Теми статті: вчителям, фінансова грамотність, якість освіти
16 Грудня 2023
4 934
0
Підприємливість і фінансову грамотність мають розвивати учні кожної української школи. Ці компетентності закріплені в Законі України “Про освітуˮ з-поміж 11 інших ключових компетентностей. Так, діти мають опанувати не лише теорію, а й отримати вміння, тобто здатність застосовувати знання на практиці. Як наслідок, набуті навички учня чи учениці визначатимуть їхню фінансову поведінку й мотивацію.
До речі, запит на поліпшення фінансової грамотності дітей є і у батьків школярів. Наприклад, мами й тата Кропивницького, згідно з результатами опитування, вказують фінансову грамотність як навичку, якої найбільше бракує учням.
Нещодавно Національний банк України провів опитування з фінансової грамотності серед 3 700 учнів та студентів. У фокусі – тема заощаджень. Докладні результати опитування можна переглянути за посиланням.
Спеціально для “Нової української школи” в НБУ розповіли:
У межах Тижня заощаджень НБУ запропонував учням середніх і старших класів, а також студентам пройти тематичне опитування з фінансової грамотності з фокусом на заощадження. В опитуванні взяли участь 3 706 респондентів віком 10–25 років. З них більше половини (66 %) – учні середніх і старших класів шкіл та студенти 1–2 курсів коледжів, технікумів і училищ (яких можна прирівняти до старших класів шкіл).
Автори опитування при створенні форми акцентували на компетентнісному підході в змістовій лінії “Підприємливість і фінансова грамотність” НУШ. Зокрема, завдяки опитуванню вдалося докладно зʼясувати про:
А тепер перейдемо до результатів.
Зауважимо, що частка тих, хто заощаджує постійно, є вищою серед студентів (55 % студентів порівнюючи із 49 % учнів). Це природно, адже так чи так, сепарувавшись від батьків, студентська молодь влаштовується на перші роботи, має більше власних фінансів. До речі, аж 23 % усіх опитаних сказали, що заощаджують завжди, коли отримують гроші.
Цікаво, що улюблений спосіб заощаджень дітей і молоді – готівка. Саме її обрали 75 % студентів та 56 % учнів.
На що заощаджують?
Планувати покупки – рекомендація номер один, якої дотримуються і учні, і студенти.
Що цікавить найбільше?
Майже 60 % усіх респондентів самостійно дізнаються про гроші та заощадження з книжок і інтернету. Це свідчить про високу внутрішню мотивацію до вивчення теми.
Нагадуємо, що з усіма результатами опитування можна ознайомитися за посиланням.
У Державному стандарті базової середньої освіти визначено, що з теми заощаджень учні мають вміти, зокрема:
На уроках учитель чи вчителька може використовувати опитування – як один з інструментів діагностичного та формувального оцінювання.
Опитування
Учитель може провести таке опитування, використовуючи опитувальник НБУ (зі сторінки 11) і порівняти отримані результати з даними Національного банку.
Опитування, як інструмент самооцінювання або оцінювання в парах, дає змогу не лише діагностувати рівень отриманих знань, умінь і ставлень, а і сприяє створенню оптимального середовища для реалізації діяльнісного підходу на уроках.
Як продовження, після проведення опитування і аналізу отриманих даних можна провести з дітьми дебати про рівень фінансової грамотності серед учнів школи.
У такий спосіб опитування може бути використане як елемент дослідницького навчання.
Щорічно просвітницькі заходи з фінансової грамотності, зокрема для учнівства й освітян, організовує Національний банк України спільно з партнерами. Серед них – участь у “Всесвітньому тижні грошей“, Тиждень фінансової грамотності, День гривні, екскурсії та освітні заходи на базі Музею грошей Національного банку.
Так, у серпні 2022 року в НБУ створили спеціальний центр фінансових знань “ТАЛАН”, на сторінках якого можна дізнатися про заходи та освітні кампанії з фінансової грамотності. Там також зібрані всі навчальні матеріали та напрацювання фахівців НБУ.
Нагадаємо, що в 8 та 9 класах, відповідно до Типової освітньої програми для 5‒9 класів, передбачене вивчення предмета “Підприємництво та фінансова грамотність”. Він також має тісні міжпредметні зв’язки в межах інших освітніх галузей.
На початку грудня 2023 року стало відомо, що навчальна програма “Підприємництво і фінансова грамотність” отримала гриф МОН.
Тому мета Національного банку – підготувати вчителів до викладання цього предмета. Зараз у НБУ працюють над створенням електронного підручника, готують курси для педагогів та учнів, а також уже проводять навчання вчителів – приблизно 600 учасників завершили дистанційну Школу фінансової грамотності “ТАЛАН” і отримали сертифікати про підвищення кваліфікації. Незабаром до школи стартує третій набір. Слідкувати за новинами можна на сайті, або в соціальних мережах “ТАЛАН”.
Вікторія Ролік, головна експертка управління зв’язків з громадськістю та фінансової обізнаності Департаменту комунікацій НБУ, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: moneyservices.kroger.com
Обговорення