Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Готуємося до НМТ із математики: чому предмет обовʼязковий, із чого складається тест, які ресурси використовувати

Парламент затвердив остаточну модель національного мультитесту. Її залишили в тому вигляді, який презентували спочатку, де математика та українська мова є обовʼязковими предметами для всіх учасників НМТ.

Український центр оцінювання якості освіти вже опублікував демонстраційний тест із математики, який вступники можуть пройти онлайн. Структура, типи завдань та тривалість їхнього виконання в демонстраційному варіанті аналогічна реальному вступному тестуванню.

“Нова українська школа” продовжує серію публікацій про те, як ефективно підготуватися до кожного з предметів, які будуть на НМТ-2023. На черзі – математика.

Як успішно пройти математичну частину мультитесту, на які ресурси звернути увагу та як працювати над собою, щоб отримати гарний результат, ми розпитали в доцента кафедри математики Національного університету “Києво-Могилянська академія”, експерта Українського центру оцінювання якості освіти Юрія Захарійченка та вчителя математики Вишнівського ліцею “Ідеал” Юрія Токаря.

У нашій статті читайте:

  • про структуру тесту з математики;
  • які теми перевірятимуть на НМТ-2023;
  • які онлайн-інструменти та підручники допоможуть готуватися до тесту;
  • що радять освітяни випускникам;
  • чому математика є і має бути обов’язковою в ЗНО (НМТ).

ЩО ВІДОМО ПРО МАТЕМАТИЧНУ СКЛАДОВУ НМТ

Під час складання НМТ із математики на випускників чекає 22 завдання, з яких:

  • 15 – з вибором однієї правильної відповіді з п’яти;
  • 3 – на встановлення відповідності (потрібно встановити три “логічні пари”);
  • 4 – з короткою відповіддю;
  • запитань, на які треба давати розгорнуту відповідь, не буде.

Аби успішно скласти тест із математики, необхідно набрати 4 бали із 32 можливих, тобто правильно виконати восьму частину завдань. Та чим більше правильних відповідей, тим вищі шанси отримати високий бал у цілому за тестування та вищі шанси вступити на навчання за бюджетною формою.

Під час складання тесту випускникам дозволять користуватися чернеткою та друкованими довідковими матеріалами:

  • з алгебри й початків аналізу;
  • з геометрії;
  • математичними таблицями та формулами.

Завдання з математики стосуватимуться таких розділів:

  • числа й вирази;
  • рівняння, нерівності та їхні системи;
  • функції;
  • елементи комбінаторики, початки теорії ймовірностей та елементи математичної статистики;
  • планіметрія.

Тож під час складання ЗНО (НМТ) у випускників перевірять:

  • вміння виконувати математичні розрахунки;
  • перетворювати числові та буквені вирази;
  • будувати й аналізувати графіки функціональних залежностей, рівнянь;
  • застосувати похідну та інтеграл у задачах;
  • розв’язувати задачі практичного змісту;
  • знаходити на рисунках геометричні фігури та визначати їхні властивості;
  • визначати кількісні характеристики геометричних фігур;
  • розв’язувати комбінаторні задачі та обчислювати ймовірності випадкових подій;
  • аналізувати інформацію, що подана в графічній, табличній чи текстовій формах.

ЯКІ РЕСУРСИ ДОПОМОЖУТЬ ПІДГОТУВАТИСЯ ДО ТЕСТУ

Через безпекову ситуацію в країні пробний мультитест не проводитимуть. В УЦОЯО кажуть, що свої сили вступники можуть перевірити за допомогою демонстраційного тесту.

Крім нього, можна готуватися до НМТ, виконуючи завдання на онлайн-ресурсах:

Надолужити теорію з алгебри та геометрії можна з безплатними відеоуроками:

Готуватися до тесту, виконувати завдання та згадувати теорію допоможуть безплатні мобільні додатки:

  • “ЗНО математика”, де зібрані основні правила, формули та теореми;
  • Математика ЗНО”, що містить формули, основні поняття з математики та тестові завдання;
  • Photomath” допомагає розв’язувати задачі та пояснює, чому саме такий розв’язок правильний;
  • Quizlet” дає змогу створювати модулі з картками, тести та закріпити теорію;
  • Математичні формули” має набір формул та інструментів для розрахунку геометричних форм або знаходження коренів рівнянь.

Помічними будуть також друковані підручники та посібники. Вони можуть міститися в шкільній бібліотеці. Зокрема, спробуйте запитати про такі видання:

  • “Сучасна підготовка до ЗНО”, Захарійченко Ю., Школьний О.;
  • “Енциклопедія тестових завдань”, Захарійченко Ю., Школьний О.;
  • “Математика”, Експрес-підготовка. Нелін Є.;
  • “Математика. Комплексне видання”, Капіносов А., Білоусова Г., Гап’юк Г. та ін.;
  • “Повний курс математики в тестах”, Захарійченко Ю., Школьний О.

ЩО РАДЯТЬ ВЧИТЕЛІ-ПРАКТИКИ

Якщо не знаєте, із чого почати підготовку до мультитесту, попросіть про допомогу свого вчителя математики в школі. Нехай підкаже, які особливості є в цьогорічного НМТ та на які завдання варто звернути увагу.

