Теми статті: вчителям, громадянська освіта, директорам, НУШ
13 Січня 2021
27 916
0
Тулбокс (з англ. Toolbox – коробка з інструментами) – термін, який має більш широке застосування й позначає набір інструментарію для будь-якої професійної діяльності. Учителі також мають змогу отримати набір інструментів для розвитку громадянських компетентностей учнів, відповідно до вимог нового освітнього стандарту для 5–9 класів.
Про ці інструменти, як ними скористатися й долучитися до розроблення – читайте в статті “Нової української школи”
Перегляд освітніх програм для середньої та старшої шкіл розпочався 2017 року – тоді програми спростили й оновили в межах “старого” стандарту освіти. Новий же стандарт для 5–9 класів затверджено лише на початку цієї осені, і згодом за ним навчатимуться учні, які зараз у третіх класах.
Натомість, освітні програми, що базувалися на старому стандарті, уже передбачали чотири наскрізні змістові лінії – екологічна безпека та сталий розвиток, громадянська відповідальність, здоров’я й безпека, підприємливість і фінансова грамотність.
Для педагогів складність полягає в тому, що потрібно розробити та використовувати інструменти, щоби, не перевантажуючи дітей величезною кількістю додаткової інформації (адже програми й без того насичені), формувати в них потрібні громадянам вміння, ставлення та цінності. Тож за керівництва Лілії Гриневич МОН запропонувало розробити типові вправи, які вчителі можуть модифікувати під свої потреби.
До справи долучилася Програма підтримки освітніх реформ в Україні “Демократична школа”. За кілька місяців вони підготували та видали збірку з 80-ти вправ для вчителів-предметників, які допомагають поєднати громадянську компетентність із предметними знаннями.
“Наші вправи, – каже координаторка Програми “Демократична школа” Христина Чушак, – розроблені на основі посібників Ради Європи. Ця міжнародна організація на замовлення міністерств освіти держав-членів, серед яких і Україна, розробила документ “Рамка компетентностей для культури демократії“, де чітко сформульовані методики та інструментарій для формування громадянських компетентностей.
У межах програми “Демократична школа” ми переклали цей документ українською. Але чудово розуміємо, що за нинішньої завантаженості вчителів мало хто з них мають час вдумливо прочитати та пропрацювати текст – це доволі об’ємний документ у трьох томах. Тож ми опрацювали основні моменти й на їхній основі розробили перші вправи”.
За словами керівника Українського інституту розвитку освіти Вадима Карандія, громадянська компетентність дуже важлива і до того ж передбачена законодавством.
“Якщо ми хочемо формувати нового громадянина, ми маємо розуміти, що ця людина має мати не лише знання, навички загального характеру, а вона має чітко позиціонувати себе в суспільстві, розуміти, що це таке, вміти взаємодіяти в суспільстві й бути її активним членом. Тому зараз ця галузь дуже важлива. Ця галузь є провідною, якщо ми хочемо не лише досягнути нової якості освіти, а й нової якості суспільства”.
“Коли ми розпочали роботу над вправами для формування громадянських компетентностей, вчителі почали пропонувати свої авторські рішення. Так наш арсенал вправ постійно поповнюється”, – розповідає Христина Чушак.
Стало зрозуміло, що робити друкований посібник немає сенсу – довелося би постійно оновлювати та розширювати видання. Тож вирішили зробити онлайн-платформу, яка дала би змогу запропонувати інструментарій ширшому колу користувачів.
Тулбокс для вчителів уже налічує понад 600 вправ, і перелік постійно оновлюється. Адже кожен активний вчитель може не лише користуватися чужими наробками, але й поділитися власними.
“Вчителі різні, – зазначає координатор онлайн-напряму Програми Андрій Донець. – Комусь складніше перейти на нову модель навчання учнів – і ми їм пропонуємо готові й апробовані вправи. А хтось прагне креативу і здатен зробити свій внесок у впровадження реформи. Тулбокс дає й таку змогу. Вчителі, які пропонують широкій громадськості власні розробки, отримують сертифікати, які засвідчують їхнє авторство й публікацію” .
На кожну вправу потрібно 15–20 хвилин стандартного уроку. Вони дають змогу сформувати та закріпити громадянські компетентності, поєднані із темою уроку.
“У посібниках Ради Європи, на які ми спиралися в підготовці перших вправ для вчителів, – каже Христина Чушак, – на кожну вправу відводиться від 1,5 до 3–4 годин. Ми чудово розуміємо, що наші вчителі не мають такого часу, тому вибрали окремі елементи та переформатували роботу так, щоби вправи можна було виконувати впродовж уроку й лишився час на пояснення нових тем”.
Інтерфейс платформи простий. Вчитель може обрати вправи за низкою класифікаторів: клас, предмет, форма роботи з учнями, складник громадянської компетентності тощо.
“Кожна вправа конкретна й має покрокову інструкцію, – каже Христина. – Вчитель здобуває розуміння, як об’єднати учнів у групи, як підготувати й за яким принципом користуватися додатковими матеріалами, які запитання ставити учням і коли, щоби стимулювати навчання”.
