Теми статті: PISA, вчителям, українська мова, читання
24 Серпня 2024
11 790
0
“А можна я загуглю?”, “Я не розумію, про що і як мені писати” – такі фрази часто чують вчителі-філологи, коли дають учням творче завдання. Діти не знають, із чого почати текст, як скомпонувати думки або знайти аргументи на підтвердження тези, коли пишуть есе.
Учителі пов’язують цю проблему з тим, що зараз учні мало читають і віддають перевагу гаджетам, а не книжкам. Їм бракує навичок, щоб аналізувати тексти, шукати головну думку твору чи його частини. Усе це свідчить, що в дітей є труднощі із читацькою грамотністю, яка й передбачає вміння працювати з текстами. Нагадаємо, за даними PISA-2022, у розвитку читацької грамотності наші 15-річні підлітки відстають від своїх однолітків із країн ОЕСР на два з половиною роки.
Як навчити дітей писати [читаймо – висловлювати свої думки на папері, розуміти прочитане, структурувати текст], упродовж чотирьох днів вчилися 50 освітян та освітянок у межах тренінгів “Національного проєкту: пишемо есе”, який організувала ГО “Смарт освіта” за підтримки партнерів. У 2024–2025 навчальному році вчителі-учасники використовуватимуть матеріали проєкту, щоби поліпшити навички письма учнівства.
Редакція “Нової української школи” відвідала один із днів тренінгу, тож у матеріалі ділимося:
Редакція “НУШ” поспілкувалася з декількома учасницями тренінгу “Національного проєкту: пишемо есе” про те:
Відповіді освітянок дуже схожі, попри те, що вони працюють з учнями різного віку (всі учасники та учасниці тренінгу викладають у школах українську мову та українську літературу).
“Я помітила, що сучасні діти вміють сприймати інформацію, але не можуть її відтворити чи створити з нуля щось нове, – додає Ганна Валігура, вчителька Чернівецького багатопрофільного ліцею для обдарованих дітей (у закладі вчаться учні, починаючи із 7 класу). – А навчити дітей писати есе дуже важко. Бо вони не люблять і не хочуть писати взагалі, а есе потребує ретельної підготовки.
Часто вони пишуть есе короткими реченнями, не можуть сформулювати власну думку – чи через брак словникового запасу, чи небажання або невміння. Якщо в класі з 30 учнів є 2–3 дитини, які можуть створити гарне есе, це дуже добре”.
Як розповідає Ганна Валігура, зараз у календарно-тематичному плануванні не так багато творчих робіт, щоб відточувати з дітьми навички письма. Вчителька намагається раз на тиждень дати на початку уроку творче завдання, аби діти писали щось упродовж 5–10 хвилин. Утім, це спричиняє супротив учнів.
А зараз, в епоху гаджетів та штучного інтелекту, у дітей є спокуса списати готовий твір чи бодай порадитися із чатом GPT, як його написати (думаємо, це не найгірший варіант співпраці учнів із ШІ, гірше – якщо списують повністю згенерований твір).
Тобто діти мають труднощі з виконанням творчих завдань, але, за словами освітянок, чимало проблем виникає саме з написанням есе.
Нагадаємо, в есе має бути:
За спостереженнями учителів-учасників тренінгу, працюючи з есе, найчастіше в учнів і учениць виникають такі складнощі:
Попри ці труднощі, учителі й учительки однаково хочуть навчити дітей писати класні есе. Адже вміння формулювати свої думки, відрізняти судження від фактів розвиватиме в них критичне мислення, зрештою, вчитиме відсіювати фейки й шукати правду.
Тож освітяни намагаються вигадувати креативні завдання, щоб мотивувати учнів до письма й читання.
“Я вчу дітей відчувати радість від того, що вони вміють долати бар’єри, що будь-яку думку, яку вони висловлять в есе, я сприймаю, навіть якщо вона відмінна від моєї, – каже Тетяна Потапова. – Якось я запропонувала креативне завдання: написати оголошення для OLX і продати гантелі. Я дивувалася, як учні продумували все до дрібниць – від фото до опису товару. Ми написали оголошення колективно й таки продали гантелі.
Що цікаво, коли учні шукали фото людей з еталонними тілами, щоб додати їх в оголошення, у них вийшло написати есе про важливість спорту. Тому я намагаюся і далі шукати якісь ключики, щоб невимушено зацікавити дітей навчанням”.
