Напишіть нам

Всі теми

Що тут не так і як діяти: мама зібрала гроші на чайник у школі, дитина не здала – їй заборонили пити воду з нього

В освітянських фейсбук-групах обговорюють ситуацію, що в одній українській школі мама зібрала гроші на електрочайник для класу. Батьки однієї учениці не здали гроші, через що вчителька забороняла школярці пити воду з цього чайника.

Ми попросили співзасновницю громадського об’єднання “Батьки SOS” Альону Парфьонову розібрати цей випадок. Нижче подаємо роз’яснення, що тут не так із погляду закону та як діяти батькам у подібній ситуації.

ЩО ТУТ НЕ ТАК

Мені не вкладається в голові, як доросла людина, вчитель, може так вчинити щодо дитини. Але за суттю порушень:

1. Перше, на що варто звернути увагу, – це наказ МОН від 15.08.2016 року №974, яким затверджено Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України. Пункт 14: “У будівлях закладів та установ не дозволяється: використовувати електроплитки, кип’ятильники, електрочайники, газові плити тощо для приготування їжі, за винятком спеціально обладнаних приміщень”. Тобто, вчителька, яка дозволила батькам принести цей чайник, однозначно порушила ці правила, хоча щороку підписувала наказ про правила пожежної безпеки.

Мати, яка вирішила принести чайник у школу, зайнялась самоуправством. Бо школа – це комунальний заклад, а не власність мами. Хазяйнувити й вирішувати, що саме купувати та приносити в школу – батьки однозначно не можуть.

2. Другий момент, на який варто звернути увагу, – це збір готівкових коштів у школі. Така собі примусова благодійність. Те, що суми благодійних внесків не можуть бути готівковим збором та ще й у визначеній сумі – це очевидно. Школа має свій спецрахунок, і за бажанням батьки особисто (не через так званого “казначея класу”) та з визначенням цільового внеску через банк можуть перерахувати будь-яку фінансову допомогу.

3. Про цькування – учителька чи то свідомо, чи через будь-які інші обставини порушила наказ МОН 25.12.2006 №844 “Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми”, в якому дуже чітко визначено що:

“Жорстоке поводження з дітьми в школі, виховній установі з боку вчителів, вихователів щодо дітей виявляється у наступному:

  • приниженнях, постановці в куток;
  • битті;
  • роздяганні дитини перед іншими як способу покарання;
  • нагадуванні при класному колективі про недоліки дитини, особливості сім’ї, сімейні події, про які вчителю стало відомо;
  • непосильній праці;
  • ігноруванні фізичних потреб дитини (заборона піти до туалету);
  • існуванні “любимчиків” та “паріїв”;
  • підвищеному тоні, крику, необґрунтованих, неадекватних оцінках;
  • суворій дисципліні, яка тримається на страху, а не на інтересі до навчання;
  • авторитаризмі, вимогах без пояснень;
  • недоцільних вимогах до зовнішнього вигляду дитини (зачіски, форми) і застосуванні дій щодо його покращання – підстригання власноруч, зняття прикрас, відбір мобільних телефонів тощо;
  • розбещенні”.

ЯК ДІЯТИ

Якщо батьки стикаються з такими ситуація неправомірної вимоги готівкових грошей ще й із явними ознаками порушення чинного законодавства:

  • Насамперед варто звернутися до керівництва закладу. Адже часто адміністрація закладу не підтримує таку самодіяльність, але не знає, що в окремому класі є такий випадок. Керівник закладу однозначно проведе роз’яснювальну роботу з колективом для уникнення надалі таких конфліктів – і щодо збору готівкових коштів, і щодо порушення вимог чинного законодавства, і щодо самоуправства батьків, але головне – припинять цькування дитини. Я би радила не лише говорити, але й реєструвати заяву.
  • Якщо адміністрація закладу не відреагує належно – треба звертатися (з копією заяви та відповіді адміністрації) до управління / департаменту освіти.
  • Якщо вирішення ситуації лише загострює конфлікт – це вже буде мати ознаки булінгу, і тоді варто звернутись із заявою до освітнього омбудсмена. Але впевнена, що 90% конфліктів будуть вирішені через втручання адміністрації закладу.

“Нова українська школа”

Титульне фото: автор – LumenSt, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення