Теми статті: вчителям, директорам, закордонний досвід, освітабезкорупції
23 Жовтня 2020
8 300
0
“Нова українська школа” публікує конспект із двох лекцій, які відбувалися під час міні-EdCamp’у в Чорткові (Тернопільська область):
*Текст підготовлено в межах проєкту USAID_ВзаємоДія, мета якого – доброчесне українське суспільство з нульовою толерантністю корупції. Зокрема, проєкт розробив антикорупційні інструменти для уроків. Більше про них читайте за цим посиланням.
Вчителька англійської мови та музики Маріанна Климчук розповідає, як була в освітній поїздці у США.
У штаті Невада, вчителька зрозуміла, що там – освітня система, з якої Україна може брати приклад. Звісно, є багато відмінностей. Спікерка розповіла про цікаві деталі, але наголосила, що необов’язково така система працює у всіх школах США.
Так, кожний освітній ступінь має окрему будівлю (середня школа може бути на іншому кінці міста від початкової). Окрім цього – окрему будівлю має кожна паралель. Наприклад, на території початкової школи (1–5 класи) є 5 продовгуватих будівель, у кожній із яких навчається конкретна паралель.
У класі є четверо дверей. Одні двері виходять надвір, інші – у коридор. А ще двоє дверей – праворуч і ліворуч – виходять у сусідні кабінети. Найчастіше останні двері відчинені, але ніхто нікому не заважає під час уроків. Класи в американських школах, каже, – величезні. Там є місце для тематичних куточків, шаф для читання, килимів. Підлога застелена ковроліном, який щодня прибирають. Тобто, діти можуть на них навіть лежати.
У класах США навчаються багато учнів, як і в Україні.
“Наприклад, я була а 1 класі, у якому навчаються 30 учнів. З перших днів навчання цих дітей навчають рутинам. Наприклад, кожна дитина знає, до якої із 6 груп вона належить. Фактично, їхні дії доводять до автоматизму. Це розвантажує вчителя. Я раджу пройти курс про рутини на EdEra”, – розповідає Маріанна.
У початковій школі працюють два вчителя. Майже щоуроку кожна із 6-ти груп працює над своїм завданням протягом 15-ти хвилин. Потім дзвонить дзвоник – і відбувається ротація. Наприклад, перша група читає художню літературу в кутку “Незалежне читання”. Ніхто не перевіряє, що вони роблять. Однак, якщо в класі є іншомовні діти, учнів просять записати кілька слів про книжку в так званому читацькому журналі.
Друга група впровдовж 15 хвилин пише прописом. Якщо одна дитина напише один рядок, а друга – шість, учитель нічого не скаже першій дитині. Адже кожен рухається у своєму темпі.
Третя група працює за столиком із планшетом і засвоює вивчені літери. А четверта – проходить аудіювання. П’ята й шоста групи займаються з учителями. Наприклад, обговорюють і читають уголос книжку.
Маріанна каже, що в США давно впроваджені методики “Щоденні 5”, “Щоденні 3”, робота в групах, читання для себе, які розвиваються в Україні. Як і в НУШ, у США є навчальні осередки. Однак друковані матеріали не купують, а виготовляють самі.
“Вчителі почувають себе вільно. У класі – шум і гам. Хтось сидить, хтось стоїть. Якщо в США клас не шумить, значить, діти нічого не роблять. У нас – навпаки”.
Вчителька розповідає про те, на яких засадах та за якими принципами влаштована освітня система в американській школі, у якій вона була:
“Наприклад, коли вчитель у 1 класі розповідає про пори року, то наприкінці дає дітям таке завдання: “Поверніться до свого партнера і скажіть: “Я дізнався, що…”. Й учень має продовжити. Тобто з першого класу їх вчать висловлювати свою думку”, – пояснює Маріанна.
“Якось я спостерігала таке: коли дітям не вдавалося щось намалювати, вчителька не сварила їх, а створила дошку “Beautiful oops” із написом “Робити помилки – це частина навчання” – і наклеїла малюнки туди. Дітей заохочували. Мовляв, їхні малюнки також варті уваги”, – говорить Маріанна.
Учителька також розповідає, що в середній школі (6–8 класи) вивчають тільки основні чотири предмети: англійська, математика, наука і “social studying” (інтегровані історія та географія). Фізкультура обов’язкова протягом одного семестру, далі – вибіркова. Інформатика, музика, малювання, іноземні мови – предмети на вибір.
З музики можна вибрати один із трьох напрямів: хор, гра на музичних інструментах і гра в ансамблі. Якщо учень вирішує, що не хоче більше відвідувати той чи інший напрям, може закінчити займатися в будь-який час, навіть посеред року.
Вчителька також розповіла, що вона змінила, повернувшись в Україні:
Більше про те, як урізноманітнити уроки, спираючись на досвід стажування в США, читайте в блозі вчительки.
