними, щирими та відвертими. Намагатися складні правила подавати через прості приклади.
“Коли ми говоримо про правила використання розділових знаків, то речення, як приклади, можна подавати із реалій класу, школи чи міста.
Раджу також використовувати меми, сучасні ілюстрації, відео з Tik-Tok.
Варто наголошувати, що ми вивчаємо певну тему не лише тому, що так закладено в програмі, а й тому, що це знадобиться в житті. Наприклад, коли вивчаємо тему розділових знаків, то розповісти, що це потрібно для написання мотиваційного листа, щоби вступити до омріяного вишу, або для успішного резюме. Так варто підходити до вивчення будь-якої теми”, – розповів учитель.
Ще декілька ідей від Артура Пройдакова для креативного уроку:
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне зображення: автор – Volurol, Depositphotos
Обговорення