Теми статті: директорам, дистанційна освіта, навчаємось разом, педагогіка партнерства, ПрямуємоРазом
19 Січня 2021
7 880
0
Яким має бути директор школи 21 століття, як втілювати ідеї й цінності НУШ з огляду на виклики пандемії, що змінив 2020 рік у підходах до навчання? Відповіді на ці запитання шукали директори шкіл, які пілотують новий державний стандарт початкової освіти, та представники ОІППО.
Онлайн-курс “Зимова академія для директорів шкіл” від фінського проєкту “Навчаємось разом” + проєкту ЄС спільно з МОН та УІРО має на меті змінити систему правління в закладі освіти.
“Нова українська школа” розповідає про головне з першого модуля:
Комунікація
Арі Покка, директор школи, міжнародний радник з освіти, колишній президент SURE-FIRE та ICP, експерт фінського проєкту “Навчаємось разом” + проєкту ЄС, каже:
“Однією з найважливіших є комунікативна компетентність. У той час, коли багато речей сьогодні є непевними, нестабільними й невизначеними, спілкування має відбуватися на високому рівні. Комунікація має бути чіткою, вчасною й добре організованою“, – каже він.
Адже вчителі, учні та їхні батьки чекають на інформацію та рішення директорів. Одним із важливих моментів є те, що директор школи не повинен пропонувати їм свої особисті роздуми чи спекуляції.
“Інформація має базуватися на фактах і доходити до вчителів, батьків і учнів у зрозумілих повідомленнях”.
Піклування про працівників
Виснаження працівників освіти стало глобальною проблемою минулого й цього навчального року.
“Ми всі стурбовані перевтомою вчителів і маємо добре подумати, яку підтримку їм можемо запропонувати. На мою думку, вона мусить мати більше особистий характер. Загальна підтримка малопомічна, оскільки вона знеособлена чи байдужа. Тож доцільно використати свою енергію на короткі зустрічі в приватному режимі, а не намагатися організувати щось для всіх“.
Пандемія, за словами Арі, показала, наскільки необхідне сильне педагогічне лідерство. У ситуації, що склалася у всьому світі, слідувати звичайній моделі викладання стало неможливо. Потрібні були нові типи рішень.
“Саме директор повинен був узяти на себе більше відповідальності, щоби підштовхнути вчителів до пошуку нових педагогічних ідей”.
Делегування обов’язків і піклування про себе
Директор має добре розуміти, що не в змозі зробити все самостійно. Тому необхідно організувати справедливий і ефективний розподіл повноважень.
“Це може бути створення мережі з колегами або організація провідної групи вчителів у школі, яка допомагатиме директору. Без цього може виникнути серйозний ризик вигорання”.
Та найголовніша компетентність для кожного – це слухати себе.
“Стомлений та роздратований директор нічого доброго не зробить для школи. Тож важливо розуміти, що я вмію робити, а що – ні. Турбота про себе не є егоїстичною. Це насправді єдиний спосіб керувати школою ефективно”.
Скорочувати уроки і групи учнів
У Фінляндії, за результатами досліджень про вплив карантинних обмежень на навчання і проведення змішаного навчання, дійшли висновку, що під час дистанційного навчання не можна проводити урок, як у звичайному режимі в класі. Розклад зазнав змін.
“Якщо учні перебувають онлайн 45–60 хвилин – це занадто довгий час, щоби слухати монолог учителя. Робочі групи мають бути розділені на менші, мають бути організовані різні модулі“.
Підтримувати учнів і додатково пояснювати матеріал
Для учнів важливо знати, що вчитель готовий додатково надати консультацію, допомогти, підтримати в приватному режимі.
“Учні ділилися в опитуваннях, що є багато запитань, які вони не можуть поставити в інтернеті, оскільки це публічний канал. Їм потрібні особисті відповіді, тому вчителям було би добре знайти час для цього. Викладання в інтернеті – це не просто надсилання домашніх завдань і вимога до учнів увімкнути камери на гаджетах під час уроку. Важливо мати й відчувати зв’язок зі своїм класом”.
