Теми статті: вчителям, література, матеріали для уроків, якість освіти
17 Березня 2024
3 368
0
Олена Теліга – українська поетка, публіцистка, членкиня ОУН. Її шлях почався з росії, головну життєву битву вона відіграла в Україні, а значна частина історії минула в еміграції. Вона знала, що таке багатство й не зламалася в бідності. Безвідмовною зброєю Олени Теліги стало слово, а кредом – незламність.
“Нова українська школа” зібрала на допомогу вчителям вправи та рішення, як підготувати цікавий та життєствердний урок для семикласників про життя та творчість авторки.
У новому матеріалі читайте:
Матеріал для адаптації до свого уроку та друку частин тексту у google docs доступний за посиланням.
Вона не хоче бути ні “рабинею”, ні “вампом”, ні “амазонкою”.
Вона хоче бути Жінкою
Учителька української мови та літератури Тамара Цимбалюк радить розпочати дослідження життя і творчості Олени Теліги з обговорення кроссенсу або з дослідження актуалізацій ідей авторки в публічному просторі.
⚡ ІДЕЯ 1: Кроссенс [від англ. cross – перехрестя, sens – смисл, кроссенс – перехрестя значень, понять – ред.] – це візуальний асоціативний ряд, який складається з 9 зображень, кожне з яких пов’язане між собою. У результаті вони розкривають певне поняття, явище або факт.
“Запропонуйте учням обговорити кроссенс. Що об’єднує цих жінок? Подискутуйте про те, яка роль жінки в сучасному суспільстві, в умовах боротьби за державність?” – радить учителька.
⚡ ІДЕЯ 2: Прочитайте допис в Instagram однієї із сучасних народних депутаток України, яка опублікувала слова Олени Теліги з нагоди Міжнародного дня боротьби за права жінок.
Поміркуйте щодо актуальності цієї цитати. Що, на вашу думку, означають ці слова? Чи доречно вони використані в контексті вищезгаданого дня?
⚡ ІДЕЯ 3: “Разом з учнями обговоріть яскравий епізод із життєпису Олени Теліги, коли вона – російськомовна емігрантка – зробила свій вибір: перейшла на українську вже дорослою і зробила це ґрунтовно та пристрасно, як усе, чим займалася”, – пропонує Тамара Цимбалюк.
“У товаристві блискучих кавалерів ми сиділи при столику й пили вино. Невідомо, хто, і невідомо, з якого приводу, почав говорити про нашу мову за всіма відомими “залізяку на пузяку”, “собачій язик”… “Мордописня”. Усі з того реготалися…
А я враз почула в собі гострий протест. У мене дуже швидко наростало обурення. Я сама не знала, чому. І я не витримала цього напруження, миттю встала, вдарила кулаком по столу й обурено крикнула: “Ви хами! Та собача мова – моя мова”! Мова мого батька й моєї матері! І я вас більше не хочу знати!
Я круто повернулась і, не оглядаючись, вийшла. І більше до них не вернулась. З того часу я почала, як Ілля Муромець, що тридцять три роки не говорив, говорити лише українською мовою (зі спогадів Олени Теліги)”.
💬 Запитання до обговорення:
⚡ІДЕЯ 4: Дослідіть факти з біографії Олени Теліги. Перегляньте відео Юрія Журавля – засновника проєкту “Знай наших” на відеоблозі ДОБРОДІЙ DOBRODIY за посиланням або нижче.
💬 Запитання до обговорення:
“Військовим кроком, з поглядом ловця
Іти завзято крізь вогонь і зливу…”
“Олена Теліга майже все своє свідоме життя провела в еміграції, народилася в підмосков’ї, далі – нетривале перебування та навчання в Києві, Прага, Подєбради, Варшава, Краків, знову Київ. Будучи схильною до мов та поезії, вона пізно відчула себе українкою, та коли усвідомила свою національну ідентичність, не відмовилася від неї навіть під страхом страти”, – розповідає Тамара Цимбалюк.
⚡ ІДЕЯ 5: Прослідкуйте разом з учнями та ученицями географію життєпису мисткині, позначте локації на мапі, створіть коментар до кожного періоду життя. Укажіть, як змінювалися погляди авторки протягом цієї життєвої подорожі.
Це легко можна зробити за допомогою інтерактивної дошки Padlet.
Сьогодні ідеї Олени Теліги сміливо та стрімко повертаються в український культурний простір: ми бачимо її цитати на шевронах воїнів, на футболках і світшотах, на паперових склянках для кави. Про неї пишуть книги, створюють вистави, її іменем називають вулиці.
⚡ ІДЕЯ 6: Запропонуйте учням і ученицям уявити, що сонцесяйна Олена Теліга живе в наш час і має сторінку в соціальних мережах. Об’єднайте учнівство в групи та запропонуйте створити сторінку Олени Теліги з урахуванням додаткових завдань. Це може бути як групова, так і парна робота.
Яким може бути контент?
1. Світлини, адже діти залюбки працюють у фоторедакторі. Та й за допомогою штучного інтелекту залюбки проілюструють цю рубрику.
2. Пофантазуйте, яким іменем чи псевдо називала би себе мисткиня нині (Княжна, Бунтарка, Зеленоока відьма, Непохитна українка, Королівна).