Вчитель може використовувати вправи, ідучи за готовим сценарієм, а може модифікувати їх під індивідуальні потреби за власним бажанням.
“Наприклад, учитель не знайшов вправи в підрозділі свого класу та предмету, – деталізує Андрій Донець. – Тоді він може передивитися вправи іншого класу. Якщо нічого немає й там, варто пошукати в підрозділах інших предметів. Обов’язково знайдеться вправа, яку можна адаптувати під потреби теми, що вивчається в класі”.
“Ми рекомендуємо вчителям переглядати якомога більше вправ, навіть якщо вони не стосуються безпосередньо предмету викладання, – додає координаторка з комунікаційних процесів програми “Демократична школа” Світлана Овчаренко. – Адже так можна зрозуміти логіку інтерактивного навчання за допомогою типових вправ. Наступним кроком для вчителя обов’язково стане вміння адаптувати та модифікувати, а далі – і створювати власні вправи під індивідуальні потреби учнів”.
Команда “Демократичної школи” планує невдовзі підготувати докладні інструкції з користування Тулбоксом, щоби ще більше полегшити вчителям цей процес.
“Ми довго працювали над шаблоном вправи, щоби він був максимально простий і зрозумілий, але водночас вправа дійсно стосувалася громадянських компетентностей, – розповідає Христина Чушак. – У цій роботі нам так само стала в пригоді Рамка компетентностей для культури демократії від Ради Європи. Цей документ докладно розшифровує поняття громадянської компетентності”.
Учитель, який хоче розмістити на ресурсі власні розробки, може завантажити шаблон і, користуючись інструкціями, покроково заповнити його.
Щоби відправити заповнений шаблон, потрібно зареєструватися. Інструкцію для реєстрації дивіться за цим посиланням. А такий вигляд має сам шаблон.
Заповнені шаблони проходять модерацію, редактори уточнюють та корегують інформацію, після чого вправи з’являються на сторінці Тулбоксу у відповідному розділі.
“Цей інструмент цікавий насамперед тим, що його створює група педагогів для самих педагогів, – зазначає Вадим Карандій. – Напрям ініціативи зсередини професійної спільноти є одним із пріоритетів – і за цим є майбутнє. Тобто, коли ми певні ідеї та інструменти, методики та технології не насаджуємо згори, а даємо можливість самим педагогам у своєму середовищі їх розвинути, а потім через взаємодію “вчитель учителю” поширювати як практику діяльності”.
Віталій Костюк, директор П’ядицького ліцею імені Степана Мельничука (Івано-Франківська область)
Основна відмінність Тулбоксу від інших ресурсів у тому, що над його наповненням працювали самі педагоги. Тут є широкий вибір вправ для формування громадянської компетентності для базової школи. Я часто використовую їх для викладання математики та інформатики. Дуже зручно, що всі вони прив’язані до конкретних тем та уроків, є часові проміжки, додаткові матеріали та чіткі інструкції до застосування. Кожна вправа, хоч і прив’язана на Тулбоксі до певного предмету або теми уроку, легко адаптується, переробляється під індивідуальні потреби вчителя й вікові особливості класу.
Усі ці вправи не лише дають змогу формувати громадянські компетентності, але найбільша їхня цінність у тому, що вони активізують дітей і роблять їхнє навчання цікавішим та різноманітнішим. Якщо ми говоримо про математику, то застосування вправ допомагає трошки розрадити серйозну атмосферу на уроці, переключити увагу, дати перепочинок, додатково мотивувати. І тоді основний предметний складник уроку сприймається дітьми значно легше.
До того ж я вважаю, що найбільше користі від роботи з цими вправами отримують самі викладачі. Вони починають відходити від схеми “крейда – дошка” й наближаються до своїх учнів. Робота над вправами потребує їхньої активності, зближення та розуміння учнів, вміння контактувати з групою учнів. І коли діти бачать такий крок учителя назустріч їхнім потребам, віддача від навчання збільшується в рази.
Змінюється стиль роботи вчителя. За останні три роки, відколи ми брали участь у програмі “Демократична школа” й почали впроваджувати ці вправи в навчанні, вчителі змінилися кардинально. Причому не залежно від віку, предмету викладання, категорії. І ми, й учні, і батьки вдячні за ці зміни. Тепер педагоги нашого ліцею активно долучаються й до створення цих вправ.
Світлана Братошевська, заступниця директора, вчителька фізики Миколаївська ЗОШ №29
Особливо мені приємно ознайомлюватися з практичним досвідом колег та колежанок, які вміло знаходять шляхи для формування громадянських компетентностей учнів на уроках та в позаурочній діяльності. Наповнення Тулбоксу сприяє цьому, підказує крок за кроком, як інтегрувати громадянську освіту в щоденне навчання учнів на всіх предметах.
Під час створення вправ намагаюся враховувати їх практичність, доповнюю дискусійними та дослідницькими запитаннями, які мають спонукати дитину до глибшого вивчення окремих проблем; співпрацю з іншими над реалізацією різноманітних проєктів із фізики; роботу в групах та партнерські технології.
