Всі теми

Як київські школи виходитимуть із карантину – детально про проєкт регламенту

Публікуємо конспект трансляції на сторінці “Нової української школи” з очільницею Департаменту освіти і науки Києва Оленою Фіданян, на якій вона представила проєкт регламенту виходу з карантину столичних закладів освіти.

Коли весь світ був у розпалі епідемії, ми задумались, як повернемося до закладів освіти.

Ми вивчили досвід країн, які першими повернулися з карантину. Університет ім. Б. Грінченка зв’язався з Китаєм, з яким працює не перший рік, і вони надали в перекладі свої документи, як вони повертали людей у заклади освіти. Також ГО Республіки Корея, яка є в Києві, надала свої документи про шлях фізичного повернення в заклади освіти. Окрім того, ми вивчили всю наявну документацію в Україні.

Регламент відновлення освітнього процесу стосується закладів освіти будь-якої форми власності. Якщо приватний заклад освіти буде вживати ще більш дієві заходи, ми вивчимо і будемо це розповсюджувати.

ПОЛОЖЕННЯ РЕГЛАМЕНТУ

Він ще на стадії проєкту.

Ми маємо велику кількість додатків, у яких більш докладно розписали рекомендації за кожним напрямом. Вони сформовані так, щоби потім освітні установи Києва могли розібрати наш регламент на інструкцій – для роботи технічного, медичного працівника, вихователя, класного керівника.

ПОСТУПОВІСТЬ ДІЙ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

Перший крок. Наші дії розпочнуться після ухвалення рішення урядом про завершення обмежень.

Другий крок. Місцева влада, в нашому випадку голова КМДА, затверджує нормативний документ про те, коли розпочнеться праця над відновленням роботи закладів освіти.

Ми розрахували, скільки може тривати підготовчий період. Залежно від розміру закладу освіти (двогруповий садок із площею на 40 дітей чи чотирнадцятигруповий; школа на 300, 2,5 тисяч учнів) – робота може тривати від 10 до 14 днів із урахуванням видавання всіх нормативних документів.

Третій крок. Після видання нормативних документів – розпорядження КМДА та наказу департаменту освіти – починається робота районних управлінь освіти. Вони проводять наради з керівниками закладів освіти, щоби з’ясувати стан здоров’я, чи всі можуть працювати очно; чи є командна, яка першою зайде до закладу, і ознайомитись із регламентом.

Четвертий крок. Після проведення наради керівники повертаються до закладів і створюють комісію, до складу якої ми пропонуємо ввести від методистів у дошкільних закладах до заступників директора у школах. І обов’язково медичного працівника.

До заходження цієї робочої комісії в заклади освіти, районні управління розвозять спеціальні засоби. У Києві вже або оголошені, або частково завершені тендери на мийні, дезінфекційні та інші необхідні засоби для підготовки приміщень до відновлення роботи. Загалом на засоби передбачено 24,5 мільйона гривень. Наше завдання – щоб вони були стабільно. Для цього кожне районне управління освіти робить обрахунки, чи достатньо цих коштів.

Що робить медичний працівник? Раніше вони належали до територіальних медичних об’єднань, але тепер увійшли до штатного розпису закладів освіти. Втім, у Києві не в кожному закладі є медичний працівник. Щоб допомогти, є органи управління освіти, які на етапі нарад із керівниками з’ясовуватимуть, де є такі працівники, і в разі відсутності вирішать, як допомогти.

Медичний працівник оглядає медкабінет та ізолятори й доповідає комісії, чого вистачає і не вистачає. Адже велике значення для подальшого має стан медичного та оснащення іншими засобами, якщо буде відновлено освітній процес.

П’ятий крок. Заступники директора розподіляються за напрямами роботи. Одна частина заступників відповідає за зв’язок із педколективом, а заступник із господарської частини починає працювати з технічними працівниками.

Що означає починає працювати? Усі з комісії повинні зв’язуватися з працівниками, щоб з’ясувати їхній стан здоров’я і можливість повернення до закладу.

Одночасно з прибиранням закладу і з’ясовуванням про стан здоров’я вчителів, учителі-вихователі, майстри, класні керівники дізнаються стан здоров’я своїх учнів і вихованців.

Тоді – ділять дітей на список: не хворів, не був у контакті з хворим, перехворів, але зараз не в контакті, перебуває в контакті.

