Теми статті: батькам, вчителям, директорам, дистанційна освіта, учням
7 Листопада 2020
63 311
0
В одній школі про те, що учитель захворів на коронавірус, повідомили всім дітям та вчителям, з якими він контактував, – і ті самоізолювалися на 14 днів.
В іншій директор намагався приховати інформацію про те, що сім’я разом із дитиною, яка навчається в школі, захворіли. Аби “не переривати освітній процес”.
А ще в одній школі організували ізоляційну кімнату та окремий вихід на випадок, якщо в когось з учителів чи учнів проявляться симптоми ковіду під час навчання.
“Нова українська школа” поговорила із батьками та вчителями з різних куточків України про те, як чинять у їхніх школах, коли в учня чи вчителя виявляють симптоми або підтверджують COVID-19.
Це – зріз країни. Наша редакція вважає, що українцям важливо знати про реальний стан речей, а представникам влади – зреагувати на виклики. Зокрема, ми виявили такі проблеми:
Звісно, цей текст не про те, що в кожній школі стаються подібні ситуації. Проте їх чимало (навіть у матеріал не влізли історії всіх, хто нам написав).
* Деякі герої попросили не називати свої імена і школи.
Анонім, Київ: У мене в класі на канікулах захворів учень, за ним – уся родина. Тест здала мама – він виявився позитивним. Але педіатр радила мамі не робити тест дитині, мовляв, у всіх один діагноз. Результат: до школи не надійшло повідомлення про випадок. Відтак, адміністрація відповіла, що підстав для переведення класу на самоізоляцію немає.
Тоді перевірилася ще одна родина – і теж отримала позитивний результат. Потім – ще кілька. Але дітей не перевірили, бо були “застудні симптоми”. Тепер сім’ї чекають, поки у всіх зникнуть симптоми. І тоді хочуть разом перевіритися на антитіла, аби знати, чи хворіли.
Я залишилася вдома “за свій рахунок”. З дітьми, які сидять удома (11 учнів), проводжу уроки дистанційно. Ситуація жахлива.
Ірина Швець, учителька математики в Нововасилівському НВК “Гармонія”, Запорізька область: Мені діагностували підозру на коронавірус. Це сталося в понеділок. Я одразу зателефонувала до школи й попередила про це. Однак у вівторок та в середу в школі відбувалися уроки, бо треба дочекатися офіційних результатів. Зрештою, у середу лікар підтвердив COVID-19. Я попередила директорку – і школу відправили на канікули трохи раніше. Колективу на канікулах дозволили працювати дистанційно.
Але головне те, що підтвердження з ковід-центру про те, що я хвора, надійшло до школи тільки в суботу! І директорові навіть довелося виправдовуватися, чому школу зачинили раніше. Після закінчення канікул школу ще на тиждень залишили на дистанційному навчанні. Директорка порахувала 14 днів із мого останнього робочого дня. Уявіть, якщо б я не зателефонувала директорці та вчасно не зреагувала, школа дізналася би про те, що я хворію, тільки за тиждень!
Анонім, Дніпро: Випадки захворювання прискіпливо ніхто не відслідковує. Коли виявили хвору дитину, то клас пішов на 3 дні на самоізоляцію. Бо дитина перед цим не ходила до школи 10 днів, поки чекали на результат тесту.
Учителі не самоізолювалися. Нині серед педагогів – 4 підтверджені випадки і близько 11-ти непідтверджених, але із симптомами. Утім, жодної самоізоляції класів, колег, з якими хворі спілкувались, немає.
До того ж, термометри не працюють, маски ми купуємо за власні кошти, ретельної дезінфекції робочого місця не відбувається. Кілька заступників ходили на роботу з температурою й нежитем. Мовляв, початок року, розклад треба нормалізувати, за тарифікацію хвилюються.
У школі всі роблять вигляд, що все нормально, бо департамент сказав: “Жодної дистанційки – попереду другий тур виборів!”. Якщо охарактеризувати одним словом – повний бардак!
Анонім, Київ: У нас було кілька ситуацій. Ситуація №1: в учня виявили позитивний результат тесту на COVID-19. Батьки повідомили класному керівнику, він – адміністрації, директор – РУО. Тоді видали наказ про ізоляцію учнів класу й переведення їх на навчання з елементами дистанційної освіти на 2 тижні з моменту останнього відвідування закладу освіти дитини, що захворіла.
