Чи достатньо попросити новачка сказати про себе декілька слів перед класом? Які прийоми допоможуть дитині легше влитися в колектив і чи варто залучати до процесу батьків?
“Нова українська школа” публікує добірку порад про те, на що треба звернути увагу, коли у вас у класі новачок.
ПОРАДИ ПСИХОЛОГИНІ
Тетяна Романова:
Новий колектив – це завжди стресова ситуація для дитини. Але варто розуміти, що колектив – жива система, яка постійно розвивається. У її формуванні беруть участь і учні, і класний керівник, і вчителі, і батьки. Коли приходить новий учень – це означає, що вся система буде змінюватися. Тому не тільки учня треба готувати до нового колективу, а й колектив до нового учня.
Чого не варто робити вчителю:
- Просити встати й розказати щось про себе. Варто зустрітися з дитиною та її батьками заздалегідь і розпитати про зацікавлення нового учня / учениці. Потім запитати: “Коли ми зайдемо до класу, хочеш сам / сама про себе розказати чи я розкажу те, що знаю?” (проговорити весь текст і уточнити деталі. Наприклад: “Чи можу я сказати класу, що ти – майбутній баскетболіст? Чи ти ще чимось займаєшся?”). Розповідати про дитину (чи дати їй таку можливість) варто, коли вона заходить до класу, бо тоді всі звертають на неї увагу – можна цим скористатися.
- Звертати зайву увагу, навіть якщо дуже хочеться підкреслити якісь переваги. Наприклад, якщо хтось не може розв’язати задачу, а новенький зробив це, не можна казати: “Він нещодавно прийшов, а вже так добре розв’язує задачі з нової теми. Будьте, як він”. Не можна протиставляти новенького класу. Треба шукати спільне.
- Одразу викликати до дошки навіть розв’язати легке завдання. Адже звідки вчитель знає, що дитина не розгубиться в стресовій ситуації? Потрібно дати кілька тижнів на адаптацію. Нормально, коли дитина в перший період ніяк себе не проявляє, тримається осторонь і хоче залишатися непомітною.
- Казати, з ким дружити, а з ким – ні. Звісно, вчителю хочеться вберегти новачка від труднощів і порадити дружити з найкращими. Але може бути, що дитині ця група не підійде. І хтозна, на що вчитель спирається, коли радить? Не дружи, бо погано вчиться? Це не дуже конструктивна порада. Дитина сама вибирає, як і вибирають її.
ПОРАДИ ЗАКОРДОННИХ ВИДАНЬ
- Цікавтесь. Запитайте, чим цікавиться дитина, яка частина шкільного дня їй подобається найбільше і представте дитину однокласникам, які мають такі ж або схожі вподобання.
- Покажіть новому учню / учениці школу: де розміщені гардероб, вбиральня, кабінет медпрацівника й директора та інші важливі місця. Це додасть легкості новачку, а вам – можливість для ближчого знайомства.
- Залучіть інших учнів до інтеграції. Якщо у вас у класі є іменні речі (папки, фотографії з підписами), попросіть учнів допомогти додати ім’я новачка у всі такі місця.
- Ознайомте з загальноприйнятими правилами. Розкажіть новому учню / учениці про всі візуальні сигнали, які ви використовуєте в класі, а також виділіть час, щоби показати улюблені пісеньки класу та історії. Запитайте, чи хоче дитина додати до вашого списку власні улюблені пісні.
- Опишіть свої очікування й почуття. Навіть якщо ви ніколи не змінювали місто чи школу – кожен має в житті історію, коли почувався новеньким. Поставте собі запитання: “Якщо я був / була би новеньким / новенькою в класі, що б я хотів / хотіла би дізнатися про правила школи і класу, очікування, культуру й історію, які б допомогли мені почуватися легше, цінніше й більш успішно?”.
- Зіграйте в дженгу. Складіть запитання (наприклад, про вподобання, позитивні відчуття і “факти про мене”), пронумеруйте їх. Так само пронумеруйте бруски Дженги. Витягуючи бруски, учні будуть відповідати на запитання і краще пізнавати одне одного.
- Однокласник-помічник. Якщо є можливість – посадіть нового учня / ученицю з тим, хто допоможе їй / йому адаптуватися. Така відповідальність може бути не всім до вподоби, тому пропозицію потрібно обговорити заздалегідь. Зате, якщо добре підібрати напарника / напарницю – новий учень / учениця швидко почуватиметься в новій школі комфортно.
Уточнення від Тетяни Романової: Це гарна порада, якщо вчитель добре знає клас і в класу гарна атмосфера (а це повністю залежить від класного керівника). Добре попросити стати таким провідником дитину, яка сама була новенькою й зайняла хорошу позицію в колективі.
- Дайте завдання. Якщо здається, що новачок хоче заповзти під парту, – варто попросити його чи її допомогти з роботою в класі. Це допоможе відволіктися, а заодно – додасть відчуття власної цінності. Наприклад, новачок може допомогти роздати лабораторне обладнання чи зібрати учнівські роботи.
- Пам’ятайте про батьків. Переконайтеся, що сім’я нового учня / учениці отримала доступ до інформації, якою ви вже ділилися із сім’ями інших учнів.
- Лист батькам. Після першого дня новачка у вашому класі, дайте їй / йому лист і попросіть передати батькам. У цьому листі вчитель / вчителька представляється, розповідає про перший день у школі, про що учні говорили в групах, описує, як можна з нею / ним зв’язатися (всі способи). Такий лист – дрібниця, але показує батькам, що діти були під наглядом, що на них звернули увагу й що вчитель допоможе їм добре адаптуватися в школі.
За матеріалами:
Надія Швадчак, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – Wavebreakmedia, Depositphotos
Обговорення