Теми статті: батькам, вчителям, громадянська освіта, освітнім управлінцям
5 Червня 2024
1 244
0
Починаючи з 2018 року в закладах освіти України проводять уроки шкільного волонтерства, зокрема, у межах проєкту “Української волонтерської служби“. Так, за час існування проєкту в українських школах провели приблизно 3 500 уроків волонтерства. На таких заняттях побували й учні та учениці з Кіровоградщини.
Медіа “Гречка” спільно з “Новою українською школою” поспілкувалися з комунікаційним менеджером ГО “Українська волонтерська служба” Єгором Кузьміним, а також учасниками “Шкільних уроків волонтерства” з Кіровоградщини, і дізналися про таке:
Єгор Кузьмін розповідає, що шкільні уроки волонтерства створені для того, щоб вчитель, волонтер або тренер громадської організації міг провести дітям не просто урок замість класної виховної години, а зумів зацікавити школярів 8–11–х класів, надихнути прикладом волонтера чи волонтерської ініціативи для розв’язання соціальних проблем чи у своєму місті, чи в громаді, чи в країні загалом.
Раніше “Нова українська школа” вже розповідала історії вчителів-учасників “Шкільного уроку волонтерства”.
Долучитися до проєкту та провести урок “Шкільного волонтерства” можуть:
Аби провести такий урок, учасник/учасниця має пройти коротку реєстрацію та отримати докладну інструкцію із заздалегідь розробленими матеріалами для викладання.
Якщо реєструється і подає заявку на участь вчитель, то зазвичай проведення уроку він погоджує з адміністрацією школи, а саме заняття проводить замість класної години.
За час існування проєкту та освітньої програми з 2018 року в школах України вже провели приблизно 3 500 уроків волонтерства. 80 % уроків провели саме вчителі за власної ініціативи.
“У березні цього року спільно з Інститутом модернізації змісту освіти ми покращили програму підвищення кваліфікації вчителів. Тепер, завдяки відвіданим вебінарам і тренінгам, проведеним урокам волонтерства, вчителі підвищують свою кваліфікацію та отримують відповідні сертифікати”, – акцентував Єгор Кузьмін.
Також, за його словами, в організації планують розробити програму ще і для молодшого учнівства – 5–7–х класів, аби і їх можна було залучити до шкільних уроків волонтерства.
Про що розповідають на уроці?
За словами Єгора Кузьміна, під час уроку діти знайомляться з основами, видами та принципами волонтерства, прикладами тих відомих людей, які стали волонтерами або благодійниками. А ще на уроках учням 8–11–х класів розповідають про всеукраїнські волонтерські громадські організації, які залучають волонтерів.
На цій волонтерській платформі організації та громадські ініціативи розміщують оголошення про пошук волонтерів на різні проєкти, волонтерські акції, події, форуми тощо.
Єгор Кузьмін каже, що чат-бот працює для того, щоб діти навчилися простими діями приділяти час добрим справам із дитинства.
“Нам важливо працювати з освітянами, тому що саме через них можна інтегрувати волонтерство в систему освіти загалом. За цей навчальний рік ми бачимо великий попит та зацікавленість від вчителів щодо поширення серед учнівства теми волонтерства”, – каже комунікаційник.
На Кіровоградщині уроки волонтерства провели аж у 19 закладах освіти.
Докладніше
Згорнути
Ліцеї № 3 “Гармонія” (місто Помічна)
Наприклад, у ліцеї № 3 “Гармонія” Помічнянської міськради для учнів 8-А класу шкільний урок волонтерства провела колишня учениця, а нині тренерка “Української волонтерської служби’Анна Бричко.
Заступниця директора з виховної роботи ліцею Олена Луцевич уточнила, що про таку ініціативу дізналася, власне, від самої тренерки.
“Наш ліцей допомагає армії, а тема волонтерства наразі дуже актуальна й загалом для України, і для нашої громади зокрема, а для учнів тим паче. Ми постійно збираємо продукти, ліки, гроші для захисниць і захисників, проводимо ярмарки на підтримку ЗСУ. Відповідно, тема волонтерства для учнів цінна. Під час уроку тренерка Аня розказала про те, чим відрізняється волонтерство від благодійності, про відомих волонтерів та організації”, – уточнила педагогиня.