Домовлятися про правила
Не завжди було зрозуміло, чи присутній учень на уроці, чи просто увімкнув гаджет. Тому згодом увімкнені камери стали поширеною умовою навчання під час карантину.
Планувати спільне дозвілля
Онлайн-школа – це не лише викладання й навчання, каже Арі Покка. Це також спосіб створити нову соціальну взаємодію, влаштовуючи вечірки, спільні сніданки, обговорення фільмів, книжок, досліджувати щось поза класом тощо.
Не перевантажувати учнівство
“Це те, що трапилося у Фінляндії в перші тижні після введення локдауну. Вчитель має розуміти, що в такій ситуації є багато нового, чого можна навчитися самому. Тож добре знайти баланс і пам’ятати, що завжди є час для відпочинку та добробуту”.
Арі Покка додає, що для фінських вчителів найважче далася модель змішаного навчання, коли частина учнів перебували на самоізоляції, а інші відвідували заняття в школі. Освіта Фінляндії базується на принципах рівного доступу до якісного навчання, проте не всі учні були ним забезпечені.
“Тим не менше, наші вчителі зробили чудову роботу. 80% учнів сказали, що в них не було великих проблем у навчанні у 2020 році. Але ціна також висока. Багато вчителів почуваються виснаженими. Будемо сподіватися, що вони все ще мають достатньо сил для майбутнього весняного семестру”.
Арі Покка дає такі рекомендації:
“Іноді школа опиняється в ситуації, коли вона постає перед зовнішньою або внутрішньою загрозою, – додає Арі Пока в коментарі “Новій українські школі”. – Можливо, найпоширенішою зовнішньою проблемою є брак ресурсів або скорочення ресурсів, серйозні проблеми в умовах навчального середовища, публічна дискусія про якість школи або повне закриття школи. Я думаю, що в таких ситуаціях учителі, учні та батьки уважно стежать за діяльністю директора: чи на нашому боці директор, чи захищає школу?
Оскільки подібні речі важкі для вирішення, важливо зберігати позитивний настрій. Інакше ви нашкодите не тільки самій школі, але й собі. Мій досвід полягає в тому, що якщо ти поводишся негативно, то на відновлення йдуть роки.
Директор водночас повинен розуміти свою роль. Коли стає важко, усі дивляться на лідера. Іноді ці складні ситуації можуть бути внутрішніми. Скажімо, у вас є хороший колега, але він поганий вчитель. Як довго ви будете заплющувати очі на цю проблему?
Іноді проблема полягає в батьках та їхніх думках щодо навчання. Саме ви захищаєте своїх учителів та їхню педагогіку. Ви маєте бути тим, хто ухвалює відповідальні рішення”.
“Подивіться уважно, які можливості є поряд зі школою – у вашій громаді, районі, у країні, – пояснює Арі в коментарі. – Знайдіть національних партнерів або партнерів за межами України. Це вимагає нестандартного мислення.
Наприклад, кілька років тому ми почали думати про те, як активізувати вільний час наших учнів або як робити видимою всю їхню діяльність у школі. Тоді ми створили гнучку систему у фінських середніх школах, де учні могли отримувати оцінки за курси поза шкільною діяльністю. Навіть наше Національне агентство було здивовано, наскільки ми були ліберальними, але зараз це частина основної навчальної програми Фінляндії. Для нас це означає, що місцеві некомерційні організації були зацікавлені працювати з нами, оскільки вони бачили, що ми маємо ті самі цілі, що й вони”.
Одним із завдань для учасників тренінгу було описати коротко план впровадження Нової української школи. Серед найпоширеніших відповідей були такі:
Ольга Головіна, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – stetsik, Depositphotos
Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Обговорення