Якщо вам здається, що й так добре знаєте шкільну програму з математики, а ретельно готуватися до НМТ не треба, наші співрозмовники переконані в іншому. На думку Юрія Захарійченка, який готує учнів до ЗНО (НМТ) на вебінарах iLearn, навіть якщо актор грає 23-й раз у виставі, перед її початком однаково переглядає текст. Тож готуватися треба системно.

За його словами, єдиного шаблону підготовки учнів до тесту немає, адже в кожного різні стартові можливості та до кожного треба підібрати індивідуальний план навчання.

“Комусь, як в автошколі, паркування дається елементарно, а для когось це важко. Комусь тема модулів заходить на ура, а комусь дуже складно. Хтось усно розв’язує функції, а для іншого це виглядає як плутанина. Усе індивідуально, – каже Юрій Захарійченко.

Я розповідаю своїм учням, що цього року тест із математики буде складнішим, ніж торік. Але тільки тому, що він незнайомий для абітурієнтів. Може, кілька задач будуть із минулих років, а так буде все нове в нових умовах. Тому я налаштовую учнів, що треба уявити, ніби їдете новою дорогою з новими знаками, але з незмінними правилами дорожнього руху, які ми й повторюємо, готуючись до тесту”.

Ще одна порада від Юрія Захарійченка – швидше стати дорослими. Адже дітей постійно спрямовують батьки, підказують, що і як їм робити. “Як тільки сам починаєш себе виховувати, прописувати логістику дій упродовж дня, отже, ти подорослішав і програмуєш себе на успіх, – додає він.

Звісно, відвідуйте шкільні уроки математики офлайн чи онлайн.

Юрій Токар вважає, що за потреби можна звертатися і до репетиторів. На його думку, це допоможе під час дистанційного або змішаного навчання, коли чимало уроків переривається.

“Я маю “домашніх” учнів на репетиторстві, які планують складати НМТ. Як ми з ними займаємось? Це залежить від індивідуального рівня знань кожного. З одними треба починати з 5-го класу, а з іншими достатньо розв’язати упродовж навчального року кілька десятків варіантів ЗНО з математики минулих років. Ніякими освітніми онлайн-платформами на таких заняттях не користуюсь. Ми просто розв’язуємо завдання, набиваючи руку”, – каже Юрій.

Оскільки не всі батьки можуть оплачувати заняття з репетиторами, можна займатися вдома самостійно. Для цього Юрій Токар радить:

  • завести окремий зошит, у якому перероблювати всі завдання, що виконувалися в класі, а потім звірятися з розв’язанням, записаним у зошиті під час уроку. Щоправда, такий метод спрацьовує за умови, що учні справді хочуть навчитися розв’язувати завдання;
  • не варто боятися шкільного вчителя і попросити про допомогу, наприклад, пояснити незрозумілі моменти в класній чи домашній роботі.

ЧОМУ МАТЕМАТИКА СТАЛА ОБОВ’ЯЗКОВОЮ НА ЗНО

Роками в суспільстві точаться суперечки, мовляв, математика потрібна лише технарям, а не тим, хто обирає гуманітарні науки.

В УЦОЯО пояснюють, що обов’язковість математики та української мови ґрунтується на експертних висновках щодо найвищої прогностичної валідності цих предметів. Тобто ті, хто успішно їх складе на ЗНО (НМТ), успішно завершить і перший курс університету.

Тим паче, що математика опинилася в переліку обов’язкових предметів не просто так. Результати міжнародного дослідження PISA-2018 показали, що наші школярі знають цей предмет не дуже добре (у дослідженні традиційно беруть участь 15-річні школярі, у яких визначають рівні математичної, читацької та природничої компетентностей):

  • 15,6 % не досягли першого рівня математичної грамотності;
  • 36 % школярів не досягли базового (другого) рівня;
  • 38 % українських учасників показали результати 3–6 рівнів (на шостому рівні одиниці учасників);
  • середній рівень математичної грамотності українських учнів відповідає другому рівню із шести.

Дослідження виявило, що нашим учням складно:

  • використовувати прості стратегії розв’язування;
  • знаходити процентні співвідношення;
  • оперувати дробами й десятковими числами.

Щоби вплинути на ситуацію і підтягти українських школярів у математиці, 2020–2021 навчальний рік був оголошений роком математики, а з 2021 року цей предмет став обов’язковим у зовнішньому незалежному оцінюванні.

“На закиди про необов’язковість математики я наводжу приклад зі спортзалом: варто постійно підтримувати себе у формі, хоча б ходити пішки й давати собі якісь фізичні навантаження. Наші мізки теж потребують розвитку, а математика ще і привчає до вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки, перевіряти, правда це чи брехня.

XXI століття стало часом коли відбувається величезна інфляція слова. А математика якраз є вакциною від цього хаосу, адже тебе вчать піддавати все сумніву й шукати правильні рішення”, – пояснює Юрій Захарійченко, чому математика має залишатися в переліку обов’язкових предметів на ЗНО (НМТ).

Освітянин додає, що математика – це життя. Яку роботу не візьміть, скрізь вона є: дизайн, робототехніка, медицина, космічні технології й навіть війна, приміром, саперна справа. Навряд чи нам хочеться мати справу з непрофесіоналами в будь-якій із цих сфер.

Інна Лиховид, “Нова українська школа”

Титульне зображення: НУШ

Матеріали за темою

Обговорення