Якщо ми говоримо, що школярів ми фізично не встигнемо повернути в готові приміщення до кінця навчального року, то повернення дошкільнят розглядаємо за потреби батьків. Але тільки в підготовлені й оснащені відповідними засобами приміщення. Чому? Тому що здебільшого батьки мають працювати для утримання своєї сім’ї. Тому дошкільні заклади дуже їм потрібні.

Зараз уряд планує відкрити дитсадки з 22 травня

Шостий крок. Керівники закладів матимуть прямий зв’язок із районними управліннями освіти: інформуватимуть, як триває підготовка – прибирання і збір інформації про дітей, скільки дітей здорові, скільки готові повернутися до закладів, чого не вистачає.

Після цього районі управління разом із комісіями закладу освіти оглянуть, чи готовий заклад до відкриття. І вже потім буде його відкриють.

Безперечно, ми маємо тримати зв’язок з медичними установами. Та медичні установи не настільки тісно з нами пов’язані, тому при кожній РДА будуть діяти групи швидкого реагування щодо дитячих установ. Керівники закладів освіти інформуватимуть їх про появу хворого, про збільшення кількості хворих на респіраторні захворювання – щоб ухвалювати оперативні й чіткі рішення.

ЯК БУДУТЬ ВІДКРИВАТИСЯ ШКОЛИ

  • Першими повертаються ті, хто не був у контакті з хворими останні дні. Ми попросимо батьків перед виходом із дитиною до закладу освіти поміряти температуру і впевнитися, що з нею все добре.
  • На вході дитину будуть зустрічати як у дошкільному, так і в закладі загальної середньої освіти.
  • Усі школи з абсолютно різною кількістю дітей. Тому ми будемо рекомендувати відкрити усі входи – щоб, приймаючи зранку дітей, поки не подолано цю хворобу, їх можна було оглянути: провести скринінг або опитування про стан здоров’я. А також не створювати скупчень.

Проте ми пропонуємо два варіанти:

  • Перший. За можливості відкрити додаткові входи.
  • Другий. Якщо входів обмаль, а дітей забагато, пропонуємо розбити прихід учнів за індивідуальним розкладом початку занять. До прикладу, початкова школа може приходити за розкладом першого уроку, середня – за розкладом другого, старша – третього. Має бути уніфікований розклад дзвінків, щоб не збивати вчителям.

Ще один варіант – змінність навчання для параллелей або для ступенів навчання.

Також маємо думати і про те, як будемо виходити з закладу освіти.

ІНШІ ДЕТАЛІ РОБОТИ ШКІЛ

  • У закладах із трьома поверхам є багато сходових клітин і частин. Ми пропонуємо побудувати рух дітей за поверхами так, щоби вони рухалися певними східцями й не пересікалися.
  • Їдальня і її режим роботи – окремий розділ. У Києві майже 130 тисяч дітей отримують безоплатні гарячі сніданки в шкільних їдальнях.
  • Налагодження системи оповіщення у разі виявлення хворого. Ніхто не застрахований, що після початку навчання в дитини не підвищиться температура. В такому випадку кожна робоча група в закладі освіти повинна чітко розуміти, що відбувається та хто куди рухається – для цього розписаний окремий додаток.
  • Обмеження заходів, що передбачають скупчення учасників освітнього процесу. Однозначно, спершу ми не рекомендуватимемо масові заходи, поки не матимемо чіткого розуміння, як боротися з цією хворобою.
  • Не більше 30 учнів у класі. Це вимога закону “Про повну загальну середню освіту”, яку ми іноді порушували в районах інтенсивної забудови, щоб не створити другу зміну навчання. У Києва з 429 шкіл лише 2 працюють у дві зміни. Цього разу ми не будемо дозволяти більшої скупченості. Будемо рекомендувати, що має бути 30 дітей. Від кількості дітей залежить, зокрема, й чистота повітря. Відстань між дітьми має зберігатися. За більшої кількості це зробити складніше. Відкривати класи на 15 учнів ми не можемо, тому будемо намагатися робити все в межах можливостей.