Освітянки пояснюють, що учні впізнають рядки й цитують вірші повністю, якщо знають їх. Якщо ні, можуть почитати при нагоді самі, щоби бути в темі з однокласниками.
Під час тренінгу в межах “Національного проєкту: пишемо есе” вчительки й вчителі мали багато творчих завдань. Це допомагало їм максимально зануритися в процес написання есе та “прокачати” навички письма. Коли освітяни вчитимуть учнів писати есе, то зможуть ділитися власним досвідом і труднощами, які в них виникали.
Деякі вправи, які виконували учасники та учасниці тренінгу, стосувалися пошуку ідей для майбутнього есе. Але так чи так ці завдання тренували навички письма.
Ділимося добіркою вправ, які допоможуть знайти ідеї для есе, а також “розписати” учнів (деякі з них можна знайти на сайті “Національного проєкту: пишемо есе”).
💡Важливо! Нехай учні виконують ці вправи в окремому зошиті чи блокноті. Не треба читати учнівські роботи та оцінювати їх.
1. Вільне письмо.
Учні мають писати безперервно впродовж 1–3 хвилин (максимум 5) на певну тему, наприклад, “Творчість”. Треба описати все, що спадає їм на думку, не замислюючись, правильно це чи ні.
Другий варіант цієї вправи передбачає, що учні можуть вести щоденник і писати в ньому все, що хочуть, упродовж 10–15 хвилин. Цю вправу можна практикувати двічі на тиждень.
2. 10 запитань.
Учням треба придумати 10 запитань на певну тему. Це може бути та сама тема, до якої учні виконували вправу “Вільне письмо”. Такий підхід допомагає просувати думку далі та знайти стартову точку для есе.
3. Пишемо з одного слова.
Треба обрати будь-який іменник, наприклад, “школа”, “друзі” абощо. Можна обрати слово, дотичне до теми уроку.
Нехай учні напишуть його зверху сторінки, а далі безперервно пишуть 10 хвилин про будь-що. Ця вправа допоможе їм здолати страх, щоби почати писати.
4. Список із певної теми.
У цій вправі треба написати швидкий список ідей, слів тощо з теми, наприклад, чим учень/учениця пишається. Далі виділити із цього списку те, про що учням хочеться розповісти найбільше. Наостанок – зробити запис у нотатнику на цю тему.
5. “Три по три”.
Учні обирають цікаву для них тему, а далі 3 хвилини пишуть про неї стільки фраз, скільки встигнуть. Кожна фраза має складатися з трьох слів.
6. Історія імені.
Учні мають написати в нотатнику своє ім’я, а далі описати історію про те, як його отримали, що в ньому подобається, а що ні.
7. Спостереження.
Учням треба описувати один і той же об’єкт із різних ракурсів та повертатися до нього декілька разів. Наприклад, учитель/-ка може поставити в класі парасольку та попросити описати її вигляд. Наступного дня нехай учні опишуть функціонал парасольки.
8. Пишемо про літературу.
Учитель/-ка має двічі прочитати учням вірш чи коротку історію, які мають навіяти дітям певні думки про прочитане. Після другого прочитання діти починають писати. Але не треба диктувати ніяких інструкцій, про що саме писати, усе – на розсуд учнів.
💡Описані вправи не стосуються безпосередньої роботи над есе. Це радше етап підготовки до його створення. Якщо учні виконуватимуть такі завдання регулярно, вони здолають свій страх, про що ж писати. А також виливатимуть на папір те, про що бояться сказати вголос.
Так чи так такі короткі письмові вправи будуть ніби маленькими тренуваннями перед важливим змаганням – написанням есе.
Цікаві завдання для розвитку навичок письма можна знайти в інших матеріалах на нашому сайті, зокрема:
Крім цього, вправи для розвитку читацької грамотності є в посібнику “PISA: читацька грамотність” та “Національному звіті за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022″.
Інна Лиховид, “Нова українська школа”
Титульне фото: авторка – Марія Брикимова, ГО “Смарт освіта”, Київська гімназія східних мов № 1
Фото в тексті з тренінгу: Артем Галкін, ГО “Смарт освіта”
Текст створений у межах навчання вчителів “Національного проєкту: пишемо есе”, яке відбувається за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”.
Проєкт реалізується ГО “Смарт Освіта” в межах Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст проєкту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.
Обговорення