3. У різні періоди життя Олена познайомилася з Євгеном Маланюком, Юрієм Дараганом, Василем Куриленком, Наталією Лівицькою-Холодною, Оксаною Лятуринською, Олегом Штулем–Ждановичем, Олегом Ольжичем, Уласом Самчуком, Дмитром Донцовим. Ці люди надихали її на жертовність і боротьбу, про що залишилося багато спогадів. Тому не будьмо голослівними: згадаймо про Олену голосами її найкращих друзів.
4. Уявімо Олену Телігу в сучасному Києві, про який вона так мріяла. Про що вона писала б? Звісно, про боротьбу, єдність, про сучасних героїв, про те, що не треба втрачати почуття гумору й оптимізму, про те, як віднайти в собі джерело сили, про улюблені капелюшки, про водночас мужніх і тендітних жінок-сучасниць. Фантазуйте та надихайтеся!
5. Сторінки, на які могла бути підписана Олена Теліга. Аби виконати це завдання, варто поміркувати, чим вона захоплювалася, у чому знаходила натхнення, у колі яких людей перебувала. Помандруйте сторінками в інстаграмі про мову, літературу, культуру, як от bunt.ua, movyty_ua, ukrainer_net, shum.edu.ua тощо. Формуйте віртуальне коло однодумців: разом завжди ефективніше!
Для створення тексту постів використовуйте цитати про Олену Телігу:
А ще для створення постів можна використовувати цитати з її текстів:
(як взірець, можна використовувати інтерактивну дошку padlet за посиланням)
⚡ ІДЕЯ 7: Обговоріть вищевказані слова.
“Так, як і гумору, не треба боятися радості; вони не заплутують, а опромінюють шлях до мети”
“Сьогодні, в умовах великої війни, як ніколи важливо говорити з учнями й ученицями про вміння розрізняти й керувати власними емоціями. Дуже важливо проговорювати свої стани. Не менш важливо формувати емпатію, як шлях до взаєморозуміння, підтримки, співпричетності”, – акцентує Тамара Цимбалюк.
⚡ ІДЕЯ 8: Запропонуйте учнівству вправу “Піймай емоцію”. Учні й учениці мають заздалегідь підготувати ілюстрації з різними емоціями та почуттями. Попросіть їх назвати ілюстрацію одним словом. За потреби допоможіть, надавши базовий список емоцій та почуттів. Обговоріть роботи.
“Також важливо звернути увагу на резильєнтність, як здатність людини впоратися зі складними життєвими подіями та відновлюватися після труднощів чи стресу. Це те, що дає психологічну силу втриматися проти викликів, які неминуче трапляються з нами. Наголосіть на тому, що кожен може розвивати свою резильєнтність”, – додає учителька.
Проілюструйте це успішними “кейсами”:
“Далі переходьте до аналізу поезії “Радість”, – пропонує вчителька. – Допоможіть учням побачити, що це гімн оптимізму й життєствердності, адже гарний настрій Олена Теліга у вірші зобразила як мотивацію виконання позитивних дій, добрих вчинків та руху до своєї мети. Це все взаємопов’язані речі”.
💬 Запитання до обговорення:
⚡ ІДЕЯ 9: Запропонуйте учням і ученицям створити moodboard за поезією “Радість”. Також можна додати поради від учнів, як повернути радість.
“Олена Теліга чітко адресувала його саме сучасникам ‒ людям, які жили поруч із нею в непрості часи, і, цілком можливо, проявляли недостатньо стійкості та вірності ідеалам. Утім, адресація сучасникам не заважає і нам керуватися настановами видатної поетки й патріотки, адже наразі сучасні події пропонують нам ті ж випробування, що були й в її часи”, – міркує Тамара Цимбалюк.
⚡ ІДЕЯ 10: Запропонуйте учням виокремити ключові слова поезії (“діло”, “роби”, “спокійний і суворий”, “сховай свій біль”, “палити серце”, “купати душу”, “ніжність”, “сміливість”) та, спираючись на них, скласти власні поради сучасникам.
Можна зробити це у вигляді чек-листа, використовуючи шаблони на платформі Canva.
⚡ ІДЕЯ 11: І насамкінець запропонуйте учнівству зробити висновок про риси вдачі ліричної героїні поезій Олени Теліги. Це можна втілити за допомогою спільного доступу до платформи Wordart та разом створити хмаринку тегів за посиланням.
Запропонуйте учням і ученицям заповнити таблицю або дати усні відповіді:
Завантажити таблицю можна за посиланням.
Упевнені, кожен із вас має свої цікаві прийоми, методи або ж і повноцінні розробки, які допомагають по-новому дослідити знайому тему. Наступний матеріал, який ми готуємо до публікації – “Кейс уроків про шістдесятників”. Надсилайте свої версії методичних варіацій на нашу пошту – [email protected]. У темі листа вкажіть “Методичні варіації: шістдесятники”.
У наступній добірці ми поділимося вашими цікавинками, у такий спосіб розширюючи спільноту освітніх експертів. Дякуємо!
Катерина Молодик, методистка “Нової української школи”
Титульне фото: ГО “Смарт освіта”
Обговорення