Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Яким буде анонсований новий електронний реєстр учнів, вчителів та шкіл – відповідь МОН

На початку квітня 2023 року міністр цифрової трансформації Михайло Федоров повідомив, що спільно з Міністерством освіти і науки створять новий електронний реєстр шкіл, вчителів та учнів. А частина освітньої документації буде доступною онлайн.

Це полегшить переведення учнів зі школи до школи, а також дасть змогу отримувати дистанційно документи з окупованих закладів освіти. Освітянам не доведеться заповнювати низку паперів (ті ж журнали), бо весь документообіг буде електронним.

“Нова українська школа” зібрала найпоширеніші питання освітян щодо появи нового реєстру та звернулася із запитом до МОН, аби дізнатися, чим новий реєстр буде відрізнятися від наявних освітніх інформаційних систем, наприклад, ДІСО та ІСУО, які також збирають дані про всіх учасників освітнього процесу. А також, хто буде заповнювати новий реєстр та як це вплине на роботу шкіл.

У новій статті читайте:

  • яким буде функціонал та структура нового реєстру;
  • доступ до яких електронних сервісів він пропонуватиме;
  • навіщо створювати ще один реєстр та чим він буде відрізнятися від наявних;
  • хто буде наповнювати нову систему даних;
  • з яких джерел його фінансуватимуть.

ЯК З’ЯВИВСЯ ЩЕ ОДИН ОСВІТНІЙ РЕЄСТР?

Як повідомили в Міністерстві освіти і науки, створення електронної системи менеджменту освіти передбачає Закон України “Про освіту“. Такою системою є АІКОМ – “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту”.

Ця система затверджена урядом у грудні 2021 року, тож вона вже працює і нею користуються школи.

Як пояснили в МОН, АІКОМ має спростити та автоматизувати управлінські й освітні процеси, а також замінити Державну інформаційну систему освіти (ДІСО), яку створили ще у 2016 році.

Щоб зареєструватися в АІКОМ, освітяни можуть використовувати ті ж логіни та паролі, що й у системі ДІСО. Та, як ідеться на сайті АІКОМ, перш ніж користуватися її послугами, школа має перевірити:

  • чи відповідають її освітні інформаційні системи технічним вимогам, щоби під’єднатися до центральної бази даних АІКОМ;
  • скористатися тестовою програмою, яка перевірить сумісність освітньої інформаційної системи із базою даних.

ЯКІ ФУНКЦІЇ НОВОГО-СТАРОГО РЕЄСТРУ?

Зараз АІКОМ дає можливість працювати школам з електронними щоденниками та журналами. “Уже можна вести в електронному вигляді 16 документів, а в перспективі збільшити таку можливість до 31 документа”, – йдеться на сайті системи АІКОМ.

У МОН додають, що АІКОМ має кілька функцій та завдань:

  • дає змогу школам та місцевій владі, у більшості випадків, працювати з документами в електронному вигляді без паперових аналогів;
  • передбачає збір та обробку даних у сфері освіти, щоби давати можливість громадам, обласним військовим адміністраціям, МОН та іншим органам влади ухвалювати ефективні рішення на основі якісних та достовірних даних. Це важливо зараз, під час повномасштабної війни, коли доводиться швидко ухвалювати важливі стратегічні рішення або розподіляти кошти для фінансування освіти;
  • у перспективі дасть змогу пришвидшити запуск електронного діловодства та створити реєстри шкіл, вчителів і перший реєстр учнів.

Централізовані реєстри шкіл, вчителів та учнів в АІКОМ планується модернізувати за допомогою нового рішення – Платформи реєстрів у рамках спільної роботи команд МОН та Мінцифри, – пояснюють у МОН. – АІКОМ спрямований на ще більше спрощення менеджменту закладів освіти через об’єднання даних у єдину безпечну систему. Це також значно полегшить відстеження міграції учнів, покращить зв’язок між школами та дасть змогу ефективніше координувати освітню політику та освітні ініціативи в країні”.

ЧИ БУДЕ НА ПЛАТФОРМІ ДОСТУП ДО ЕЛЕКТРОННИХ ПОСІБНИКІВ, ПІДРУЧНИКІВ ТА ЩОДЕННИКІВ І ЖУРНАЛІВ?

Як уже згадувалося, до електронних щоденників та журналів доступ уже є, а використання інших електронних сервісів – це право вибору школи, зазначили в МОН. І нагадали, що за ЗУ “Про повну загальну середню освіту” школи мають значну автономію в процесі організації освітнього процесу. Тож можуть самостійно вирішувати, які саме електронні інструменти та послуги використовувати під час навчання.

На базі АІКОМ створені безплатні державні сервіси, наприклад, електронні журнали та щоденники. Орієнтовно 800 шкіл використовують ці сервіси на базі АІКОМ. На ринку України є багато провайдерів таких е-послуг, і кожна школа може самостійно визначити, з якою інформаційно-комунікаційною системою їй зручніше працювати, – додають у МОН.

За рішенням педагогічної ради школи обирають ті електронні розклади, електронні класні журнали, електронні щоденники або інші корисні послуги та інструменти, які вважають ефективними для навчання, зокрема, дистанційного”.

ЧИ ПЕРЕДБАЧАЄ НОВИЙ РЕЄСТР ФУНКЦІЮ ЕЛЕКТРОННОГО КОНКУРСУ ПІДРУЧНИКІВ?

Щоби ця функція з’явилася в АІКОМ, у МОН спочатку планують проаналізувати процедуру вибору підручників, якою зараз користуються школи.

Нагадаємо, ознайомитися з електронними версіями підручників можна на сайті ІМЗО, а заповнювати форму про обрані для свого закладу підручники треба на сайті ДІСО.

МОН зазначає, що із часом планує перенести вибір підручників у нову систему АІКОМ.

ЧИМ НОВИЙ РЕЄСТР БУДЕ ВІДРІЗНЯТИСЯ ВІД ВЖЕ ІСНУЮЧИХ, НАПРИКЛАД, ДІСО, ІСУО, ЄДЕБО, І ЧИ ПРАЦЮВАТИМУТЬ ВОНИ ДАЛІ?

Реєстри шкіл, вчителів та учнів будуть створені під час модернізації системи АІКОМ і включатимуть важливий аспект для забезпечення достовірності внесених даних – валідацію документів із Державним реєстром актів цивільного стану”, – відповіли в МОН.

Наразі міністерство визначає, як саме АІКОМ технічно буде взаємодіяти з різними зовнішніми системами, наприклад, Інформаційною системою управління освіти (ІСОУ).

Що буде з наявними реєстрами – конкретної відповіді в МОН не надали. Та оскільки школи не обмежені у виборі електронних систем для ведення е-документації, принаймні зараз, то і про закриття створених раніше реєстрів мова не йде.

Натомість у міністерстві наголосили, що модернізація АІКОМ відбувається, щоби створити єдине робоче середовище для тих, хто відповідає за управління освітніми процесами та уникнути дублювання інформації в різних системах. До того ж, наголошують у МОН, у згаданих системах немає обліку (реєстру) дітей, а саме ці дані є ключовими для ухвалення управлінських рішень.

ЯКУ ФУНКЦІЮ В НАПОВНЕННІ РЕЄСТРУ ВИКОНУВАТИМУТЬ ПЕДАГОГІЧНІ КОМАНДИ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ?

Доступ до сервісів АІКОМ матимуть освітні управлінці та адміністрації закладів освіти як основні користувачі та відповідальні за ключові процеси в школах. Педагогічні працівники також матимуть доступ у межах своїх робочих обов’язків, наприклад, до е-щоденників, е-журналів та іншої необхідної інформації про освітній процес.

З ЯКИХ ДЖЕРЕЛ БУДЕ ФІНАНСУВАТИСЯ СТВОРЕННЯ РЕЄСТРУ ТА ЙОГО ПОДАЛЬША РОБОТА?

За даними МОН, модернізація АІКОМ відбувається в межах реалізації ініціативи “Дебюрократизація управління освітою” Швейцарсько-українського проєкту DECIDE – “Децентралізація для розвитку демократичної освіти” в співпраці з Громадською організацією “Офіс ефективного регулювання”.

Якщо підсумувати:

  • новий реєстр створюється як покращена версія вже наявних систем;
  • у перспективі він має об’єднати дані з наявних ресурсів у єдину та безпечну систему;
  • завдання нової системи – збір та обробка освітніх даних, зокрема, про кількість та міграцію учнів, аби органи влади могли ухвалювати швидкі та ефективні рішення щодо фінансування закладів освіти;
  • за школами та педрадами залишається право вибору, з якими електронними ресурсами їм зручно працювати;
  • доступ до АІКОМ матимуть директори, вчителі та освітні управлінці;
  • модернізація АІКОМ дасть змогу створити перший в Україні реєстр учнів.

Інна Лиховид, “Нова українська школа”

Титульне фото: goloskarpat.info

Матеріали за темою

Обговорення