Теми статті: батькам, вчителям, навчання доброчесності
6 Січня 2022
2 779
0
Переважно люди погоджуються, що доброчесними бути добре і правильно. Але як діяти, коли обставини навколо складаються так, що поводитися недоброчесно видається кориснішим, буквально необхідним для виживання? І чи можливо виховувати доброчесність у дітях, якщо дорослі не можуть покладатися на державу в захисті своїх прав?
На ці складні запитання відповіла соціологиня та дослідниця Вікторія Бриндза під час вебінару “Виклики втілення уроків доброчесності в класі”, який відбувся 13 грудня 2021 року.
Більше про ці уроки читайте тут, а також дивіться розроблені навчальні матеріали для учнів 3–4 класів.
Далі – її пряма мова.
Українське суспільство досі перебуває в перехідному періоді від тоталітарної системи до демократичної. У тоталітарному суспільстві важливою була могутність держави, а людина була лише ресурсом. У демократії навпаки – успіх залежить від особистісних якостей та самостійності людини.
Досліджуючи українське суспільство, ми з колегами виявили, що насамперед у ньому дуже бракує безпеки, наслідком чого є почуття незахищеності.
Постійна непередбачуваність в умовах браку часу для адаптації підвищує почуття тривоги й вимагає бути завжди напоготові, що швидко виснажує.
Відповідно, коли в таких обставинах виникає можливість порушити правила на свою користь, то ніби логічно припустити, що шансом потрібно скористатися, навіть якщо ми вважаємо це неправильним.
Але що в наших силах змінити?
Уявлення вчителів, батьків та учнів про те, якою має бути школа, не змінюються за один день, і навіть за 30 років, але таки змінюються – і це позитив. Позитив також у тому, що ми можемо впливати на якість і швидкість змін.
Учителі та батьки часто вважають, що підтримують свій авторитет в очах дітей, коли роблять вигляд, що знають усе й ніколи не помиляються, але парадокс у тому, що саме в цей момент авторитет втрачається.
Набувається він, коли діти спостерігають за тим, як дорослі долають складні ситуації, як учителі та батьки самі дотримуються встановлених правил, а помиляючись, визнають це, чесно обговорюють, просять пробачення та дякують за допомогу.
І навпаки: коли дорослий говорить “мені можна, а тобі – ні”, то діти сприймають це як шаблон, що, стаючи дорослим і набуваючи певних повноважень та влади, можна також порушувати правила.
То як же вчити доброчесності дітей у сучасних реаліях?
Не пропонувати правильне рішення ні вербально, ні невербально. Готова відповідь забирає необхідність думати, аналізувати, зважувати. Вчитель не завжди буде поруч, тому його завдання – не зробити дитину доброчесною, а навчити міркувати, шукати й вирізняти альтернативи, робити власні висновки та відповідати за свій вибір.
Насправді, це великий виклик для батьків і вчителів, тому що в нашому дитинстві було інакше – тоді дітей виховували з уже готовим “правильним поглядом”. Але навіть якщо ви бачите, що вибір хибний, – не оцінюйте, не реагуйте. Запропонуйте подумати разом, до чого призведе рішення, спонукайте розмірковувати, ставлячи запитання.
Як пояснює психологиня Світлана Ройз, діти 9–10 років (аудиторія уроків доброчесності) мають такі вікові особливості:
Так, українська система правосуддя ще не ставить людину в пріоритет за замовчуванням, але захистити права можливо, якщо бути наполегливими, намагатися розібратися та залучати інших.
Правила можуть змінюватися, інколи це просто старе правило, яке не встигли замінити. Якщо правила несправедливі, їх варто намагатися перевизначити, і почати можна з правил взаємодії в класі. Попросіть дітей конструктивно подумати, якими мали би бути нові правила, і запропонувати свої варіанти з огляду на інтереси інших.
Важливо знайти нові некаральні форми відповідальності – такі обмеження, які не принижують людину. Так ми допомагаємо дітям збагнути, що відповідальність існує не для покарання, а для підвищення загального добробуту, безпеки та ефективності. Запитайте самих учнів, які б вони запропонували заходи для випадків порушення правил. Поясніть, що помста (передбачає приниження чи знищення гідності людини) і відповідальність (гідність залишається непорушною) – це різні речі.
Для деяких родин життєві обставини можуть бути дуже складними, коли їхні виживання й добробут залежать від напівдоброчесної поведінки (хтось не заплатив за проїзд у громадському транспорті, хтось перевищив швидкість на дорозі або не повернув зайву решту, випадково отриману в магазині). Але до переходу на “світлу сторону” не можна примушувати, адже тиск зазвичай спричиняє спротив та агресію.
Не варто також цькувати чи визначати, хто кращий, а хто гірший, бо ідеальних людей не буває. Важливо показувати альтернативу, закликати міркувати про наслідки.
Так, але і прикладів справедливості немало. Дорослі можуть бачити світ інакше, ніж діти ще й тому, що їхнє дитинство відбувалося в цілком інших обставинах. Для декого – в іншій країні, у тоталітарній системі. Звідси наша схильність узагальнювати, розповсюджуючи негативні обставини на все життя: “маємо те, що маємо”, “нам пороблено”. Але дорослим треба намагатися зупиняти себе, подивитися, чи є щось, що ми можемо зарахувати як позитив, і передати дітям інші патерни.
Ознайомити учнів із “дилемою в’язня”, коли зрадити довіру та порушити правила собі на користь вигідно в короткостроковій перспективі. “Дилема в’язня” – це коли співучасників злочину розводять різними кімнатами і пропонують волю в обмін на зізнання та засвідчення вини іншого.
У цей момент людині здається, що свідчити проти партнера вигідно, оскільки, по-перше, не хочеться сидіти у в’язниці, а по-друге – страшно, що інший співучасник може зрадити першим, тому треба швидше використати свій “шанс”. Брак безпеки змушує нас бути короткозорими й не розглядати тривалу перспективу (головне – вижити сьогодні).
У класі можна застосувати гру, яка допомагає побачити позитивну дію доброчесності в тривалій перспективі. У грі має бути багато раундів, у яких дилема “зрадити чи не зрадити” щоразу повторюватиметься. Так, коли ми бачимо, що взаємодія не одноразова, що нам жити в цьому суспільстві з цими людьми й жити із собою, – наше сприйняття доброчесності й довіри зміниться.
У нашої країни дійсно непросте минуле й непросте теперішнє, але ми не маємо в ньому застрягати. Вибір простий: “скласти лапки” або рухатися до змін, нехай і повільно.
Вікторія Макарова, Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – gpointstudio, Depositphotos
Проєкт “Навчання суспільної доброчесності в українській початковій освіті як довготривалий та ефективний інструмент подолати “побутову корупцію” реалізується у партнерстві з німецькою організацією ChildFund Deutschland (“Дитячий Фонд Німеччини”) за підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ)
Більше про проєкт читайте за цим посиланням.
Обговорення