Ситуація №2: батьки не повідомили про контакт учня з хворими. Дитина ходила до школи – і ніхто ні про що не здогадувався.
Ситуація №3: тест підтвердив коронавірус у батьків учня, дитина також захворіла, але їй тест не зробили, бо дорого. А тому задокументованих підстав для самоізоляції учнів класу не було.
Анонім, Кривий Ріг: На початку вересня захворіла учениця, і з часом – класний керівник. Справа в тому, що батьки дитини приховували результати тесту, а класному керівнику результат прийшов майже за 2 тижні після появи симптомів. Так, діти класу почали масово хворіти.
Коли адміністрація вимагала від дітей, які хворіли, довідки про результати тестування, деякі батьки відмовилися робити тест. Здебільшого, причина була в тому, що це дорого. Дехто навіть погрожував судовим позовом, бо дитину не допускали до занять.
Клас не закрили на самоізоляцію чи карантин, оскільки результати тестів прийшли вже після визначених термінів.
Анонім, Чернівецька область: Учитель захворів. Клас, за наказом, відправили на канікули. Натомість, на осінніх канікулах усі відпочивали, а ми працювали в школі. Бо вже відсиділи 10 днів вдома.
Анонім, Львівська область: Я хворію на коронавірус, маю всі підтвердження (КТ і ПЛР). Натомість, клас, у якому я класний керівник, не на ізоляції. Тільки одна дитина навчається дистанційно – батьки написали заяву з проханням про переведення.
Водночас, результат ПЛР я надсилала в батьківську групу. Керівництво вирішило, що я захворіла на 4 день канікул, тому контакту як такого не було. Батьки з цим погоджуються.
Вікторія Довгань, заступниця директора з навчально-виховної роботи Київської гімназії східних мов №1: Ми зробили в школі так звані бульбашки. Початкова школа навчається в окремому корпусі й має чотири окремі входи. Діти та вчителі не перетинаються, коли приходять до гімназії. Щоранку на території школи чергують вчителі, і люди, які не працюють чи не навчаються в школі, не заходять. У старшій школі є окремі бульбашки 5–6, 7–8 та 9–11 класів. 5–8 класи мають свій розклад дзвінків, а 9–11 класи – ще інший. Розбіжність у дзвінках – 10 хвилин. Так діти не перетинаються.
Якщо учень чи вчитель захворів, ми дотримуємось алгоритму Департаменту освіти й науки міста Києва. Якщо батьки повідомили нам про те, що дитина захворіла на коронавірус, маючи заключення лікаря або позитивний тест, ми закриваємо клас на карантин на 14 днів. Рахуємо з останнього дня відвідування дитини, що захворіла. Якщо тест роблять швидко, то зазвичай це – 10–12 днів карантину. Якось дитині робили тест у державній лікарні й довго чекали на результат, тоді ми закрили клас на 4 дні, рахуючи з останнього дня відвідування дитини, що захворіла.
Якщо є кілька підтверджених випадків або хворий учитель, то ми закриваємо на карантин бульбашку. Наприклад, нині в нас захворів учитель 7–8 класів – і ми закрили цю бульбашку. Якщо хворі батьки, а діти є контактними особами, то батьки нам про це повідомляють – і діти не ходять до школи протягом 14 днів. Аби діти не втрачали можливість навчатися, якщо вони добре почуваються, то ми розміщуємо для них домашні завдання в Google Classroom, або вчителі проводять в Zoom конференцію-консультацію.
Якщо в учня з’являються симптоми в школі, у нас є алгоритм: людину переводять до ізоляційної кімнати (стара вчительська) з бактерицидною лампою. Там вона чекає, поки її заберуть батьки. Далі – звертаються до сімейного лікаря, а ми чекаємо на заключення. Також, якщо ми виявили хвору дитину чи вчителя, ми провітрюємо клас, техпрацівники прибирають та дезінфікують кабінет.
Якщо хтось з учителів захворів, у лабораторний центр передають список людей, з якими він контактував у школі. Але в новому розпорядженні Департаменту освіти йдеться: оскільки вчителі ходять у масках, захисних щитках і рукавичках навіть під час уроків і майже не перетинаються з іншими вчителями, вони є у 2–3 зоні зараження й не є контактними особами. Тобто інші вчителі не мусять йти на ізоляцію, якщо вони не хворі.
