Теми статті: вчителям, історія, матеріали для уроків, освітнім управлінцям
16 Лютого 2023
46 532
0
Щорічно 20 лютого в Україні відзначають День Героїв Небесної Сотні. У цей день згадують про подвиг учасників Революції гідності 2013–2014 років та вшановують пам’ять загиблих під час протестів.
Революція гідності є однією з наймасштабніших подій у новітній історії України, результатом якої стало повалення режиму проросійського президента Віктора Януковича та відновлення європейського курсу розвитку України. Однак у боротьбі за права людини та громадянина, демократію і свободу українці заплатили високу ціну – 107 загиблих Героїв Небесної Сотні.
Серед них – представники різних професій, віку та статей, які приїхали з різних куточків України й навіть з-за кордону. Наймолодшому із загиблих, Назарієві Войтовичу, було лише 17 років, а найстаршому учаснику Революції гідності Іванові Наконечному – 82 роки.
У день пам’яті про подвиг Героїв вчителі радять говорити з учнями про те, що “ми не маємо права опускати руки тоді, коли їх не опустили ті, хто були до нас”.
У статті “Нової української школи” читайте:
Своїми рекомендаціями та ідеями для уроку поділились Оксана Андрійчук, учителька історії, заступниця директорки ліцею № 11 Звягельскої міської ради (Житомирщина), та Юлія Варламова, вчителька історії, заступниця директора з виховної роботи Петропавлівського ліцею № 2 (Дніпропетровщина).
На уроці чи виховній годині вчителі мають звернути увагу учнів на такі питання:
“Варто акцентувати й на тому, що це були прості люди й насправді від кожного з нас залежить наше майбутнє та майбутнє України. У тому, що ми сьогодні маємо самостійну й незалежну Україну, попри продовження боротьби за ці цінності, лежить заслуга кожної людини, яка боролася до цього за свої права, подекуди ціною власного життя. Ці люди дали нам можливість і надалі обстоювати свою свободу. Сьогодні Україна звучить гордо й це, зокрема, завдяки подвигу Героїв Небесної Сотні”, – поділилася вчителька.
Однак, замість скорботного заходу, присвяченому загиблим учасникам Революції гідності, Оксана Андрійчук радить ставити акцент на мотивації та вірі. Варто приділити увагу саме подвигу Героїв Небесної Сотні. Те, за що вони боролися недаремно, бо врахувавши їхні ідеї та уроки, сьогодні нове покоління продовжує боротьбу.
“Тому важливо не закінчувати урок лише на 2014 році, а вибудувати логічний хронологічний зв’язок до подій повномасштабного вторгнення росії в Україну. Коли знову, зі ще більшою силою, уся нація об’єдналася проти ворога”, – каже вчителька.
Звісно, тема Революції гідності досить складна для учнів початкової школи, а вивчають на історії її лише в 11 класі. Але в рамках виховного процесу про подвиг Героїв Небесної Сотні мають знати всі учні, переконана Юлія Варламова.
“Ми маємо виховувати патріотів ще з дитячого садочка, але це не повинно перетворюватися на формалізм. Усе має йти від душі. А тому для учнів досить важливо обрати доступну форму розповіді, врахувавши різний вік. Перш ніж проводити захід, вчитель має ретельно підготуватися, підібрати відповідно до віку матеріали, відео, фото тощо”, – додає Юлія Варламова.
Також у час повномасштабного вторгнення росії в Україну важливо враховувати й психологічні особливості дітей та їхній емоційний стан. Тим паче якщо в класі є діти ВПО, або ті, які пережили трагічну подію. Тому вчителька радить ретельно підбирати матеріали до уроку, наприклад, не показувати гострі відеосюжети, фото зі сценами прямого насильства, щоби психологічно не травмувати дітей.
Для роботи із чутливими та контраверсійними темами сучасної історії України Юлія також рекомендує вчителям скористатися навчально-методичним посібником “Приховані спогади” від освітнього центру “Простір толерантності”. Окремою темою там розглянули й Революцію гідності.
“Заняття має бути екологічним для всіх учнів, тобто бути безпечним для їхнього емоційного, психологічного, соціального, а іноді фізичного благополуччя”, – вважає Юлія Варламова.
Для молодших школярів (1–4 класи) Оксана Андрійчук радить подавати інформацію через візуалізацію. Наприклад, вчитель може знайти або ж створити самостійно анімаційний ролик про Героїв Небесної Сотні.
