Теми статті: батькам, НУШ, педагогіка партнерства
16 Червня 2024
12 143
0
У початковій школі дитина починає досліджувати, за якими правилами живе суспільство. Вона вчиться керувати своїми поведінковими реакціями, робити вибір, спілкуватися як з однолітками, так і з іншими дорослими…
Водночас шкільна наука навіть у першому класі – доволі серйозна справа, каже Оксана Онопрієнко, завідувачка відділу початкової освіти імені О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України, координаторка проєкту ГО “СТЕМ ОСВІТА УКРАЇНА”. Тож, щоби полегшити дитині її перші кроки в школі та знизити рівень стресу, батькам варто як слід підготувати її до навчання. Але… Не перестаратися!
Що саме має знати дитина перед тим, як йти в перший клас, та як не перевантажити й не знищити бажання вчитися? Про це редакція “НУШ” поговорила з пані Оксаною, а також вчительками початкових класів Тетяною Бондаренко і Валерією Гуковою та психологинею Наталією Гриценко.
З матеріалу для батьків майбутніх першокласників ви дізнаєтеся:
Часом батьки майбутніх першокласників вдаються до двох крайнощів – “все або нічого”. Хтось готує дитину до школи так, що їй потім нудно на уроках, а хтось дотримується позиції “в школі й так усього навчать”, розповідає Тетяна Бондаренко, вчителька початкових класів.
“Але школа – це ж не просто букви, приклади, задачі… Це перша сходинка самостійного життя, де дитина свідомо проходить соціалізацію. Тому підготовка до школи має бути, але це комплексне завдання, яке охоплює різні аспекти розвитку дитини”, – акцентує вчителька.
Завдяки підготовці дитина простіше адаптується до нових умов, розвине потрібні для навчання навички та знизить рівень стресу, підтверджує психологиня Наталія Гриценко. Але, за її словами, цей процес має містити:
“Завдання батьків – навчити дітей жити в цьому світі та вміти собі допомогти. І тут ми говоримо про життєві компетенції та навички. Тому саме на цьому батьки мають сфокусувати свою увагу під час підготовки дитини до школи.
Для цього варто відповісти на просте питання – “Яким чи якою я хочу бачити свою дитину в 1 класі?” Відповідь окреслить для вас вектори руху й необхідних змін”, – додає психологиня.
Батькам варто пам’ятати, що кожна дитина унікальна й має свій темп розвитку. Головне – створити комфортні умови для цього, радить Оксана Онопрієнко.
Математика
Для простішого засвоєння математики в 1 класі, пані Оксана радить батькам:
А наступні запитання допоможуть вам додатково пересвідчитися в готовності дитини до вивчення математики в першому класі (узагальнений перелік на основі попереднього списку):
Це допоможе виявити наявні математичні навички й готовність дитини до початку навчання в школі.
“Такі навички можна розвивати не лише під час організованих занять, а повсякчас спілкуючись із дитиною на прогулянці, у подорожі, у побутових ситуаціях удома”, – каже Оксана.
Валерія Гукова, вчителька початкових класів, теж радить виконувати з дітьми прості задачі в побутових ситуаціях. Коли, наприклад, ви приносите дитині тарілку з фруктами, попросіть її порахувати, скільки всього фруктів лежить на тарілці. Такий процес навчання буде цікавим та практичним для дитини.
Читання
Валерія Гукова також радить звернути увагу на базове розуміння дитиною літер. За її словами, батькам було б добре потурбуватися про те, щоб дитина вміла їх розрізняти.
“Аби дитина краще запам’ятовувала літери, можна використовувати метод асоціацій та залучати дрібну моторику, наприклад, викладати літери з кубиків чи ліпити їх із пластиліну, розмальовувати тощо. Подбайте і про візуальне підкріплення, щоб дитина не забувала вивчене. Для цього в кімнаті можна розмістити дошку з вивченими літерами, щоб регулярно їх повторювати”, – пояснює Валерія.
Але пам’ятайте, не варто вимагати від дитини читати цілі слова чи речення, тримати ручку, писати – усього цього навчать вчителі.