Лідія Тілі, Середня загальноосвітня школа №93, Київ: Школа має різний час приходу й різні входи для потоків. Також є ізоляційна кімната. Клас, де навчається моя дитина, двічі був на самоізоляції. Перший раз – після позитивного тесту в учня, другий раз – 9 класів, включно з нашим, пішли на самоізоляцію після позитивного результату вчителя, який у цих класах викладав. Батькам про це оперативно повідомляли у Viber. Ізоляція тривала 14 днів, рахуючи від дати проведення тесту.
Анонім, Херсон: Мама однокласниці моєї доньки захворіла на коронавірус. Потім захворіла її донька. Однак, заступник і куратор зателефонували до інфікованої сім’ї та їхнього сімейного лікаря й попросили не робити тест на коронавірус… Зрештою, дівчинка перехворіла вдома – і пішла до школи, коли симптоми зникли.
А от батькам у загальному чаті заступниця директора повідомила, що пропуски занять негативно позначатимуться на навчанні. Нам написали так: “Батьки мають право залишити дитину вдома, але це негативно вплине на системність навчання. Увага! Контрольні роботи учень повинен буде виконати обов’язково!”.
Леся Кучеренко, Спеціалізована школа №12, Умань: Першого разу в класі моєї дитини була ізоляція через хворобу вчителя. Це було дивно, тому що дистанційне навчання тривало лише 3 дні й нам не пояснили чому. Нещодавно також знову клас ізолювали. Усі вийшли з канікул, а кілька класів, включно з нашим, – ні, тому що, знову ж таки, захворів учитель. Діти пішли до школи тільки нещодавно.
Батькам ледве вдається дізнатися, хто ж саме захворів. Ми хочемо розуміти, наскільки той чи інший вчитель був контактний. Але загалом наша школа реагує організовано. Діти не ходять по кабінетах. Усі носять маски на перервах, а кабінети провітрюють.
А ще нашим дітям потрібно більше пояснювати, що бути хворим на COVID-19 – це не соромно. Бо діти не вміють нормально реагувати на це, тому інформацію, хто саме захворів, приховують.
Анонім, Київ: Дитина навчається в маленькому ліцеї, тож учителів часто не вистачає. Тому педагоги постійно замінюють одне одного. Коли вчителі почали хворіти, їх та класи, з якими вони контактували, відправили на самоізоляцію. Але з нашим класом було не так.
Наш класний керівник захворів приблизно 10 жовтня, а нам про це не повідомили. За тиждень сказали, що в нього запалення легень. Діти весь час ходили до школи.
Після канікул нам повідомили, що сім’я однокласниці захворіла. І тільки 1 листопада, коли батьки обговорювали, чи йти до школи через можливе поширення коронавірусу від сім’ї однокласниці, ми дізналися, що наш керівник у лікарні з COVID-19. Пізніше нам повідомили, що захворіла вчителька математики. Тож вибору вже не було – ми на карантині.
Анжеліка Альта, Чернігівський колегіум №11: Наприкінці вересня у Viber-групі класна керівниця написала: “У зв’язку з тим, що в одного з учнів виявлено COVID-19, увесь клас із 28.09.2020 р. переводиться на дистанційне навчання (самоізоляцію). Учителям, які викладають у класі, спланувати освітній процес з учнями цього класу відповідно до розкладу. Довести до відома батьків інформацію щодо дистанційного навчання й самоізоляцію дітей”.
За 3 дні після цього на коронавірус захворіла моя дитина, а за тиждень – я. В обох були ускладнення, у тому числі пневмонія. Зазначу, що в школі не дотримувалися протиепідемічних заходів, зокрема п. 10 Постанови № 50, де йдеться про те, що пересування здобувачів освіти між навчальними кабінетами, аудиторіями повинно бути мінімізованим. Учні класу, де навчається моя дитина, щоденно переходили по 5–6 кабінетах.
Я неодноразово обговорювала з директором порушення, але тільки після мого письмового звернення нашому класу надали кабінет. Як виявилося, було вже пізно. Бо діти провчилися в кабінеті 2 дні – і пішли на самоізоляцію.
Анонім, Тернопільська загальноосвітня школа №22: У нас захворіли класний керівник та учитель фізкультури. А школа, як тільки могла, приховувала, намагаючись на початку року розказувати, що вчителі пішли у відпустку. Нині – пів школи хворих учителів, нема кому заміняти уроки, діти часто ходять до школи, аби просто відсидіти час.
Щодо обґрунтування адміністрацією, то вона все просто заперечує. До речі, з дітей, які носять маски, ще і сміються. І це роблять вчителі!
Ще одним “цікавим” рішенням місцевої влади і шкіл стало домашнє завдання для 1-х класів. За нормами, його не мають задавати! Але вчителі активно робили це від початку року, пояснюючи, що з розкладом навчання “через день” нічого не встигають. А коли перейшли на щоденне навчання, почали задавати ще більше, мотивуючи: “А що, як завтра карантин?”. Почали з’являтися навіть шості уроки.
Учитель, який мав би зустрічати першачків перед уроками чи виводити опісля, щоби не допускати дорослих у приміщення школи, тепер передає цей обов’язок усім.
Я впевнена, що скарга від декількох активних батьків піде в місцеве управління освіти, де все легко вирішиться…
Анонім, Школа №285 Оболонського району, Київ: Захворів учитель. Незважаючи на те, що викладав на різних паралелях, на самоізоляцію відправили лише паралель 9-х класів, не пояснивши причини. До цього в школі ходили чутки, що вчителі хворіють. Однак жодного разу школа не поінформувала про це. Нині майже з 2/3 предметів читають учителі на заміні. А от англійської не було з вересня!
1/3 учнів не ходять до школи через те, що мають СOVID-19. Але дистанційне навчання школа категорично не хоче запроваджувати.
Наталія Бондаренко, П’ятихатська ЗШ І-ІІІ ступенів №1, Дніпропетровська область: Коли захворів учитель, то всі класи, у яких він викладав, просто відправили на чотири дні додому, нічого не пояснюючи. На запитання’Чому школу не закривають на карантин, якщо вчитель хворий?” класний керівник відповів, що в наших дітей він предмет не читає, значить – нас на карантин не закриють. Щодо того, що всі вчителі перетинаються та спілкуються в одній учительській і могли там заразитися одне від одного, а потім передати дітям, нам відповіли, мовляв, жодних вказівок щодо цього немає, робіть, як хочете.
А коли захворів учитель, який викладає в моєї дитини, батькам нічого не повідомили. Якщо ми спробуємо розібратися, нам скажуть, що це чутки і вчитель просто застудився. Але про те, що це не просто застуда, говорять не тільки дорослі, а й діти! Мабуть, вони чули розмови вчителів у школі…
Анонім, Чернігів: Класна керівниця захворіла й пішла на лікарняний, не дочекавшись результату тесту. За кілька днів клас відправили на самоізоляцію через позитивний результат. А потім почалися канікули. Загалом я вдячна, що керівництво школи вчасно і правильно зреагувало на ситуацію.
Анонім, Еколого-природничий ліцей №116, Київ: Двоє друзів, однокласники сина, захворіли. Їхні сім’ї – також. Однак в одній тест здавав тільки тато, а в іншій – тільки мама. Тато, наприклад, сказав, що не бачить сенсу здавати тест усій сім’ї.
Обидві сім’ї поінформували школу про хворобу. Відповідь дирекції була такою: “Оскільки тести дітям не робили, то й карантин оголошувати не будемо”. Мовляв, за розпорядженням МОН, поки в дитини не буде підтверджений позитивний результат на коронавірус, вони не мають права оголошувати карантин. Однак дітям тест не робили, бо і в одного, і в другого була відносно легка форма. Це – замкнене коло!
Анонім, Біла Церква: У вчителя виявили коронавірус – і на дистанційне навчання відправили всіх дітей школи (1600 людей). Спочатку ми мали бути тиждень на карантині, але його продовжили ще на тиждень.
Анонім, СЗШ №286, Київ: Троє вчителів отримали позитивні тести. Один уже перехворів, і ще один очікує на результати. Школа не переходить на дистанційне навчання, хоча два з хворих – це заступники, які контактували з половиною людей, які працюють або навчаються в школі. Усі вдають, що нічого страшного не сталося.
Щоранку відділ освіти збирає дані про хворих учнів. Але вчителів і техпрацівників школи в цю таблицю не додають. Начебто вони не хворіють.
До того ж, школа нічого не пояснює батькам. Директор у відпустці, а у відділі освіти кажуть, що має бути 50% хворих, аби школу закрили. Тільки я не знаю: 50% від вчителів чи від усієї школи?
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – halfpoint, Depositphotos
Обговорення