Теми статті: вчителям, матеріали для уроків, українська мова
26 Листопада 2024
152
0
Не лише за правилами й вправами. Вивчати українську мову легко й ефективно просто читаючи тексти. Про це нам розповіла вчителька української мови, методистка літнього п’ятитижневого курсу з надолуження освітніх втрат “Тепер я знаю” від ГО “Смарт освіта” Наталя Вінницька. Вона поділилася з “Новою українською школою” найцікавішими текстами для 4, 7 та 8 класів, а також завданнями до них. Саме в такий спосіб під час проєкту учасники вивчали теми з української мови – знайомлячись з українськими видавництвами, обираючи собі крокси та улюбленого “вухастика”.
З цього матеріалу ви дізнаєтеся про те:
Програма з української мови в курсі з надолуження освітніх втрат “Тепер я знаю” складалася із 20 уроків, 2 з яких – вхідне та вихідне тестування.
“Кожен урок побудований так, що початок – це один або декілька текстів, різних за спрямуванням. Ми брали різні теми – це могли бути й капібари, й архітектура, і мурали.
Матеріал занурює дитину в діяльність без тривожності та предметного навантаження, натомість викликає пізнавальний інтерес та демонструє практичний зв’язок із життям, допомагаючи усвідомити, як здобуті знання можна використовувати в повсякденні.
Наприклад, коли діти читали текст про мурали, то пригадували стінописи у своєму місті. Учительки 8 класу пригадують, що на наступне заняття учні ділилися світлинами муралів та розказували про історію їх створення, висловлювали своє ставлення до цього виду мистецтва.
І це давало поштовх для того, щоб дитину розговорити, занурити в атмосферу й показати, що навчання – не страшне, і що вчителі тут для того, аби допомогти. Так текст ставав відправною точкою для спілкування та налагодження довіри в групі”, – розповідає Наталя Вінницька.
Післятекстові завдання, за словами методистки, стосувалися тієї теми, яка запропонована за програмою певного класу. Утім, тексти іноді були розбиті на частини, у яких можна було знайти не лише одну предметну тему.
“Текст був тим інструментом, за допомогою якого вчитель, орієнтуючись на рівень своїх учнів, міг протягом заняття працювати з одним текстом. Діти могли вже відому їм тему, наприклад, складнопідрядні речення, розвивати на основі тексту. Структура кожного уроку побудована так, що перше – це практикум, тобто занурення в якусь конкретну тематику з текстом та післятекстові завдання. Діти спочатку читають текст, і в процесі роботи група виходить на конкретну предметну тему”, – звертає увагу пані Наталя.
Якщо була потреба звернутися до теоретичного матеріалу, то діти могли знайти його в блоці “Наукова студія” на будь-якому етапі заняття.
“У нас можна було працювати в групах. Наприклад, діти, які засвоїли матеріал швидше або виконували завдання в іншому темпі, могли об’єднатися в мінігрупу, перейти в іншу віртуальну кімнату й самостійно від основної частини опрацювати теоретичний матеріал. Диференційований підхід на занятті – особливість курсу, що дає змогу ефективно досягати навчальних цілей”, – розповідає Наталя Вінницька.
Далі діти могли спробувати свої сили у творчій студії. Тут учні обирали собі творче завдання, наприклад, скласти діалог або розіграти якусь ситуацію, використовуючи предметні знання. Ще одна студія – студія успіху – містила завдання на закріплення матеріалу, які вчителі могли давати й додому.
Далі Наталя Вінницька пропонує декілька улюблених текстів та завдань, які можна вбудувати в уроки з української мови для різних класів (4, 7 та 8). Ці ідеї допоможуть урізноманітнити урок, повторити тему та закріпити вивчене.
Пані Наталя пропонує урок для 4 класу на повторення теми заголовок та головна думка тексту. Зробимо це через знайомство з вухастиками у світі природи.
Таємничі мешканці лісів, нічні тіні на гілках, голоси в кронах дерев – це вовчки.
Розміри вовчків та їхнє забарвлення залежать від виду. Вовчки бувають сірими, буруватими, рудими. Ці тваринки живуть у лісах (Є/є)вропи, (А/а)зії та (А/а)фрики. У лісах (У/у)країни мешкають чотири види вовчків: сірий, горішковий, лісовий і садовий. Вовчки лісові часто оселяються в гніздах птахів: сорок, сойок, ворон, шулік та дроздів. Якщо вовчка лісового потурбувати в гнізді, він тікає, стрибаючи на землю навіть із висоти 6 метрів. Людина своїм втручанням у природу позбавляє вовчків місць проживання. Для збереження виду необхідно перешкоджати вирубці старих листяних лісів та чагарникових заростей, розвішувати хатинки для вовчків.