Як розповідає пані Олена, тренерка проводила з дітьми письмові вправи, тестування та руханки навіть в укритті, під час повітряної тривоги. Так восьмикласники дізналися про відомих українців та європейців, які організовують благодійні акції, заходи й концерти, які під час своїх виступів збирають гроші та купують техніку і прилади для Збройних сил України. За допомогою картинок діти зіставляли світлини знаменитостей до опису їхньої діяльності.
“Дітям було дуже цікаво брати участь у такій вікторині, дізнатися, як дотичні до волонтерства український стендап-комік Василь Байдак, письменник та співак Сергій Жадан і багато світових акторів та знаменитостей. Ми з тренеркою домовилися про майбутню співпрацю та проведення таких уроків”, – додала Олена Луцевич.
На уроці діти також встигли пройти опитування в чат-боті UReportUkraineBot та поділилися інформацією про те, як вони проводять дозвілля і які проблеми громади їх турбують.
Оникіївський ліцей
Вчителька Оникіївського ліцею (ще одного закладу, який приєднався до ініціативи “Шкільний урок волонтерства”) Тетяна Подоліч розповіла, що також проводила шкільні уроки волонтерства. За основу під час підготовки уроків узяла ті матеріали, які отримала від “Української волонтерської служби”.
Суть уроків полягала в тому, аби пояснити учням/ученицям 8–11–х класів поняття “волонтер” та “волонтерство”, ознайомити з основними видами, принципами та характеристиками волонтерства.
“Я намагалася донести молоді значення активної волонтерської участі.
Учні самі згадували знайомих їм волонтерів місцевого та всеукраїнського масштабів. Діти зацікавилися волонтерством і навіть склали план заходів на літо.
Чи не вперше я дійсно пишалася, що долучилася до проведення позашкільного уроку. І неймовірна раділа, що учні слухали й працювали як бджілки”,- поділилася Тетяна Подоліч.
Після уроків шкільного волонтерства учні та учениці мали можливість долучитися до хакатонів у Львові. Так, у квітні 2024 року до чотирьох хакатонів волонтерства приєдналися 300 учнів і 60 вчителів із різних куточків України.
Під час хакатонів учасники:
Під час занять із проєктного та волонтерського менеджменту, команди по 5 учнів розробляли свої проєкти. А після хакатону протягом двох тижнів за підтримки менторів удосконалювали й фіналізували їх, аби мати змогу податися на грант та отримати можливість фінансування своєї ініціативи.
Чотири заклади освіти з Кіровоградщини теж узяли участь у хакатоні. Це:
Зараз конкурсне журі ще розглядає заявки команд. У підсумку фінансування отримають 35 переможців, чиї проєкти відберуть організатори.
Голова громадської організації “Центр громадської активності “Перемога”” з Олександрії Валентина Чугуєвець каже, що протягом багатьох років активно залучає молодь до волонтерства, співпрацюючи з Олександрійським фаховим педагогічним коледжем імені Сухомлинського. Участь у хакатоні, за її словами, дала можливість дітям згуртуватися, проявити себе, поділитися своїми ідеями й напрацюваннями.
“На хакатоні команда з Олександрії створила проєкт для облаштування молодіжного простору в нашому місцевому будинку культури. Це буде місце для молоді, де вони вчитимуться фінансової грамотності, соціального та шкільного підприємництва. А ще в планах команди влаштування квестів, розважальних заходів, майстер-класів тощо”, – поділилася Валентина Чугуєвець.
З нетерпінням чекають результатів і учні Оникіївського ліцею, які були першовідкривачами хакатону.
“Участь у хакатоні взяли учні 9–10–х класів, які регулярно долучаються до шкільних волонтерських ініціатив. За три дні вони самі розробили проєктну заявку від ідеї до аплікаційної форми. Не працювали хіба лише з бюджетом, бо це було завданням ментора.
Наші діти хочуть облаштувати молодіжний волонтерсько-ветеранський простір у громаді, який збирав би на своїх заходах учнівство та молодь, де були б кімнати з настільними іграми для учнів початкової школи, кімнати для лекцій та майстер-класів, а також простір для молоді та ветеранів. Це актуально для нашої громади”, – підсумувала Тетяна Подоліч.
Ірина Зайцева, спеціально для “Нової української школи”
Цей матеріал був представлений ГО “Смарт освіта” в рамках Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Обговорення