Під час підготовки батькам важливо пропонувати дитині варіанти вибору і відслідковувати, як вона себе почуває під час виконання того чи того завдання, акцентує вчителька.
“Але кожна дитина розвивається індивідуально, тому не потрібно порівнювати її з іншими. Найголовніше – це створити для неї сприятливу атмосферу, де вона буде почувати себе впевнено й де їй буде цікаво пізнавати нове”, – радить учителька.
1. Вміння спілкуватися та співпрацювати
Батьки мають розвивати в дитини навички спілкування, як-от активне слухання, висловлення своїх думок та почуттів, розвʼязання конфліктів, продовжує Тетяна Бондаренко.
2. “Самообслуговування”
Варто навчити дитину виконувати прості побутові завдання, наприклад, прибирати за собою іграшки, складати свої речі, самостійно одягатися та роздягатися, застібати ґудзики, зав’язувати шнурки.
Допоможіть дитині навчитися збирати шкільний рюкзак, підбирати одяг на завтра. Це дає майбутнім першокласникам/цям відчуття безпеки, впевненості та знижує рівень тривоги. Водночас дайте можливість самостійно ухвалювати рішення та робити вибір, радить вчителька.
3. Розуміти та дотримуватися правил гігієни
Навчіть дитину мити руки, чистити зуби, користуватися туалетом.
4. Дрібна моторика
Розвивайте дрібну моторику рук за допомогою малювання, ліплення, ігор із дрібними предметами. Це допоможе їй згодом вчитися писати та виконувати інші шкільні завдання, каже Тетяна.
5. Емоційна регуляція
Важливо навчити дитину розпізнавати та розуміти свої емоції.
Наприклад, Валерія Гукова пропонує ознайомити дітей із колесом емоцій та їхньою градацією за силою відчуттів.
Це допоможе розвивати розуміння, що є різні ступені тої чи тої емоції, відповідно дитина краще зможе зрозуміти свій стан. Для цього можна зробити роздруківки у вигляді термометра й час від часу просити дитину зображати на його шкалі емоцію та силу, наскільки вона її відчуває.
6. Спорт та збалансоване харчування
Заохочуйте дитину до активних ігор, занять спортом, танців. Це допоможе їй розвивати координацію рухів, витривалість та силу, каже Тетяна Бондаренко. Фізична активність та збалансоване харчування впливає і на загальний стан дитини та її здатність до навчання.
“Наголошу, якщо дитина не володітиме якоюсь із вищеперерахованих навичок, але вона може дослухатися до інструкцій дорослих, то вчителі зможуть цього навчити. Це не є чимось непоправним. Головне, щоб дитина вміла вільно висловлюватися та говорила про свої потреби й відчуття”, – додає Валерія.
Моральна підготовка дитини до школи потребує уваги, терпіння та підтримки, а також креативного підходу, каже психологиня Наталія Гриценко. Насамперед важливо створити в дитини позитивне уявлення про школу, розвивати впевненість у собі, підтримувати емоційно.
Це, за її словами, можна зробити завдяки маленьким крокам:
Чого НЕ ВАРТО РОБИТИ під час підготовки до школи, щоб не створювати зайвого стресу та забезпечити успішну адаптацію до шкільного життя [пряма мова психологині]:
“Майте на увазі, що ви для своєї дитини – батьки, підтримка, довіра, а не вчитель чи тренер.
Не сплутуйте ролі, щоб не втратити емоційний звʼязок, який є в кожної дитини з її батьками.
Завдання вчителів – навчити дитину, помандрувати з нею у світ знань. А мандрувати можна тоді, коли є засіб для подорожі, тобто певний фундамент – цікавість, довіра, комунікація, резильєнтність і відсутність страху зробити помилку. Саме про цей фундамент батьки мають подбати до навчання в школі. Допомагайте дитині, коли це необхідно, але не контролюйте кожен її крок. Дозвольте робити помилки й вчитися на них”, – додає Наталія Гриценко.
Не ускладнюйте та памʼятайте – “спокійні батьки – спокійна дитина”! Успіхів та насолоди від процесу!
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне фото:shutterstock.com
Обговорення