Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Як допомогти учням м’яко перейти з початкової в середню школу. Фінський досвід

У Фінляндії заздалегідь планують перехід дітей від дошкілля в початкову і з початкової в середню школу. До так званого перехідного періоду залучені всі – адміністрації шкіл, яка все організовує, вчителі й учні, які можуть бути в ролі консультантів, батьки, які ознайомлюються з правилами переходу. Кожна школа складає чіткий і детальний план перехідного періоду.

Про особливості транзиту від початкової до середньої школи у Фінляндії розповіли фінські вчительки Аня Хурінайнен-Косунен і Рія Палмквіст у межах 6-го модуля програми тренінгів для тренерів НУШ “Розвиток школи (стратегія розвитку школи)” від проєкту “Навчаємось разом” + проєкту ЄС.

ПЛАН ПЕРЕХОДУ В СЕРЕДНЮ ШКОЛУ І БЛАГОПОЛУЧЧЯ УЧНІВ

Відповідальний за переведення учнів – директор школи. Кожна школа формує групу з питань забезпечення переходу, яка планує й реалізує цю роботу. Ці команди співпрацюють із групами з питань благополуччя школи – директором школи, представниками шкільної медичної служби, психологом, соціальним працівником, учителями для дітей з ООП, консультантом із навчання (надає консультації щодо змісту предметів і методів викладання).

У Фінляндії є муніципалітети, які сформували систему, націлену на підтримку переходу.

У кожній фінській школі є додатки до шкільної освітньої програми, які містять план забезпечення благополуччя в школі. У ньому вказують загальні потреби в забезпеченні благополуччя учнів та наявні послуги.

  • План захисту учнів від насильства, булінгу та утисків. У ньому є докладні пояснення, що робити у випадках цькування.
  • План дій у разі гострої кризи, загроз і пов’язаних із ризиком ситуацій. Минулоріч школи поновлювали ці плани через COVID-19 – докладно прописували кроки, які робитиме школа в разі нової хвилі захворювання.
  • План з ідентифікації та надання послуг із профорієнтації учнів і консультування з навчання. У ньому зазначають відповідальних осіб за планування візитів до початкової школи, запрошення молодших школярів до середньої школи на ознайомлення.

У кожній школі є команди, які готують ці плани.

План щодо профорієнтації учнів і консультування з навчання має містити такі частини:

  • опис структури, методів роботи, поділу завдань та обов’язків персоналу з консультування учнів;
  • зв’язок із місцевими мультипрофесійними мережами (серед яких, наприклад, сфера соціального забезпечення та охорони здоров’я);
  • як будується співпраця між сім’єю і школою;
  • співпраця між школою й підприємствами;
  • ознайомлення на практиці з трудовим життям.

ЯК ОРГАНІЗОВУЮТЬ ПЕРЕХІД У СЕРЕДНЮ ШКОЛУ

Перехід від початкової до середньої школи вимагає систематичної співпраці між школою, що відправляє дітей, та школою, що їх приймає (іноді це ланки освіти в одному закладі). Інформація, яка передається, має містити відомості про освітні середовища, практики, керівні та допоміжні документи: як навчали учнів, які їхні сильні сторони, яку підтримку їм надавали.

До співпраці залучають також учнів середньої школи, батьків (опікунів).

Навесні учні 6-х класів (початкова школа у Фінляндії триває з 1-го до 6-го класу) відвідують середню школу. Такі візити організовують учителі, які працюють із дітьми з ООП, консультанти з навчання та учні-наставники із сьомих класів.

Також буває, що до молодших класів запрошують учнів із середньої школи. Вони розповідають про свій досвід переходу. Багато шкіл у Фінляндії готують учнів-тьюторів, які знайомлять новачків з особливостями середньої школи й допомагають швидше адаптуватися. Це сприяє м’якому переходу і звиканню до нових умов.

Батьки школярів разом із дитиною заповнюють анкети, у яких пишуть про сильні сторони учнів, якої підтримки вони потребують, залишають свої побажання.

Майбутні сьомі класи формують директор, класні керівники початкової та середньої школи, вчитель для дітей з ООП. Враховують, які мови, релігію або етику вивчають учні, яку підтримку отримують, питання благополуччя, побажання щодо своїх друзів тощо.

Як у допомогти учням м’яко перейти з початкової в середню школу. Фінський досвід

НА ЩО ЗВАЖАЮТЬ ПЕРЕД ПЕРЕХІДНИМ ПЕРІОДОМ

Планування перехідного періоду починається вже в осінньому семестрі. Директор, учитель для дітей з ООП та консультант із навчання інформують шестикласників про середню школу.

Під час переходу з початкової школи в середню вчителям радять звернути увагу на такі аспекти:

  • Прислухайтеся до того, чого бояться учні
    • Як завести друзів?
    • Чи є булінг?
    • Чи є щось складніше за те, що було в початковій школі?
    • Як довго тривають шкільні дні?
    • Якщо в мене виникнуть труднощі в навчанні, чи зможу я отримати підтримку? Якою вона буде?
    • Як минають шкільні дні, який розклад, скільки учнів у класах?
  • Прислухайтеся до побажань учнів
    • Чи можна запросити мого найкращого друга в той самий клас?
    • З ким хотілося би бути в одному класі?

