Професійний розвиток вчителів: як це відбувається у Фінляндії

Вчитель – це одна із найбільш затребуваних професій у Фінляндії. Щоб стати студентом закладу вищої педагогічної освіти, треба бути готовим до серйозної конкуренції – близько 10-ти людей на місце.

Усі майбутні вчителі повинні мати ступінь магістра. Але вже в школі педагоги мають широку автономію в розробці власних практик, виборі навчальних матеріалів та інструментів оцінювання. Фінські вчителі не знають, що таке шкільні інспекції, а також мають багато свободи у підвищенні кваліфікації.

“Нова українська школа” підготувала основні тези про це за результатами тренінгу із розбудови потенціалу ІППО в межах проекту “Фінська підтримка реформи української школи”, що фінансується Міністерством закордонних справ Фінляндії і Європейською комісією.

ВИКЛИКИ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ У ФІНЛЯНДІЇ

На рівні учня:

  • підтримка благополуччя учнів і залучення їх до навчання;
  • методична підтримка процесів активного навчання;
  • реагування на потреби окремих учнів;
  • інтеграція формувального та підсумкового оцінювання.

На рівні класу:

  • інклюзія та викладання в мультикультурних класах;
  • наголос на опануванні компетентностями 21-го століття;
  • створення та використання різноманітних видів освітнього середовища.

На рівні школи:

  • розроблення та планування освітньої програми у групах і нетворкінг;
  • практики оцінювання, удосконалення планування;
  • використання цифрових інструментів для викладання та адміністрування.

Безперервна освіта вчителів здійснюється за допомогою програм підвищення кваліфікації вчителів і директорів, проектів, що реалізуються на базі школи, проектів міжнародного співробітництва і національних дослідницьких програм.

Кожного навчального року три дні вчитель має присвятити продовженню навчання. Через національне агентство з питань освіти уряд щороку виділяє на систему підвищення кваліфікації вчителів 20 мільйонів євро. Школи мають власний бюджет для підвищення кваліфікації вчителів.

Курси підвищення кваліфікації вчителів організовують місцеві муніципалітети, університети, літні університети, спеціалізовані установи/провідні академії, приватні компанії.

Щороку відбувається відкритий конкурс на отримання фінансування від Національного агентства з питань освіти для підвищення кваліфікації вчителів. Учасниками конкурсу можуть бути як державні навчальні заклади, так і приватні компанії та неурядові організації.

ПРИКЛАДИ ПРОГРАМ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ:

  • короткострокові (6-8 освітніх кредитів) і довгострокові (25-60 освітніх кредитів) курси та проекти у співпраці з усіма факультетами університетів;
  • рання та дошкільна педагогіка;
  • предмети (мови і наука) та їхня дидактика;
  • спеціалізована освіта (поведінкові розлади, діагностичні труднощі в навчанні тощо);
  • тренінги для директорів шкіл з питань лідерства, наставництво для директорів;
  • екологічна педагогіка;
  • мультикультурна освіта у школі;
  • ІКТ (педагогічне використання ІКТ, ІКТ як освітнє середовище, використання соціальних мереж у навчанні).

ШЛЯХИ НАВЧАННЯ

  • Навчання на робочому місці – 50-70% форм навчання.
  • Консультація, коучинг, знайомство з публікаціями, дискусії з колегами, нетворкінг – 15-25%;
  • Формальне навчання: курси, програми – 10-25%.

Приклад навчальної програми:

(6 кредитів = 6 місяців; 1 кредит = 27 годин праці)

  • 2 дні очного навчання кожного місяця;
  • лекції та рефлексивні семінари, робота у групах (кооперативне навчання);
  • в інтервалах між очними зустрічами – як індивідуальна рефлексія, так і робота в групах в освітньому веб-середовищі;
  • журнал з питань професійного зростання/розвитку та самооцінювання;
  • література;
  • проект професійного розвитку (у практичній і письмовій формі): поєднує в собі теорію та практику, має бути корисним як для учня, так і для освітнього середовища.

Ольга Головіна, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – pressmaster, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення