Теми статті: PISA, директорам, дошкільна освіта, закордонний досвід
25 Липня 2021
12 414
0
Сінгапур – місто-держава, що кілька разів поспіль посідає високі позиції в міжнародному дослідженні PISA.
І хоча дослідження перевіряє знання та вміння 15-річок, таких результатів неможливо було би досягти без системного підходу до освіти, що починається з дошкілля.
Роль дошкільного виховання в Сінгапурі визначають як “підготовку дітей до навчання впродовж життя”. Робота вихователів та педагогів раннього розвитку спрямована на уважне спостереження за кожною дитиною, на основі якої їй пропонуватимуть навчальну програму, що найбільш відповідатиме її здібностям та потребам.
А ще – діти в садочку мають почуватися щасливими. Без цього не може йтися про результативне навчання.
“Нова українська школа” зробила огляд дошкільного стандарту Сінгапуру. Як і чого навчаються малюків – читайте далі.
У дошкільному стандарті Сінгапуру прописано, що діти мають отримувати задоволення від спостереження за довкіллям та пізнання світу. Адже дітям подобається спостерігати, вивчати, уявляти, виявляти, розслідувати, збирати інформацію та обмінюватися отриманими знаннями. Тож на цих природних здібностях і має ґрунтуватися освіта.
Бажаними результатами дошкільного навчання стандарт називає:
“Навчати думати та думати, щоби навчатись” – лейтмотив дошкільного стандарту Сінгапуру. А навчання спрямоване, насамперед, на розвиток мовленнєвих навичок, які, на думку фахівців, є наріжним каменем розвитку думки та здатності аналізувати інформацію. А також на взаємодію з оточенням та усвідомлення своїх почуттів і потреб.
Дошкільна освіта – перший крок до реалізації принципу навчання протягом життя. Тож, згідно зі стандартом, підготувати дитину до подальшого шкільного навчання означає, що діти:
Кожна дитина – унікальна й потребує індивідуального підходу до розкриття її потенціалу, на основі чого й має відбуватися ефективне раннє навчання. Вважається, що діти дошкільного віку мають набувати досвід у шести основних галузях:
Діти, особливо дошкільного віку, не розрізняють навчання за дисциплінами, вони віднаходять нові знання в тому, що їх оточує. Тож їхній досвід має бути інтегрованим та міждисциплінарним, що дає змогу розуміти не лише окремі теми, але і їхній взаємозв’язок.
Увага дорослих до дитячих зацікавлень, потреб та інтересів замість заповнення робочих зошитів чи повторювання вправи є основою дошкільної освіти. Стандарт рекомендує:
Дошкільнята мають відчувати задоволення та незалежність, досліджуючи світи та вивчаючи нове. Очікування та вимоги дорослого мають бути реалістичними та спиратися на індивідуальні особливості дитини. Вихователь лише скеровує роботу, дитина шукає шляхи та робить свої помилки.
Уважне слухання, розуміння та співпереживання – основа взаємодії. Причому стосується вона всіх учасників освітнього процесу: діти вчаться слухати однолітків та дорослих і висловлювати свою думку, проте й дорослі повинні уважно ставитися до думок вихованців. Працюють індивідуально та в парах і групах дітей.
Іншим аспектом взаємодії є мовно-літературне середовище, де діти мають вільний доступ до друкованих матеріалів та книжок.
Гра – найкращий інструмент для розвитку дитини, стимулювання її творчих здібностей, навчання ухвалювати рішення, взаємодії, робити вибір, виражати почуття, бути відповідальною тощо. Також гра допомагає вдосконалювати знання мови, уміння користуватися математичними, особистісними та соціальними навичками.
Діти з різною швидкістю вивчають нове, опановують навички та продукують ідеї. Це не можна пришвидшувати та вимагати від усієї групи виконувати завдання на одному рівні. А отже, не можна порівнювати дитину з іншими. Вихователь має спостерігати за дитиною, бути уважним до її потреб та можливостей, підтримувати та спрямовувати її діяльність, виявляти сильні сторони та потенційні можливості для навчання, мінімізуючи проблеми та підтримуючи в труднощах.
Дорослі (вихователі та батьки) повинні уважно спостерігати за дитиною, щоби своєчасно реагувати на особливі освітні потреби та складнощі в навчанні в разі їхньої появи.
Вихователі повинні створити таке середовище, де діти почуваються захищеними та цінними і включені в спільний процес. Дітей можна та потрібно заохочувати ставити запитання та ризикувати у своїх експериментах, проте й навчати брати відповідальність за свої дії. Але основне тут – взаємоповага та безпека.
Вважається, що організація простору, у якому навчаються діти, сильно впливає на ефективність та результат. Наприклад, якщо вчительський стіл розташований у передній частині кімнати перед столами дітей, то це, ймовірно, призведе до пасивності дітей, які будуть очікувати, поки вихователь скаже їм, що і як робити. Вихователі мають вільно пересуватися приміщенням і спонукати дітей бути активними.
Навчальне середовище має бути якнайбільш різноманітним та спонукати дітей до самостійних досліджень. Рекомендується створити кілька навчальних центрів (обладнаних посібниками, матеріалами, іграми, тематичними речами тощо) в одному приміщенні:
Варто також знайти місце для демонстрації дитячих робіт – так дошкільнята навчаються пишатися результатами своєї праці й усвідомлювати свою цінність.
Це завдання дорослого, який має усвідомлювати мету діяльності та розуміти, як підтримати кожного з вихованців на шляху до цієї мети. Стандарт рекомендує не ставити одночасно більше однієї-двох цілей для кожної діяльності.
Навчання стає ефективним, коли дорослий:
Вибір та дизайн навчальних матеріалів, що відповідає віковим потребам дитини. Окрім підготовлених друкованих матеріалів, рекомендується застосовувати чисті аркуші паперу, письмові інструменти та засоби для малювання, аби стимулювати вільне самовираження дитини.
Використання комп’ютерної техніки повинно відповідати цілям та завданням навчання, змісту програми та віковим особливостям дитини. А робочі зошити та друковані матеріали використовуватися для закріплення вивченого, але не як основа навчального процесу.
Дорослим рекомендується не лише спостерігати за індивідуальними особливостями кожної дитини, але й занотовувати результати спостережень та рефлексій. Тут важлива співпраця вихователів із батьками, обмін досвідом та спостереженнями. Так, дорослі працюють разом над розвитком потенційних можливостей дитини та ефективністю навчання загалом.
Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – pat138241, Depositphotos
Публікація підготовлена за сприяння Програми підтримки освітніх реформ в Україні “Демократична школа”, що реалізовується Європейським центром ім. Вергеланда та Міністерством освіти і науки України в партнерстві з Всеукраїнським фондом “Крок за кроком” та фінансується Міністерством закордонних справ Норвегії.
Обговорення