Після того, як діти дізнаються на основі анімації про події, потрібно обговорити їхні думки:
Також учням молодшої школи важливо запропонувати активності, де б вони могли сказати “дякую” за всі можливості, які мають сьогодні. Наприклад, створити разом з учнями листівки чи записати короткі відео з подяками для учасників Революції гідності, їхніх родичів і для наших теперішніх захисників та захисниць.
“Такі активності дають змогу учням не тільки творчо проявитися, а й обміркувати інформацію про подію і, осмисливши її, сказати “дякую” за те, що вони сьогодні мають”, – розповіла Оксана Андрійчук.
Для учнів початкових класів важлива якась спільна творча робота, щось помалювати, помайструвати. Тому можна запропонувати зробити ангелів пам’яті (намалювати на папері або ж вирізати), радить Юлія Варламова. Розповісти в доступній для учнів цього віку формі про Героїв Небесної Сотні та озвучити, що Герої перетворилися на ангелів і поки ми будемо про них згадувати та говорити, доти вони житимуть у нашій пам’яті.
З учнями середньої школи (5–9 класи) Оксана Андрійчук радить організувати “живу бібліотеку”:
“З уже старшими учнями можна більш науково підійти до проведення уроку. Розповісти про конкретні факти, продемонструвати архівні відео, фото тих подій. Також учні можуть розповісти вірші на цю тематику, заспівати пісень”, – порекомендувала Юлія Варламова.
Наприкінці уроку важливо провести рефлексію, що учні запам’ятали, що вони думають про подвиг Героїв Небесної Сотні тощо.
Зі старшокласниками (10–11 класи) варто провести вже більш серйозний історичний екскурс. Оксана Андрійчук радить розповісти про події, які передували, подати більше фактів про саму Революцію гідності та її перебіг.
Також можна спробувати знайти відповіді на спірні питання у вигляді дискусій, диспутів, роботи в групах.
Серед питань можна розглянути такі:
Старшокласників варто залучити до дослідницької роботи. Вони можуть поспілкуватися з учасниками Революції гідності або ж дослідити їхні біографії й на основі цього створити власні проєкти: сторінки в соцмережах, канал у Telegram, книгу спогадів та ін.
“Водночас вчитель має проконтролювати, щоб уся інформація була достовірною, а старшокласники вміли відокремити судження від коментарів, могли читати факти тощо”, – радить вчителька.
Цікавою активністю для старшокласників може бути історичний турнір на тему “Подвиг Героїв Небесної Сотні”. Зауважимо, що для цього потрібно заздалегідь підготуватися, а на сам турнір відвести два уроки.
Як виглядає історичний турнір:
“Але найголовніше в цій активності не бали, а те, що залучені всі учні. Кожен зможе почерпнути для себе якусь цікаву інформацію, дати відповіді на свої запитання”, – підсумувала вчителька.
Учні 10–11 класів уже починають формувати свою громадянську позицію, як зауважила Юлія Варламова. Тож їм можна дати випереджувальне завдання. Наприклад, підготуватися до диспуту на тему “Хто такий патріот?”.
За порадами вчительки, ще в старших класах за попередньої підготовки можна провести таку активність, як імерсивний театр:
Методика імерсивного театру, за словами Юлії Варламової, створюється на таких засадах:
“Це дуже важливо при вивченні чутливих питань історії: історична пам’ять, оцінка подій. Якщо тебе щось не влаштовує, вийди до мікрофона та вислови думку”, – зауважила вчителька.
Дещо схожою до цього методу є інша активність – структурована драма. Учні також можуть спробувати себе в ролі акторів.
Структурована драма також має такі частини:
Під час дистанційного навчання, за порадою Оксани Андрійчук, важливо залучати до обговорень кожного учня. Наприклад, на початку поставити запитання, що вони знають про Революцію гідності та Героїв Небесної Сотні.
Потім за допомогою програми Mentimeter створити інтерактивну хмару слів-асоціацій і працювати з нею впродовж уроку.
Школярі мають усвідомити важливість таких демократичних цінностей, як гідність, свобода, незалежність, цілісність. За них і досі продовжує свою боротьбу наша держава.
“Діти мають бачити, що Україна обрала правильний шлях. Якби не відмова від проросійського курсу в часи Революції гідності та подвиг її учасників, невідомо як би склалася ситуація в нашій країні зараз”, – розповіла Юлія Варламова.
Оксана Андрійчук також підсумувала результати, яких має досягти урок, присвячений Дню Героїв Небесної Сотні:
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор малюнку – Юрій Журавель
Фото в тексті: Національний меморіальний комплекс Героїв Небесної Сотні – Музей революції гідності
Обговорення