На жаль, у нашій країні через зміну складу лісів вовчки стали рідкісними тваринами, а вовчка садового включено до (Ч/ч)ервоної книги України.
Потрібно всіляко охороняти природні ліси. Це допоможе зберегти вовчків у дикій природі.
[З журналу]
Після прочитання тексту пропонуємо дітям виконати такі завдання:
Види вовчків | (тема) |
---|---|
Рідкісні тварини | (тема) |
Охорона лісу – запорука виживання вовчків | (головна думка) |
Хто такі вовчки? | (тема) |
1. Фенек – найменша лисиця на планеті?
2. Фенека називають пустельною лисицею?
3. Лисиця фенек – це велика тварина вагою до 50 кг.
4. Пустельна лисиця може прожити без води декілька днів?
Для учнів 7 класу, які продовжують вивчати морфологію, тест-драйв починається текстом про крокси.
“Захоплення, тренди й модні звички виникали впродовж усієї нашої історії. Існують вони й сьогодні. Отже, розкриємо таємниці трендів і не забудемо про частини мови, які ти будеш бачити за милю. Уперед!” – ось так закликають семикласників до вивчення частин мови в курсі.
Для розігріву пропонують використати криголам із кроксами, бо в завданнях мова буде йти саме про них.
Далі дітям пропонують текстове завдання: “Вони пружинисті, комфортні й легенькі, мов зефір. Та хай йому грець! Вони ж огидні! Про що це ми? Прочитай текст і дізнаєшся.
Визнач, якими частинами мови є виділені слова”.
(1) Зустрічайте взуття від фірми Crocs, у народі – крокси: модне непорозуміння, яке додало пружності ході мільйонів дітей і дорослих у цілому світі. Можливо, у вас теж такі завалялися десь у віддаленому куточку шафи.
(2) Усе почалося з легких водостійких капців для вітрильного спорту. Вони набули[[1]] популярності, коли американська компанія придумала для них[[5]] смішну назву (збоку[[3]] вони справді нагадують усміхненого крокодила) і почала виготовляти[[1]] в найрізноманітніших кольорах. За 2002 рік компанією Crocs зароблено всього тисячу доларів.
(3) А тоді… Ба-ба-а-ах! У 2007 році компанія Crocs продала капців[[4]] на неймовірних 847 мільйонів[[6]] доларів на рік, експортуючи їх у понад 40[[6]] країн. У кроксах ходили знаменитості. Діти прикрашали їх різними пластиковими значками, а вже невдовзі безліч дрібних компаній заходилися продавати їхні підроблені копії.
(4) Звісно, крокси дуже зручні. Головне – не опускати погляд вниз. Аж тут 2008 року з’являється інше взуття. Усі поволі[[3]] прокидаються, дивляться на[[8]] власні ноги й перелякано[[3]] скрикують!
(5) “Вони ширилися[[1]]світом, наче інфекція, потрапляючи до[[8]] найвіддаленіших куточків нашої планети, – читаємо на одному із сайтів, де обгиджують те взуття (ihatecrocs.com). – Покупці просто викинули на смітник свою гідність”.
(6)Газети відреагували на зміни настроїв і зарясніли заголовками на кшталт “Кроксове жахіття!” та “Крокси ВБИВАЮТЬ!”. Декілька людей, переважно діти, справді серйозно травмувалися[[1]], коли їхні[[5]] крокси застрягали на виході з ескалатора. Деякі лікарні заборонили працівникам у[[8]] них взуватися, висловивши побоювання, що всіяне дірками взуття не захистить медперсонал від падіння гострих[[2]] медичних знарядь чи[[7]] потрапляння небезпечних рідин.
(7)Уже незабаром компанія втратила мільйони доларів і була змушена звільнити приблизно 2 тисячі працівників.
Далі можна запропонувати дітям дібрати та записати заголовок до тексту.
Опісля можна дати учням такі завдання:
Набули [[2]], нагадують [[2]], виготовляти [[1]], зароблено [[3]], експортуючи [[5]], продавати [[1]], підроблені [[4]], опускати [[1]].
До речі, робота з деформованим текстом є в кожному класі курсу.
Для узагальнення знань восьмикласників про просте речення на двох тест-драйвах можна використати тексти про українські видавництва. Діти звернуть увагу на декількох ключових гравців у цій галузі, які створюють високоякісні книжки для всіх вікових категорій. Це надає темі практичного й культурного значення, мотивуючи молодь до читання.
