Теми статті: аналітика, вчителям, директорам, закон про освіту, НУШ, розʼяснення
18 Червня 2024
38 311
0
Міністерство освіти і науки України запропонувало на громадське обговорення низку змін до Типової освітньої програми для 5–9-х класів. Зауваження та пропозиції щодо проєкту змін можна надсилати можна до 20 червня на пошту [email protected].
Наприкінці минулого тижня в МОН дали роз’яснення про основні зміни в проєкті. Як зазначили в міністерстві, “головна мета запропонованих змін – зробити типову освітню програму більш гнучкою для впровадження різноманітних навчальних планів, варіативних інтегрованих курсів або навчальних предметів чи їхнього комбінування”. Такі зміни мають, зокрема, сприяти подоланню освітніх втрат.
Редакція “Нової української школи” виокремила топ-5 нововведень і спробувала прокоментувати їх для вчительської й батьківської спільнот.
Чинна Типова освітня програма визначає поняття “резерв” як різницю між рекомендованою та мінімальною кількістю навчальних годин у кожній освітній галузі.
Наприклад, у 5 класі рекомендована кількість годин у математичній галузі – 5, мінімальна – 4. Резерв – 1 година. Аби перерозподілити цю 1 годину, скажімо, на природничу галузь, треба до мінімуму скоротити години з математики.
У новому проєкті Типової освітньої програми є поняття “Години навчального навантаження для перерозподілу в межах максимального показника між обов’язковими освітніми компонентами / для вибіркових освітніх компонентів / проведення індивідуальних консультацій, групових занять та проєктної діяльності”. Це, власне, і є те, що в чинній програмі називається резервом годин. Ці години в проєкті визначені в таких кількостях:
Важливо, що загальна кількість годин на тиждень, що фінансують із бюджету, ніяк не змінилася:
Загальнорічна кількість на тиждень навчальних
годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи) |
5 клас | 6 клас | 7 клас | 8 клас | 9 клас |
---|---|---|---|---|---|
Чинна Типова програма | 31 | 34 | 35 | 36 | 36 |
Проєкт нової Типової програми | 31 | 34 | 35 | 36 | 36 |
Тобто МОН пропонує залишити загальну гранично допустиму й фінансовану з бюджету кількість годин тією самою, але дає змогу розподіляти їх гнучкіше. Не треба буде зменшувати навантаження з математики до мінімуму, аби додати годину “з перерозподілу” до природничої галузі. Можна брати будь-яке значення між мінімальним і максимальним.
Поняття “рекомендованої кількості годин”, наявне в чинній програмі, у проєкті відсутнє – саме це і спричиняє його різночитання.
Громадянська та історична галузь | 5 клас | 6 клас | 7 клас | 8 клас | 9 клас | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
R | Min | Max | R | Min | Max | R | Min | Max | R | Min | Max | R | Min | Max | ||
Чинна Типова програма | На тиждень | 1 | 1 | 2 | 2 | 1,5 | 3 | 2 | 1,5 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 |
На рік | 35 | 35 | 70 | 70 | 52,5 | 105 | 70 | 52,5 | 105 | 105 | 70 | 105 | 105 | 70 | 105 | |
Проєкт оновленої Типової програми | На тиждень | 1,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 3 | 3 | 3,5 | 3,5 | |||||
На рік | 52,5 | 87,5 | 87,5 | 105 | 87,5 | 87,5 | 105 | 105 | 122,5 | 122,5 |
* R – рекомендоване навантаження
Min – мінімальне навантаження
Max – максимальне навантаження
Отже, діти зможуть вивчати предмети, пов’язані з історією та громадянською освітою, мінімум:
Обізнаність в історичних процесах є інструментом опору екзистенційній загрозі з боку росії. Тож така зміна видається редакції “НУШ” цілком доречною. Що більше діти знають про історичні процеси, то краще.
Насамперед педагоги схвильовані зменшенням кількості годин на українську й зарубіжну літератури в Типовому навчальному плані.
Дійсно, картина розподілу годин у проєкті, порівнюючи із чинною програмою, змінилася.
На пів години менше виділили й для іноземної мови у 8–9-х класах.
Однак слід звернути увагу: у проєкті оновленої програми йдеться про мінімальну кількість, а в чинній – про рекомендовану кількість годин на тиждень [нагадуємо, що поняття “рекомендованої кількості годин” в оновленому проєкті відсутнє].
Ба більше, у чинній програмі мінімальна й максимальна кількість годин для окремих предметів узагалі не вказані – є лише загальні години на освітню галузь. Натомість у проєкті чітко прописані мінімальні й максимальні години на кожен предмет.
Навчальні предмети | Кількість годин на тиждень із розрахунку мінімального навчального навантаження | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Проєкт оновленої Типової освітньої програми | 5 клас | 6 клас | 7 клас | 8 клас | 9 клас | |
Українська мова | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Українська література | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1 | 1 | |
Зарубіжна література | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Іноземна мова | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3 | 3 | |
Разом по галузі | 10 | 10 | 9 | 8 | 8 |
Натомість у чинній програмі визначено лише рекомендовану кількість годин. Це означає, що в реальності в конкретному закладі освіти зарубіжну літературу, наприклад, і зараз викладають не 1,5, а одну годину на тиждень.
