Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Навчання за кордоном: проміжний фініш. Випускні класи

Добігає кінця перший семестр шкільного навчання. Життя дещо внесло корективи в амбіційні й, як завжди, максималістичні плани українських батьків, які змушені були разом із дітьми виїхати за кордони України, рятуючись від війни.

У серії текстів “Нова українська школа” розповідає про проміжний фініш (кінець першого семестру) в українських учнів, що вчаться за кордоном.

Коли представники МОН, вчителі та батьки учнів початкової чи середньої школи говорять, що всі питання з навчанням українських школярів за кордоном цього року можна легко вирішити, то вони трохи лукавлять, говорять не всю правду.

А вся правда полягає в тому, що є певні вікові категорії учнів, для яких ця проблема стоїть гостріше за інших. Це учні українських 9, 10, та 11 класів українських шкіл адже, як відомо, 9 та 11 класи в українській освіті є випускними, а 10 – важливим проміжним етапом для отримання гідного атестата.

У третьому тексті серії ми розповімо:

  • чому дев’ятикласникам за кордоном варто хвилюватися лише про український атестат;
  • для чого батькам десятикласників у Європі рекомендували віддати дитину знову до 9-го класу;
  • на які дві категорії розділилися одинадцятикласники та що на них чекає.

УЧНЯМ 9 КЛАСІВ

Наразі є актуальною інформація від МОН, що наприкінці 2022–2023 навчального року учні 9-х класів будуть писати ДПА. Зокрема, дев’ятикласники складатимуть:

  • українську мову;
  • математику;
  • один із предметів за рішенням педради.

Оголошене нещодавно рішення про проведення ДПА в 9 класі вже спричинило хвилю обурення серед батьків, адже у 2021 році, через тривале дистанційне навчання внаслідок пандемії Covid-19, ДПА для 9-х класів було скасовано. Звісно, ми всі маємо розуміти, що остаточне рішення щодо проведення / непроведення ДПА в 9 класі може ще кілька разів змінитися, адже ніхто точно не знає, якою буде ситуація в країні навесні 2023 року.

У будь-якому випадку, батькам дев’ятикласників варто хвилюватися лише про український атестат, адже в Європі цей клас не вважається випускним або перехідним. Можливо, є сенс зосередитися на навчанні в школі країни перебування, вивчаючи мову завдяки інтеграційній програмі, а в разі повернення додому наступного навчального року зареєструватися в українській школі за віком, тобто, в 10 класі (безумовно, за умови того, що зараз батьки забрали документи з української школи).

Наразі невідомо, чи буде в 9 класі ДПА, чи ні, але очевидно, що МОН буде змушено вжити якихось спеціальних заходів, аби унормувати ситуацію, що склалася, бо вже сьогодні можна передбачити, що тисячі дітей, які перебувають на онлайн-навчанні або на домашньому навчанні, а фізично живуть за кордоном, не зможуть бути в школі під час написання ДПА.

УЧНЯМ 10 КЛАСІВ

В українській школі 10 клас – це такий собі “проміжний рік” між випускними 9 та 11, і, фактично, останній клас навчання (коли діти вивчають усі 19 предметів у розкладі). Адже у випускному 11 класі життя бере своє і, фактично, весь рік діти вивчають 3–4 основних предмети, потрібних для складання ЗНО. Там починається справжній марафон підготовки, але в 10-му класі ще панує відносна тиша. Відповідно, якщо наступного року дитина повернеться в Україну і вступить у школу за віком у випускний клас, фактично, вона потрапить на річний курс підготовки до ЗНО й має всі шанси скласти його добре.

Натомість у більшості європейських державних шкіл старша школа, з успіхів якої складаються підсумкові оцінки в атестат, починається саме з 10 класу. Заходити туди треба доволі підготовленим і вмотивованим.

У Європі, на відміну від України, закінчити лише базову школу вважається нормою, а до 12 класу “доходить” менше половини школярів. Можливо, тепер батькам стане зрозуміло, чому їм перед початком навчального року пропонували віддати дитину, що закінчила 9 клас, знову до 9 класу – насправді це була гарна порада, яка робилася з турботою і розумінням. Бо так у дитини був би принаймні рік, щоб вивчити мову й підготуватися до марафону старшої школи.

Ті з батьків, які з якихось причин не дослухались до цієї поради й наполягли на 10 класі, напевне, уже зараз бачать, що навчання дитини, м’яко кажучи, просідає, порівнюючи із загальною програмою. Але цей рік усе ще можна використати як підготовчий і, не здобувши атестаційних оцінок наприкінці року (або отримавши лише за декілька предметів), наступного року знову піти в 10 клас – тепер уже “по-справжньому”, зі знанням мови, уявленням про програму і з оцінками.

УЧНЯМ 11 КЛАСІВ

Більшість українських випускників цього навчального року свій вибір зробили ще у вересні й додати тут можна небагато. Частина школярів на початку навчального року повернулася в Україну – для того, щоби довчитися рік, отримати український атестат і якомога краще скласти ЗНО, потрібне для вступу в українські ЗВО. Інша частина ризикнула українською освітою, залишившись у Європі й спробувавши отримати європейський атестат. Проте, цих учнів ще не можна називати випускниками, адже європейська освіта складає 12 років.

Можемо додати дві речі:

  1. згідно з інформацією на сьогодні, ЗНО в цьому році, як і в минулому, буде проходити у вигляді національного мультитесту, що складатиметься з двох блоків, які міститимуть обов’язкові та додаткові предмети. Тобто це один великий іспит замість трьох – й одна загальна оцінка;
  2. не всі пам’ятають, що оцінка ЗНО або НМТ потрібна лише у випадку, якщо дитина планує вступати в заклад вищої освіти в Україні. Отримання шкільного атестата не передбачає обов’язкової здачі ЗНО: якщо випускнику просто потрібен атестат про закінчення школи, він може скласти іспити у своєму закладі освіти (у порівняно “домашній” атмосфері), а не в спеціалізованому центрі, і здати їх своїм рідним вчителям, а не невблаганній електронній системі. Знову-таки, ми майже впевнені, що МОН буде змушене врегулювати проблему неможливості для “сімейників” і онлайн-учнів прибути до школи для складання очних іспитів.

Після закінчення школи українські випускники потрапляють у цікавий квест: за кордоном десь можна вступати після 11 класу, а десь – ні й треба довчитися рік у коледжі, але при вступі результати ЗНО не потрібні.

Зате іноземні виші вимагають на високому рівні знання мови й загалом навчання там виглядає складнішим у порівнянні з українськими ЗВО. В Україні ж потрібні результати ЗНО, але можна сміливо передбачити, що українські виші найближчими роками будуть поступливі, як ніколи, адже студентів їм бракуватиме.

Зоя Звиняцьківська, спеціально для “Нової української школи”

Фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos

Публікація підготовлена за підтримки Представництва “Фонду Фрідріха Науманна за Свободу” в Україні. “Фонд Фрідріха Науманна за Свободу” – фонд ліберальної політики, що сприяє зміцненню свободи та гідності людини в усіх сферах суспільства. Детальніше за покликанням.

Матеріали за темою

Обговорення