Теми статті: вчителям, література
14 Грудня 2018
50 381
0
Коли йдеться про заохочення дітей до читання, найперше говорять про сім’ю і її приклад. Про те, наскільки читають батьки. Але й учителі можуть посприяти заохоченню дітей до читання. Журналістка “Нової української школи” зібрала поради, як привернути увагу дітей до книжок.
– Зробіть читацький щоденник. Наш щоденник щороку еволюціонував: від творчого блокнота до літературної карти, а потім – до учнівського блогу “My summer diary”. Щоденник складається з передмови, інструкції і 30-nb завдань, мета яких – не лише розважити дитину, а й навчити її бути пошуковцем, розвивати пізнавальну гнучкість, нестандартне мислення.
Більшість завдань розраховані на виконання після прочитання хоча б однієї книжки, проте навіть якщо ви зробите селфі з бібліотекарем, то, вважайте, ваша місія почалася! Саме так, друзі, весь “смак” щоденника в тому, щоб навіть банальний похід до храму книжок перетворити на міні-квест!
Цього року порадила відчути себе Гераклом не за силою, а за розумом (виконуючи 12 літературних творчих “подвигів”).
Запропонувала виготовити стенди з картою світу, на якій би учасники й учасниці робили позначки у вигляді прапорів країн письменників, книжки яких вони прочитали (наприклад, Ю. Винничук “Місце для дракона” – Україна).
Увесь потрібний роздатковий матеріал учасники отримали від мене (прапори, карти, інструкції, звернення, завдання), а втілювали ідеї самостійно.
– Зробіть стікери на книжки. Якось я попросила дітей намалювати три різні характеристики-емоції: “сподобалось”, “посередньо” та “не сподобалось”. Із цих малюнків ми зробили стікери: я відсканувала, в Adobe Photoshop оформила їх у кола діаметром 2 сантиметри, розмножила й роздрукувала на клейкому папері, а діти їх самостійно вирізали.
Тепер вони вестимуть читацькі щоденники, а свої стікери будуть клеїти до кожної книжки, характеристиці якої він відповідатиме. Це їм сподобалося: самостійно вже напланували, що прочитають, щоб швидше приклеїти все.
– Проговоріть альтернативні продовження/закінчення історій, а потім порівняйте з авторськими.
– Поговоріть про те, що не сподобалось у книжці і чому. Так можна показати учням, що нормально не любити всі книжки.
– Спробуйте вгадати, про що книжка за обкладинкою. Якось я дала таке завдання класу, а потім майже половина дітей ту книжку в мене позичили, щоб дізнатись, що там було насправді.
– Змагання з читання. Дайте дітям широкий перелік книжок різних жанрів. Нехай ті, хто прочитають за рік найбільше, – отримають нагороди.
– Зробіть список класики “16 книжок до 16 років” – це хороший спосіб зародити в дітей відчуття змагання.
– Літнє “екстремальне читання”. Нехай діти роблять фото, як читають у дивних місцях. Фото можна буде розвісити в коридорі школи.
– Залучення вчителів. Попросіть учителів інших предметів принести дві-три свої улюблені книжки. Нехай на початку кожного уроку (географії чи математики – байдуже) впродовж десяти хвилин учителі зачитають свої улюблені фрагменти з книжок. Діти будуть обговорювати почуті уривки. Це особливо корисно, якщо учні не бачать вдома своїх батьків за читанням.
– Читацькі стіни. Навколишнє середовище повинно заохочувати читання в усіх його формах. Але просто розмістити плакат з написом, що читання – це круто – не має сенсу. Натомість можна попросити дітей вказувати на плакаті назву книжки, яку вони зараз читають, і кілька речень про що вона.
– Кинути все заради читання. Такий прийом використовують у Британії. Діти і вчителі покидають свої завдання і поринають у читання хороших книжок. Уся школа має встановлений для цього час. Наприклад, раз на тиждень. Це може виглядати приблизно так.
– Запрошуйте авторів книжок на уроки. На дітей можуть вплинути письменники, які розповідають про власний досвід читання і писання.
– Перервіть читання на чомусь, що інтригує. Зачитайте класу вголос початок нового оповідання і перервіться. Поговоріть з учнями про те, як може розвиватися далі сюжет. Їм захочеться перевірити, чи вони мають рацію в своїх здогадках.
– Розповідайте про історію книжок. Діти охочіше читають книжки, які коли-небудь були заборонені. Або ті, щодо яких ви висловлюєте стурбованість і кажете, що в книжці є місця, які краще пропустити.
– Познайомте підлітків з читацькими додатками. Якщо телефон міцно закріпився в житті дітей, то хай використовують його з користю. Запропонуйте їм завантажити додаток Bookmate (тут можна не тільки читати книжки, але й обговорювати) або зареєструватися на Goodreads (тут можна оцінювати прочитані книжки і залишати відгуки).
– Проводьте паралелі між героями, собою і учнями, знаходьте спільне й відмінне. Ставте запитання: “Чим ти схожий на Маленького принца? Чим відрізняєшся? Що б зробив на його місці?”. Такі запитання збільшують зацікавленість до творів.
* За матеріалами:
https://www.theguardian.com/teacher-network/teacher-blog/2014/jun/03/how-to-encourage-s
https://mel.fm/blog/alikhan-dinayev/63182-10-neskuchnykh-sposobov-kak-uvlech-detey-chteniyem
https://bookriot.com/2018/02/21/how-to-get-students-to-read-more/
https://www.edutopia.org/blog/cultivating-love-reading-students-elena-aguilar
Надія Швадчак, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – Rawpixel, Depositphotos
Обговорення