32 990
0
У межах проєкту щодо підтримки в навчанні дітей з особливими освітніми потребами сайт “Нова українська школа” та ГО “Смарт освіта” в партнерстві з Міжнародним фондом “Відродження” провели онлайн-семінар, присвячений нюансам роботи з дітьми, які мають розлад гіперактивності та дефіциту уваги.
Розібратися з особливостями діагнозу та методиками роботи освітянам допомагав Євгеній Суковський, СЕО центру соціалізації та розвитку Чутливий Простір (Львів), психолог, МА корекційної освіти, автор книжки “Гіперактивний Розлад із Дефіцитом уваги в дітей. Порадник для батьків: питання та відповіді про причини, наслідки, методи допомоги”.
Читайте в статті про:
Синдром дефіциту уваги та гіперактивність (СДУГ) нині поширене поняття, але не всі дорослі (і батьки, і вчителі) глибинно розуміють, що така дитина потребує допомоги не менше, ніж діти з іншими особливими освітніми потребами.
Проте часто вона не має жодних візуально помітних порушень, і її поведінка сприймається як особливість характеру чи недостатність виховання. Тоді як насправді, гіперактивність зумовлена фізіологічно – порушенням функціонування ланцюгового зв’язку між лобовою часткою кори головного мозку та базальними гангліями, які беруть участь у здійсненні вищої нервової діяльності, зокрема процесах мислення, вираження емоцій та навчанні.
Отже, дитина не має змоги впливати на власну поведінку лише своїм бажанням. Вона потребує поведінкової допомоги, а іноді й медикаментозної корекції.
Діти з ГРДУ (ще одне позначення гіперактивності – гіперактивний розлад та дефіцит уваги) відрізняються підвищеною імпульсивністю, порушенням уваги та зниженням здатності до самоконтролю. Це вважається таким самим розладом розвитку, як і інші.
Проте варто пам’ятати, що встановлення будь-якого діагнозу – прерогатива медиків, а не вчителів, вихователів, батьків чи навіть працівників ІРЦ. Оскільки порушення – біологічно зумовлений розлад імпульсного контролю, то виявити його можуть лише медпрацівники відповідного фаху (найчастіше – психіатри).
З іншого боку, вчителі першими можуть звернути увагу на особливості поведінки дитини. Адже СДУГ частіше діагностується в початковій школі, аніж у дошкільних закладах. Справа в тому, що ознаки гіперактивності є в багатьох дітей дошкільного віку і є варіантом вікової норми. Тоді як у початкових класах по закінченні періоду адаптації дитина починає розвивати навички самоконтролю та уважності. На цьому етапі вчитель може помітити складнощі в деяких учнів
Складнощі можуть виражатися в:
Якщо говорити про дітей 6–7 років, які мають СДУГ, то рівень уважності та самоконтролю в них на 30% менший, ніж у нормотипових однолітків (тобто перебуває на рівні п’ятирічної дитини). Проте це не означатиме, що за кілька років дитина зі СДУГ зможе надолужити цю різницю. Адже це порушення здатності до самоконтролю обумовлене фізіологічно.
Вторинними ускладненнями гіперактивності для дітей (а також їхніх батьків) є:
На сьогодні діти з ГРДУ складають до 8% усіх дітей свого віку, дівчат і хлопців із таким діагнозом приблизно порівну. Усі вони потребують підтримки та допомоги в корекції своєї поведінки та аби стати успішними в подальшому навчанні та житті загалом.
Насамперед, дорослим варто розібратися з особливостями діагнозу та зрозуміти, які процеси відбуваються в мозку дитини зі СДУГ, щоби чітко відрізняти особистість дитини від її поведінки та працювати з нею без зайвого емоційного навантаження. Обов’язково треба пам’ятати про підтримку та вчасне відновлення власного емоційного ресурсу, від якого залежатиме успіх комунікації із дитиною та дитячим колективом загалом.
Як свідчить практика, критика та покарання в роботі з гіперактивними дітьми не лише не приносять користі, але й можуть призводити до негативних наслідків у довготривалій перспективі. Тож учителям потрібно змінити своє ставлення до такого учня. Як і для більшості інших емоційно-психологічних порушень, тут немає “чарівної таблетки” та чіткого алгоритму дій, оскільки кожен випадок – індивідуальний. Проте є загальні принципи роботи з дітьми, які мають гіперактивний розлад.
Так, ці діти потребують:
Змінити своє ставлення до дитини, навіть в умовах роботи з класом у 25–30 учнів, непросто, але можливо. Наприклад, якщо:
Педагогу потрібно пам’ятати, що саме він або вона, надто в початкових класах, формує думку дитини про себе, а також колективне ставлення до кожного члена групи. Тобто прямо впливає на формування самооцінки кожної дитини. У роботі з дітьми зі СДУГ учитель може додати особисте ставлення у формулювання похвали (“пишаюся, як тобі вдається”), що дасть змогу дитині відчувати свою цінність і прагнути до більших результатів та більшої похвали.
У перспективі це дасть можливість працювати над корекцією поведінки, зменшуючи кількість проявів небажаної поведінки не критичними зауваженнями, а навпаки, похвалою в тих випадках, коли поведінка не суперечить загальним нормам.
Зауваження та навіть покарання допускаються, але повинні відбуватися лише в тому випадку, коли вчитель перебуває в збалансованому, впевненому та спокійному емоційному стані.
Діти зі СДУГ також мають проблеми із формуванням навичок спілкування – як індивідуальних, так і в групі. Тож учителю варто долучати дитину до групових активностей та комунікації, а також приділяти увагу індивідуальному спілкуванню з нею в межах навчання.
Практики, про які йдеться в цьому розділі, застосовуються не лише для дітей з ООП, але й показують ефективність у роботі з дитячим колективом загалом, особливо молодшого шкільного віку.
Під час уроку рекомендується дотримуватися таких принципів:
Для дитини з гіперактивністю має бути розроблена система спеціальних заохочень та, за необхідності, покарань. За бажану поведінку можна “нагороджувати” балами, за які вона отримуватиме певні привілеї в школі чи вдома (цукерка, яблуко, додатковий відпочинок, перегляд мультфільму тощо). Натомість, як покарання ці бали можуть “згоряти”.
Для людини зі СДУГ, а особливо для дитини, важлива чітка та зрозуміла організація робочого простору – розміщення в класі так, щоби чинники відполікання були мінімізовані (наприклад, за партою ближче до вчителя, щоби не відволікатися на однокласників, що сидять попереду). Також потрібні меблі, що відповідають віковим та індивідуальним особливостям, календар та годинник, щоби дитина розуміла, що й коли відбувається. Обов’язковим є чіткий план діяльності, дотримання часових обмежень тощо.
Кожна дитина – індивідуальна навіть тоді, коли має встановлений діагноз. Тож учителю доводиться шукати особливий підхід. Проте дитина своєю поведінкою та реакціями на дії інших дає нам чимало підказок щодо методик, які спрацьовують, варто лише розплющити очі – і ми їх побачимо.
Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – Nomadsoul1, Depositphotos
Публікація підготовлено за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.
Обговорення