ЯК ПРАЦЮВАТИМУТЬ ЗАКЛАДИ ОСВІТИ ПІСЛЯ ПОВЕРНЕННЯ

  • Системне дотримання провітрювання. У Державних санітарних правилах і норма є розклад провітрювання, який ми додали до регламенту. Також мають бути розклади прибирання.
  • Обмежується вхід для батьків. Стороннім особам взагалі не можна приходити до закладу. Якщо батькам потрібно зв’язатися з адміністрацією школи, то телефоном можна буде завчасно домовитися.
  • Онлайн-збори батьків. Батьки і вчителі вже навчилися проводити онлайн-збори. Ми пропонуємо продовжувати такі речі.
  • Доцільність кабінетної системи. У класи будуть приходити вчителі, а не діти ходити по класах.

Безперечно, є програми, які більш якісно будуть реалізовані за кабінетною системою – ліцейні 10-11 класи на хімії, фізиці і біології. Провести лабораторну роботу значно зручніше за кабінетної системи. У такому випадку адміністрація закладу може зберегти кабінетну систему, адже має автономію дій. Але вона повинна організувати прибирання після уроку.

  • За дорученням київського міського голови Віталія Кличка ми ще перед оголошенням карантину розпочали щоденні “п’ятихвилинки здоров’я” для консультування дітей, як поводитися. Ми збережемо їх, щоб нагадувати про особисту гігієну, про правила руху по школі, поведінку. В садочку, до речі, складніше – там дітки менші. Різні країни по-різному підійшли до відновлення роботи садків і шкіл. Наприклад, Греція не відновила роботу в дошкільних закладах і початкових школах.

На початку роботи будь-якого закладу, медичні працівники проведуть зустрічі з працівниками та дітьми так званої групи ризику.

  • Ведення електронних журналів. Це – не майбутнє, а вчорашнє, без якого нам складно буде віднині існувати. Повернувшись у школи, вчителям потрібно буде заповнити паперові версії журналів. Чому ми будемо наполягати на переведені в електронній версії? Тому що якщо в подальшому будуть такі призупинення освітнього процесу, робота з електронним журналом прибирає від учителів повторення зробленого вдома.

Також це ще й щоденний облік присутності дітей у приміщенні. Це дуже важливо: як правило, усі карантини за нормативними документами України починаються, коли певна кількість дітей не приходять до закладу освіти.

ПОКРОКОВІ ДІЇ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ ХВОРОГО

Це потрібно, щоб не було паніки, а були чіткі й послідовні дії кожного.

  • Якщо вихователь у групі бачить, що в другій половині дня в якоїсь дитини піднялась температура, він повідомляє про це медичному працівнику.
  • Медичний працівник забирає дитину до себе в ізолятор і повідомляє керівнику закладу.
  • Діти, які були разом з тою, опиняються в ізоляції до моменту, поки не будуть виведені на свіже повітря.
  • Після того буде дезінфекція місця, де вони перебували. Діти всього класу будуть попереджені і отримають інформацію, чи захворіла та дитина.
  • Медичний працівник зв’язується з медичною установою. Заступник директора чи директор зв’язується з батьками і негайно викликає технічного працівника, який має продезінфікувати приміщення, де перебувала і яким рухалась дитина.

Ми розуміємо, що підвищення температури не завжди означає, що дитини захворіла саме на COVID-19. Але такі дії з дезінфекції будуть говорити, що в нас немає паніки.

ПРАВИЛА ДЛЯ БАТЬКІВ (ОПІКУНІВ)

Це прості правила, яких маємо дотримуватися усі ми.

  • Кожного ранку перед виходом дитини, потрібно робити термометрію, перевіряти наявність респіраторних симптомів: кашель, чхання. Батьки мають переконатися, що можуть вести дитину до дитячого колективу.
  • Якщо дитина перебуває на домашній ізоляції, ми рекомендуємо жити їй в ізольованому просторі, провітрювати приміщення, приймати їжу наодинці.
  • Якщо дитина почуває себе недобре, батьки мають повідомити про це вихователя або класного керівника. Якщо дитина напередодні була в закладі, то вихователь чи класний керівник, повідомляє медичному працівнику, а той – керівнику закладу.

КОЛИ УЧНІ ПОВЕРНУТЬСЯ В ШКОЛУ

До 22 травня фізичного повернення в заклади дітей не передбачається. Якщо 22 травня оголошується про можливість повернення, то лише підготовка приміщення займає, як говорилося, від 10 до 14 днів. Тобто, немає сенсу повертати дітей для сидіння за парти.

