Напишіть нам

Всі теми

Фітнес, фрізбі та флорбол. Як покращити уроки фізкультури

Ставлення до уроків фізичного виховання засмучує – про це часто можна почути від вчителів фізкультури. Буває, ними нехтують школярі, батьки та вчителі інших предметів. Хоча дослідження свідчать, що фізичні навантаженні й рух покращують когнітивні функції мозку, а досвід перемог потрібен людині, щоби навчитися розв’язувати будь-які завдання.

У цьому матеріалі про те:

  • як урізноманітнити уроки фізичного виховання;
  • як мотивувати дітей на уроках фізичного виховання;
  • рекомендації з огляду на пандемію;
  • як цікаво інтегрувати уроки фізичного виховання з іншими предметами.

ЗБАЛАНСОВАНЕ ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ЕЛЕМЕНТІВ

“У дітей сьогодні забрали вулицю, де були рухливі ігри на свіжому повітрі. Діти стали менш рухливими, як порівнювати з тими, що були 10 років тому. Це велика проблема. Уроків фізичного виховання має бути 3–4 на тиждень”, – каже викладач національного університету фізичного виховання і спорту України Тарас Чопілко.

Рекомендації для уроків фізкультури:

  • проводити динамічні, рухливі розминки в ігровій формі (ігри, естафети);
  • позбутися стройових вправ, статичних розминок;
  • ділити дітей за рівнем фізичної підготовки на уроці не бажано;
  • індивідуальний підхід, збалансований розподіл між командами. Наприклад, якщо це командна гра, то розділити так, щоби сильніші і краще фізично розвинуті були в різних командах, а не в одній. У кожній команді мають бути різні діти за розвитком фізичних якостей;
  • не зациклюватися суто на тематиці уроку, тому що не всі види спорту цікавлять усіх дітей;
  • підготовчу частину, загальнорозвивальні вправи можна давати в ігрових формах із футбольними / баскетбольними / волейбольними м’ячами (але це не гра у футбол, баскетбол чи волейбол);
  • проводити комплексні / комбіновані уроки фізичної культури з використанням елементів із різних видів спорту. Так відпрацьовується техніка й немає “заточеності” на один вид спорту;
  • проводити рухливі ігри на розвиток координації, гнучкості, технічних умінь.

ФІЗИЧНІ ВПРАВИ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

За цим посиланням є комплекси вправ, які Тарас Чопілко рекомендує виконувати в домашніх умовах під час дистанційного навчання:

  • Діти можуть виконувати вправи в будь-який час. За бажання, можуть відправляли своє відео – як вони виконували ці вправи.
  • Бажано частіше виходити на двір, влаштовувати прогулянки, займатися спортом із дотриманням дистанції або індивідуально.
  • Важливо зосередитися на вправах для підтримання тонусу м’язів (ніг, спини, живота, рук), оскільки під час карантину руху в дітей стає менше. А також робити комплекси вправ на розвиток координації і гнучкості.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ З ОГЛЯДУ НА ПАНДЕМІЮ

  • Бажано, щоб у кожного учня був власний снаряд (м’яч, обруч, скакалка, гантелі).
  • Вправи виконувати так, щоби діти не грали лише м’ячем.
  • Бажано, щоби діти мали свої пляшки з водою.
  • М’яч, яким грають усі, протирати спецрозчином до й після гри.
  • Виконувати вправи на дистанції або індивідуально. Якщо це гра, то з мінімальним дотиком.
  • Максимально проводити чим більше часу на свіжому повітрі. У коридорах під час перерви не варто скупчуватися і грати в рухливі ігри.
  • Долучатися до курсів підвищення кваліфікації та програм обміну досвідом. До прикладу, до цього.

НЕСТАНДАРТНЕ ОБЛАДНАННЯ

Майстер спорту України з боротьби дзюдо, учителька фізичної культури в Авторській школі М. П. Гузика м. Южне Одеської області, вчителька-методистка Світлана Вишня каже, що завдяки урокам фізичної культури закладається основа збереження здоров’я, формуються такі фізичні якості як спритність, гнучкість, швидкість, координація рухів.

“Мене завжди цікавило питання – як розвивати цікавість до уроків фізичної культури. Проаналізувавши уроки фізичної культури в тих класах, у яких я викладаю, прийшла до висновку, що учням завжди цікаво щось нове та нестандартне. Звідси й виникла ідея розробляти та виготовляти нестандартний інвентар, завдяки якому учні краще засвоюють технічні прийоми”.

