Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Сковорода в Canva, Instagram, коміксах і ребусах: добірка легких та цікавих вправ для уроків

3 грудня – день народження українського філософа й педагога Григорія Сковороди. Його вважають одним із найосвіченіших людей XVIII століття та ставлять поруч із такими філософами як Сократ, Спіноза та Конфуцій. Минулого року до 300-річчя письменника “Нова українська школа” зібрала 33 найцікавіші факти про “неспійманого світом”, а цьогоріч пропонуємо добірку методичних ідей, які ви можете використати з учнями на уроках.

У новому матеріалі читайте:

  • як створити урок про Сковороду, використовуючи лише Canva;
  • ребуси й інтерактивні вправи про письменника;
  • як зашифрувати афоризми філософа в емоджі 😁;
  • покрокова інструкція зі створення уроку “Інстаписьменник”.

ГІПСТЕР, НЕФОРМАЛ, ДАУНШИФТЕР – ЗАЧІПКИ Й ЗАВДАННЯ НА ПОЧАТОК УРОКУ

1. “Уявімо собі фільм, у якому Григорій Сковорода раптом опиняється в наших часах – скажімо, просто посеред платформи на якійсь зі станцій київського метра”, – починає свою передмову до книжки “Григорій Сковорода. Найкраще” український письменник Андрій Любка. У цьому коротенькому тексті він називає Сковороду низкою цікавих і, на перший погляд, не притаманних філософу слів, зокрема:

  • гіпстером,
  • неформалом,
  • дауншифтером,
  • давінчіанцем.

Саме з такої зачіпки радить почати урок педагогічна дизайнерка Дарина Куц.

2.Рекомендую на початку уроку спробувати застосунок Genial. В інтерактивному додатку запропонуйте учням створити макет інстаграм-профілю Григорія Сковороди. Готовий профіль буде фінальним результатом уроку – учні наповнюватимуть макет упродовж виконання всіх вправ. У цьому ж додатку за допомогою інтерактивних елементів можна зашити ігри та вправи для знайомства з біографією філософа”, – додає авторка курсу “Insta письменники” Катерина Процько.

3. А ще урок можна почати з інтерактивної інфографіки про Сковороду – підготуйте для учнів заздалегідь різні правдиві та неправдиві факти про Григорія Сковороду та запропонуйте, працюючи в групах, розділити ці факти на два стовпці.

Факти учні можуть знати або ж можуть лише здогадуватися про них. Також вони можуть їх розподіляти до комірок, спираючись на свій досвід чи певні стереотипи. У середині уроку вони зможуть перевірити свої знання чи свою інтуїцію. Важливо побачити письменника в новому амплуа”, – акцентує Дарина Куц.

4. Тамара Гарбовська також пропонує подібну вправу, але з використанням платформи Learningapps. Залежно від формату ви можете обрати індивідуальну або групову роботу.

Учні отримують інтерактивну інфографіку із завданням опрацювати в групах одну чи дві іпостасі Сковороди. Опрацьовування матеріалів можна оформлювати на спільній дошці [примітка: аби працювати з документом у Canva, зробіть собі копію] чи слайді або ж створювати окремі плакати кожної групи. Після завершення спільної роботи один представник групи коротко презентує “свого” Григорія Сковороду, розповідаючи, що саме вдалося дізнатися.

Приклад Дарини Куц

Приклад Катерини Процько

“ЯКІ НАЛІПКИ БУЛИ Б У СКОВОРОДИ НА НОУТБУЦІ?”: ВПРАВИ ДЛЯ ПРОДОВЖЕННЯ УРОКУ

Коли всі презентації груп заслухали, учні повертаються до фактів, з якими працювали на початку уроку – переглядають “правдиві” й “неправдиві” твердження й, за потреби, змінюють попереднє розмежування. Окрім цього, можна запропонувати учням пусті стікери, аби кожен із них додав до “правдивих” фактів ту інформацію, яку дізнався із дослідження в групі та із презентації однокласників.

5. Катерина Процько також пропонує переглянути ролик-інфографіку про таємничі та цікаві факти із життя філософа: “Опісля можна поділитися враженнями та обговорити, що запам‘яталося найбільше. У такий спосіб формуємо образ Сковороди через його нетипові та нестандартні погляди на світ”, – додає Катерина.

6. Після цього запропонуйте учням створити невеличкі комікси про Григорія Сковороду. Учні можуть поміркувати про те, яким би був Сковорода сьогодні з огляду на його цінності.

Дайте їм коротку інструкцію-орієнтир:

  • який вигляд мав би філософ (одяг, зачіска тощо)?
  • де б жив, які місця полюбляв би?
  • з якими людьми проводив би час?
  • де б навчався? чим би захоплювався?
  • які наліпки були б на його ноутбуці? чи він узагалі не мав би його?
  • про що писав би? які новаторства були б у його творах?
  • чи користувався б він соцмережами?

ВПРАВИ НА ЗАВЕРШЕННЯ ТА БОНУСНІ ВПРАВИ

7. На завершення попросіть учнів заповнити таблицю “Уявлення-Питання” – там варто написати

  • одне уявлення про Сковороду, яке змінилося в них після цього уроку,
  • та одне запитання про філософа, на яке б вони хотіли отримати відповідь або ж навіть яке хотіли б поставити самому Григорію Сковороді.

Бонусні вправи від Тамари Гарбовської та Катерини Процько:

  • як домашнє завдання, запропонуйте учням створити ребуси про Григорія Сковороду;
  • дослідіть афоризми та поезію філософа, використовуючи Wordwall;
  • створіть емодзі шифр афоризмів Сковороди.

Тренувати інтуїцію та емоційний інтелект можна, розшифровуючи цитати Сковороди у вигляді емоджі-послання або ж створити власну цитату за смайликами й порівняти її з реальною цитатою філософа”, – пропонує Катерина Процько.

  • знайдіть заховані слова;
  • не забудьте про рефлексію. Рефлексуємо, ставлячи лайки Сковороді й пишучи коментар-враження від уроку на сторінці філософа.

Додаткові матеріали:

Що почитати про Сковороду для себе:

  • Леонід Ушкалов “Ловитва невловного птаха: життя Григорія Сковороди”.

Що почитати з дітьми:

  • Леонід Ушкалов “Сковорода від А до Я”.

Катерина Молодик, методистка “Нової української школи”

Титульне фото: Видавництво старого лева

Матеріали за темою

Обговорення