Теми статті: PISA, батькам, вчителям, директорам, дистанційна освіта, закордонний досвід
30 Червня 2020
16 678
0
747 вчителів та 246 директорів шкіл із 28 країн взяли участь в опитуванні PISA про освітні виклики, що кинула пандемія.
Про актуальні освітні потреби і проблеми, про пріоритети, які спровокувала розставити пандемія, йдеться в посібнику “Шкільне навчання перерване, шкільне навчання переосмислене. Як пандемія Covid-19 змінює освіту”.
“Нова українська школа” зробила короткий огляд думок вчителів та директорів шкіл і навела відсоткові співвідношення думок респондентів про співпрацю під час дистанційного навчання, отримані знання, стратегії навчання та підтримку.
Читайте також “15 порад для шкіл і влади, як підготуватися до другої хвилі пандемії. Дослідження PISA”
78% управлінців, які брали участь в опитуванні, вважають, що освітні телеуроки під час дистанційного навчання допомогли забезпечити безперервну освіту для учнів. Натомість, тільки 50% вчителів та директорів вважають так само.
Попри це, 68% вчителів та директорів вважають, що вчителям вдалося вичитати всю навчальну програму або її більшість для майже всіх учнів під час дистанційного навчання. А от посадові особи оцінювали цей показник у середньому в 43%.
Думки управлінців і директорів з учителями також розбігаються щодо того, чи можна визначити ефективність дистанційної освіти. Тоді як половина вищих посадових осіб вважають, що неможливо оцінити ефективність, лише 18% вчителів і директорів шкіл поділяють цю думку.
А ще 51% представників шкіл вважають, що дистанційно учні навчалися менше, ніж мали б у школі. І тільки 39% управлінців вважають так само. Також представникам шкіл і управлінцям запропонували оцінити, чи вчителі вміють брати участь у педагогічних мережах, які існують для професійного розвитку, чи діляться досвідом з іншими вчителями.
80% управлінців повідомили, що вчителі брали участь у таких мережах і 50% вчителів та керівників шкіл сказали так само. Також 80% управлінців впевнені, що вчителі мають доступ до інструментів, які дозволяють їм обмінюватися знаннями з іншими вчителями в межах країни. І тільки 64% учителів та директорів шкіл думають так само.
Близько 23% представників шкіл вважають, що стратегія роботи, яку розробив уряд, працює за схемою “зверху вниз”. Натомість, 70% повідомили, що співпрацювали з урядом. Близько 28% повідомили, що співпрацювали і з урядом, і з батьками.
Деякі респонденти повідомили, що мали конфлікти з вчителями (21%), батьками (25%) або між урядом і школами (18%) під час дистанційного навчання. Більше 62% повідомили, що комунікація була добре організована між усіма, і 82% сказали, що всі зробили все можливе, щоб допомогти організувати дистанційне навчання.
Респондентам запропонували оцінити кількість навчальних днів, виключаючи вихідні та святкові дні, коли учні не могли відвідувати школу. За словами вчителів, учні провели в середньому близько 30-50 навчальних днів удома. Деякі заявили, що для того, аби надолужити пропущені дні, працюватимуть з дітьми влітку або збільшать робочий день чи тиждень.
Близько 87% респондентів вказали, що учні отримують знання і завдання безпосередньо від своїх вчителів, 50% вчителів вказали, роблять це самі та за допомогою інших засобів. Найбільш поширеними ресурсами під час дистанційного навчання виявилися онлайн-інструкції, навчальні ресурси та навчальні пакети з друкованими ресурсами і освітнім телебаченням.
Незважаючи на різноманітність ресурсів, які вчителі використовували, аби забезпечити безперервність освіти, багато учнів не мали доступу до дистанційного навчання під час карантину. За оцінками респондентів, близько 75% учнів навчалися дистанційно.
Більшість вчителів і директорів шкіл повідомили, що дистанційне навчання було добре сплановано й виконано. Натомість, 18% вважають його хаотичним, і майже 48% повідомили, що багато імпровізували. Також 17% заявили, що учні мали більше навантаження онлайн, ніж офлайн, а 51% сказали, що менше.
Думки респондентів розділилися щодо того, чи відрізнялася стратегія дистанційного навчання від того, що зазвичай відбувається в школі. Близько 30% вказали, що це було схоже, 47% вказали, що основна увага приділялася меншій кількості предметів, ніж зазвичай.
А от 21% вказали, що увага приділялася залученню студентів, але не академічному навчанню. Водночас, кожен п’ятий вчитель вказав, що керівники не пропонували їм можливості для професійного розвитку протягом дистанційного навчання.
Директорів та вчителів запитали про стратегії відкриття шкіл. 45% відповіли, що хочуть і будуть сприяти тому, аби всі школи відкрили в один день, 37% вважають, що краще це робити в різні дати, випускаючи різні рівні освіти, 40% вважає, що треба випускати почергово, залежно від класів. У 14% випадків школи відкриватимуться в різні дати, залежності від місця розташування.
Після відкриття шкіл відвідуваність не буде обов’язковою у 23% випадків, в 43% випадків це буде обов’язково, за винятком учнів, які мають хворих членів сім’ї. В одному з трьох випадків (34%) відвідуваність буде обов’язковою для всіх.
63% респондентів кажуть, що учні мають відвідувати школи позмінно, 51% підтримуюмують повне повернення учнів. І 44% вважають найкращою гібридну модель навчання: індивідуальне й дистанційне навчання разом.
Здебільшого вчителі не мають або не бачили посібників, виданих урядом, в яких визначені умови для відкриття шкіл. Однак плани для відкриття шкіл містять заходи, які усуватимуть прогалини в навчанні для всіх учнів. Зокрема, для учнів із соціально-вразливих сімей, учнів, які не могли отримати доступ до дистанційного навчання, учнів, які ризикують повернутися до попереднього класу, і які спустились на нижчий рівень.
Також повинні бути положення, де йтиметься про благополуччя учнів. Зокрема, про те, що треба оцінити стан їхнього психічного здоров’я і надавати їм консультації та допомогу тим, хто стали жертвами насильства в сім’ї.
Хоча 46% вчителів вказали, що знають про існування планів коригування навчальної програми, 23% не будуть цього робити. 50% ще не знають, чи будуть коригувати навчальну програму, і тільки 27% дотримуватимуться плану.
Також у плані повторного відкриття шкіл йдеться про навчання й консультування вчителів та керівників шкіл. Але тільки один із двох (40%) учителів і директорів планує час для навчання вечорами, вихідним або влітку. І 28% не розглядали такі розширення під час навчання.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – pahis.ukr.net, Depositphotos
Обговорення