“Аби бути хорошими педагогами, треба насамперед подбати про себе”, – починає вчителька та психотерапевтка Віталіна Мушій.
Віталіна наводить приклад тестової ситуації, а слухачі мають подумати, як би вчинили: “У літаку летить мама з двома дітьми. Пілот повідомляє, що літак входить у зону турбулентності і, можливо, буде там довго. Але є тільки одна киснева маска на трьох. Що має робити мама?”.
Здавалося б, мама має за порядком одягати маску обом дітей, аби подбати про них, пояснює Віталіна. Але відповідь така: мама має спочатку подбати про себе. Бо якщо вона знепритомніє, то її дітям ніхто не допоможе.
“Світ влаштований так, аби віддавати і брати. І здавалося б, у дитинстві ми нічого не віддаємо, тільки беремо: догляд від батьків, їжу, ресурси. Насправді діти також віддають батькам свою любов та позитивні емоції. І це – найдієвіша модель у будь-якому віці. Так, нам треба і віддавати свої ресурси, і брати щось натомість. Інакше ми відчуваємо виснаження, вигорання й розчарування”, – пояснює Віталіна.
У психології є теорія контейнування. Йдеться про те, що люди мають контейнери, у які вміщують емоції та реакції на щось. Наприклад, діти часто приходять до вчителя зі своїми труднощами й невдачами. Тобто, вчителі стають “контейнерами” для дітей. Якщо так відбувається рік за роком, то “емоційний контейнер” вчителя заповнюється, і педагог може вибухнути агресією. Це означає, що нервова система більше не може впоратися з емоційним навантаженням.
Тому вчителі також мають знайти інший “контейнер” і проговорювати свої емоції з близькими, аби трохи спорожнювати свій “контейнер” і мати місце для наповнення іншими важливими емоціями. Якщо заперечувати свій стан, людина може захворіти. Так організм сигналізує, що щось не так, що треба відпочити.
Те, який розмір “контейнера” в кожної людини, визначає особистісний чинник: темперамент і міцність нервової системи. Загалом, це – вроджені якості. Але їх можна розвивати. Також розмір “контейнера” визначає характер – який ми набуваємо впродовж життя і з чим можна працювати.
Також впливає соціальний чинник: наші реакції на суспільство й реакції суспільства на нас, активність у суспільстві. На це впливає сім’я, гіпер- чи гіпоопіка, як складалася комунікація в садочку, школі, університеті і, зрештою, як до вчителя ставиться педколектив.
Керівництво має надавати вчителеві мотивацію й заохочення, аби педагог швидко не вигорав і наповнював свій “контейнер”.
Також у контексті роботи з людьми визначальною є стресостійкість. Стресостійкість визначає зону комфорту: коли людина почуває себе емоційно регульованою, стабільною, спокійною, зібраною, самодостатньою. Стресостійкість взаємозалежна із “внутрішнім контейнером”. Чим менше ми стресостійкі, тим менший наш “контейнер”, тим легше його заповнити чимось поганим.
Як розширювати свій “емоційний контейнер”:
Також треба усвідомлювати, що ви не можете зробити все й одразу, треба давати собі час і знаходити ресурси робити все поступово.
“Коли я працюю з дітьми, які хочуть усе й одразу, я пропоную їм набрати до рук стільки іграшок, скільки вони можуть. І що тоді? Вони просто нерухомо стоять, іграшки випадають і вони не можуть із ними гратися. Так само це працює зі справами в дорослому житті”.
“Уявіть, що ви йдете стежкою. Але рухаєтеся не самі, а з якоюсь людиною. Уявіть, з ким саме ви йдете, що це за людина і як ви себе почуваєте з нею. Тоді ви заходите до лісу. Там ви бачите звіра. Уявіть, хто це і як ви з ним взаємодієте.
Далі ви потрапляєте на галявину й бачите хатину. Ви підходите й оцінюєте, де ця хатина стоїть, що навколо неї. Ви заходите в хатину… Помітьте, як ви це робите й що є в хатині, як ви себе почуваєте. Ви виходите й бачите посуд. Що це за посуд? Який він? Де ви його знайшли? І що ви робите? Для чого він призначений?”.
Ключ до вправи:
Після цієї вправи ви можете проаналізувати, що вас найбільше напружує.
“Спочатку треба заземлитися – аби ноги були на підлозі й ви відчували опору. Дихайте повільно, плавно, повно і приємно (“Правило 4 “П”). Можна уявляти себе на березі моря чи в іншому ресурсному місці, де вас ніхто не турбуватиме. Треба повільно вдихати й повільно, ніби через трубочку, видихати. Вдох має бути коротшим за видих”.
Спікерка радить зробити так кілька разів під час критичної ситуації.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – AllaSerebrina, Depositphotos
Ця публікація стала можливою завдяки підтримці американського народу через Агентство Сполучених Штатів з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації “ЕдКемп Україна” і необов’язково відображає погляди USAID чи Уряду Сполучених Штатів.
Обговорення