Теми статті: батькам, вчителям, дошкільна освіта, інклюзія, початкова освіта
12 Серпня 2021
7 264
0
Сайт “Нова українська школа” та ГО “Смарт освіта” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження” провели онлайн-семінар, присвячений взаємодії закладів дошкільної та середньої освіти, інклюзивно-ресурсних центрів та батьків під час переходу дитини з ООП із садка в школу.
Кандидатка педагогічних наук та завідувачка відділення денного догляду для дітей з інвалідністю Центру “Джерело” Тереза Климус і директорка Інклюзивно-ресурсного центру Сихівського району м. Львова Ольга Пацута говорили про таке:
Діагноз дитини з особливими освітніми потребами, безумовно, важливий, але педагогам варто орієнтуватися не на нього, а на індивідуальні особливості й потреби дитини, відштовхуючись від її сильних сторін та можливостей. Це дає змогу підтримати дитину у її прагненні до розвитку та дати поштовх до подальшого прогресу в навчанні.
Іншими словами, якщо дитина не може ходити чи правильно тримати олівець або ложку, не варто намагатися її перевчити, а треба сконцентруватися на тому, що вона, наприклад, може набирати текст на планшеті або вже розрізняє букви та може читати.
За словами експерток, нині взаємодія закладів дошкільної та середньої освіти, ІРЦ, батьків та дітей відбувається дещо хаотично, і немає стійких каналів для комунікації та обміну досвідом щодо роботи з конкретною дитиною. Хоча саме це допомогло б зробити перехід від садка до школи менш стресовим для всіх, а для дитини з ООП і поготів.
Батьки дитини з ООП, яка готується до шкільного навчання, перебувають у постійному стресі, адже мають величезну кількість страхів щодо її майбутнього. Вони стосуються обрання закладу освіти, розуміння навчальних програм, корекційних занять, доступності освіти для конкретної дитини, ролі асистентів вчителя та дитини тощо. І завдання фахівців на цьому етапі – надати максимальну інформацію щодо можливостей, які надає освітня система дітям з ООП. Це і є один із напрямів роботи ІРЦ.
Так, не всі батьки розуміють, що висновок ІРЦ – рекомендаційний, а остаточне рішення ухвалюють вони й самі обирають форму навчання для дитини (інклюзивна, індивідуальна форми, спеціальний заклад). Працівники центру не повинні впливати на їхнє рішення, але можуть дати ґрунтовні відповіді щодо переваг та недоліків кожної форми навчання.
Перебування дитини з ООП у ЗДО – позитивний досвід. Він формує перші навички комунікації та взаємодії, навчає дитину дотримуватися правил поведінки з дорослими (вихователем, що потім легше трансформується у взаємини з учителем, коли дитина переходить у ЗСО) та однолітками. А техніки та методики ЗДО щодо роботи з такою дитиною можуть надалі з не меншим успіхом використовувати й у школі.
Але важливо, аби всю інформацію вчитель отримав ще до початку навчання, аби не мав “винаходити велосипед” у спілкуванні з дитиною, а міг одразу користуватися правилами, до яких вона вже звикла. Це може стосуватися, наприклад, жестів дозволу чи заборони, методик, які допомагають заспокоїти дитину чи зосередитися їй у навчальних ситуаціях тощо.
Експертки рекомендують розпочинати підготовку до переходу приблизно за рік до початку навчання в школі. Відповідно до закону “Про освіту”, батькам рекомендується за 6 місяців до початку шкільного навчання подати заявку в ІРЦ та пройти комплексне оцінювання можливостей дитини. Але ще до того фахівці рекомендують розпочати пошук та підбір навчального закладу. Алгоритм дій батьків може бути таким:
Вересень-грудень
Присвятити обранню школи.
Січень
Запропонувати ЗДО, у якому перебуває дитина, переглянути індивідуальний план розвитку (ІПР) та поставити відповідні цілі та завдання, зважаючи на рекомендації щодо підготовки до школи.
Лютий
Продовжити заняття з корекційними педагогами задля досягнення поставлених цілей.
На цьому етапі варто звернути особливу увагу на визначення сильних сторін дитини, щоб у подальшій роботі в школі можна було відштовхуватися від цих її знань та умінь. Найважливіші такі сильні сторони:
Фахівці рекомендують скласти табличку, де навпроти кожного такого завдання стояла б відмітка, чи може дитина виконати його самостійно, або з вербальною підказкою, або потребує моделювання виконання чи навіть фізичної допомоги. Така табличка в майбутньому допоможе шкільним педагогам швидко налагодити комунікацію з дитиною та допомогти їй адаптуватися.
Березень-Серпень
Варто починати готувати дитину до нового середовища, пояснювати й моделювати шкільні ситуації та правила. Над цим батьки та вихователі можуть працювати аж до вересня. Але вже в червні варто переглянути результати роботи за ІПР та внести корективи чи скласти новий план. На цьому етапі фахівці можуть говорити про те, чи потребуватиме дитина адаптації або модифікації навчальної програми тоді, коли розпочнеться навчання в школі. Вихователі та корекційні педагоги повинні скласти психолого-педагогічні характеристики дитини, які допоможуть у подальшій роботі ІРЦ і шкільних педагогів.
У серпні потрібно отримати висновок ІРЦ і варто заздалегідь познайомити дитину зі школою, майбутніми вчителем та класом, у якому вона буде навчатися, щоб у вересні розпочати заняття з мінімальним стресом для дитини.
Початок шкільних занять завжди стресовий для першачків, ба більше, коли це дитина з ООП. І строки її адаптації до шкільного життя та правил напряму залежать від рівня психологічної підготовки. Тому батькам рекомендується:
Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Фото: автор – AllaSerebrina, Depositphotos
Публікація підготовлено за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.
Обговорення