Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Для чого вчителям SWOT-аналіз і як його робити

Щоби оцінити свою вчительську діяльність, не обов’язково складати складні таблиці, графіки тощо. Можна скористатися і простішими інструментами – наприклад, SWOT-аналізом.

Цей інструмент, хоч і простий, може допомогти вчителю структурвати та оцінити свої сильні та слабші сторони, визначити, що потребує покращення.

Під час серії вебінарів від Фінського проєкту “Навчаємось разом” + проєкту ЄС (спільно з Командою підтримки реформ) для представників ІППО, які надають підтримку пілотним школам НУШ, учителька початкових класів Аня Хурінайнен-Косунен пояснила, як учителю використати SWOT-аналіз.

Інструкцію, як провести такий аналіз, читайте в статті “Нової української школи”.

НАВІЩО ВЧИТЕЛЮ SWOT-АНАЛІЗ

Кожне слово, яке промовляє вчитель до учня, вважає експертка, має значення, бо закарбовується в пам’яті дитини, а отже – має бути виваженим та продуманим. Тож Аня Хурінайнен-Косунен радить кожному педагогу якомога частіше проводити рефлексію щодо своєї роботи. Варто періодично ставити собі такі запитання:

  • Що впливає на мою викладацьку діяльність (як педагога, адміністратора, директора, тренера тощо)?
  • Які цінності керують моєю викладацькою діяльністю?
  • Які переконання впливають на мою роботу?
  • Як мої шкільний досвід чи уявлення про ідеального вчителя визначають мою викладацьку роботу?
  • Що я думаю про навчання, знання, навички та людяність?

“Ми маємо провести інвентаризацію своїх думок”, – вважає Аня.

Саморефлексія – важлива частина розуміння природи свого вчителювання, а також пошуку шляхів самовдосконалення та покращення своєї роботи. Задля глибинного розуміння себе як фахівця (а заразом, і як особистості) експертка рекомендує час від часу вдаватися до SWOT-аналізу як інструмента структурованої рефлексії.

SWOT-аналіз відомий із 60-х років минулого століття й використовується в багатьох сферах – насамперед, для стратегічного планування бізнесової діяльності компаній. Але цей інструмент можна використовувати, переконана експертка, у будь-якому питанні, яке потребує аналізу ситуації та планування – особистісному розвитку вчителя, розвитку школи, розробленні освітніх програм, розвитку шкільної культури та демократії тощо.

ЯК ПРОВОДИТИ SWOT-АНАЛІЗ УЧИТЕЛЬСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

SWOT-аналіз використовує чотири основні елементи – сильні сторони (англ. – strengths), слабкі сторони (weaknesses), можливості (opportunities) та загрози (threats). З перших букв англійських аналогів слів і формується абревіатура SWOT.

Візьміть аркуш паперу й поділіть лініями на чотири квадрати – сильні, слабкі сторони (або напрями, які потребують розвитку), можливості та загрози.

Рекомендується проводити такий аналіз окремо для кожної сфери – особистісні характеристики, знання, компетентності, уміння тощо.

Подумайте та заповніть квадрати. А далі – аналізуйте.

“Можете подумати, як у подальшому будете підсилювати свої сильні сторони, – коментує Аня Хурінайнен-Косунен. – І це дуже добре, що вони у вас є. І дуже правильно опиратися на свої сильні сторони також. Але, якщо у вас є слабкі сторони, то маєте напрями, що потребують розвитку. Треба подумати, як ми можемо їх усунути, що треба зробити, щоби подолати свої слабкості”.

Далі варто звернути увагу на можливості, які маєте в професійній діяльності та особистому житті. Можливо, є час на додаткове навчання чи, навпаки, відчуваєте бажання поділитися наробками, авторськими методиками тощо.

Також проаналізувати загрози: “Як можна попередити ці загрози, протистояти їм, – пояснює експертка. – Я певна, що багато хто з нас стоять перед певними загрозами. Ба більше – їх стає дедалі більше навколо – наприклад, через пандемію та невизначеність. Тож треба подумати, як ми можемо попередити ці загрози і як можна їх уникнути чи подолати”.

Дайте собі відповіді на запитання:

  • Як можна розвинути свої сильні сторони?
  • Які в нас є можливості для усунення слабких сторін?
  • Як ми можемо використовувати наші можливості?
  • Як можна запобігти загрозам?
Для чого вчителям SWOT-аналіз і як його робити

Скріншот із презентації Ані Хурінайнен-Косунен

Коли йдеться про стратегічне планування бізнес-проєктів, рекомендується також поглянути на категорії SWOT комплексно. Наприклад, як сильні сторони можуть допомогти уникнути загроз, як підкріпити можливостями слабкі сторони, як використати можливості, аби сильні сторони ще зростали тощо. Ці вправи також можна використовувати вчителю під час саморефлексії.

Експертка рекомендує проводити такий аналіз із певною періодичністю та порівнювати результати з попередніми:

“Подивіться, як ситуація змінилася. Чи ви подолали свої слабкі сторони, чи ви перетворили їх на сильні. Які можливості ви для цього використовували чи як змогли уникнути загроз. У нас у всіх є слабкості, але, звісно, хотілося б їх перевести в сильні сторони, які можна використати в професійній діяльності”.

Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – Kzenon, Depositphotos

Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Матеріали за темою

Обговорення