Теми статті: вчителям, директорам, ресурс педагога
16 Червня 2021
4 849
0
Третя в цьому році онлайн-толока EdCamp Ukraine була присвячена одразу двом питанням – освіті в галузі прав людини та емоційній стійкості в нових реаліях, пов’язаних з епідеміологічною ситуацією та глобальним карантином.
Спікери, серед яких були відомі правозахисники і знані американські психотерапевти, говорили про:
Права людини часто плутають із правами та обов’язками громадянина, хоча це різні речі, що мають різне походження, пояснює тренерка Всеукраїнської освітньої програми “Розуміємо права людини”, експертка ОБСЄ з прав людини, координаторка освітніх програм Української Гельсінської спілки з прав людини Олександра Козорог.
Обов’язки виникають тоді, коли ми отримуємо соціальну роль – учитель, учень, батьки, громадянин держави тощо. За невиконання цих обов’язків передбачена відповідальність, яка регулюється соціумом. Натомість, права людини ми отримуємо за фактом народження людини, тож вони – невід’ємні.
Наприклад, коли учень не виконав домашнє завдання (обов’язок), він за це відповідає (може отримати двійку). Проте не можна як покарання обмежити його в пересуванні школою чи принизити гідність.
Освіта в галузі прав людини, яка спрямована на розвиток людини, зміцнення прав і свобод та формування активного громадянського суспільства, здатного до самозахисту, потребує системного підходу, впевнений директор Освітнього дому прав людини, консультант, викладач, тренер у сфері прав людини, громадянської освіти Сергій Буров.
Освітній процес не має швидкого результату – це довгостроковий проєкт, який у віддаленій перспективі дає змогу людині захищати свої права, свободи та інтереси. Отже, важливо, аби кожен отримав доступ до освіти з прав людини. І забезпечити це має держава, зважаючи на релігійні та світоглядні концепції своїх громадян.
Права людини, упевнений експерт, тримаються на трьох китах:
Рішення зазвичай ухвалює більшість. І якщо нам здається, що в якомусь питанні ми належимо до більшості, то колись обов’язково станеться ситуація, коли ми опинимося в меншості, і за нас будуть вирішувати. Тому механізм прав людини, вважає голова правління Центру громадянських свобод Олександра Матвійчук, штучно вмонтований у сучасну модель демократії, аби захистити меншість від свавілля та помилок більшості.
До прикладу, люди інвалідністю, які пересуваються на кріслах колісних: з одного боку, можна запропонувати помістити їх у спеціальні заклади, де буде відповідний медичний догляд. Проте, з іншого, таке рішення прямо порушує їхні права на свободу пересування. Тож альтернатива – зробити середовище безбар’єрним для кожного. Дивитися на світ через оптику прав людини – це дивитися через призму інклюзії в широкому розумінні, вважає фахівчиня.
Олександра Матвійчук звертає увагу також на два основні міфи, пов’язані з правами людини:
Права людини, на думку координатора освітніх програм Amnesty International Ukraine Володимира Селіваненка не забезпечує виключно держава: їхнє дотримання та захист багато в чому залежать і від самої людини. Активна громадянська позиція кожного та бажання щось змінювати лежать в основі розвиненого громадянського суспільства. І формування громадянських компетентностей починається в школі. Від учителя залежить, чи будуть діти вмотивовані вивчати права людини та емоційно включеними в цей процес.
Для ефективного засвоєння матеріалу в царині прав людини фахівець рекомендує користуватися методиками, що:
В ідеальній системі цінностей контролювати дотримання прав людини повинна держава та її офіційні інституції, у тому числі навчальні заклади, коли йдеться про школярів, переконана Олександра Козорог. Проте збої в системі можуть виникати на всіх рівнях.
Але навчальний заклад може й повинен починати роботу в цьому напрямі з трьох простих кроків:
До онлайн-толоки цього разу долучилися Джой Міллер (США, Іллінойс, Піорія), головна виконавча директорка в Joy Miller & Associates, що спеціалізується на психологічних консультаціях та послугах для оздоровлення й ведення здорового способу життя; та психотерапевт Брайан Робінсон (США, Північна Кароліна, Ешвілл). На сесії ішлося про здатність витримувати фізичні та емоційні навантаження.
