Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Навчання в умовах COVID-19: які практики пропонує програма соціально-емоційного та етичного навчання

Заспокоїти нервову систему, сприяти більшій рівновазі в душі та тілі, виховувати співпереживання до себе та інших – такі цілі мають практики для навчання під час пандемії від програми соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН) (СEEН, Learning Social Emotional and Ethical (SEE) Learning). 

Минулоріч EdCamp Ukraine почав пілотування програми в українських школах, а тепер переклав українською нові матеріали. Їх можна використовувати й під час онлайн-навчання.

“Нова українська школа” розповідає про те, чим корисні запропоновані СЕЕН-практики і як їх застосовувати.

ЧОМУ ЦІ ПРАКТИКИ ПОТРІБНІ

“Коронавірусна криза впливає на всіх нас, – говорить голова Ради ГО “ЕдКемп Україна” Олександр Елькін. – Жартівливо можна сказати, що це – неймовірна ілюстрація поняття взаємозалежності. А взаємозалежність – це одна з ключових цінностей, яка пропагується програмою соціально-емоційного та етичного навчання.

Про що ця взаємозалежність? Що ми не встигли з вами прокинутися зранку, як уже маємо усвідомити, що залежимо від тисяч людей і не тільки тих, хто біля нас”.

Тому, впевнені в EdCamp Ukraine, зараз на перший план, особливо під час онлайн-навчання, виходить потреба розвивати навички стійкості, уваги, емоційної гігієни.

Ці матеріали сприятимуть:

  • заспокоєнню нервової системи;
  • більшій рівновазі душі й тіла;
  • вихованню співпереживання до себе;
  • вихованню співпереживання до інших.

ПИСЬМОВІ ПРАКТИКИ ТА ПОСТЕРИ

(матеріали для практик)

Їх можна роздрукувати й повісити в класі або виводити на екран чи використовувати в соцмережах у разі дистанційного навчання (тоді те, що потрібно вписувати, діти можуть писати в чат). Перший постер відображає суть – про що вправа, наступні – її етапи. Також до практик є робочі аркуші.

Важливо: практики не можна пропонувати учнівству, допоки дорослі самі їх не спробують та не опанують.

Зараз є 8 практик (список поповнюватиметься):

ПРИКЛАД, ЯК ПРАЦЮВАТИ З ПИСЬМОВИМИ ПРАКТИКАМИ

Письмова практика “Що не скасовано”

Мета цієї практики – подумати про те, що досі, навіть в умовах карантину, залишається доступним і незмінним.

“Тобто, що не скасовано, що є певним якорем і твердою землею під ногами, за що ми можемо зачепитися і знати, що щось усе ж таки не змінилося”, – пояснює віцеголова Ради ГО “ЕдКемп Україна” Олена Масалітіна.

До неї (а також до інших письмових практик) є постери та аркуш, на якому можна щось малювати чи записувати.

Що потрібно зробити:

  • Узяти робочий аркуш із друкованою основою, ручку чи олівець і скласти список того, що залишається незмінним у зв’язку з коронавірусом. Це може бути, до прикладу, читання перед сном, ранкове чаювання чи спілкування з рідними.

  • Запропонувати дітям чи собі намалювати один із власних варіантів того, що не скасовується через коронавірус.
  • Поставити запитання: “Коли ви дивитеся на свій малюнок, що відчуваєте в тілі? Це приємні чи нейтральні відчуття? У якій частині тіла?”. Це можна позначити на малюнку.
  • Описати свої відчуття. Це важливо тому, що перед тим, як відбувається дія чи з’являється думка щодо будь-якої ситуації, першим реагує тіло. І робить воно це за допомогою відчуттів. Це можуть бути потепління чи мурахи шкірою, прохолода чи розслабленість, напруженість м’язів. Первинні сигнали відчуттів можуть допомогти зокрема в контролюванні емоцій. Адже якщо ми не звертаємо увагу на відчуття, не помічаємо їх, далі народжуються емоційні реакції, дії. За допомогою контакту з власним тілом через відчуття ми можемо краще керувати своїми станами.

