Теми статті: батькам, вчителям, директорам, освітнім управлінцям, старша школа
13 Грудня 2023
5 161
0
Минулого тижня презентували результати роботи над концепцією, стратегією та курикулумом старшої профільної школи на прикладі Житомирського ліцею природничо-математичного спрямування.
Над цим проєктом працює міжнародний благодійний фонд “savED” спільно з міжнародною благодійною організацією Finn Church Aid та Житомирською міською радою.
Раніше “Нова українська школа” вже розповідала передісторію, місію та ідею проєкту. У новому матеріалі читайте докладніше про освітні моделі й навчальні плани, за якими будуть вчити старшокласників у пілотному проєкті старшої профільної школи. Посібник із фрагментами програм можна переглянути за посиланням.
А в нашому тексті читайте про таке:
У Житомирі за підтримки уряду Португалії планують створити бординговий ліцей природничо-математичного спрямування, де вчитимуться лише 10–12 класи. Очікують, що заклад стане одним із тих, які пілотуватимуть реформу старшої профільної школи.
Загалом до навчання і викладання хочуть залучати учнів та вчителів не лише із Житомирської області, а з усієї України. Планують, що в закладі вчитиметься 800 учнів (для тих, хто не з міста, пропонуватимуть гуртожиток), а викладатиме – 100 вчителів (яким теж планують надавати помешкання).
Напрацювання команди можуть перейняти освітяни з будь-якого куточка країни й імплементувати ідеї у своїх закладах освіти.
Для цього 6 грудня 2023 року команда частково презентувала курикулум навчальних програм (повна версія з’явиться в доступі лише після отримання грифу МОН).
“Курикулум – це мікс державного стандарту і навчальних програм, який також містить ціннісні орієнтири, засадничі принципи, цілі, зміст, навчальний план, систему оцінювання тощо. Тобто це цілісний документ, яким і користуються освітні управлінці, автори методичних матеріалів і підручників та вчителі у своїй щоденній роботі. Курикулум, як і українські модельні й навчальні програми, містить перелік тем і очікувані результати”, – пояснила Оленка Северенчук, директорка благодійного фонду “savED” і стратегічна кураторка проєкту з розробки курикулуму.
У майбутньому ліцеї учні зможуть навчатися на одному із чотирьох основних профільних напрямів:
Сама ж програма побудована так, що, обираючи один із 4-х напрямів навчання, учні можуть заглиблюватися у сфери своїх зацікавлень. Крім обов’язкових освітніх компонентів для всіх учнів та в межах кожного напряму в ліцеї пропонують палітру курсів за вибором.
Крім цього, застосовують:
Усі курси поділили на такі освітні компоненти:
Наприклад, у І семестрі 10 класу всі учні матимуть обов’язковий набір курсів, серед яких:
Також в цьому семеметрі учні вивчатимуть і розінтегровані курси з хімії, біології, фізики, алгебри, геометрії тощо. Мета – щоб була можливість перевідкрити для себе предмети, адже до ліцею вступатимуть учні з різних шкіл і з різною базою.
Крім цього, з ІІ семестру у межах кожного обраного напряму також є обов’язкові курси. Наприклад, у “Вільних науках” вивчатимуть полегшену математику, інтегрований природничий курс, філософію, політологію та соціологію. Також у межах напряму є курси за вибором, як-от мова реклами й журналістика.
Окремо є і курси поза напрямом, які учні можуть обирати за власним бажанням. Таких курсів у курикулумі приблизно 200. Однак, як наголосила Оленка Северенчук, перелік додаткових курсів залежатиме від можливостей шкіл та їхніх педагогів. Тому кожен заклад може напрацьовувати свій перелік курсів за вибором, зважаючи на сильні сторони своїх вчителів.