Чому поки не варто виводити окремо 11 класи на консультації? Перше – приміщення поки не буде прибрані, і поки ми не з’ясуємо, що з нашими випускниками, який їхній стан здоров’я, чи не були вони в контакті з хворими, ми не можемо їх повернути.

Друге – якщо ми фізично повернемо дітей до закладів освіти, то ми маємо повернути і вчителів. Що таке фізичне повернення вчителя? Вчитель не працює виключно на паралелі 11-х класів. Якщо вчитель фізично повертається для проведення уроків в 11-х класах, то проведення уроків для решти класів дистанційно буде значно ускладнене. Це призведе до зриву розкладів уроків лише на п’ять робочих днів. Сенсу в цьому немає.

Тому до 29 травня збережемо той режим, до якого вже прилаштувалися і батьки, і діти.

У червні ми плануємо відновити індивідуальні та предметні консультації для випускників 11 класів. Це не уроки за розкладом, а підтримка дитини, підготовка її до вступу до вишу. Чому ми проведемо це як індивідуальні групові консультації? Це дозволить зменшити кількість дітей в одному приміщенні.

Щодо роботи пришкільних таборів – ми розглядаємо це питання. Вивчаємо думку районних управлінь освіти. Ми розуміємо, що батькам важливо, щоб діти були доглянуті. Тому можливий варіант проведення пришкільного табору. Після повернення керівники закладів освіти, районі управління освіти мають вивчити потребу в такій роботі.

КОЛИ І ЯК ПОВЕРНУТИ ПІДРУЧНИКИ

Шановні бібліотекарі, учні повернуть книги до бібліотек.

У період прийому книжок будуть приходити ті діти, які вже за даними класного керівника – здорові. Кожен керівник визначатиметься – це буде відбуватись у червні чи серпні.

Ми рекомендуємо всім працівникам, приймаючи підручники, бути в рукавичках і масках.

Також має бути санобробка підручників. Якщо ми робимо її будь-якими розчинами, то можемо нашкодити книжкам. Якими іншими способами робити обробку, поки порекомендувати вам не можу, це мають зробити фахівці, які розуміють, як боротися з різноманітними інфекціями.

ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ

– Хто мірятиме температуру?

Скринінги робитиме комісія, яка буде створена в кожному закладі – ухвалить рішення і розподілить обов’язки. Його роблять не тільки для того, щоб убезпечити тільки дитину. Це й убезпечення працівника закладу.

Так, зараз потрібно буде вести певні обов’язки, до яких ми не звикли. Ми не вимагаємо від педагогів це робити. Завдання управлінців сьогодні – закупити дезінфекційні засоби та надати їх до закладів. Завдання комісії, яка працюватиме в кожному закладі, – відслідковувати безпеку всіх, від дітей до дорослих. Як ви це робитимете – ваше рішення. Хто буде робити провітрювання в закладі, хто відкриє в певному кабінеті або в груповому приміщенні кватирку – усі дорослі люди і разом розберемося.

– Як бути з організаціями, які орендують приміщення в школі в другій половині дня – спортивними школи, розвивальними центрами?

Усі організації, які орендують приміщення, повинні дотримуватися регламенту. Викличте до себе орендарів і вручіть їм його. Вони мають відпрацювати заходи й довести вам, що їхня робота – безпечна: що вони проводять санобробку, що в них для цього є засоби.

Під час створення комісій у закладі освіти долучайте туди орендарів, хай вони ознайомляться з вимогами до роботи вашого закладу. Є районні управління освіти, до яких ви можете звернутися по допомогу.

– Як бути з уроками фізкультури, якщо один спортивний зал?

Осінні уроки фізкультури здебільшого відбуваються на свіжому повітрі. Лише за поганої погоди вони відбуватимуться в самих приміщеннях. Для цього треба теж дотримуватися режиму провітрювання та вологого прибирання.

Як міська влада і заклади освіти Києва готуються до виходу з карантину (1)

Завантажити презентацію

“Нова українська школа”

Титульне фото: автор – karpik-hoi, Depositphotos

Публікація підготовлена за підтримки Представництва “Фонду Фрідріха Науманна за Свободу” в Україні. Фонд Фрідріха Науманна за Свободу – фонд ліберальної політики, що сприяє зміцненню свободи та гідності людини в усіх сферах суспільства. Детальніше за посиланням.

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber

Матеріали за темою

Обговорення