Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Дитячий психолог у смартфоні: як міжнародна гра допоможе українським дітям дбати про ментальне здоров’я

Партнерська публікація

Уявіть, що в телефоні можна не лише гратися чи переписуватися, а і вчитися керувати стресом або покращувати соціальні навички. Такі можливості вже пропонує мобільна гра “Triumfland Saga”, яку розробила команда міжнародних психологів. А ще до її створення долучалися діти, аби зробити гру справді цікавою та привабливою для учнівства. Завдання гри – навчити дітей від 7 до 12 років у віртуальній грі-подорожі досліджувати своє психічне здоров’я.

Упродовж 2024–2025 навчального року учні й учениці із 75 українських шкіл матимуть безплатний доступ до гри. Вони долучилися до пілотного проєкту “Triumf Health for Ukraine”, який реалізує освітній центр для педагогів, батьків і дітей “Я І МОЯ ШКОЛА” разом з естонськими партнерами, які теж брали участь у розробці.

Наш заклад працює очно. Ми бачимо, як діти на собі відчувають негативний вплив повномасштабної війни: страхи, невпевненість, розгубленість, заціпеніння, панічні атаки, надмірні емоції або замикання… Нам потрібні нові цікаві інструменти для психологічної підтримки дітей, особливо під час сигналів повітряної тривоги чи після них”, – так пояснювала свою участь у пілоті одна зі шкіл-учасниць.

Гра може стати своєрідним помічником-психологом для українських учнів. Адже завдання продумані в такий спосіб, що діти обирають питання, які їх найбільше хвилюють, й у форматі гри знаходять на них відповіді.

У нашому новому матеріалі читайте:

  • чому гра “Triumf Health for Ukraine” – це не просто застосунок у смартфоні;
  • хто розробляв гру та який функціонал вона має;
  • які результати показала гра в Естонії;
  • як у ній врахований український контекст;
  • як наші вчителі можуть інтегрувати гру в навчання.

ЯКІ “РОДЗИНКИ” МАЄ ГРА ПРО ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я

Мобільну гру “Triumfland Saga” розробила команда міжнародних психологів, серед яких Кадрі Галяс, засновниця компанії “Triumf Health”, докторка психології та дитяча психологиня. За її словами, до створення “Triumfland Saga” також долучалися медики й освітяни.

Гра призначена для дітей 7–12 років та має розвивати в них життєстійкість. Як пояснила Кадрі Галяс, для гри навмисно обрали саме цю вікову категорію:

  • адже в цьому віці діти добре сприймають інформацію через гру;
  • до 14 років у більшості дітей проявляються розлади психічного здоров’я, а завдяки грі їх можна завчасно виявити або запобігти.

Діти можуть в ігровій формі набувати навичок управління психічним здоров’ям, – розповідає Кадрі. – Формат гри дає змогу охопити більшу кількість дітей, ніж фахівці й фахівчині могли б досягти за допомогою традиційної методології. Тобто це хороший допоміжний інструмент, який найдієвіше впроваджувати через школи, коли можна одночасно охопити багато дітей та дати їм доступ до мобільної гри”.

Команда компанії Triumf Health

Тriumfland Saga” – це персоналізована мобільна гра, у якій кожна дитина може знайти ті функції та мініігри, які найбільше відповідають її інтересам. Ірина Міньковська, засновниця освітнього центру для педагогів, батьків і дітей “Я І МОЯ ШКОЛА”, розповідає, що її донька та діти колег уже грали в Тriumfland Saga” й мають позитивні враження.

  • Перш ніж почати гру, діти відповідають на низку запитань, аби зрозуміти, яким героєм вони можуть стати в Triumfland (місці, де відбувається гра). Разом зі своїм героєм чи героїнею діти мандрують у віртуальному світі.
  • Під час мандрівки на екрані з’являються різні питання, наприклад: “Скажи, будь ласка, що ти відчуваєш, якщо тобі хтось каже щось неприємне?”
  • Дитина може обрати з декількох варіантів відповідей ту, яка їй найбільше підходить, скажімо, “Сумую” або “Злюся”.
  • Наступне запитання з’являється відповідно до дитячої відповіді.
  • Також дитина може отримати завдання, як-от, перестрибни зі своїм героєм через певну перешкоду. Після цього з’являється питання про самопочуття дитини, чи не було їй лячно. А також поради, як можна побороти свій страх.
  • Після завершення гри дорослі можуть завантажити результати, які стосуються конкретної дитини, а також отримати в застосунку рекомендації, як її підтримати.

За словами Кадрі Галяс, діти оцінюють самопочуття на основі власної активності та емоційного стану, і саме на цих підставах вибудовуються їхні щоденні дії в грі. Наприклад, якщо діти погано спали, гра радить їм, як покращити сон (на основі запитань та відповідей на цю тему).