Наприклад, на основі вправи “Краплі води” з посібника “Компасіто” розробили й застосовуємо власну вправу, якою залюбки поділилися з колегами в Тулбоксі. Вважаю, що ця права розвиває відповідальність як ключовий складник громадянської компетентності, громадянську свідомість, уміння співпрацювати тощо.
Кожен різновид навчальної діяльності супроводжується докладним описом та переліком орієнтовних навчально-методичних ресурсів, призначеним заощадити час педагогові на пошуки.
Наталія Вельгун, директорка Кущівської гімназії Міської ради міста Кропивницького
Матеріал Тулбоксу дає можливість не лише використовувати готові розробки для формування та оцінювання громадянських компетентностей, а і спонукає до вироблення власних підходів під час адаптації чи створенні вправ із будь-якого предмету. Посібник є переконливим доказом, що працювати над проблемою із формування громадянських компетентностей може вся школа з охопленням усіх предметів, також і під час позакласної роботи.
Мені як керівнику він згодився для залучення до роботи з формування вправ учителів із тих предметів, де така можливість видавалася малоймовірною. Як учитель української мови та літератури я використовую готові вправи з Тулбоксу, інколи трохи їх адаптуючи до свого класу та навчального матеріалу.
Поштовхом до написання власної вправи стало бажання втілити свою навчальну ідею в межах проєкту. Це непросто, але цінність у тому, що маєш можливість створити вправу саме за своїм баченням, що якнайкраще працюватиме водночас і на засвоєння навчального матеріалу, і на формування громадянських компетентностей.
Дуже корисно педагогам спробувати власні сили ув створенні нових вправ чи адаптуванні інших, адже це допомагає творчо підходити до формування однієї з ключових компетентностей, збагачує тематично навчальний матеріал.
Учителям, які ще не використовували Тулбокс у своїй діяльності, я би порадила ознайомитися із запропонованими в ньому вправами, обрати ту, що є зрозумілою та прийнятною для використання. Якщо вправа зацікавила, але тематично далека від того матеріалу, який зараз вивчаєте, то спробувати адаптувати. Так народиться власна нова ідея!
Леся Гаврилюк, вчителька хімії Чернівецька ЗСШ №38
Вчителя можна порівняти зі “смолоскипом”: він може запалювати серця учнів та бути натхненником для колег. Але ми часто чуємо від учителів: “Не вистачає обміну досвідом”, “Немає натхнення”, “Хочемо, щось нового”… і т.д., шукаючи собі лише виправдань. І, звісно, що цей вогник згасає.
Вирішення цієї ситуації – дуже просте, не потребує додаткових зусиль і ресурсів – скористайтеся Тулбоксом. Його створюють учителі з усієї України. Кожен має можливість використати вправу або адаптувати до свого уроку чи предмету. Після такого досвіду вчитель схоче розмістити там свою розробку й розповість своїм колегам про цей ресурс.
Зі своєї практики скажу, що колеги з моєї школи, коли давали відкриті уроки, черпали ідеї саме з Тулбоксу. Уроки були цікавими для дітей, й адміністрація відзначила професійне зростання вчителів. Вірте у свої сили та завжди зростайте як професіонали. Адже той може навчати, хто сам постійно вчиться.
Надія Кравченко, директорка НВО №6 м.Кропивницький, тренерка програми:
Мала унікальну можливість як директорка школи і тренерка спостерігати за народженням вправ – первістків, які створювали вчителі ще 2018 року. Відчувала тривожність і невпевненість педагогів про те, чи зроблено все правильно. Але яким же ці вправи були натхненням і підтримкою для вчителів трохи пізніше!
Тому раджу переглянути вправи в Тулбоксі, провести якісь із них на уроках, побачити, як учні реагують (а я впевнена, що діти будуть у захопленні від інтерактиву й незвичного викладання матеріалу) і наважитися розробити та опублікувати свою вправу. Але зауважте, важливо створювати вправи не заради інтерактиву, які б “розважили учнів”, не абстрактні, “притягнуті” до теми уроку, а, дійсно, такі, що через навчальний предмет формуватимуть громадянські компетентності.
Вчителька нашої школи, яка в цьому році брала участь у конкурсі “Вчитель року”, навіть і не мала сумніву, що її родзинкою буде власна розроблена й опублікована вправа. Хто знає, скількох ще колег надихне саме ваша вправа? Початком яких педагогічних звершень стане ваша публікація в Тулбоксі?
Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Титульне фото: 1 клас Марганецької ЗОШ №3, FB/Світлана Сауляк
Публікація підготовлена за сприяння Програми підтримки освітніх реформ в Україні “Демократична школа”, що реалізується Європейським центром ім. Вергеланда та Міністерством освіти і науки України у партнерстві з Благодійною організацією “Центр освітніх ініціатив” та “ІСАР Єднання” і фінансується Міністерством закордонних справ Норвегії”.
Обговорення