Теми статті: вчителям, література, матеріали для уроків
19 Листопада 2024
239
0
“Маленький дзвонар із Конотопу” Леоніда Полтави – оповідання, яке з’явилося в програмі з української літератури для 8 класу нещодавно. Разом із фіналістками конкурсу “Учитель року” Любов’ю Уманською та Зоряною Косташ “Нова українська школа” продовжує ділитися цікавими методичними розробками, які допомагають швидко і якісно підготуватися до уроків за новими текстами.
🖼️ Завантажити презентацію до уроку можна за посиланням.
У новому матеріалі ви дізнаєтеся про те,
🔔 На початку уроку прочитайте цитату з повісті “Захар Беркут”:
“Батьки і браття! Нинішня наша побіда – велике діло для нас. Чим ми побідили? Чи нашим оружжям тілько? Ні. Чи нашою хитрістю тілько? Ні. Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се! Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас” (Іван Франко).
Обговоріть із учнівством почутий текст:
ВАЖЛИВО: поверніться до цитати наприкінці уроку (перед рефлексією).
🔔 Після обговорення запропонуйте дітям хвилину тиші.
🔔 Продовжіть урок звуком шкільного дзвінка (слайд 2).
Запитайте:
🔔 Запропонуйте учнівству послухати запис церковних дзвонів (слайд 3).
Запитайте:
🔔 Поясніть, що сьогодні на уроці дзвін стане символом переходу від буденності до героїчної історії (слайд 4).
ВАЖЛИВО: використовуйте ручний дзвінок протягом уроку, аби сповіщати про початок / завершення завдань і вправ.
Очікуваний результат: діти розуміють важливість сигналу та його роль у житті суспільства.
🔔 Скажіть, що урок супроводжуватимуть не лише звуки дзвінка, а й подарунки. Один із них – віртуальна екскурсія “Коли вони лунають в Україні” (слайд 5).
🔔 Після віртуальної екскурсії попросіть дітей розфарбувати дзвін, аби дослідити власні емоції. Разом обговоріть вибір колірної гами (слайд 6).
Завантажити форму можна тут.
🔔 Поговоріть про подарунки (слайд 7). Запитайте в дітей:
🔔 Вправа “Таємниця старої скрині” (слайд 8).
Подаруйте учням та ученицям подорож у часі. Для цього запропонуйте розпакувати й прокоментувати те, що в скрині (коробці, ящику тощо).
А в скрині:
Завантажити матеріали для скрині можна тут.
🔔 Дзвінок сповіщає про початок подорожі в часі, де саме зараз вирішується доля України: “або жити вільно й незалежно на своїй землі, або попасти в московську неволю” (слайд 9).
Місце | Конотоп |
---|---|
Час | 29 червня / 7 липня 1659 р. |
Подія | Битва |
🎧 Послухайте: “Конотоп 1659: історія непокірности“.
Читає: Любов Уманська.
Джерело: Український інститут національної пам’яті.
🔔 Обговоріть з учнівством історію непокірности українців на основі почутого тексту:
🔔 Несподівана зустріч.
Скажіть учням та ученицям, що сьогодні за Конотопською битвою спостерігає ще один мандрівник із позачасся.
🔔 Дзвінок сповіщає про продовження подорожі в часі, де саме зараз народжується нова людина.
Місце | Вовківці |
---|---|
Час | 24 серпня 1921 р. |
Подія | Нове життя |
🎧 Послухайте: “Про Полтаву“.
Читає: Зоряна Косташ.
🔔 Запропонуйте дітям візуалізувати почуту інформацію (у будь-якій зручній формі).
Охочі можуть більш докладно заглибитися в життєвий і творчий шлях Леоніда Полтави. Для цього можна скористатися візуальною мапою та довідкою.
Знайомство з автором можна доповнити віртуальною подорожжю, відсканувавши QR-код:
🔔 Запропонуйте учнівству повернутися в Конотоп і подивитися, що відбувається на старій дзвіниці.
🔔 Вправа “На лінії подій” (робота зі змістом оповідання).
Поставте події в правильному порядку:
А Ворог підходить до міста під прикриттям туману.
Б Павлик із дідусем стоять на дзвіниці та спостерігають за містом.
У Павлик помічає рух і б’є у дзвін.
Г Дідусь повертається на дзвіницю і знаходить непритомного хлопчика.
Д Місто дізнається про наближення ворога та починає оборону.
Е Козаки відбивають московський наступ і місто святкує перемогу.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|
Інтерактивний варіант вправи:
🔔 Обговоріть з учнівством питання усвідомленого вибору та відповідальности за наслідки. Розкажіть, що кожне ухвалене рішення впливає на майбутні кроки й результат будь-якої діяльности.
Поясніть, що наступна вправа допоможе створити “Шлях рішень”, який покаже, як одне рішення веде до різних варіантів розвитку подій і які можуть бути наслідки.
🔔 Квадрант для групової роботи “Шлях рішень”.
На цьому етапі проведіть словникову роботу “Карта значень”. Скористайтеся інтерактивною вправою, відсканувавши QR-код:
Дзвін
Туман
Подарунок
🔔 Вправа “Письменницька естафета” (спільне написання історії, розвиток навичок уяви та співпраці).
Матеріали: великий аркуш або дошка, маркери.
Об’єднайте дітей у групи. Кожна група має створити продовження історії “Маленький дзвонар із Конотопу”. Учень/учениця із кожної команди починає писати, потім передає маркер наступному. Усі учасники групи дописують по два речення, продовжуючи історію.
📝 Обов’язкова умова: придумати несподівану, але логічну кінцівку, спираючись на події оповідання; доповнити розповідь фантастичним елементом.
🔔 Завершіть урок роботою з аркушами “Відлуння дзвонів”.
Любов Уманська, Зоряна Косташ, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: Любов Уманська, Зоряна Косташ
Обговорення