Що учень має знати про середню школу:

  • Про нову шкільну культуру (що буде більше вчителів, предметів, більше самостійності й відповідальності);
  • Які нові предмети, як відбувається консультування з навчання, які мовна програма, а також факультативна мова і факультативні предмети;
  • Основи здоров’я, побутові питання;
  • Що будуть різні вчителі з різних предметів;
  • Що є підтримка – учитель для дітей з ООП, шкільна медсестра, психолог, соціальний працівник;
  • Які відповідальність та обов’язки учня, шкільні правила та інструкції;
  • Що навчання буде ширшим, збільшиться кількість напрямів, за якими відбуватиметься тестування;
  • Що навчальні дні – довші, ніж у початковій школі;
  • Що в середній школі більше паралельних класів і нових учнів;
  • Соціальні взаємини та друзі можуть змінитися;
  • Які різновиди і критерії оцінювання будуть застосовувати
  • Які позакласні заходи (гуртки);
  • Що є учні-наставники, які проводять заходи, аби нова школа стала ближчою, з’явилися нові друзі.

На батьківських зборах восени обговорюють усі заплановані заходи для дітей упродовж навчального року. Навесні батьки отримують звітні картки про дітей.

Під час індивідуальних зустрічей з учителями батьки обговорюють питання оцінювання, шкільної культури, розкладу, шкільних правил та інструкцій, співпраці із сім’ями тощо.

ПРИКЛАД РІЧНОГО ПЛАНУ ІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПЕРЕХОДУ З ПОЧАТКОВОЇ В СЕРЕДНЮ ШКОЛУ

СЕРПЕНЬ

Навчальний рік починається приблизно 10 серпня.

  • Директори початкових і середніх шкіл, вчителі для дітей з ООП, консультанти з навчання, класні керівники початкових шкіл оновлюють план забезпечення переходу.
  • Проводять оцінювання, наскільки успішним був перехід у попередньому навчальному році.

ВЕРЕСЕНЬ

  • Директор середньої школи та / або вчителі для дітей з ООП та / або консультант із навчання відвідують початкову школу та розказують учням 6-х класів про роботу / предмети середньої школи та шкільну культуру.
  • Збори для батьків учнів 6-х класів, у яких беруть участь директори (як початкової, так і середньої шкіл) і вчитель для дітей з ООП. Вони розповідають про шкільну культуру, підтримку, навички, необхідні в середній школі тощо.

ЖОВТЕНЬ

  • Учитель для дітей з ООП відвідує середню школу, щоби привітати учнів попереднього року.
  • Учителі-предметники середньої школи мають можливість відвідати шестикласників початкової школи та ознайомитися з роботою початкової школи.

ЛИСТОПАД

  • Шестикласники, їхні батьки та вчителі заповнюють “перехідну форму”, яка надає інформацію про сильні сторони учня, його навчання, роботу та поведінку.
  • Оновлюють документи щодо підтримки навчання.
  • Зустріч щодо оцінювання між батьками та класним керівником – у зустрічі може брати участь учитель для дітей з ООП середньої школи.

ГРУДЕНЬ

  • Зустріч із питань переходу, на якій класні керівники та вчителі для дітей з ООП середньої школи попередньо ознайомлюються з тим, які учні збираються в середню школу.
  • Учитель для дітей з ООП середньої школи підсумовує результати заповнення учнями “перехідних форм”.

СІЧЕНЬ

  • Консультанти з навчання зустрічаються із шестикласниками й розповідають, що таке консультування з навчання.
  • Підсумкові батьківські збори й нагадування про те, що буде в середній школі: директори початкової та середньої шкіл, вчителі для дітей з ООП, консультанти з навчання.

ЛЮТИЙ І БЕРЕЗЕНЬ

  • Підготовка до розподілу між класами в середній школі.
  • Класні керівники розповідають “групі із забезпечення благополуччя” середньої школи про своїх учнів.
  • Учні-наставники середньої школи планують навчальний день для шестикласників, щоб ознайомити їх із середньою школою – заходи, ігри та спільний обід.
  • Наступної осені ці учні-наставники візьмуть шефство над новими семикласниками.

КВІТЕНЬ

  • Розподіл між класами, група із забезпечення переходу: директор, вчителі, школа / учень.
  • Публікується інформація про нові класи.

ТРАВЕНЬ

  • День знайомства із середньою школою та новим класом. Учні-наставники / тьютори середньої школи планують і реалізують програму: заходи, робота в групах.
  • Класні керівники зустрічаються з директором середньої школи та майбутніми класними керівниками.

ЛІТО: червень, липень

  • Медогляд учнів шкільною медсестрою в присутності батьків.

НАСТУПНА ОСІНЬ / СЕРПЕНЬ – починається школа

  • Протягом перших днів / тижнів директор, класний керівник, наставники / тьютори (учні), консультант із навчання надають інформацію та ознайомлюють нових учнів зі школою. Для цього має бути план.
  • Нові групи (класи) + наставники / тьютори + класні керівники кілька разів виїжджають кудись разом. Це сприяє згуртуванню.

Ольга Головіна, “Нова українська школа”

Усі фото: автор – HayDmitriy, Depositphotos

Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Матеріали за темою

Обговорення