У грі діти також розвивають соціальні навички через певні дії. На прикладах персонажів, які потрапляють у складні віртуальні ситуації, діти оцінюють, як почувалися б вони в подібних випадках. Це допомагає розвивати емпатію та соціальні навички.

Оскільки подорож до психічного здоров’я дуже індивідуальна, “Triumfland Saga” не має фіксованої структури, – додає Кадрі Галяс. – Звичайно, є деякі види діяльності, які відбуваються щодня, а деякі вимагають встановлення певного розпорядку. Загалом гра дає дітям поради та підказки, як краще піклуватися про себе. Вони самі вирішують, що їм подобається, і застосовують ці методи.

Також у грі є теми фізичної активності, харчування, сну, здорових взаємин та інших важливих чинників, які впливають на психічне здоров’я. Ми ж стежимо за тим, щоби зміст гри був науково обґрунтованим”.

ЯК ВІДБУДЕТЬСЯ ПІЛОТНЕ КОРИСТУВАННЯ “TRIUMFLAND SAGA”

Ірина Міньковська пригадує, що про гру дізналася торік на міжнародних освітніх форумах у Гельсінкі й Таллінні. Під час знайомства з Кадрі Галяс, яка теж брала участь у форумах, виникла ідея поширити гру в Україні. Освітній центр “Я І МОЯ ШКОЛА” взявся за розповсюдження гри серед освітян, а уряд Естонії профінансував пілотний проєкт “Triumf Health for Ukraine”.

[До речі, за промокодом SAGAUA можна безплатно користуватися грою впродовж 14 днів. Для активації коду зареєструйтеся на сайті].

Пілотні школи користуватимуться грою безплатно до кінця навчального року, хоча офіційно проєкт закінчується в грудні 2024-го. Але розробники гри зробили для України виняток”, – розповідає Ірина Міньковська.

  • Для проєкту відібрали 75 шкіл – як приватних, так і державних.
  • У кожній із них є команда з п’яти осіб, серед яких директори, вчителі та шкільні психологи.
  • Наприкінці вересня для команд проєкту організують серію вебінарів, на яких навчать користуватися грою.

Команда освітнього центру для педагогів, батьків і дітей “Я І МОЯ ШКОЛА”

Загалом грою вже можна користуватися на будь-яких предметах, освітяни отримали необхідні доступи. Але нам хочеться дати їм більше підказок, як саме гра допоможе на початку чи наприкінці уроку. Або, наприклад, як її може використовувати шкільний психолог на своїх заняттях із дітьми, – розповідає Наталія Бутенко, менеджерка проєкту “Triumf Health for Ukraine”.

Ми навмисно долучали до проєкту саме тих освітян, які безпосередньо працюють із дітьми. Тобто, якщо це директори, то вони викладають учням певні предмети. Адже для розробників гри важливо отримати зворотний зв’язок, щоби перекладати її іншими мовами та поширювати в інших країнах. А нам важливо розуміти, у якому стані наші діти”.

Розробники гри чудово розуміють реалії, у яких живуть і вчаться українські учні. Спеціально для української аудиторії в гру додали нові сюжети. Вони не пов’язані з війною, а просто доповнюють гру новими завданнями для розвитку життєстійкості в дітей.

Адже мета гри – підтримати дитину в складних умовах. Гра не зачіпає теми, пов’язані, наприклад, зі смертю, бо жодна ігрова форма ніколи не замінить людську взаємодію та психотерапію, наголошує Кадрі Галяс.

ЯКИЙ ПОТЕНЦІАЛ ГРИ БАЧАТЬ ВЧИТЕЛІ

Перш ніж долучитися до пілотного проєкту, школи готували мотиваційні листи. Вивчаючи їх, ініціатори “Triumf Health for Ukraine” ще раз переконалися, що вчителям бракує додаткових сучасних інструментів, аби стабілізувати психоемоційний стан учнівства.

Останні три роки для учнів були складними через пандемію COVID-19 та, звичайно, повномасштабне вторгнення. Через війну діти швидко подорослішали. Вибухи, які лунали та лунають дуже часто, негативно впливають на психологічний стан не лише дітей, а й дорослих.

Багато сімей вимушено переїхали, діти втратили стабільність, що призвело до підвищеної тривожності, стресу та проблем з адаптацією на нових місцях”, – описує проблеми, які помітила в роботі з дітьми Дарина Нестеренко, вчителька початкових класів Дергачівського ліцею № 2 (Харківщина), тьюторка початкових класів в освітньому центрі “Я І МОЯ ШКОЛА” та координаторка проєкту “Triumf Health for Ukraine” у своєму закладі освіти.

Оксана Клименко, ще одна координаторка проєкту, вчителька англійської мови в одній із приватних шкіл Черкас, тьюторка початкової школи, вірить, що проєкт допоможе дітям давати раду зі своїми емоціями й навчить їх долати стрес.