АУДІОПРАКТИКИ

(матеріали для практик)

Це однохвилинні записи для того, аби відточувати м’які навички. Їх можна використовувати вдома чи будь-де. Є практики і з музикою, і тільки з голосом. Ви можете бути як із заплющеними, так і з розплющеними очима – як зручніше.

Є 8 аудіопрактик:

  • Ресурсність;
  • Заземлення;
  • Миттєва допомога;
  • Вдумливе дихання;
  • Стеження за розумом;
  • Співпереживання собі;
  • Співпереживання;
  • Вирішення конфліктів.

ПРИКЛАД, ЯК ПРАЦЮВАТИ З АУДІОПРАКТИКАМИ

Аудіопрактика “Співпереживання собі”

Що потрібно зробити:

  • Сісти зручно, аби був контакт ніг із підлогою чи землею.
  • Зверніть увагу на те, як і на чому тримається ваше тіло, або ж на особистий ресурс. Пригадайте щось, від чого почуваєтеся краще або безпечніше.
  • Зосередьтеся на бажанні жити благополучно, без стресів і зайвих труднощів.
  • Пригадайте, що всі переживають складні часи, але все постійно змінюється.
  • Подумайте, чи не тиснете на себе через нереалістичні очікування, яких не маєте щодо близького друга чи подруги.
  • Що мудрого ви могли би сказати цьому другові, якби він або вона були на вашому місці.
  • Завершіть практику, подумайте про себе щось позитивне, пошліть собі позитивну емоцію або думку, яка вам зараз найбільше потрібна.
  • Якщо хочете – можете уявити свою сильну сторону, стійкість або впевненість. Наприклад, кулю у вигляді світла, яка починається від серця й заповнює все тіло.
  • У процесі зверніть увагу на відчуття всередині себе.

ЩОДЕННИК ОСОБИСТИХ ПРАКТИК

Це інструмент, який можна використовувати як для групової рефлексії, так і для самооцінювання того, наскільки помічними для вас є ваші практики.

Як працювати з цим інструментом:

Узяти за основу рефлексійні запитання й використовувати або для себе (письмово чи проговорювати), або робити групові дискусії в класі.

Рефлексійні запитання:

  1. Які практики ви використали на цьому тижні?
  2. Чому обрали саме ці практики?
  3. Який ваш досвід використання цих практик? Що ви спостерігали в тілі, у думках, емоціях?
  4. Чи вам щось заважало? Чи був внутрішній опір? А вплив зовнішніх чинників? Якщо так, то як ви дали цьому раду?
  5. Як ці практики допомагають вам?

КОМІКС

Чи замислювалися ви над тим, на що схожі наші почуття й негативні вчинки?

Ахіла Джоні та Брендан Озава-де-Сільва створили комікс, у якому розповідається про хлопчика Назара і його життя. На прикладі вчинків Назара можна зрозуміти, як невміння керувати власними емоціями може спричинити справжню внутрішню пожежу. Одна маленька іскорка переростає у вогонь, який важко загасити.

Завдяки Наталі Валевській комікс можна почитати і завантажити українською мовою.

Комікс УКР (1)_compressed

Завантажити в повному розмірі

ПРАКТИКА “ДІЗНАЄМОСЯ ОДНЕ ПРО ОДНОГО”

Завантажити в повному розмірі

Надія Швадчак, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – IgorVetushko, Depositphotos

Програма СЕЕН базується на філософії й методиці, яка протягом 20 років створювалася, апробовулася і вдосконалювалася міжнародною командою науковців і науковиць Університету Еморі (Атланта, США). Підґрунтям для них стали праці з емоційного інтелекту Деніела Ґоулмена та кращі світові освітні програми соціально-емоційного навчання (СЕН), а натхненням — заклики Далай-лами до миру, порозуміння, співпереживання та усвідомлення того, що для всіх людських істот спільним домом є планета Земля.

Пілотування програми СЕЕН в Україні відбувається на базі 26 шкіл в рамках загальнонаціонального шкільного експерименту за участі Інституту модернізації змісту освіти, Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук (наказ МОН від 18.11.2019 р. № 1431).

Програма СЕЕН в Україні та адаптація усіх матеріалів українською мовою відбувається за підтримки Громадської служба миру – GIZ Україна.

Матеріали за темою

Обговорення