Правильну послідовність речень, яка дасть змогу відновити первісний текст, запропоновано в рядку:
А) 1, 3, 2, 4, 5 (правильна відповідь)
Б) 1, 5, 3, 2, 4
В) 1, 2, 3, 4, 5
Г) 1, 2, 4, 3, 5
За наведеним фрагментом інтерв’ю з українською поетесою, дитячою письменницею, головною редакторкою і співзасновницею “Видавництва Старого Лева” Мар’яною Савкою запропонуйте учням виконати післятекстові завдання на формування читацької компетентності. Водночас учитель має матеріал для повторення мовних тем: “Просте двоскладне речення”,” Односкладні речення”, “Ускладнені речення”, “Розділові знаки при звертанні, вставних словах”.
– Пані Мар’яно, за яким принципом ви вибираєте книжки для себе почитати?
– Оскільки я головний редактор видавництва, то читаю багато книжок. Часу для душі залишається мало. Але я люблю літературу, яка трохи розслабляє. Зрештою, як і фільми.
– А яка книжка принесла найбільший прибуток видавництву?
– Я думаю, що це книга-розмальовка “Чарівний світ” Джоанни Басворт. Ще один наш бестселер – “Пес на ім’я Мані”.
– Із чого складається ціна книги?
– По-перше, затрачені кошти на виробничі процеси: це додрукарська підготовка і друк. Якщо говорити про додрукарську підготовку, то в книзі, крім тексту, є редагування, коректура, дизайн книги, верстка. А потім, уже в процесах поліграфічних, – це папір, фарби, технологічні процеси. Зростає постійно вартість паперу, бо зросла вартість логістики. Й у зв’язку з тим, що в нас є затримки паперу, збільшився цикл друку книжок – ми довше їх чекаємо з друкарні. По-друге, видавець віддає книжки в мережі з великими знижками, бо його контрагент ставить свою націнку. Чим більше ми маємо продажів через мережі – тим менше ми отримуємо в результаті.
– Яку літературу зараз читають? Що у вас у ТОП-і?
– Найбільшою популярністю зараз, звичайно, користується дитяча література. Тут я б виділила “7 звичок щасливих дітей” Шона Кові, історії “Джуді Муді”. Діти потребують українських книжок. З’явилися новинки, які теж добре показують себе в продажах. Попри різні обставини в нас люди, які читали, так далі й читають. Елізабет Гілберт, Террі Пратчетт, Саллі Руні – ці автори як читалися два роки тому, так і не зменшують обертів і тепер.
1. Усі твердження правильні, ОКРІМ:
А) Мар’яна Савка – головна редакторка “Видавництва Старого Лева”.
Б) Найбільший прибуток видавництву принесла книга-розмальовка.
В) Попри складні часи українці продовжують читати.
Г) У редакторки часу на читання зовсім немає (правильна відповідь).
2. Визнач речення зі вставним словом.
А) Оскільки я головний редактор видавництва, то читаю багато книжок.
Б) Пані Мар’яно, за яким принципом ви обираєте книжки для себе почитати?
В) По-перше, затрачені кошти на виробничі процеси: це додрукарська підготовка і друк (правильна відповідь).
Г) Зростає постійно вартість паперу, бо зросла вартість логістики.
3. Визнач означено-особове речення.
А) Там дуже багато патріотичної літератури.
Б) Якось так символічно і класно.
В) Це насправді дуже символічні речі.
Г) Відкриваю книгарню (правильна відповідь).
У темі про книжкову сферу можна також вбудувати роботу з такими медіатекстами:
Ці тексти та завдання до них можна використовувати під час уроку або ж як домашнє завдання чи для повторення і закріплення знань про вивчені теми.
Довідково:
“Тепер я знаю” – безоплатний 5-тижневий онлайн-курс з української мови та математики для школярів від ГО “Смарт освіта”. Проєкт орієнтований насамперед на дітей, які не мали змоги повноцінно опанувати шкільну програму й мають труднощі з предметом. У його основі – принципи компетентнісного підходу до навчання, які дають змогу дитині пізнати й зрозуміти ті чи ті теми через дуже практичні завдання, ситуації із повсякденного життя.
У 2024 році літній курс за дві хвилі цьогорічної ітерації охопив 838 учнів 4–10-х класів, більшість із яких (приблизно 75 %) знаходяться в Україні. Усього школярі та школярки пропрацювали по 20 уроків із математики та української мови. Для курсу з математики методисти розробили 560 завдань, а в межах програми з української мови – 1890.
Катерина Бортняк, комунікаційна менеджерка ГО “Смарт освіта”, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: ГО “Смарт освіта”
Проєкт “Тепер я знаю” реалізується ГО “Смарт освіта” в межах співпраці з ChildFund Deutschland і Educo та фінансується Sternstunden.
Обговорення