Інтегрований курс “Громадянська освіта” зʼявляється в школярів у 10 класі. “Метою громадянської освіти є підготовка учнів до ефективного функціонування в системі демократичних суспільних відносин на основі соціальної взаємодії, громадянської участі та відповідальності”, – йдеться в програмі курсу.
Для того, щоби полегшити вчителям підготовку до уроків, “Нова українська школа” продовжує ділитися готовими конспектами занять або їх окремими частинами.
У новому матеріалі Леся Юрчишин, учителька історії та громадянської освіти, авторка подкастів “Вчися вухами“, пропонує перелік вправ, які допоможуть вчителям легко та цікаво дослідити з учнями 10 класу перший розділ курсу Громадянської освіти “Особистість та її ідентичність”.
У матеріалі:
інструкції, завдання та питання для учнів;
варіанти мінідискусій;
корисні посиланням на додаткові джерела.
До речі, нагадуємо, що завтра, 19 жовтня – день народження Богдана Гаврилишина й День відповідальності людини.
Тому в цей матеріал ми додали пропозиції вправ та ресурсів для проведення тематичного уроку.
ВПРАВА 1. ВИЗНАЧЕННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ
Перший етап
Інструкція для учнів:
напишіть 7–10 власних характеристик (саме вони формують вашу ідентичність);
визначте ієрархію, зробивши цифрову градацію від 0 до 10, де зазначте, яка з них є найбільш яскраво вираженою;
обговоріть у парі ваші особисті характеристики;
визначте спільне та відмінне;
зазначте, чого більше – спільного чи відмінного;
запропонуйте варіанти, як знайти точки взаємодії, з огляду на відмінності.
Другий етап
Подискутуйте в групі, шукаючи відповіді на питання
Питання для учнів:
Яка із цих ідентичностей є важливою?
Які з ідентичностей залежать / не залежать від нас?
Чому в різних ситуаціях ми виділяємо / відчуваємо важливість різних ідентичностей?
У яких ситуаціях ми гостріше відчуваємо окремі ідентичності?
Які відчуття в нас виникають через це?
Як наші ідентичності можуть впливати на наше повсякденне життя (полегшувати / ускладнювати)?
Наявність відмінностей робить нашу спільноту слабшою чи сильнішою?
ВПРАВА 2. ВИЗНАЧЕННЯ ВЛАСНИХ ЦІННОСТЕЙ
Інструкція для учнів:
ознайомтеся з переліком цінностей;
визначте десять, які вам зараз відгукуються;
використовуючи техніку “5 чому?” залиште лише 5 цінностей;
обговоріть, чому ви обрали саме їх? Чи було складно залишити лише п’ять? Які критерії ви використовували, обираючи найважливіше;
фронтальне обговорення: “Чому важливо об’єднуватися з людьми зі схожими цінностями? Які цінності мають стати основою українською суспільства?”
ВПРАВА 3. АНАЛІЗ СИТУАЦІЇ “ІДЕНТИЧНІСТЬ ЗМІНЮВАТИ (НЕ)МОЖНА”
Почніть із мінідискусії “Ідентичність чи глобалізація”? Запропонуйте учням обрати позицію, дібравши по два аргументи.
Розвивайте обговорення через проблемне питання: “Що означає бути громадянином / громадянкою світу?” Використовуйте приклад життя та діяльності Богдана Гаврилишина.
Завершіть вправу вільним есе на тему: “Що означає бути українцем / українкою в часи російської збройної агресії проти України?”
До речі, завтра, 19 жовтня – день народження Богдана Гаврилишина й День відповідальності людини. Ви можете використати матеріали для проведення тематичного уроку:
поміркуйте, які емоції сигналізують нам що “потреби задоволені” / “потреби незадоволені”;
випишіть свої потреби із 7 умовних груп: насолода життям; значимість, сенс; цілісність; розвиток; життєзабезпечення; автономія; соціальні зв’язки;
проставте пріоритетність потреб від 1 до 7;
обговоріть, як закривати власні потреби.
ВПРАВА 4.1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Інструкції для учнів:
запропонуйте учням дослідити себе протягом тижня – аналізувати, які емоції відчували / дії виконували / і зіставити це зі списком наших потреб;
учні мають написати короткий звіт свого спостереження про власні потреби за пріоритетністю та за прикладом, як вони втілювалися протягом тижня, які емоції викликали / дії спричинювали.
Використовуйте метод перевернутого навчання, але обов’язково обговоріть з учнями, що вони мають самостійно визначити правила взаємодії. Важливо не втручатися в роботу груп. Зробіть рандомне об’єднання за допомогою онлайн-рандомайзера.
Час доповіді – до 5 хвилин. Кількість слайдів (візуального матеріалу) – до 3.
Етап 2. Рефлексія
Кожен учасник групи письмово (або усно) відповідає на питання:
які чинники DISC проявлялися в групі,
які стратегії взаємодії вибудували,
які непорозуміння / конфлікти виникали, у який спосіб їх вирішували;
які ваші особисті потреби були задоволені / незадоволені, які емоції вони викликали;
як ви плануєте використовувати здобутий досвід (взаємодії, отримані знання) надалі.
Етап 3. Тестування на визначення DISC
Запропонуйте учням пройти тест, для цього використовуйте ресурси:
Обговорення