Докладніше із системою визначення обов’язкових та додаткових курсів, залежно від того, який напрям обирають учні, дивіться нижче (розробники описали орієнтовні профайли учнів ліцею відповідно до їхніх напрямів):
Також команда наголосила, що в межах напрямів якісь з обов’язкових курсів будуть полегшеними, а якісь – поглибленими. Наприклад, у напрямі “Медицина, біотехнології, екологія” математика буде полегшеною, натомість поглиблено вивчатимуться біологія, фізика та хімія.
Як виглядає розподіл годин:
У всіх класах протягом трьох років навчання передбачена однакова кількість годин на тиждень із таких предметів:
Також у табличці бачимо курси, де в певні роки навпроти предмету стоїть нуль годин. Це не означає, що учні не зможуть вивчати ці курси. Їх можна буде опанувати в межах вибору додаткових курсів.
Як зазначила Оленка Северенчук, найбільше навантаження матимуть учні 10 класу в першому семестрі, у якому передбачено 34 години обовʼязкових предметів. Також є можливість обрати курс/-и за вибором у межах 2-х годин (разом 36). Таке навантаження автори пояснюють тим, що саме в першому семестрі учні й учениці матимуть можливість знову “перевідкрити” для себе всі дисципліни, можливо, полюбити те, що раніше здавалося нецікавим, а також надолужити відповідні прогалини.
Тож перший семестр буде перехідним. Там передбачено повторення всього базового рівня відповідних дисциплін із середньої школи. Протягом усього 10 класу учні ще можуть змінити напрям, однак в 11 та 12 класах це можливо лише як виняток.
З кожним семестром навантаження зменшуватиметься. Так, в 11 класі навантаження без вибіркових предметів становитиме 18 годин, а у 12 класі – 14 (водночас окремо рахують години з курсів на вибір).
Загалом (із предметами за вибором) уже у 12 класі мінімальне навантаження становитиме 25 годин, а максимальне – 36. Тобто учні зможуть або зупинитися на 25 годинах, або добрати ще додаткові курси зі списку на вибір, пояснила Оленка Северенчук.
Як виглядатиме розподіл годин тижневого навантаження в межах одного напряму? Наприклад, у напрямі “Інформаційні технології” розподіл обов’язкових курсів виглядатиме так:
Отже, загалом в ліцеї є чотири напрями – це освітні траєкторії, за якими рухаються учні. Однак лідери також презентували і напрямки, які максимально відповідають галузям, прописаним у Держстандарті. Тобто є напрямок “Українська мова та літератури”, а в його межах є предмети, інтегровані курси і курси за вибором, як от курс “Рок і література”, “Наукове письмо” тощо. А тепер по черзі.
Напрямок “Добробут людини”
Напрямок “Добробут людини” – це здоровʼязбережувальна галузь за Держстандартом. У межах цього напрямку є курси з профорієнтації, лідерства, фінансової грамотності, сексуальної освіти тощо.
Цей напрямок орієнтований на два роки – 10 та 11 класи (12 клас у межах годин за вибором). Він побудований за модульним принципом та містить такі блоки:
Перелік є орієнтовним і може доповнюватися залежно від потреб учнів.
Модулі та їхнє наповнення заклад може змінювати залежно від запитів учнів, додала лідерка модуля Ірина Плешакова.
Наприклад, під час вивчення кар’єрного орієнтування підлітки звертатимуть увагу не лише на професійні можливості, а й на дослідження самих себе, своїх сильних сторін, хобі тощо.
Серед видів навчальної діяльності в курсі з кар’єрного орієнтування:
Напрямок “Українська мова та Літератури (українська та зарубіжна)”
Лідерка напрямку Анастасія Онатій розповіла, що цей напрямок має однаковий вигляд для всіх профілів.
У викладанні української мови вчителі відходитимуть від граматикоцентричності й надаватимуть перевагу комунікативному підходу та текстоцентричності.
“Підмети й присудки, звісно, залишаються, але вони не в центрі навчання. Вони є допоміжним матеріалом, аби учні могли виконувати різні комунікативні завдання, як-от вести діалог, презентувати свої проєкти з гарним лексичним запасом, підбирати слогани тощо”, – пояснила Анастасія.
