Теми статті: батькам, вчителям, директорам, закордонний досвід
29 Жовтня 2024
4 856
0
У цій школі учні без проблем можуть підійти до вчителя, сісти поруч, поговорити й наприкінці розмови обійнятися. А під час тематичних днів, приурочених до певних свят та подій (як-от Чемпіонат світу з футболу-2024), і діти, і педагоги приходять до закладу у відповідному одязі, наприклад, у формі улюбленої футбольної команди.
Саме така атмосфера панує в одній із початкових шкіл німецького міста Шрамберг, що в Баден-Вюртемберзі. Своїми цікавими спостереженнями за час роботи в цьому закладі з “Новою українською школою” поділилася Анастасія Шкурко, яка працювала там як Кіnderbetreuerin – помічниця по догляду за дітьми (так-так, у німецьких школах це окрема штатна одиниця).
Так, вона допомогала іншим вчителям під час уроків, наглядала за дітьми під час перерв та прогулянок на свіжому повітрі, координувала роботу учнів у групах подовженого дня.
“Новій українській школі” Анастасія розповіла про:
Далі – пряма мова Анастасії Шкурко.
1. Плакати з правилами поведінки.
У школі, де я працюю [Berneckschule Schramberg – ред.], у кожному класному кабінеті та на коридорах розміщені плакати з правилами поведінки. У класах це має вигляд своєрідного “договору” між школою та дітьми, де учні ставлять свої підписи. Правила діти складають разом із вчителями. Вони можуть бути, наприклад, такі:
У коридорі також є правила, але вони адресовані учням від адміністрації школи та директора. У них йдеться насамперед про місію закладу:
“Ми різноманітна школа. Ми всі різні й це добре. Ми тут для вас, щоб допомогти. Ми поважаємо вас, супроводжуємо в навчанні, залишаємося в русі, слідкуємо за вашим здоров’ям, зростаємо разом. Ми – Шрамберг (місто, у якому розташована школа) завтрашнього дня”.
Ці слова закріплюються підписом директора закладу.
2. Місця для демонстрації учнівської творчості.
У кожному класі є поролонова настінна дошка з прикріпленими дитячими роботами. Учнівську творчість розміщують буквально у всіх куточках школи. А ще учні мають шафи з індивідуальними відділеннями, де зберігають картини й творче приладдя. А місце для зошитів і книжок завжди знайдеться під учнівською партою. Дещо залишається в школі, щоб даремно не носити додому.
3. Коробки з навушниками та поролоновими подушками.
Навушники потрібні дітям, які не можуть зосередитися на виконанні роботи через сторонні звуки. Поролонові подушки беруть для зручності, коли діти сідають у коло на підлозі й обговорюють якесь завдання.
4. Робочий куточок для самостійної роботи.
У кожному класі є окремий куточок, де зібрані три папки для самостійної роботи учнівства:
5. Шкільні парти та дошки.
Розташування класних парт або хаотичне, або у формі квадратів (дві парти приставляються одна до одної, утворюючи форму квадрата). Другий варіант зручний для командної роботи.
Дошка має регулятор висоти: за потреби її опускають до рівня дітей чи підіймають до рівня дорослого. Якщо відчинити обидві її частини – там буде інтерактивна дошка.
6. Таблички із чергуванням.
Види чергувань зазвичай однакові, тому в кожному класі ви знайдете картинки “(ім’я) відповідальний за дошку”, “(ім’я) – за гардероб”, “(ім’я) – за чистоту підлоги”, “(ім’я) – за умивальник” тощо. Такі таблички висять на видному місці та мають простір для прищепок з іменами учнівства. Хто відповідальний за чистоту умивальника – навпроти тієї таблички буде прищепка.
Звісно, це не означає, що учні миють підлогу в класах чи щось на кшталт цього. Вони просто підтримують порядок біля свого робочого місця та в класі. У такий спосіб їх навчають брати відповідальність за свої дії.
7. Таблички з днями народження учнівства.
Їх творчо оформлюють діти та вчителі, а потім вивішують на видне місце, аби кожен знав, коли й кого вітати зі святом.
8. Куточки для відпочинку.
Тут є все необхідне: пуфи, лавки, настільні ігри, книжки, подушки та навіть ковдри! На перерві чи після виконання складної навчальної роботи дітям дозволяють трохи подрімати.