  • Набивні мішечки вагою 150 грамв – із перловки. На кожному мішечку є чохол, який можна знімати для прання. Вправи з підкиданням і жонглюванням мішечків формують правильну поставу, сприяють спритності. Завдання можна змінювати / ускладнювати (підкинути мішечок і плеснути в долоні спереду чи ззаду).
  • Нестандартна степ-платформа виготовлена зі старих шкільних парт, шаф, дошок (приклад). Діти стають як на сходинку, координують свої рухи.

На ній можна виконувати вправи (кроки вперед-назад, вліво-вправо) і синхронно жонглювати мішечками, якщо хочемо ускладнити завдання. Такі вправи сприяють координації рухів і розвитку спритності.

СЮЖЕТНИЙ УРОК ЗА МОТИВАМИ МІФІВ ПРО ОЛІМПІЙСЬКІ ІГРИ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ

“Щоби заохотити учнів, рекомендую більше проводити інтегровані уроки. Наприклад, на уроці фізичної культури можна інтегрувати матеріал з історії. Ті знання, які діти здобули на уроці історії (міфи Стародавньої Греції), ми закріплюємо на уроці фізичного виховання”, – каже Світлана Вишня.

Круговий метод станціями сюжетного уроку “Боги й герої Стародавньої Греції” з використанням нестандартного обладнання:

1 станція “Олімп” – учні виконують степ-вправи на нестандартній степ-платформі з використанням набивних мішечків (розвиток координації рухів). Степ-платформа символізує гору Олімп, на якій мешкали боги. Перед виконанням вправи діти згадують інформацію, яку вони знають про гору Олімп і про проведення олімпійських ігор у Стародавній Греції.

2 станція “Зевс”. Діти пригадують, що Зевс – це верховний бог. Його символ – блискавка. Вчитель дає завдання – блискавично здолати класики з гімнастичних обручів і перестрибнути через перешкоду – натягнуту червону стрічку, на якій прив’язані дзвіночки. Діти мають перестрибнути стрічку і, стрибаючи по класикам з обручів, повернутися назад (розвиток швидкісно-силової якості).

3 станція “Артеміда” – учні наносять удар ключкою по флорбольному м’ячу в зазначену ціль (ворота із дзвіночками), тим самим відпрацьовують удари на точність.

Артеміда – богиня полювання, яка мала влучні стріли. Вчителька власноруч робила маленькі ворота з дзвіночками. Коли учні потрапляють у ціль, чути дзвін.

4 станція “Нитки Аріадни” – робота в парах, скручування стрічки на швидкість. Стрічка символізує нитки Аріадни, яка є дороговказом.

5 станція “Гефест” – учні виконують нахили тулуба вперед із положення сидячи, використовуючи ксилофон (розвиток гнучкості).

Гефест був покровителем ковальства. Діти, нахиляючись, ніби імітують рухи коваля й кують собі гнучкість – дотягуються до ксилофона.

ЛАЙФХАКИ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ ФІЗКУЛЬТУРИ

Голова Кафедри фізичного виховання Київо-Печерського ліцею №171 “Лідер” Ліана Копилова пропонує лайфхаки для мотивації дітей займатися фізкультурою:

  • усміхайтеся дітям, вигадайте свої традиції чи ритуали перед початком і наприкінці уроку (рухи, доторки, слогани);
  • використовуйте елементи або повністю проєкт “Дитяча легка атлетика IAAF”;

  • використовуйте елементи або повністю проєкт “Відкриті уроки футболу”;

  • використовуйте новаційні елементи фітнес-технологій у таких різновидах руху як біг, стрибки, ходьба – зокрема, музичний супровід, фітнес-йогу, аеробіку, пілатес, джамп-фіт, степ-аеробіку;
  • грайте на уроках у флорбол, регбі 5, алтимат фрізбі – відносно нові, але цікаві для дітей ігри;
  • займайтеся волонтерством. Я працюю в проєкті Kids Autism Games тренеркою, займаюсь із дітьми з розладом аутичного спектру фізичною активністю у вихідні на НСК “Олімпійський”. Я запрошую на ці заняття своїх учнів, вони мені допомагають. Потім діти по-іншому сприймають вас як вчителя й дітей з ООП;
  • співпрацюйте з батьками. Не бійтеся запрошувати їх на свої уроки. Організовуйте спільні заходи з батьками й дітьми;
  • проявляйте ініціативність у позашкільній діяльності – різноманітні забіги, у яких можна брати участь самим і залучати батьків та учнів, організовуйте туристичні походи, цікаві челенджі, знайомство з новими видами спорту.

Ольга Головіна, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – serrnovik, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення