Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Якими мають бути центри професійного розвитку педагогів: нові завдання й функції

З 1 вересня почнуть працювати Центри професійного розвитку педагогічних працівників. Наприкінці липня уряд затвердив відповідне положення.

Основні завдання центрів: консультації для вчителів щодо професійного розвитку, психологічна підтримка та поширення інформації про можливості підвищення кваліфікації. Перша заступниця директора УІРО Наталя Софій розповіла про роль і бачення центрів, які замінять науково-методичні кабінети.

ЩО РОБИТИМУТЬ ЦЕНТРИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ

Основне завдання Центрів професійного розвитку – це допомога й підтримка вчителю, а не контроль. Цим, за словами, Наталі Софій центри професійного розвитку відрізнятимуться від методкабінетів.

Центри будуть узагальнювати та поширювати інформацію про можливості професійного розвитку освітян: програми підвищення кваліфікації, вебресурси та інші інструменти, які зможуть стати в пригоді для їхнього професійного зростання. Щоби надати корисну й достовірну інформацію, ЦПР будуть підтримувати бази даних (суб’єктів підвищення кваліфікації, педагогів-наставників, супервізорів тощо).

Наталя Софій каже, що центри мають допомагати вчителю зорієнтуватися серед пропозицій суб’єктів підвищення кваліфікації, допомогти зробити вибір, зрозуміти, на якому рівні перебуває вчитель, яких цілей прагне досягти й за допомогою чого він це може зробити.

Один із першочергових інструментів для цього – самооцінювання вчителя, – зазначає Софій. – Наразі можна користуватися Анкетою самооцінювання власної педагогічної майстерності, яку розробила Державна служба якості освіти для учасників сертифікації у лютому 2020 року. Ця Анкета містить 45 запитань, які дуже наближені до компетентностей (загальних і професійних), що містяться в професійному стандарті вчителя”.

Український інститут розвитку освіти (УІРО) планує розробиити подібні анкети самооцінювання та інші матеріали (опитувальники, тести), які будуть безпосередньо пов’язані з професійним стандартом вчителя і зможуть використовуватися вчителями для самооцінювання власної діяльності, рефлексії тощо.

Ці матеріали розмістять на сайтах ЦПР, і вчитель зможе здійснити самооцінювання та надіслати результати консультанту ЦПР перед самою консультацією.

“Другий інструмент – це портфоліо вчителя, матеріали якого також можна надіслати консультанту ЦПР для кращого розуміння її / його потреб”, – каже Софій.

Передбачається, що після того, як учитель за допомогою консультанта визначиться з особистими цілями, той також може допомогти з вибором стратегій досягнення цих цілей (форм професійного розвитку), як наприклад: участь певному у тренінгу, опрацювання відповідної літератури, отримання допомоги супервізора чи наставника тощо.

Спостереження за роботою вчителя буде, але це буде складник особистого плану професійного розвитку і його має проводити спеціально підготовлений наставник чи супервізор.

“Підготовка наставників та супервізорів передбачає спостереження за роботою вчителя, надання ефективного зворотного зв’язку за результатами спостереження тощо”, – пояснює Наталя Софій.

Водночас, на переконання працівниці УІРО, важливим є й навчання працівників ЦПР, щоби консультанти розуміли свої нові ролі.

“Важливо, щоби перед тим, як радити вчителю, вони запитували про її / його плани, очікування щодо такої підтримки. І лише потім, після ознайомлення з результатами самооцінювання, портфоліо вчителя, після розмови з нею / ним, визначалися з цілями професійного розвитку та складали відповідний план дій”.

За словами Софій, працівники ЦПР мають відмінно володіти навичками міжособистісного спілкування, критичного мислення тощо.

Центри консультуватимуть із питань:

  • планування та визначення траєкторії професійного розвитку;
  • проведення супервізії;
  • розроблення документів закладу освіти;
  • впровадження компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного та інклюзивного підходів у навчанні;
  • застосування нових освітніх технологій;
  • організація освітнього процесу за різними формами, у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання.

ХТО МОЖЕ СТВОРЮВАТИ ЦЕНТРИ

Створювати центри професійного розвитку педагогічних працівників може орган місцевого самоврядування, врахувавши потреби територіальної громади. За потреби, кілька засновників можуть спільно утворити центр та укласти засновницький договір або договір про спільну діяльність. Сільські, селищні, міські ради можуть утворювати центри та організовувати їхню діяльність відповідно до закону “Про співробітництво територіальних громад”.

Керуватиме центром директор, якого призначатиме на посаду засновник за результатами конкурсу. Директором центру може стати людина, яка має громадянство України, вільно володіє державною мовою, має вищу педагогічну освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та / або науково-педагогічної роботи не менше 5 років.

У методичних рекомендаціях МОН органам місцевого самоврядування та місцевим державним адміністраціям зазначено:

“Зважаючи на принцип невтручання в діяльність органів місцевого самоврядування з боку органів виконавчої влади, Положення (про центр професійного розвитку) не містить норм, що регулюють порядок оголошення та проведення конкурсу на вакантні посади педагогічних працівників Центру.

Таким чином, засновники самостійно вирішують відповідні питання в інтересах відповідної територіальної громади та з урахуванням власної  практики і досвіду такої діяльності. Водночас Положенням визначено загальні кваліфікаційні вимоги до осіб, які можуть бути прийняті на посади педагогічних працівників Центру”.

УІРО найближчим часом видасть ще одні методичні рекомендації, в яких розглянуть питання про конкурс керівника, зокрема перелік наскрізних навичок (soft skills) для директора ЦПР.

Нові завдання і функції центрів професійного розвитку педагогів

Фото: автор – VitalikRadko, Depositphotos

Консультант центру педагогічного розвитку зможуть суміщати роботу з діяльністю в школі (педагогічна діяльність з погодинною оплатою праці обсягом не більше 240 годин на рік).

ЯК ГОТУВАТИМУТЬ ПРАЦІВНИКІВ ЦЕНТРІВ

Працівники центрів будуть називатися консультантами. Вони, крім того, що повинні орієнтуватися в новаціях, ресурсах, законодавстві, мають володіти навичками спілкування в ролі наставника.

УІРО працює над створенням програми онлайн-навчання для центрів професійного розвитку педагогів. Розпочати підготовку працівників планують у другій половині вересня.

Навчання міститиме інформацію про нову роль центрів професійного розвитку педагогів й допоможе працівника опанувати нові навички:

  • як проводити бесіду наставника;
  • як допомогти вчителю провести самооцінку його діяльності;
  • як допомогти вчителю визначити свій рівень підготовки;
  • як допомогти вчителю зрозуміти, яких цілей він прагне досягти;
  • як навчитися активного слухання;
  • як надавати зворотний зв’язок вчителю.

Навчання складатиметься з серії вебінарів із презентаціями, можливістю роботи в малих групах, а також самостійної роботи з матеріалами курсу. Після завершення учасники отримають сертифікати.

Також УІРО спільно з “Фінським проєктом підтримки реформи української школи” має створити навчальні модулі щодо професійного стандарту вчителя й керівника школи. Ці модулі мають стати частиною програми підвищення кваліфікації для працівників ЦПР.

Читайте також “Нове життя науково-методичних кабінетів. Що думають освітяни про центри профрозвитку”

Ольга Головіна, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – IgorTishenko, Depositphotos

Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber, а також Telegram для учнів

Матеріали за темою

Обговорення