Базовий курс української мови вивчатимуть усі учні з 10 до 12 класу. Мові виділяється 3 години на тиждень.
Як виглядає тема одного з уроків української мови:
Тема містить:
Наприкінці учням пропонують виконати один із проєктів на вибір:
Також у 12 класі значна увага приділяється вивченню текстів:
В інтегрованому курсі української та зарубіжної літератур автори відмовилися від хронологічності викладу матеріалу, натомість акцентували на проблемно-орієнтованому підході до вивчення літератури.
“Ми відходимо від вивчення історії літератури, натомість більше розглядаємо, які проблеми порушені в текстах, якими є персонажі, чому вони роблять саме такі вчинки, що ними керує тощо”, – додала експертка.
Загалом, що українська мова, що курс літератур складаються з 5 модулів на рік (1 модуль = 6 тижнів + 1 тиждень на презентацію проєкту).
Базовий курс літератур також вивчатиметься з 10 до 12 класу, два рази на тиждень. Передбачена інтеграція української (70 %), зарубіжної літератур (30 %), медіатекстів, фільмів.
Викладання складається з 5 тематичних кластерів:
Кожен модуль із літератури має декілька ліній, які вчителі можуть обрати на свій розсуд:
Також учні можуть обрати інші додаткові курси, зокрема, пропонують критичний аналіз тексту. Він орієнтований на 32 години в 10 класі й навчає учнів критичного оцінювання текстів на фейки, пропаганду, клікбейт тощо.
Природничі науки
“Ми маємо змінити ставлення до природничої освіти, адже сьогодні наука стала способом життя. Водночас під час вивчення природничих дисциплін не достатньо вміти лише читати наукові тексти, їх потрібно критично оцінювати, вміти пояснити науковою мовою”, – зазначила Інна Дьоміна, лідерка напрямку.
Її команда розробила 16 програм із природничих наук для 10–12 класів, серед яких і вибіркові курси.
Зокрема, в I семестрі 10 класу викладатимуть базовий курс для систематизації знань, профільні курси почнуться з II семестру.
Чим унікальні програми з природничих напрямків:
Серед курсів на вибір: генетика людини, нейробіологія, еволюція, наноматеріали та нанотехніка, медична біотехнологія, хімія в щоденному житті, хімія води, відновлювальна енергетика, фізико-хімічні методи досліджень, елементи механіки суцільних середовищ, основи хіманалізу речовин для інженерів тощо.
Математика та інформаційні технології
Як розповів лідер напрямку Ігор Клочко, під час розробки програм із математики велику увагу приділяли саме прикладному аспекту вивчення цієї дисципліни. Співвідношення теорії та практичних задач – 30 до 70.
На чому ще базується програма:
Наприклад, в I семестрі 10 класу всі учні на всіх напрямах повторюватимуть шкільну програму базової школи з алгебри й геометрії. Інформаційні технології вивчатимуться на всіх напрямах упродовж усього 10 класу. Але це не вивчення Word чи Exel, а побудова алгоритмів, структурування баз даних тощо.
Упродовж навчання учні зможуть обирати такі додаткові курси з математики та інформаційних технологій:
Напрямок “Історія та суспільство”
Вчителям радять перейти від хронологічного до тематичного підходу вивчення історії.
Як розповіла лідерка напрямку Антоніна Макаревич, спільними для всіх напрямів є такі інтегровані курси:
З історії учням пропонують упродовж трьох років вивчати шість тем, які з кожним роком поглиблюватимуться. Приклад теми “Людина й суспільство”:
Серед курсів на вибір як у межах напряму, так і поза ним:
На презентації показали лише перший рівень напрацювань щодо курикулуму для старшої профільної школи. Далі команда планує:
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Фото: Фейсбук “savED”. Фото з презентації надала Оленка Северенчук
Обговорення