“Настала осінь, і птахи відлетіли у вирій”, “настала весна, і почали розпускатися бруньки” та інші сезонні варіанти вже стали золотим стандартом учнівського твору, від яких робиться нудно. Як навчити дітей писати креативно і не з-під палки – розповіла для проєкту “Дружня школа” письменниця і вчителька альтернативної школи “БеркоШко” Олеся Мамчич.
- Листи від привида. Зробіть скриньку і напишіть лист учням від імені привида. Краї листа можна обпалити, щоб він був схожим на стародавній рукопис. Непомітно вкиньте до скриньки. Нехай учні прочитають лист (можете зробити кожному копії) і вкинуть свої відповіді до скриньки. Приклад листа від учителя-привида: “Привіт, третьокласники! Я – привид. Знаю, що у вас нарешті випав сніг. У нас, привидів, немає до нього чутливості, зате ми дуже любимо їсти табуретки! А що любите їсти ви?”. Виходячи з відповідей, учитель може тримати сюжетну лінію. За словами Олесі, така гра мотивує дітей писати. У неї переписка з класом тривала рік.
- Придумати закінчення. Дайте учням уривок тексту з улюбленої книги. Нехай придумають до нього закінчення.
- Дописати середину. Зверху на аркуші А4 розмістіть уривок з однієї книжки. Знизу – з іншої. Важливо, щоб це були книжки зі схожими сюжетами і подобалися дітям. Нехай допишуть середину так, щоб вийшла цілісна історія.
- Пропущені слова. Учитель пише (або бере готовий текст) історію на цікаву для дітей тему. Ділить її на стільки частин, скільки дітей у класі. Усі частини нумерує. У тексті можна пропускати різні частини мови. Якщо це прикметники – речення може виглядати так: “(Який?) робот зустрів (якого?) песика”. Діти доповнюють уривки словами, які їм подобаються, учитель збирає аркуші і читає цілу історію. Олеся каже, що зазвичай виходить смішно.
- Замінити в уривку всі прикметники. Візьміть текст, продублюйте його на сторінці тричі. Попросіть дітей замінити прикметники так, щоб у першому варіанті текст вийшов смішний, в другому – страшний, а в третьому – сумний.
- Писати під музику. Увімкніть три різні за стилем/настроєм мелодії. Нехай діти напишуть, а потім зачитають асоціації, які виникли у них під час звучання.
- Описати день від чийогось імені. Якщо на уроці ви читали текст про собаку, то як домашнє завдання можна дати написати текст про один день очима собаки (дитини/бабусі/друзів чи навіть собаки, про яку учень/учениця мріє).
- Індивідуальний підхід до завдання. Якщо знаєте, чим цікавляться учні, то футболісту можна дати описати вдалий і невдалий матчі. Тому, хто захоплений комп’ютерними іграми, – яку б гру він/вона вигадав/-ла. Тому, хто любить серіали, – серію з улюбленими героями.
- Вільний креатив. Дайте дітям аркуш із довільними зображеннями різних персонажів. Нехай вони зроблять підписи, щоб із цього вийшов комікс.
- Генерувати списки. Якби дитина прийшла на обід у чарівне кафе, які б страви там подали? Що їй би з цього сподобалося?
- Описати емоції. Дайте класу посміятися (або уявити щось страшне і злякатися) і описати свої тілесні відчуття. За спостереженнями Олесі, діти погано описують емоційний і тілесний досвіди. Тому їм варто звернути увагу: чи пітніли руки, тремтіли коліна, чи під час сміху дитина трималася за живіт.
- Редагувати. Дайте дітям текст на три абзаци і попросіть викинути все зайве, щоб зміст зберігся.
- Замаскуватися під письменника. Роздайте уривок тексту автора. Попросіть дітей дописати початок або кінцівку в тому ж стилі. Нехай діти прочитають, а інші вгадають, де межа між тим, що написав письменник, і тим, що дитина додумала.
Надія Швадчак, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – deagreez1, Depositphotos
Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Обговорення