Теми статті: вчителям, директорам, освітнім управлінцям, психологічна допомога, фінансування освіти
4 Липня 2024
3 399
0
Запит на отримання психологічної допомоги під час повномасштабної війни помітно підвищився, зокрема й у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО). Та не всі школи можуть отримати кваліфіковану психологічну допомогу в необхідних обсягах.
Серед причин – низька фінансова мотивація психологів працювати в закладах освіти. Адже чим менше в школі дітей, тим менша ставка, а відповідно й зарплата.
У цьому матеріалі “Нова українська школа” спробувала розібратися, що із системою оплати праці психологів у закладах освіти, та через які ще причини їх може не вистачати.
З цієї статті ви дізнаєтеся:
Як йдеться в результатах дослідження “”Нова українська школа” в 5–6-х класах: виклики впровадження”, яке провела ГО “Смарт освіта”, найбільшу нестачу психологічної підтримки для роботи з учнями відчувають учителі/ки, які викладають у сільських і селищних школах, а також у східному макрорегіоні.
Так, не отримують у школах психологічної допомоги в необхідній кількості:
Мають запит на забезпечення достатньою кількістю шкільних психологів:
Нестачу психологічної підтримки респонденти пов’язували:
Міністерство освіти і науки України у відповідь на запит редакції розповіло, що нестача практичних психологів у закладах загальної середньої освіти виникає через низькі кадровий потенціал та фінансову мотивацію фахівців.
Річ у тому, що кількість ставок психолога в закладі освіти залежить від кількості учнів. Зауважимо, що ставка за 40 годин на тиждень – приблизно 8 000 грн (відповідно до постанови КМУ № 1298).
Виходить, якщо, наприклад, певна кількість учнів виїхала за кордон і почала навчатися в місцевих школах, або ж виїхала в інші регіони України й навчається там, ставки психологів у попередніх школах зменшилися. Тож фахівці змушені шукати інші джерела заробітку.
Як повідомили в МОН, нормативи чисельності введення посад практичних психологів і соціальних педагогів (затверджені в Типових штатних нормативах дошкільних навчальних закладів та Типових штатних нормативах закладів загальної середньої освіти) ускладнюють якісне виконання всього обсягу роботи.
“Міністерство на державному рівні прагне внести зміни до нормативів чисельності практичних психологів і соціальних педагогів. Тобто створити можливість збільшення штатної чисельності для фінансової мотивації психологів та забезпечення ментального здоровʼя учасників освітнього процесу”, – йдеться у відповіді пресслужби МОН.
Пропоновані міністерством зміни передбачали таке збільшення ставок:
“За ініціативи МОН до Міністерства фінансів тричі були направлені відповідні проєкти нормативно-правових актів, але, на жаль, наразі були відхилені через нестачу державного бюджету на ці видатки. Тому на цей час штатні нормативи залишаються затверджені наказом МОН № 1205″, – пояснили в міністерстві.
Тож розподіл ставок психологів і соціальних педагогів у школах виглядає так:
Якщо коротко, то при кількості, наприклад, 150 учнів, ваш практичний психолог у школі отримує 4 000 грн за 0,5 ставки.
“Ми усвідомлюємо важливість роботи фахівців психологічної служби, зокрема, у закладах освіти, особливо в умовах тривалого повномасштабного вторгнення. Наша мета – підтримувати цю сферу та навіть попри обмеженість державного фінансового ресурсу, залучати інші способи фінансування та налагоджувати співпрацю з партнерами”, – додали в пресслужбі міністерства.
Під час круглого столу “Роль шкільної психологічної служби в промоції психічного здоров’я” від ГО “Я І МОЯ ШКОЛА” та міжнародної неурядової гуманітарної організації “IsraAID” учасники виділили – крім фінансування та “кадрового голоду” – ще декілька кластерів таких проблем у роботі шкільних психологів:
Наголосимо, що цей огляд не претендує на вичерпний опис усіх проблем, але пропонує зосередитися на основних групах викликів, які потребують уваги та вирішення.
Аби ефективно впоратися із цими викликами, варто розробити комплексні стратегії. Наприклад, під час круглого столу фахівці запропонували:
“Спільна та злагоджена робота психологів, педагогів, батьків або осіб, які їх замінюють, й адміністрації ЗЗСО є запорукою створення сприятливого середовища для навчання та розвитку всіх дітей”, – йдеться в комюніке вищезгаданого обговорення.
Аби хоч якось компенсувати нестачу психологів, медичним працівникам закладів освіти дали змогу частково надавати психологічну підтримку та допомогу.
Для цього встановили такий механізм: відповідно до постанови № 67, на період воєнного стану медичні працівники закладів освіти можуть пройти навчання та надавати психологічну підтримку для здобувачів освіти. За таких умов для них встановлюється доплата в розмірі 20 % посадового окладу, розповіли в пресслужбі МОН.
Також міністерство пропонує низку інших додаткових ініціатив, на які не передбачено додаткового фінансування.
Нагадаємо, що ГО “Смарт освіта” створила та проводить тренінговий курс “Психосоціальна підтримка для освітян“, де, навчатися можуть не лише вчителі, а і шкільні психологи. Докладніше про курс ми нещодавно писали тут.
Також “Смарт освіта” створила безплатну психологічну платформу-каталог Resilience.help з навчально-методичними ресурсами, інструментами, статтями з психологічної підтримки для освітян, батьків та шкільних психологів. На платформі розміщена й інформація про різні тренінги для освітян та шкільних психологів від “Смарт освіти”. Радимо стежити за оновленнями на сайті.
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – SHVETS production
Обговорення