  • Завдяки проєкту освітянки хочуть створити у своїх закладах здорову атмосферу, яка б сприяла емоційному розвитку дітей та робила б їх щасливими.
  • А також бачать у проєкті можливість психологічної підтримки вчителів, зокрема, сприймають його як один із помічників для уникнення професійного вигорання.

За словами вчительок, гру можна інтегрувати безпосередньо в уроки. Дарина Нестеренко пропонує використовувати її для мотивації учнів на кожному уроці в початковій школі.

  • Наприклад, виділяти 5 хвилин на розв’язання однієї задачі або участі в короткій мінігруповій активності. Це допоможе налаштувати учнівство на активну роботу.
  • Ще 5 хвилин запланувати наприкінці уроку для короткої рефлексії, де діти обговорять, що вони дізналися під час гри, які стратегії були успішними і як вони можуть використовувати ці знання далі.

На думку Дарини, інтеграція гри в кожен урок зробить навчання захоплюючим та інтерактивним, а також покращить психологічний стан дітей, навіть якщо заняття відбуваються в онлайні.

У школі Оксани Клименко планують інтегрувати мобільну гру “Triumfland Saga” на тьюторських годинах та уроках із психологом. А також готуються до комунікації з батьками.

Ми розуміємо, що батьки обмежують використання гаджетів, і це може бути для нас викликом, – зазначає Оксана Клименко. – Але важливо акцентувати, що мета гри полягає в підтримці психічного здоров’я дітей, а не просто в проведенні часу за екраном.

На мою думку, гра має великий потенціал для покращення психічного та соціального добробуту учнів. Вона може навчити дітей краще розуміти, розпізнавати та виражати свої емоції. А також створювати атмосферу радості й задоволення. Діти, які отримують позитивні емоції від навчання, більш мотивовані й менш схильні до негативних емоційних станів”.

До речі, щоб учні не проводили багато часу за гаджетами, розробники “Triumfland Saga” встановили ліміт на користування грою:

  • діти мають лише 45 хвилин на день;
  • але вони не можуть грати пізно ввечері.

Як каже Кадрі Галяс, надаючи дітям підтримку психічного здоров’я в ігровий спосіб, ніхто не хоче створювати ще одну проблему, пов’язану зі збільшенням екранного часу для них. А встановлений ліміт допоможе сформувати звичку обмеженого користування гаджетами.

РЕЗУЛЬТАТИ ПРОЄКТУ В ЕСТОНІЇ

Оскільки “Triumfland Saga” вже активно використовується в Естонії та багатьох інших країнах (гра доступна дев’ятьма мовами), розробники мають певні висновки про неї. Зокрема, вони переконалися, що методика гри добре сприймається і засвоюється дітьми, а сама гра мотивує дітей і допомагає їм краще зрозуміти себе.

Цього року в Естонії відбулося пілотне тестування гри та онлайн-курсу Wellbeing Triumf для освітян. До естонського пілота долучилося 10 шкіл Таллінна, у яких навчалися учні /-иці з різними рідними мовами та особливими освітніми потребами.

Пілотування показало, що “Triumfland Saga” є дійсно цінним інструментом, який сприяє залученню учнів /-иць і підтримці їхньої обізнаності про психічне здоров’я та управління ним”, – розповідає Кадрі Галяс.

Естонський пілотний проєкт виявив, що 68,2 % учнів та учениць, які брали в ньому участь, мають ознаки потенційних проблем із психічним здоров’ям. Гра не діагностує психічні розлади, але може сповіщати дорослих про тривожні дзвіночки в дитячому здоров’ї.

Щоб оцінити рівень психічного здоров’я українських учнів, ініціатори естонсько-українського пілотного проєкту розробляють вхідні та вихідні опитування для вчителів і учнів. Це, звісно, не глибоке психологічне дослідження, зауважує Ірина Міньковська, а радше мінімальний зріз, який дасть розуміння:

  • у якому стані учні;
  • що вони знають про психічне здоров’я;
  • чи цікава їм ця тема.

Наприкінці проєкту ми очікуємо на фідбек від учнів та вчителів, що їм найбільше сподобалося в грі, що було корисним, а що – ні. Це дасть нам розуміння, як далі розвивати проєкт та масштабувати його в Україні, – ділиться Ірина Міньковська.

Від дорослих ми би хотіли дізнатися, чи дійсно гра допомогла їм знайти вихід із певної ситуації, у якій опинилася дитина. Тому що аналогів такої гри немає, а нам би хотілося в легкій та ігровій формі й далі підтримувати психологічний добробут дітей”.

Інна Лиховид, “Нова українська школа”

Титульне фото: НУШ

Ілюстрація в тексті: Triumf Health

Проєкт підтримано ESTDEV- Estonian Center for International Development Cooperation.

Матеріали за темою

Обговорення