Водночас зауважимо: сумарна кількість мінімальних і максимальних годин разом по освітній мовно-літературній галузі не змінилася.
5 клас | 6 клас | 7 клас | 8 клас | 9 клас | |
---|---|---|---|---|---|
Чинна програма | 10/13 | 10/13 | 9/12 | 8/12 | 8/12 |
Проєкт оновленої програми | 10/13 | 10/13 | 9/12 | 8/12 | 8/12 |
Півтори години української й одна година зарубіжної літератури на тиждень – це не суворий припис.
Побоювання вчителів, утім, зрозумілі: фіксація в Типовій програмі мінімальних годин на викладання певного предмета – це реальна підстава для адміністрації скоротити ці годити,
Однак мета змін із боку МОН, як здається, не в цьому, адже такі рішення однаково будуть ухвалювати на рівні школи.
За бажання школа може збільшити кількість годин до максимальної в межах галузі, тобто “розкидати” по 3 години, наприклад, на іноземну мову й літератури в 5–7-х класах і по 4 години – у 8–9-х. Якщо, скажімо, у якомусь класі освітні втрати з літератури більші, ніж із мов, то ці години цілком можна переспрямувати на літератури. Саме в цьому сенс збільшення гнучкості навчального плану.
Крім того, принагідно нагадаємо, що читацька грамотність ≠ “начитаності”. Докладніше про це – у нашому матеріалі “Що означає “бути компетентним читачем””.
У проєкті Типового навчального плану визначено кількість годин на міжгалузеві інтегровані курси. Це вибірковий освітній компонент, який можна впровадити через перерозподіл навчальних годин з інших освітніх галузей.
Міжгалузеві інтегровані курси | 5 клас | 6 клас | 7 клас | 8 клас | 9 клас | |
---|---|---|---|---|---|---|
Мовно-літературна | Драматургія і театр | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Мистецька | ||||||
Математична | STEM | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Природнича | ||||||
Технологічна | ||||||
Технологічна | Робототехніка | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Інформатична | ||||||
Соціальна та здоровʼязбережувальна | Безпековий практикум | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Громадянська та історична | ||||||
Соціальна та здоровʼязбережувальна | Курси соціального, емоційного та етичного спрямування | 0,5 | 0,5 | |||
Громадянська та історична | ||||||
Години навчального навантаження для перерозподілу в межах максимального показника між обов’язковими освітніми компонентами / для вибіркових освітніх компонентів / проведення індивідуальних консультацій, групових занять та проєктної діяльності | 7 | 7,5 | 5,5 | 5 | 4 |
Натомість чинний Типовий навчальний план для 5–9-х класів шкіл із навчанням українською мовою (додаток 3 до Типової освітньої програми) дає лише орієнтовний перелік міжгалузевих інтегрованих курсів, без вказання годин. У чинному плані є примітка: “Кількість навчальних годин на вивчення міжгалузевих інтегрованих курсів визначає заклад освіти з урахуванням навчального навантаження, визначеного на відповідні навчальні предмети”. Визначення годин у проєкті покликане допомогти педрадам із плануванням навчального навантаження з таких курсів.
Крім того, інтегровані курси в межах певної освітньої галузі (наприклад, інтегрований мовно-літературний курс) в оновленому проєкті чітко співвідносяться з окремими предметами й відповідають їм за кількістю годин.
Наприклад:
Така структура полегшує усвідомлення розподілу годин, а отже, і планування такого розподілу в конкретному закладі освіти.
У додатку 5 (с. 20–27) є перелік модельних програм для 5–9-х класів. Наразі таблиця містить 71 позицію (це лише назви програм без вказівок авторських колективів).
З неї вилучено неактуальні курси, пов’язані з російською мовою, натомість додані модельні програми з кримськотатарської мови для 5–6-х, 7–9-х та 5–9-х класів. Додавання програм із кримськотатарської до переліку – ще один крок, який документально закріплює наміри України щодо не лише політичної, але й культурної реінтеграції Криму.
Курси, пов’язані з молдовською мовою, змінили назву: це зумовлено тим, що у 2023 році Молдова офіційно визнала державною мовою румунську.
Такий список програм – це свого роду допоміжний навігатор, який дає змогу усвідомлювати загальну картину, обирати між інтегрованими курсами й окремими предметами тощо.
Крім того, у розділі 5 і в додатку 6 визначені рекомендації й вимоги до структури модельної програми як такої. Важливим доповненням є й опис інструментарію оцінювання, якого немає в чинній програмі (розділ 7, с. 7–8).
Як бачимо, скорочення годин насправді не відбулося: максимальна оплачувана з бюджету кількість навчальних годин на тиждень залишилася незмінною, однак за пропонованого підходу школам буде легше перерозподіляти години на конкретні потреби учнівства.
Ірина Пасько, аналітикиня сайту “Нова українська школа”
Титульне фото: stock.adobe.com
Цей матеріал був представлений ГО “Смарт освіта” в рамках Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Обговорення