Також у кожному класі є місця для сортування сміття (зазвичай це окремі контейнери для пластику, паперу та залишкового сміття).
9. Вчителі використовують картинки для фіксації поведінки.
Кожній картинці відповідає певна оцінка:
Протягом дня на них кріпляться прищіпки з іменами учнівства. Наприклад, якщо хтось із дітей заважав іншим на математиці, прищіпка з його іменем може кріпитися на хмару з грозою та дощем. Якщо учень допомагав сусідові чи сусідці на перерві – прищіпка кріпиться на веселку. На останньому уроці класний керівник оцінює ситуацію та обговорює її з дітьми.
10. Прозора банка.
Туди діти можуть (не) анонімно кидати листи з побажаннями або скаргами. Вчитель збирає їх, читає, а потім вирішує, як діяти.
11. Інструменти для привернення уваги.
Вчителі часто використовують маленький дзвіночок, свисток чи музичний трикутник у своїй роботі. У випадку, коли діти шумлять і не чують вчителя, останні починають плескати й відбивати знайомі для дітей ритми. Учні це підхоплюють, перемикають увагу та заспокоюються.
12. Коло для обговорень.
Як це виглядало в школі, де я працювала: у центрі класу лежить круглий килим із назвами місяців і пір року, навколо нього стоять парти й стільці. Саме там обговорюють проблеми, пропозиції, грають у розвивальні ігри, говорять про спільно прочитані книжки, а також проводять заняття з релігії та психологічні хвилинки.
Наприклад, часто вчителі проводять з учнями гру для проговорення емоцій, де вони, залежно від свого емоційного стану, можуть обирати такі картки:
13. Діти працюють у групах за назвами кольорів (жовті, сині, зелені, червоні, помаранчеві).
Парти й лавки мають стікери відповідного кольору, тому діти сідають лише на свої місця.
14. Назва та символ класу – тварина.
Звичні для нас 1-й “А” чи 2-й “Б” можна почути рідко в школі, де я працювала. Зазвичай класи мають назву обраної тварини. Наприклад, класи “леви”, “лисиці”, “зебри”, “дракони” тощо. Кожному живому чи вигаданому звіру дається характеристика, визначаються його сильні та слабкі сторони. Діти про це пам’ятають, тому символ класу – це сила класу.
Малюнком тварини прикрашений не лише кабінет, а і його двері – це щоб не загубитися шкільними коридорами. Декоруванням займаються як діти, так і вчителі. А фотографії учнів в образах їхнього символу нерідко можна знайти на дверях кабінету.
15. Дружні контакти між дітьми й дорослими.
Учень без проблем може підійти до вчителя/ки, сісти поруч, поговорити й наприкінці розмови обійнятися. Ніхто не забороняє учням бавитися, бігати й стрибати, адже за порядком частіше наглядають не вчителі, а окремі працівники по догляду за дітьми. Вони допомагають під час обідньої перерви, слідкують за учнями на вулиці, у групах подовженого дня тощо.
До речі, у школі є соціальний працівник, який допомагає дітям розвʼязувати їхні психологічні й не тільки проблеми. Будь-хто може підійти й поділитися тим, що турбує. Я не раз спостерігала картину: соціальний працівник і хтось з учнів сидять на сходах шкільного подвір’я та обговорюють якусь тему.
16. Тематичні дні, приурочені до свят чи інших подій.
Наприклад, у “піжамний понеділок” учні та вчителі приходять до школи в піжамах. На “день Гаррі Поттера” кожен одягає або приносить магічні атрибути. А під час Чемпіонату світу з футболу-2024 можна було прийти у формі команди, за яку вболіваєш. Звісно, не обходилося без обговорень матчів і ставок.
17. Дорослі – на одному рівні.
Прикладом є велика шкільна аудиторія, де відпочивають, готують і їдять разом директор, адміністрація, учителі та практиканти.
До речі, про практикантів. Їх там дуже багато, що є великим плюсом як для школи, так і для самих “стажерів”.
Звісно, ми не можемо просто копіювати досвід іноземних шкіл, але є багато цікавих практик, які ми можемо адаптувати до своїх умов та користуватися.
Анастасія Шкурко, Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне ілюстративне фото: grundschule-tennenbron.de
Обговорення