Ставлення до уроків фізичного виховання засмучує – про це часто можна почути від вчителів фізкультури. Буває, ними нехтують школярі, батьки та вчителі інших предметів. Хоча дослідження свідчать, що фізичні навантаженні й рух покращують когнітивні функції мозку, а досвід перемог потрібен людині, щоби навчитися розв’язувати будь-які завдання.
У цьому матеріалі про те:
як урізноманітнити уроки фізичного виховання;
як мотивувати дітей на уроках фізичного виховання;
рекомендації з огляду на пандемію;
як цікаво інтегрувати уроки фізичного виховання з іншими предметами.
ЗБАЛАНСОВАНЕ ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ЕЛЕМЕНТІВ
“У дітей сьогодні забрали вулицю, де були рухливі ігри на свіжому повітрі. Діти стали менш рухливими, як порівнювати з тими, що були 10 років тому. Це велика проблема. Уроків фізичного виховання має бути 3–4 на тиждень”, – каже викладач національного університету фізичного виховання і спорту України Тарас Чопілко.
Рекомендації для уроків фізкультури:
проводити динамічні, рухливі розминки в ігровій формі (ігри, естафети);
позбутися стройових вправ, статичних розминок;
ділити дітей за рівнем фізичної підготовки на уроці не бажано;
індивідуальний підхід, збалансований розподіл між командами. Наприклад, якщо це командна гра, то розділити так, щоби сильніші і краще фізично розвинуті були в різних командах, а не в одній. У кожній команді мають бути різні діти за розвитком фізичних якостей;
не зациклюватися суто на тематиці уроку, тому що не всі види спорту цікавлять усіх дітей;
підготовчу частину, загальнорозвивальні вправи можна давати в ігрових формах із футбольними / баскетбольними / волейбольними м’ячами (але це не гра у футбол, баскетбол чи волейбол);
проводити комплексні / комбіновані уроки фізичної культури з використанням елементів із різних видів спорту. Так відпрацьовується техніка й немає “заточеності” на один вид спорту;
проводити рухливі ігри на розвиток координації, гнучкості, технічних умінь.
ФІЗИЧНІ ВПРАВИ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
За цим посиланням є комплекси вправ, які Тарас Чопілко рекомендує виконувати в домашніх умовах під час дистанційного навчання:
Діти можуть виконувати вправи в будь-який час. За бажання, можуть відправляли своє відео – як вони виконували ці вправи.
Бажано частіше виходити на двір, влаштовувати прогулянки, займатися спортом із дотриманням дистанції або індивідуально.
Важливо зосередитися на вправах для підтримання тонусу м’язів (ніг, спини, живота, рук), оскільки під час карантину руху в дітей стає менше. А також робити комплекси вправ на розвиток координації і гнучкості.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ З ОГЛЯДУ НА ПАНДЕМІЮ
Бажано, щоб у кожного учня був власний снаряд (м’яч, обруч, скакалка, гантелі).
Вправи виконувати так, щоби діти не грали лише м’ячем.
Бажано, щоби діти мали свої пляшки з водою.
М’яч, яким грають усі, протирати спецрозчином до й після гри.
Виконувати вправи на дистанції або індивідуально. Якщо це гра, то з мінімальним дотиком.
Максимально проводити чим більше часу на свіжому повітрі. У коридорах під час перерви не варто скупчуватися і грати в рухливі ігри.
Долучатися до курсів підвищення кваліфікації та програм обміну досвідом. До прикладу, до цього.
НЕСТАНДАРТНЕ ОБЛАДНАННЯ
Майстер спорту України з боротьби дзюдо, учителька фізичної культури в Авторській школі М. П. Гузика м. Южне Одеської області, вчителька-методистка Світлана Вишня каже, що завдяки урокам фізичної культури закладається основа збереження здоров’я, формуються такі фізичні якості як спритність, гнучкість, швидкість, координація рухів.
“Мене завжди цікавило питання – як розвивати цікавість до уроків фізичної культури. Проаналізувавши уроки фізичної культури в тих класах, у яких я викладаю, прийшла до висновку, що учням завжди цікаво щось нове та нестандартне. Звідси й виникла ідея розробляти та виготовляти нестандартний інвентар, завдяки якому учні краще засвоюють технічні прийоми”.