Covid19 кардинально змінив картину світу, додавши до щоденних стресів фізичну роз’єднаність людей. Освітяни, як ніхто інший, відчули на собі вплив пандемії, що змусила їх у короткі терміни вибудовувати наново весь освітній процес.
Стійкість для людини – це вміння відсторонитися від негативу, повернутися до відчуття балансу. Нині, зважаючи на постійний стрес, у якому ми перебуваємо, до цього поняття додалося і вміння віднаходити баланс через використання свого попереднього досвіту та пошук нових опор.
Нейробіологія визначає спільні риси людей, які мають високий ступінь стійкості:
Кілька простих вправ, аби виховувати в собі стійкість:
Наша увага притягується до нових тригерів ще до того, як ми встигли завершити попередні думки чи переживання. Це перевантажує мозок і негативно впливає на емоційний стан. Інструкторка з практик уважності Інна Лужецька запропонувала дві нескладні вправи, що допомагають завершити попередній мисленевий процес і швидко налаштуватися на відпочинок.
Загальні рекомендації до вправ:
Прикрийте очі або розфокусуйте погляд. Варто перевірити, чи рівномірне розподілення ваги тіла. Аби воно не завалювалося, можна погойдатися і знайти баланс. Зважайте, що стопи – це центр, який тримає тіло. Вага має бути розподілена всією їхньою поверхнею. Дихаємо, як завжди, але увагу концентруємо на видиху як на процесі завершення відпускання.
Уявімо, що повітря виходить не лише через ніс, а через усю поверхню тіла. Спочатку це буде передня поверхня: видихаємо обличчям, грудьми, животом, передньою поверхнею стегон, рук за порядком. Далі одночасно видихаємо всією передньою поверхнею, усіма цими зонами одночасно. Так само пропрацьовуємо задню поверхню, бокові, верхню (уявіть, який би вигляд мало ваше тіло, якби його фотографували зверху. Що би там було? Маківка, може, верхня поверхня плечей), нижня (стопи, пучки пальців рук)?).
Наступний крок – дихаємо циклами по шість видихів кожною з цих поверхонь. Задіяною в такому видиху має бути одразу вся поверхня. Робимо три таких підходи й завершуємо вправу більш глибоким повільним вдихом та повним видихом.
Вважається однією з найбільш дієвих практик для відновлення ресурсності. Вона навчає завершувати справи на всіх рівнях, працює на відновлення внутрішнього балансу та розчищає місце для нових ідей.
Під час виконання треба відслідковувати тілесні відчуття, думки та почуття на момент їхнього завершення. Кожну таку думку потрібно відпустити словом “пішло”.
Заплющуємо очі. Починаємо з дихання, бо воно є вже завершеним процесом, який завжди можна відслідкувати, де би ми не були. Отже, зосереджуємося: вдих – початок, видих – завершення, на яке ми кажемо “пішло”. Робимо кілька таких видихів.
Далі переходимо до відчуттів у тілі, концентруємо увагу на кожному, відслідковуємо його завершення і проводжаємо словом “пішло”. Переходимо до думок і фокусуємося на кожній. Проводжаємо нашим “чарівним словом”. Тут неважливо зберігати певний ритм, тільки спостерігати. Якщо маєте одночасно кілька думок чи відчуттів, оберіть одне, потім пропрацюйте наступне.
Закінчуємо глибоким вдихом та видихом через рот.
Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Фото надано EdCamp Ukraine
Онлайн-толока EdCamp Ukraine: для розуму і серця – формат подій задля оперативної підтримки і висвітлення тем, що хвилють учительство, учнівство й батьківство. Програма кожної толоки містить компоненти і “для розуму”, і “для серця”: м’які навички на щодень, інструментальні поради від практиків і практикинь, відверті бесіди з відомими людьми.
Проєкт відбувається за підтримки Громадської служба миру – GIZ Україна.
Обговорення