Набивні мішечки вагою 150 грамв – із перловки. На кожному мішечку є чохол, який можна знімати для прання. Вправи з підкиданням і жонглюванням мішечків формують правильну поставу, сприяють спритності. Завдання можна змінювати / ускладнювати (підкинути мішечок і плеснути в долоні спереду чи ззаду).
Нестандартна степ-платформа виготовлена зі старих шкільних парт, шаф, дошок (приклад). Діти стають як на сходинку, координують свої рухи.
На ній можна виконувати вправи (кроки вперед-назад, вліво-вправо) і синхронно жонглювати мішечками, якщо хочемо ускладнити завдання. Такі вправи сприяють координації рухів і розвитку спритності.
СЮЖЕТНИЙ УРОК ЗА МОТИВАМИ МІФІВ ПРО ОЛІМПІЙСЬКІ ІГРИ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ
“Щоби заохотити учнів, рекомендую більше проводити інтегровані уроки. Наприклад, на уроці фізичної культури можна інтегрувати матеріал з історії. Ті знання, які діти здобули на уроці історії (міфи Стародавньої Греції), ми закріплюємо на уроці фізичного виховання”, – каже Світлана Вишня.
Круговий метод станціями сюжетного уроку “Боги й герої Стародавньої Греції” з використанням нестандартного обладнання:
1 станція “Олімп” – учні виконують степ-вправи на нестандартній степ-платформі з використанням набивних мішечків (розвиток координації рухів). Степ-платформа символізує гору Олімп, на якій мешкали боги. Перед виконанням вправи діти згадують інформацію, яку вони знають про гору Олімп і про проведення олімпійських ігор у Стародавній Греції.
2 станція “Зевс”. Діти пригадують, що Зевс – це верховний бог. Його символ – блискавка. Вчитель дає завдання – блискавично здолати класики з гімнастичних обручів і перестрибнути через перешкоду – натягнуту червону стрічку, на якій прив’язані дзвіночки. Діти мають перестрибнути стрічку і, стрибаючи по класикам з обручів, повернутися назад (розвиток швидкісно-силової якості).
3 станція “Артеміда” – учні наносять удар ключкою по флорбольному м’ячу в зазначену ціль (ворота із дзвіночками), тим самим відпрацьовують удари на точність.
Артеміда – богиня полювання, яка мала влучні стріли. Вчителька власноруч робила маленькі ворота з дзвіночками. Коли учні потрапляють у ціль, чути дзвін.
4 станція “Нитки Аріадни” – робота в парах, скручування стрічки на швидкість. Стрічка символізує нитки Аріадни, яка є дороговказом.
5 станція “Гефест” – учні виконують нахили тулуба вперед із положення сидячи, використовуючи ксилофон (розвиток гнучкості).
Гефест був покровителем ковальства. Діти, нахиляючись, ніби імітують рухи коваля й кують собі гнучкість – дотягуються до ксилофона.
ЛАЙФХАКИ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ ФІЗКУЛЬТУРИ
Голова Кафедри фізичного виховання Київо-Печерського ліцею №171 “Лідер” Ліана Копилова пропонує лайфхаки для мотивації дітей займатися фізкультурою:
усміхайтеся дітям, вигадайте свої традиції чи ритуали перед початком і наприкінці уроку (рухи, доторки, слогани);
використовуйте елементи або повністю проєкт “Дитяча легка атлетика IAAF”;
використовуйте елементи або повністю проєкт “Відкриті уроки футболу”;
використовуйте новаційні елементи фітнес-технологій у таких різновидах руху як біг, стрибки, ходьба – зокрема, музичний супровід, фітнес-йогу, аеробіку, пілатес, джамп-фіт, степ-аеробіку;
грайте на уроках у флорбол, регбі 5, алтимат фрізбі – відносно нові, але цікаві для дітей ігри;
займайтеся волонтерством. Я працюю в проєкті Kids Autism Games тренеркою, займаюсь із дітьми з розладом аутичного спектру фізичною активністю у вихідні на НСК “Олімпійський”. Я запрошую на ці заняття своїх учнів, вони мені допомагають. Потім діти по-іншому сприймають вас як вчителя й дітей з ООП;
співпрацюйте з батьками. Не бійтеся запрошувати їх на свої уроки. Організовуйте спільні заходи з батьками й дітьми;
проявляйте ініціативність у позашкільній діяльності – різноманітні забіги, у яких можна брати участь самим і залучати батьків та учнів, організовуйте туристичні походи, цікаві челенджі, знайомство з новими видами спорту.
Обговорення